W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Projekt ustawy o zmianie ustawy o paszach oraz ustawy o odpadach

{"register":{"columns":[{"header":"Numer projektu","value":"UC114","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"sequence":{},"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Rodzaj dokumentu","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"Projekty ustaw","value":"Projekty ustaw"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Typ dokumentu","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"C – projekty implementujące UE","value":"C – projekty implementujące UE"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacje o przyczynach i potrzebie wprowadzenia rozwiązań planowanych w projekcie","value":"Opracowanie projektowanej ustawy wynika z konieczności zapewnienia stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/4 z dnia 11 grudnia 2018 r. w sprawie wytwarzania, wprowadzania na rynek i stosowania paszy leczniczej, zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 183/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady oraz uchylającego dyrektywę Rady 90/167/EWG, zwanego dalej „rozporządzeniem 2019/4”.\nRozporządzenie 2019/4 weszło w życie z dniem 28 stycznia 2019 r. i jest stosowane od dnia 28 stycznia 2022 r.\nPrzedmiotowe rozporządzenia będzie obowiązywało w polskim porządku prawnym bezpośrednio a polskie przepisy muszą zapewniać skuteczne stosowanie przepisów rozporządzenia 2019/4, nie powielając jego rozwiązań ani nie będąc z nim sprzecznymi.\nCelem wprowadzenia nowych regulacji dotyczących pasz leczniczych jest zapewnienie wysokiego poziomu ochrony zdrowia ludzi i zwierząt, dostarczenie odpowiednich informacji użytkownikom oraz poprawę skuteczności funkcjonowania rynku wewnętrznego w zakresie wytwarzania, wprowadzania do obrotu i stosowania paszy leczniczej. \nRozporządzenie 2019/4 określa zasady dotyczące wytwarzania, składu, wprowadzania do obrotu i stosowania paszy leczniczej oraz doprecyzowuje, że paszę leczniczą można wytwarzać jedynie z weterynaryjnych produktów leczniczych dopuszczonych na podstawie przepisów dotyczących weterynaryjnych produktów leczniczych. Zgodnie z rozporządzeniem 2019/4 państwa członkowskie zapewniają, by podmioty działające na rynku pasz zajmujące się wytwarzaniem, przechowywaniem, transportem lub wprowadzaniem na rynek paszy leczniczej lub produktów pośrednich zostatały zatwierdzone przez właściwy organ i znajdowały się pod jego kontrolą, a w odniesieniu do pozostałych podmiotów działających na rynku pasz państwa członkowskie są obowiązane do wprowadzenia procedur krajowych, by zapewnić, aby właściwe organy otrzymywały stosowane informacje dotyczące działalności tych podmiotów. \nPonadto, rozporządzenie 2019/4 nakłada na państwa członkowskie Unii Europejskiej obowiązek wprowadzenia odpowiednich systemów gromadzenia lub usuwania niezużytych lub przeterminowanych pasz leczniczych lub produktów pośrednich. Powyższy obowiązek skutkuje koniecznością zmiany art. 45 ust. 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach (Dz. U. z 2022 r. poz. 699) w zakresie rozszerzenia katalogu podmiotów, które są zwolnione z obowiązku uzyskania zezwolenia na zbieranie odpadów lub zezwolenia na przetwarzanie odpadów - o wytwórnie pasz leczniczych \ni dystrybutorów. Przyjmowanie niezużytych bądź przeterminowanych pasz leczniczych lub produktów pośrednich przez powyższe podmioty zostanie uznane jako nieprofesjonalna działalność w zakresie zbierania odpadów. Zgodnie z projektem ustawy podmioty te mogą przechowywać niezużyte lub przeterminowane pasze lecznicze lub produkty pośrednie nie dłużej niż 30 dni. Proponowana zmiana ma na celu usprawnienie funkcjonowania opracowanego systemu, a także obniżenie kosztów gospodarowania niezużytymi bądź przeterminowanymi paszami leczniczymi lub produktami pośrednimi. Ewentualne uzyskanie zezwolenia na zbieranie odpadów jest procedurą trudną i czasochłonną. Konieczność posiadania takiego zezwolenia utrudniłoby funkcjonowanie na rynku podmiotom prowadzących obrót paszami leczniczymi lub produktami pośrednimi. \nZ kolei przesunięcie terminu wejścia w życie przepisu zawartego w art. 15 ust.1 pkt 4 ustawy o paszach, w którym został ustanowiony zakaz wytwarzania, wprowadzania do obrotu i stosowania w żywieniu zwierząt na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej pasz genetycznie zmodyfikowanych oraz organizmów genetycznie zmodyfikowanych przeznaczonych do użytku paszowego z dnia 1 stycznia 2023 r., na dzień 1 stycznia 2027 r. rozwiązuje problem utraty konkurencyjności rodzimych produktów pochodzenia zwierzęcego na rynkach zagranicznych. Krajowe produkty charakteryzują się niższymi cenami w porównaniu do produktów w pozostałych państwach unijnych, dzięki czemu Polska zajmuje silną pozycję w Unii Europejskiej i na rynkach państw trzecich. \nPodjęte działania legislacyjne stanowią reakcję na wywołaną przez Federację Rosyjską wojnę z Ukrainą i zmierzają do zachowania bezpieczeństwa paszowego czyli płynności i stabilizacji na rynku pasz. \nProjektowana zmiana jest też odpowiedzią na długoterminową inicjatywę Komisji Europejskiej, która potrzebę odbudowy rynku roślin białkowych oficjalnie ogłosiła publikując Sprawozdanie Komisji dla Rady i Parlamentu Europejskiego w sprawie rozwoju produkcji białek roślinnych w UE (COM (2018) 757), wskazując jako jedno z kluczowych zagadnień w Strategii „od pola do stołu” na rzecz sprawiedliwego zdrowego i przyjaznego środowisku systemu żywnościowego COM(2020) 381 - wersja końcowa.","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Istota rozwiązań ujętych w projekcie","value":"Nowa unijna regulacja prawna ujednolica wymogi, jakie muszą spełniać podmioty funkcjonujące na rynku pasz, zgodnie z którymi mogą wytwarzać, przechowywać i transportować paszę leczniczą lub produkty pośrednie. Przepisy zawarte w rozporządzeniu 2019/4 co do zasady są zbieżne z obowiązującymi przepisami w Polsce i nie będą miały w sposób znaczący wpływu na funkcjonowanie przedsiębiorstw. Większość projektowanych rozwiązań jest skutkiem stosowania przepisów rozporządzenia 2019/4. Niemniej jednak w niżej wymienionych przypadkach – w ślad za uprawnieniami przyznanymi przez unijny akt prawny – należy zastosować rozwiązania uzupełniające. \nW celu zapewnienia stosowania przepisów rozporządzenia 2019/4 w projekcie ustawy zastosowano poniższe rozwiązania, które obecnie funkcjonują w porządku prawnym, ale muszą zostać zmodyfikowane:\n1) tak jak w obecnie obowiązującym prawie wojewódzcy lekarze weterynarii są wskazani do zatwierdzania podmiotów, które wytwarzają przechowują, transportują lub wprowadzają na rynek pasze lecznicze lub produkty pośrednie, dodatkowo zatwierdzeniu będą podlegały podmioty, które wytwarzają paszę leczniczą w mobilnych wytwórniach pasz;\n2) na podobnych zasadach będą funkcjonowały podmioty, które będą podlegały obowiązkowi rejestracji. W celu dokonania rejestracji i wpisu na listę podmioty będą musiały przed rozpoczęciem działalności zgłosić to wojewódzkiemu lekarzowi weterynarii właściwemu ze względu na miejsce prowadzenia działalności lub ze względu na lokalizację miejsca, w którym mają być przechowywane pasze lecznicze i produkty pośrednie. Wojewódzki lekarz weterynarii będzie wydawał decyzję administracyjną w sprawie wpisu na listę oraz będzie nadawał tym podmiotom numer identyfikacyjny. Obowiązkowi rejestracji tak jak do tej pory podlegają podmioty, które: \n- jedynie transportują lub przechowują paszę leczniczą lub produkty pośrednie wyłącznie w zaplombowanych opakowaniach lub pojemnikach,\n- prowadzą handel detaliczny paszą leczniczą z wyłączeniem produktu pośredniego dla zwierząt domowych.\nDodatkowo rejestracji będą podlegały podmioty, które prowadzą wyłącznie działalność handlową i nie przechowują paszy leczniczej lub produktów pośrednich w swych obiektach; \n3) tak jak w obecnie obowiązującym prawie Główny Lekarz Weterynarii będzie prowadził krajowy wykaz podmiotów działających na rynku pasz, przy czym rozszerzono ten wykaz o mobilne wytwórnie pasz leczniczych oraz krajową listę podmiotów podlegających obowiązkowi rejestracji;\n4) pozostawiono podział kompetencji i sprawowania kontroli przez wojewódzkich lekarzy weterynarii nad podmiotami działającymi na rynku pasz i powiatowych lekarzy weterynarii nad gospodarstwami, w których jest stosowana pasza lecznicza oraz dodano mobilne wtórnie pasz, które zatwierdza wojewódzki lekarz weterynarii;\n5) wprowadzono pojęcie recepty weterynaryjnej na paszę leczniczą, która jest odzwierciedleniem dotychczas funkcjonującego zlecenia na paszę leczniczą.\n\nNowymi elementami, które zostały wprowadzone rozporządzeniem unijnym są:\n1) mobilne wytwórnie pasz leczniczych, które do tej pory nie funkcjonowały na polskim rynku pasz leczniczych;\n2) system gromadzenia i usuwania niezużytych lub przeterminowanych pasz leczniczych lub produktów pośrednich.\nZmiana przepisu zawartego w art. 65 polegająca na prolongacie terminu wejścia w życie regulacji zawartej w art. 15 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 22 lipca 2006 r. o paszach, w której został ustanowiony zakaz wytwarzania, wprowadzania do obrotu i stosowania w żywieniu zwierząt na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej pasz genetycznie zmodyfikowanych oraz organizmów genetycznie zmodyfikowanych przeznaczonych do użytku paszowego ma na celu wsparcie procesu odbudowy niezależności białkowej na krajowym rynku pasz i ochronę konkurencyjności polskiego rolnictwa na rynku wspólnotowym. Proponowana zmiana jest wynikiem analizy sytuacji krajowego rynku surowców białkowych, która jednoznacznie wskazuje, iż obecnie całkowite zrezygnowanie z wytwarzania, wprowadzania do obrotu i stosowania w żywieniu zwierząt na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej pasz z udziałem organizmów genetycznie zmodyfikowanych od 1 stycznia 2023 r. jest niemożliwe, z uwagi na brak dostępności wystarczającej ilości krajowych surowców wysokobiałkowych potrzebnych do zaspokojenia potrzeb przemysłu paszowego. Przeprowadzone badania żywieniowe oparte na testowaniu rodzimych roślin strączkowych jednoznacznie wskazują, iż nie ma obecnie możliwości całkowitego zastąpienia poekstrakcyjnej śruty sojowej krajowymi źródłami białka roślinnego bez uniknięcia obniżenia wyników produkcyjnych. Przesunięcie zakazu do roku 2027 pozwoli realnie ocenić jak w ciągu 4 lat ulegnie zmianie organizacja rynku roślin białkowych. \nPolscy producenci żywności są graczem na jednolitym rynku wewnętrznym Unii Europejskiej. W przypadku większości produktów rolnych ceny na rynku krajowym kształtują się pod silnym wpływem tendencji zewnętrznych. Zależność i powiązanie cen w Polsce i w Unii Europejskiej jest bardzo silne, dlatego czynniki krajowe mają jedynie ograniczony wpływ na kształtowanie się cen. \nPlanowane narzędzia interwencji:\nDokonanie odpowiednich zmian w przepisach ustawy z dnia 22 lipca 2006 r. o paszach (Dz. U. 2021 r. poz. 278) w zakresie pasz leczniczych oraz przesunięcie terminu wejścia w życie zakazu wytwarzania, wprowadzania do obrotu i stosowania w żywieniu zwierząt na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej pasz genetycznie zmodyfikowanych oraz organizmów genetycznie zmodyfikowanych przeznaczonych do użytku paszowego, a także zmiana art. 45 ust. 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach (Dz. U. z 2022 r. poz. 699) polegająca na dodaniu wytwórni pasz leczniczych i dystrybutorów do listy podmiotów, które są zwolnione z obowiązku uzyskania zezwolenia na zbieranie odpadów lub zezwolenia na przetwarzanie odpadów.\nPoprzez ujednolicenie przepisów poprawi się skuteczność funkcjonowania rynku wspólnotowego w zakresie wytwarzania, wprowadzania na rynek i stosowania paszy leczniczej oraz utrzymanie silnej pozycji Polski i konkurencyjności rodzimej produkcji zwierzęcej.","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"MRiRW","value":"MRiRW"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu","value":"Lech Kołakowski Sekretarz Stanu ","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"MRiRW","value":"MRiRW"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Planowany termin przyjęcia projektu przez RM","value":"III kwartał 2022 r. ZREALIZOWANY Rada Ministrów przyjęła 2 listopada 2022 r.","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacja o rezygnacji z prac nad projektem","value":"","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Status realizacji","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"Zrealizowany","value":"Zrealizowany"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"}]}}
Numer projektu:
UC114
Rodzaj dokumentu:
Projekty ustaw
Typ dokumentu:
C – projekty implementujące UE
Informacje o przyczynach i potrzebie wprowadzenia rozwiązań planowanych w projekcie:
Opracowanie projektowanej ustawy wynika z konieczności zapewnienia stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/4 z dnia 11 grudnia 2018 r. w sprawie wytwarzania, wprowadzania na rynek i stosowania paszy leczniczej, zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 183/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady oraz uchylającego dyrektywę Rady 90/167/EWG, zwanego dalej „rozporządzeniem 2019/4”.
Rozporządzenie 2019/4 weszło w życie z dniem 28 stycznia 2019 r. i jest stosowane od dnia 28 stycznia 2022 r.
Przedmiotowe rozporządzenia będzie obowiązywało w polskim porządku prawnym bezpośrednio a polskie przepisy muszą zapewniać skuteczne stosowanie przepisów rozporządzenia 2019/4, nie powielając jego rozwiązań ani nie będąc z nim sprzecznymi.
Celem wprowadzenia nowych regulacji dotyczących pasz leczniczych jest zapewnienie wysokiego poziomu ochrony zdrowia ludzi i zwierząt, dostarczenie odpowiednich informacji użytkownikom oraz poprawę skuteczności funkcjonowania rynku wewnętrznego w zakresie wytwarzania, wprowadzania do obrotu i stosowania paszy leczniczej.
Rozporządzenie 2019/4 określa zasady dotyczące wytwarzania, składu, wprowadzania do obrotu i stosowania paszy leczniczej oraz doprecyzowuje, że paszę leczniczą można wytwarzać jedynie z weterynaryjnych produktów leczniczych dopuszczonych na podstawie przepisów dotyczących weterynaryjnych produktów leczniczych. Zgodnie z rozporządzeniem 2019/4 państwa członkowskie zapewniają, by podmioty działające na rynku pasz zajmujące się wytwarzaniem, przechowywaniem, transportem lub wprowadzaniem na rynek paszy leczniczej lub produktów pośrednich zostatały zatwierdzone przez właściwy organ i znajdowały się pod jego kontrolą, a w odniesieniu do pozostałych podmiotów działających na rynku pasz państwa członkowskie są obowiązane do wprowadzenia procedur krajowych, by zapewnić, aby właściwe organy otrzymywały stosowane informacje dotyczące działalności tych podmiotów.
Ponadto, rozporządzenie 2019/4 nakłada na państwa członkowskie Unii Europejskiej obowiązek wprowadzenia odpowiednich systemów gromadzenia lub usuwania niezużytych lub przeterminowanych pasz leczniczych lub produktów pośrednich. Powyższy obowiązek skutkuje koniecznością zmiany art. 45 ust. 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach (Dz. U. z 2022 r. poz. 699) w zakresie rozszerzenia katalogu podmiotów, które są zwolnione z obowiązku uzyskania zezwolenia na zbieranie odpadów lub zezwolenia na przetwarzanie odpadów - o wytwórnie pasz leczniczych
i dystrybutorów. Przyjmowanie niezużytych bądź przeterminowanych pasz leczniczych lub produktów pośrednich przez powyższe podmioty zostanie uznane jako nieprofesjonalna działalność w zakresie zbierania odpadów. Zgodnie z projektem ustawy podmioty te mogą przechowywać niezużyte lub przeterminowane pasze lecznicze lub produkty pośrednie nie dłużej niż 30 dni. Proponowana zmiana ma na celu usprawnienie funkcjonowania opracowanego systemu, a także obniżenie kosztów gospodarowania niezużytymi bądź przeterminowanymi paszami leczniczymi lub produktami pośrednimi. Ewentualne uzyskanie zezwolenia na zbieranie odpadów jest procedurą trudną i czasochłonną. Konieczność posiadania takiego zezwolenia utrudniłoby funkcjonowanie na rynku podmiotom prowadzących obrót paszami leczniczymi lub produktami pośrednimi.
Z kolei przesunięcie terminu wejścia w życie przepisu zawartego w art. 15 ust.1 pkt 4 ustawy o paszach, w którym został ustanowiony zakaz wytwarzania, wprowadzania do obrotu i stosowania w żywieniu zwierząt na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej pasz genetycznie zmodyfikowanych oraz organizmów genetycznie zmodyfikowanych przeznaczonych do użytku paszowego z dnia 1 stycznia 2023 r., na dzień 1 stycznia 2027 r. rozwiązuje problem utraty konkurencyjności rodzimych produktów pochodzenia zwierzęcego na rynkach zagranicznych. Krajowe produkty charakteryzują się niższymi cenami w porównaniu do produktów w pozostałych państwach unijnych, dzięki czemu Polska zajmuje silną pozycję w Unii Europejskiej i na rynkach państw trzecich.
Podjęte działania legislacyjne stanowią reakcję na wywołaną przez Federację Rosyjską wojnę z Ukrainą i zmierzają do zachowania bezpieczeństwa paszowego czyli płynności i stabilizacji na rynku pasz.
Projektowana zmiana jest też odpowiedzią na długoterminową inicjatywę Komisji Europejskiej, która potrzebę odbudowy rynku roślin białkowych oficjalnie ogłosiła publikując Sprawozdanie Komisji dla Rady i Parlamentu Europejskiego w sprawie rozwoju produkcji białek roślinnych w UE (COM (2018) 757), wskazując jako jedno z kluczowych zagadnień w Strategii „od pola do stołu” na rzecz sprawiedliwego zdrowego i przyjaznego środowisku systemu żywnościowego COM(2020) 381 - wersja końcowa.
Istota rozwiązań ujętych w projekcie:
Nowa unijna regulacja prawna ujednolica wymogi, jakie muszą spełniać podmioty funkcjonujące na rynku pasz, zgodnie z którymi mogą wytwarzać, przechowywać i transportować paszę leczniczą lub produkty pośrednie. Przepisy zawarte w rozporządzeniu 2019/4 co do zasady są zbieżne z obowiązującymi przepisami w Polsce i nie będą miały w sposób znaczący wpływu na funkcjonowanie przedsiębiorstw. Większość projektowanych rozwiązań jest skutkiem stosowania przepisów rozporządzenia 2019/4. Niemniej jednak w niżej wymienionych przypadkach – w ślad za uprawnieniami przyznanymi przez unijny akt prawny – należy zastosować rozwiązania uzupełniające.
W celu zapewnienia stosowania przepisów rozporządzenia 2019/4 w projekcie ustawy zastosowano poniższe rozwiązania, które obecnie funkcjonują w porządku prawnym, ale muszą zostać zmodyfikowane:
1) tak jak w obecnie obowiązującym prawie wojewódzcy lekarze weterynarii są wskazani do zatwierdzania podmiotów, które wytwarzają przechowują, transportują lub wprowadzają na rynek pasze lecznicze lub produkty pośrednie, dodatkowo zatwierdzeniu będą podlegały podmioty, które wytwarzają paszę leczniczą w mobilnych wytwórniach pasz;
2) na podobnych zasadach będą funkcjonowały podmioty, które będą podlegały obowiązkowi rejestracji. W celu dokonania rejestracji i wpisu na listę podmioty będą musiały przed rozpoczęciem działalności zgłosić to wojewódzkiemu lekarzowi weterynarii właściwemu ze względu na miejsce prowadzenia działalności lub ze względu na lokalizację miejsca, w którym mają być przechowywane pasze lecznicze i produkty pośrednie. Wojewódzki lekarz weterynarii będzie wydawał decyzję administracyjną w sprawie wpisu na listę oraz będzie nadawał tym podmiotom numer identyfikacyjny. Obowiązkowi rejestracji tak jak do tej pory podlegają podmioty, które:
- jedynie transportują lub przechowują paszę leczniczą lub produkty pośrednie wyłącznie w zaplombowanych opakowaniach lub pojemnikach,
- prowadzą handel detaliczny paszą leczniczą z wyłączeniem produktu pośredniego dla zwierząt domowych.
Dodatkowo rejestracji będą podlegały podmioty, które prowadzą wyłącznie działalność handlową i nie przechowują paszy leczniczej lub produktów pośrednich w swych obiektach;
3) tak jak w obecnie obowiązującym prawie Główny Lekarz Weterynarii będzie prowadził krajowy wykaz podmiotów działających na rynku pasz, przy czym rozszerzono ten wykaz o mobilne wytwórnie pasz leczniczych oraz krajową listę podmiotów podlegających obowiązkowi rejestracji;
4) pozostawiono podział kompetencji i sprawowania kontroli przez wojewódzkich lekarzy weterynarii nad podmiotami działającymi na rynku pasz i powiatowych lekarzy weterynarii nad gospodarstwami, w których jest stosowana pasza lecznicza oraz dodano mobilne wtórnie pasz, które zatwierdza wojewódzki lekarz weterynarii;
5) wprowadzono pojęcie recepty weterynaryjnej na paszę leczniczą, która jest odzwierciedleniem dotychczas funkcjonującego zlecenia na paszę leczniczą.

Nowymi elementami, które zostały wprowadzone rozporządzeniem unijnym są:
1) mobilne wytwórnie pasz leczniczych, które do tej pory nie funkcjonowały na polskim rynku pasz leczniczych;
2) system gromadzenia i usuwania niezużytych lub przeterminowanych pasz leczniczych lub produktów pośrednich.
Zmiana przepisu zawartego w art. 65 polegająca na prolongacie terminu wejścia w życie regulacji zawartej w art. 15 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 22 lipca 2006 r. o paszach, w której został ustanowiony zakaz wytwarzania, wprowadzania do obrotu i stosowania w żywieniu zwierząt na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej pasz genetycznie zmodyfikowanych oraz organizmów genetycznie zmodyfikowanych przeznaczonych do użytku paszowego ma na celu wsparcie procesu odbudowy niezależności białkowej na krajowym rynku pasz i ochronę konkurencyjności polskiego rolnictwa na rynku wspólnotowym. Proponowana zmiana jest wynikiem analizy sytuacji krajowego rynku surowców białkowych, która jednoznacznie wskazuje, iż obecnie całkowite zrezygnowanie z wytwarzania, wprowadzania do obrotu i stosowania w żywieniu zwierząt na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej pasz z udziałem organizmów genetycznie zmodyfikowanych od 1 stycznia 2023 r. jest niemożliwe, z uwagi na brak dostępności wystarczającej ilości krajowych surowców wysokobiałkowych potrzebnych do zaspokojenia potrzeb przemysłu paszowego. Przeprowadzone badania żywieniowe oparte na testowaniu rodzimych roślin strączkowych jednoznacznie wskazują, iż nie ma obecnie możliwości całkowitego zastąpienia poekstrakcyjnej śruty sojowej krajowymi źródłami białka roślinnego bez uniknięcia obniżenia wyników produkcyjnych. Przesunięcie zakazu do roku 2027 pozwoli realnie ocenić jak w ciągu 4 lat ulegnie zmianie organizacja rynku roślin białkowych.
Polscy producenci żywności są graczem na jednolitym rynku wewnętrznym Unii Europejskiej. W przypadku większości produktów rolnych ceny na rynku krajowym kształtują się pod silnym wpływem tendencji zewnętrznych. Zależność i powiązanie cen w Polsce i w Unii Europejskiej jest bardzo silne, dlatego czynniki krajowe mają jedynie ograniczony wpływ na kształtowanie się cen.
Planowane narzędzia interwencji:
Dokonanie odpowiednich zmian w przepisach ustawy z dnia 22 lipca 2006 r. o paszach (Dz. U. 2021 r. poz. 278) w zakresie pasz leczniczych oraz przesunięcie terminu wejścia w życie zakazu wytwarzania, wprowadzania do obrotu i stosowania w żywieniu zwierząt na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej pasz genetycznie zmodyfikowanych oraz organizmów genetycznie zmodyfikowanych przeznaczonych do użytku paszowego, a także zmiana art. 45 ust. 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach (Dz. U. z 2022 r. poz. 699) polegająca na dodaniu wytwórni pasz leczniczych i dystrybutorów do listy podmiotów, które są zwolnione z obowiązku uzyskania zezwolenia na zbieranie odpadów lub zezwolenia na przetwarzanie odpadów.
Poprzez ujednolicenie przepisów poprawi się skuteczność funkcjonowania rynku wspólnotowego w zakresie wytwarzania, wprowadzania na rynek i stosowania paszy leczniczej oraz utrzymanie silnej pozycji Polski i konkurencyjności rodzimej produkcji zwierzęcej.
Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu:
MRiRW
Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu:
Lech Kołakowski Sekretarz Stanu
Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM:
MRiRW
Planowany termin przyjęcia projektu przez RM:
III kwartał 2022 r. ZREALIZOWANY Rada Ministrów przyjęła 2 listopada 2022 r.
Informacja o rezygnacji z prac nad projektem:
Status realizacji:
Zrealizowany