W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku akcyzowym

{"register":{"columns":[{"header":"Numer projektu","value":"UD105","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"sequence":{"regex":"UD{#UD_1}"},"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Rodzaj dokumentu","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"Projekty ustaw","value":"Projekty ustaw"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Typ dokumentu","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"D – pozostałe projekty","value":"D – pozostałe projekty"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Cele projektu oraz informacja o przyczynach i potrzebie rozwiązań planowanych w projekcie","value":"Projekt przewiduje wprowadzenie zmian w ustawie z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2023 r. poz. 1542, z późn. zm.), które mają na celu:\n- urealnienie dotychczasowej akcyzowej mapy drogowej poprzez podwyższenie stawek akcyzy na wyroby tytoniowe i ich substytuty oraz objęcie zakresem tej mapy w latach 2025-2027 płynu do e-papierosów,\n- opodatkowanie podatkiem akcyzowym urządzeń do waporyzacji oraz objęcie ich obowiązkiem oznaczania znakami akcyzy, a także\n- wprowadzenie rocznej ważności znaków akcyzy na płyn do papierosów elektronicznych, na takich samych zasadach jak w przypadku znaków akcyzy na papierosy, tytoń do palenia oraz wyroby nowatorskie.\nIstotnym impulsem do wprowadzenia podwyżek stawki akcyzy na wyroby tytoniowe i ich substytuty jest zwiększająca się z roku na rok siła nabywcza konsumentów. Wraz ze wzrostem średniego wynagrodzenia, wg danych GUS, za miesięczną wypłatę można kupić coraz większą ilość używek. Zgodnie z zaleceniem WHO podgrzewane wyroby tytoniowe (wyroby\nnowatorskie) powinny być opodatkowane na tym samym poziomie i w taki sam sposób jak tradycyjne papierosy.\nPodwyższenie stawek akcyzy na wyroby tytoniowe i ich substytuty ma na celu przede wszystkim ograniczenie spożycia tych wyrobów przez konsumentów, w szczególności przez osoby nieletnie. Podwyżki te mają również zniwelować skutki inflacji jaka w najbliższych latach prowadziłaby stopniowo do relatywnego spadku cen używek w stosunku do cen innych wyrobów. Innym spodziewanym efektem zmiany jest zmniejszenie różnic cenowych wyrobów tytoniowych w Polsce w stosunku do innych państw członkowskich Unii Europejskiej. Według danych Komisji Europejskiej ceny papierosów w Polsce należą do jednych z najniższych w UE (niższe ceny w 2023 r. odnotowano jedynie w Bułgarii).\nWprowadzenie rocznej ważności znaków akcyzy na płyn do papierosów elektronicznych wynika z tego, że jedynie na ten substytut wyrobów tytoniowych znaki akcyzy nie mają określonego terminu ważności.\nOpodatkowanie podatkiem akcyzowym urządzeń do waporyzacji ma na celu ograniczenie dostępności cenowej tych urządzeń, zwłaszcza dla młodszej części społeczeństwa, rozpoczynającej swój kontakt z używkami prowadzącymi do uzależnień skutkujących nieodwracalnymi skutkami dla zdrowia. Propozycja dotyczy urządzeń jednorazowych oraz\nwielokrotnego użytku służących do konsumpcji wyrobów nowatorskich i e-papierosów. Obecnie na rynku dostępne są m.in. elektroniczne papierosy jednorazowe w cenie ok. 30-35 zł/szt., które pod względem zawartości nikotyny odpowiadają 2 paczkom papierosów tradycyjnych, a biorąc pod uwagę walory użytkowe mierzone liczbą możliwych zaciągnięć (także\nw przypadku wyrobów beznikotynowych) 2-3 paczkom papierosów tradycyjnych. Ceny urządzeń do podgrzewania wyrobów nowatorskich dostępnych na rynku są zróżnicowane i oscylują średnio w granicach 150-500 zł/szt. Można je jednak nabyć taniej w różnego rodzaju akcjach promocyjnych.","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Istota rozwiązań planowanych w projekcie, w tym proponowane środki realizacji","value":"Proponowana zmiana obejmuje podwyższenie stawek akcyzy na używki w latach 2025-2027:\n- części kwotowej stawki akcyzy na papierosy, (r/r)\n - w 2025 r. - 25%\n - w 2026 r. - 20%\n - w 2027 r. - 15%\n- części kwotowej stawki akcyzy na tytoń do palenia,\n - w 2025 r. - 38% \n - w 2026 r. - 30%\n - w 2027 r. - 22%\n- stawki na cygara i cygaretki,\n - w 2025 r. - 25%\n - w 2026 r. - 20%\n - w 2027 r. - 15%\n- stawki na susz tytoniowy,\n - w 2025 r. - 38%\n - w 2026 r. - 30%\n - w 2027 r. - 22%\n- części kwotowej stawki akcyzy na wyroby nowatorskie,\n - w 2025 r. - 50%\n - w 2026 r. - 20%\n - w 2027 r. - 15%\n- stawki akcyzy na płyn do papierosów elektronicznych\n - w 2025 r. - 75%\n - w 2026 r. - 50%\n - w 2027 r. - 25%\nAnalogicznej korekcie poddane zostaną również ustawowe stawki sankcyjne na te wyroby.\nProponuje się również wprowadzenie rozwiązań związanych z opodatkowaniem podatkiem akcyzowym urządzeń do waporyzacji, w szczególności:\n- sformułowanie definicji urządzenia do waporyzacji,\n- określenie przedmiotu opodatkowania oraz podatników akcyzy,\n- wprowadzenie obowiązków podatkowych, w tym obowiązku rejestracji w CRPA, składania deklaracji akcyzowych i prowadzenia ewidencji,\n- określenie stawki akcyzy na te urządzenia,\n- wprowadzenie obowiązku oznaczania tych urządzeń podatkowymi i legalizacyjnymi znakami akcyzy.\nPrzyjmuje się, że stawka akcyzy na urządzenia do waporyzacji będzie wynosiła 40 zł za sztukę.","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Oddziaływanie na życie społeczne nowych regulacji prawnych","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Spodziewane skutki i następstwa projektowanych regulacji prawnych","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Sposoby mierzenia efektów nowych regulacji prawnych","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"MF","value":"MF"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu","value":"Jarosław Neneman Podsekretarz Stanu","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"MF","value":"MF"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Planowany termin przyjęcia projektu przez RM","value":"III kwartał 2024 r.","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacja o rezygnacji z prac nad projektem","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Status realizacji","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"}]}}
Numer projektu:
UD105
Rodzaj dokumentu:
Projekty ustaw
Typ dokumentu:
D – pozostałe projekty
Cele projektu oraz informacja o przyczynach i potrzebie rozwiązań planowanych w projekcie:
Projekt przewiduje wprowadzenie zmian w ustawie z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2023 r. poz. 1542, z późn. zm.), które mają na celu:
- urealnienie dotychczasowej akcyzowej mapy drogowej poprzez podwyższenie stawek akcyzy na wyroby tytoniowe i ich substytuty oraz objęcie zakresem tej mapy w latach 2025-2027 płynu do e-papierosów,
- opodatkowanie podatkiem akcyzowym urządzeń do waporyzacji oraz objęcie ich obowiązkiem oznaczania znakami akcyzy, a także
- wprowadzenie rocznej ważności znaków akcyzy na płyn do papierosów elektronicznych, na takich samych zasadach jak w przypadku znaków akcyzy na papierosy, tytoń do palenia oraz wyroby nowatorskie.
Istotnym impulsem do wprowadzenia podwyżek stawki akcyzy na wyroby tytoniowe i ich substytuty jest zwiększająca się z roku na rok siła nabywcza konsumentów. Wraz ze wzrostem średniego wynagrodzenia, wg danych GUS, za miesięczną wypłatę można kupić coraz większą ilość używek. Zgodnie z zaleceniem WHO podgrzewane wyroby tytoniowe (wyroby
nowatorskie) powinny być opodatkowane na tym samym poziomie i w taki sam sposób jak tradycyjne papierosy.
Podwyższenie stawek akcyzy na wyroby tytoniowe i ich substytuty ma na celu przede wszystkim ograniczenie spożycia tych wyrobów przez konsumentów, w szczególności przez osoby nieletnie. Podwyżki te mają również zniwelować skutki inflacji jaka w najbliższych latach prowadziłaby stopniowo do relatywnego spadku cen używek w stosunku do cen innych wyrobów. Innym spodziewanym efektem zmiany jest zmniejszenie różnic cenowych wyrobów tytoniowych w Polsce w stosunku do innych państw członkowskich Unii Europejskiej. Według danych Komisji Europejskiej ceny papierosów w Polsce należą do jednych z najniższych w UE (niższe ceny w 2023 r. odnotowano jedynie w Bułgarii).
Wprowadzenie rocznej ważności znaków akcyzy na płyn do papierosów elektronicznych wynika z tego, że jedynie na ten substytut wyrobów tytoniowych znaki akcyzy nie mają określonego terminu ważności.
Opodatkowanie podatkiem akcyzowym urządzeń do waporyzacji ma na celu ograniczenie dostępności cenowej tych urządzeń, zwłaszcza dla młodszej części społeczeństwa, rozpoczynającej swój kontakt z używkami prowadzącymi do uzależnień skutkujących nieodwracalnymi skutkami dla zdrowia. Propozycja dotyczy urządzeń jednorazowych oraz
wielokrotnego użytku służących do konsumpcji wyrobów nowatorskich i e-papierosów. Obecnie na rynku dostępne są m.in. elektroniczne papierosy jednorazowe w cenie ok. 30-35 zł/szt., które pod względem zawartości nikotyny odpowiadają 2 paczkom papierosów tradycyjnych, a biorąc pod uwagę walory użytkowe mierzone liczbą możliwych zaciągnięć (także
w przypadku wyrobów beznikotynowych) 2-3 paczkom papierosów tradycyjnych. Ceny urządzeń do podgrzewania wyrobów nowatorskich dostępnych na rynku są zróżnicowane i oscylują średnio w granicach 150-500 zł/szt. Można je jednak nabyć taniej w różnego rodzaju akcjach promocyjnych.
Istota rozwiązań planowanych w projekcie, w tym proponowane środki realizacji:
Proponowana zmiana obejmuje podwyższenie stawek akcyzy na używki w latach 2025-2027:
- części kwotowej stawki akcyzy na papierosy, (r/r)
- w 2025 r. - 25%
- w 2026 r. - 20%
- w 2027 r. - 15%
- części kwotowej stawki akcyzy na tytoń do palenia,
- w 2025 r. - 38%
- w 2026 r. - 30%
- w 2027 r. - 22%
- stawki na cygara i cygaretki,
- w 2025 r. - 25%
- w 2026 r. - 20%
- w 2027 r. - 15%
- stawki na susz tytoniowy,
- w 2025 r. - 38%
- w 2026 r. - 30%
- w 2027 r. - 22%
- części kwotowej stawki akcyzy na wyroby nowatorskie,
- w 2025 r. - 50%
- w 2026 r. - 20%
- w 2027 r. - 15%
- stawki akcyzy na płyn do papierosów elektronicznych
- w 2025 r. - 75%
- w 2026 r. - 50%
- w 2027 r. - 25%
Analogicznej korekcie poddane zostaną również ustawowe stawki sankcyjne na te wyroby.
Proponuje się również wprowadzenie rozwiązań związanych z opodatkowaniem podatkiem akcyzowym urządzeń do waporyzacji, w szczególności:
- sformułowanie definicji urządzenia do waporyzacji,
- określenie przedmiotu opodatkowania oraz podatników akcyzy,
- wprowadzenie obowiązków podatkowych, w tym obowiązku rejestracji w CRPA, składania deklaracji akcyzowych i prowadzenia ewidencji,
- określenie stawki akcyzy na te urządzenia,
- wprowadzenie obowiązku oznaczania tych urządzeń podatkowymi i legalizacyjnymi znakami akcyzy.
Przyjmuje się, że stawka akcyzy na urządzenia do waporyzacji będzie wynosiła 40 zł za sztukę.
Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu:
MF
Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu:
Jarosław Neneman Podsekretarz Stanu
Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM:
MF
Planowany termin przyjęcia projektu przez RM:
III kwartał 2024 r.
Status realizacji: