W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw
{"register":{"columns":[{"header":"Numer projektu","value":"UD404","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"sequence":{"regex":"UD{#UD_1}"},"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Rodzaj dokumentu","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"Projekty ustaw","value":"Projekty ustaw"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Typ dokumentu","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"D – pozostałe projekty","value":"D – pozostałe projekty"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacje o przyczynach i potrzebie wprowadzenia rozwiązań planowanych w projekcie","value":"I. W zakresie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej: ustawa CIT)\nIstotą problemu jest:\n1. modyfikacja i odroczenie stosowania przepisów o minimalnym podatku dochodowym;\n2. zmiana terminu aktualizacji indywidualnych danych podatnika;\n3. zmiana przepisów o zagranicznych jednostkach kontrolowanych (CFC);\n4. zmiana przepisów dotyczących opodatkowania podatkiem od przerzuconych dochodów;\n5. zmiana przepisów dotyczących podatku u źródła (WHT);\n6. zmiany w rozliczaniu kosztów finansowania dłużnego w kosztach podatkowych;\n7. zmiana przepisów dotyczących polskiej spółki holdingowej (PSH) (złagodzenie warunków skorzystania ze zwolnienia);\n8. zmiana przepisów dotyczących opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek;\n9. zmiana przepisu dotyczącego terminu opłacenia składek z tytułu przychodów ze stosunku pracy i zrównanych, w części finansowanej przez płatnika, składek na Fundusz Pracy, Fundusz Solidarnościowy oraz Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych;\n10. uproszczenie procedury zwrotu podatku od przychodów z budynków;\n11. zmiana przepisów dotyczących obowiązku dokumentacyjnego w zakresie tzw. transakcji rajowych; \n12. zmiana przepisów w zakresie obowiązku udostępniania przez Ministra Finansów wzorów deklaracji.\nII. W zakresie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej: ustawa PIT)\nIstotą problemu jest:\n1. zmiana przepisów o zagranicznych jednostkach kontrolowanych (CFC) (analogiczna jak w ustawie CIT);\n2. zmiana przepisów dotyczących podatku u źródła (WHT) (analogiczna jak w ustawie CIT);\n3. zmiana przepisu dotyczącego procedury zwrotu podatku od przychodów z budynków (analogiczna jak w ustawie CIT);\n4. zmiana przepisów dotyczących obowiązku dokumentacyjnego w zakresie tzw. transakcji rajowych (analogiczna jak w ustawie CIT);\n5. zmiana przepisów w zakresie obowiązku udostępniania przez Ministra Finansów wzorów deklaracji (analogiczna jak w ustawie CIT i ustawie o ryczałcie).\nIII. W zakresie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej: ustawa o ryczałcie)\nIstotą problemu jest zmiana przepisów w zakresie obowiązku udostępniania przez Ministra Finansów wzorów deklaracji (analogiczna jak w ustawie CIT i ustawie PIT).\nIV. W zakresie ustawy - Ordynacja podatkowa (dalej: Ordynacja podatkowa)\nIstotą problemu jest doprecyzowanie obowiązku przekazywania do właściwego dla podatnika naczelnika urzędu skarbowego informacji o umowach z nierezydentami, w przypadku obowiązku składania informacji o cenach transferowych (art. 82 §1c Ordynacji podatkowej).\nV. W zakresie ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (dalej: ustawa z 29 października 2021 r.)\nIstotą problemu jest:\n1. uchylenie przepisów o „ukrytej dywidendzie”\n2. doprecyzowanie przepisów dotyczących rozliczania strat przez spółki tworzące podatkowe grupy kapitałowe (PGK)\n3. zmiana przepisów w zakresie obowiązku udostępniania przez Ministra Finansów wzorów deklaracji (konsekwencja zmian wprowadzonych w tym zakresie w ustawie CIT, ustawie PIT i ustawie o ryczałcie). \nVI. W zakresie zmian w przepisach w ustawie z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r. poz. 931, z późn. zm.), ustawie z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2022 r. poz. 143, z późn. zm. ), ustawie z dnia 6 października 2016 r. o podatku od sprzedaży detalicznej (Dz. U. z 2022 r. poz. 761, z późn. zm.) oraz ustawie z dnia 7 lipca 2022 r. o finansowaniu społecznościowym dla przedsięwzięć gospodarczych i pomocy kredytobiorcom (Dz. U. poz. 1488).\nIstotą problemu jest ciągły wzrost inflacji oraz negatywne dla polskiej gospodarki i społeczeństwa skutki wojny prowadzonej w Ukrainie. Te czynniki wywołują konieczność wydłużenia wprowadzonych działań antyinflacyjnych oraz utrzymanie poziomu stawek VAT na dotychczasowym poziomie. \nVII. W zakresie przepisów przewidujących przekazywanie do organów Krajowej Administracji Skarbowej przez notariuszy informacji o czynnościach notarialnych \nObecnie organy KAS są zmuszone do ręcznego przeglądania setek tysięcy aktów notarialnych sporządzanych rocznie przez notariuszy i przekazywanych w postaci papierowej. Strony aktów notarialnych ponoszą wysokie koszty sporządzania papierowych wypisów aktów notarialnych, które są przez notariuszy wysyłane do organów KAS tradycyjną pocztą. ","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Istota rozwiązań ujętych w projekcie","value":"I. W zakresie ustawy CIT\nAd 1) modyfikacja i odroczenie wejścia w życie przepisów o minimalnym podatku dochodowym\nCele te są realizowane poprzez:\n- zawieszenie stosowania (zwolnienie) przepisów art. 24ca ustawy CIT w okresie 1 roku, tj. od dnia 1 stycznia 2022 r. do dnia 31 grudnia 2022 r. (ochrona polskich firm przed ewentualnymi negatywnymi konsekwencjami wejścia w życie tego podatku w okolicznościach, gdy zawirowania polityczno-gospodarcze mają wpływ na globalną gospodarkę i tym samym na funkcjonujące w jej przestrzeni podmioty), \n- wprowadzenie zmian w konstrukcji samego podatku, tj. w szczególności:\n1) podwyższenie, do 2%, wskaźnika rentowności, przy jednoczesnej zmianie metodologii jego wyliczania (m.in. wyłączenie z kosztów uzyskania przychodów opłat z tytułu umowy leasingu środków trwałych, wyłączenie z przychodów wartości należności handlowych zbywanych na rzecz podmiotów z branży faktoringowej, wyłączenie wartości podatku akcyzowego),\n2) wprowadzenie alternatywnej metody ustalania podstawy opodatkowania – wg wyboru podatnika (podstawa opodatkowania to 4% przychodów (stawka podatku 10%) albo podstawa opodatkowania to 2% przychodów + koszty pasywne tj. finansowanie dłużne i usługi niematerialne + ujawnienie WNIP (stawka podatku 10%),\n3) rozszerzenie katalogu wyłączeń z tego podatku (o spółki komunalne, małych podatników, podatników w przypadku których większość przychodów zostało osiągniętych w związku ze świadczeniem usług ochrony zdrowia, podatników, których rentowność w 1 z 3 ostatnich lat podatkowych była powyżej wskaźnika 2%, a także podatników postawionych w stan upadłości lub likwidacji).\nAd 2) zmiana terminu aktualizacji indywidualnych danych podatnika\nRozwiązanie to (zawarte w art. 27b ust. 8 ustawy CIT) ma usprawnić cały proces aktualizacji indywidualnych danych podatnika. \nCel jest realizowany poprzez odejście od kwartalnej aktualizacji podawanych do publicznej wiadomości danych dużych podatników, na rzecz aktualizacji dokonywanej raz w roku. Po zmianie aktualizacja następować będzie w terminie do dnia 30 września, według stanu na pierwszy dzień miesiąca poprzedzającego miesiąc, w którym indywidualne dane podatników mają zostać podane do publicznej wiadomości (tj. wg stanu na dzień 1 sierpnia).\nAd 3) zmiana przepisów o zagranicznych jednostkach kontrolowanych (CFC)\nCel jest realizowany poprzez:\n- wprowadzenie przepisów eliminujących podwójne lub wielokrotne opodatkowania CFC w przypadku kaskadowej wypłaty dywidendy w strukturach holdingowych (art. 24a ust. 2 pkt 4, 12a i 12b ustawy CIT),\n- doprecyzowanie przesłanki określonej w art. 24a ust. 3 pkt 5 (dotyczącej wysokiej rentowności zagranicznej jednostki w stosunku do posiadanych aktywów) w przypadku potencjalnego zbycia aktywów w trakcie roku (art. 24a ust. 3f),\n- doprecyzowanie definicji jednostki zależnej (art. 24a ust. 2 pkt 3) – zmiana o charakterze redakcyjnym/uzupełniającym.\nAnalogiczne rozwiązania przewidziane zostały w projekcie w zakresie PIT (art. 30f ust. 2 pkt 3 i 5, ust. 3f, 12, 13a-13b ustawy PIT).\nAd 4) zmiana przepisów dotyczących opodatkowania podatkiem od przerzuconych dochodów\t\nPropozycja zmierza do wyeliminowania wątpliwości zgłaszanych przez środowisko przedsiębiorców. Cel ten jest realizowany poprzez m.in.:\n- objęcie zakresem podatku od przerzuconych dochodów jedynie kosztów zaliczanych do kosztów uzyskania przychodów,\n- doprecyzowanie, że podmiot powiązany na rzecz którego ponoszone są koszty, nie ma siedziby lub zarządu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,\n- doprecyzowanie warunku dotyczącego 50% przychodów uzyskiwanych przez podmiot powiązany oraz warunku dotyczącego przenoszenia przychodów na rzecz innego podmiotu (co najmniej 10%),\n- uproszczenie warunku dotyczącego preferencyjnego opodatkowania w państwie siedziby, zarządu, zarejestrowania lub położenia podmiotu powiązanego (warunek niższego opodatkowania odnosi się wprost do przychodów podmiotu powiązanego z określonej należności, a nie do całokształtu działalności lub dochodu podmiotu powiązanego),\n- odpowiednie stosowanie przepisów o podatku od przerzuconych dochodów do określonych schematów z udziałem spółek transparentnych podatkowo bądź z podmiotami zagranicznymi przenoszącymi przychody do innych podmiotów zagranicznych korzystających z niskiego opodatkowania.\nAd 5) zmiany w podatku u źródła (WHT) \nObecnie, podmioty dokonujące wypłat należności za pośrednictwem rachunków papierów wartościowych albo rachunków zbiorczych są zobowiązane do przekazywania podmiotom prowadzącym te rachunki informacji o występowaniu powiązań pomiędzy nimi a podatnikiem (odbiorcą należności z papierów wartościowych) oraz o fakcie, iż wypłaty dokonane na rzecz tego samego podmiotu zagranicznego przekroczyły w roku podatkowym 2 mln zł, co najmniej na 7 dni przed dokonaniem wypłaty. Podmioty przekazujące tę informację zostały także zobowiązane do jej aktualizacji, przed dokonaniem wypłaty, w przypadku wystąpienia zmiany okoliczności objętych informacją (art. 26 ust. 2e i nast. ustawy CIT oraz art. 41 ust. 12 i nast. ustawy PIT).\nCel w postaci złagodzenia obowiązującego od 1 stycznia 2019 r. mechanizmu poboru tego podatku jest realizowany poprzez:\n- wyłączenie stosowania niektórych obowiązków szeroko rozumianych płatników (tj. zarówno emitenta jako płatnika sensu stricto, jak i podmiotu będącego tzw. płatnikiem technicznym) w zakresie opodatkowania u źródła odsetek i dyskonta od skarbowych papierów wartościowych (tj. bonów i obligacji skarbowych). \nW tym celu proponuje się rozszerzenie zakresu przedmiotowego zwolnienia podatnika-nierezydenta od podatku dochodowego, które jest zawarte w art. 17 ust. 1 pkt 50 ustawy CIT i art. 21 ust. 1 pkt 130 ustawy PIT, i objęcie nim także obligacji skarbowych oferowanych na rynku krajowym i bonów skarbowych oraz odpowiednią zmianę w zakresie przedmiotowym zwolnienia od obowiązku płatnika co do poboru podatku, które jest zawarte w art. 26 ust. 1aa ustawy CIT i art. 41 ust. 24 ustawy PIT.\n- uelastycznienie konstrukcji (wydłużenie zakresu czasowego) oświadczenia płatnika wyłączającego obowiązek stosowania mechanizmu (złożenie oświadczenia pozwalałoby nie stosować tego mechanizmu przez kolejnych siedem miesięcy, a nie jak obecnie, jedynie trzy).\nAd 6) zmiany w rozliczaniu kosztów finansowania dłużnego w kosztach podatkowych\nCel w postaci usunięcia wątpliwości interpretacyjnych zgłaszanych przez podatników w zakresie art. 15c ustawy CIT jest realizowany poprzez w szczególności zmianę treści art. 15c ust. 1 i doprecyzowanie kwoty podlegającej wyłączeniu z kosztów podatkowych. Wyłączeniu podlegać wyższa kwota (kwota 3.000.000 zł; 30% EBITDA).\nZ kolei zmiana zaproponowana w art. 16 ust. 7i i 7j ustawy CIT, dotycząca przepisów o kosztach finansowania dłużnego przeznaczonego na transakcje kapitałowe ma na celu wyłączenie stosowania tych przepisów w sytuacjach, kiedy finansującym jest bank lub spółdzielcza kasa oszczędnościowo-kredytowa mające siedzibę w państwie członkowskim UE lub w państwie należącym do EOG. Ponadto nie byłyby objęte tymi przepisami przypadki finansowania dłużnego udzielonego na nabycie lub objęcie udziałów (akcji) lub ogółu praw i obowiązków w podmiotach z podatnikiem niepowiązanych.\nAd 7) zmiana przepisów dotyczących polskiej spółki holdingowej (PSH)\nCel w postaci doprecyzowania i udoskonalenia przedmiotowych regulacji w sposób umożliwiający skorzystanie z reżimu holdingowego przez większy krąg przedsiębiorców, jest realizowany w szczególności poprzez:\n- zastąpienie definicji spółki zależnej, krajowej spółki zależnej i zagranicznej spółki zależnej definicjami krajowej spółki zależnej i zagranicznej spółki zależnej,\n- doprecyzowanie przepisów m.in. w zakresie 1 roku posiadania przez spółkę holdingową udziałów (akcji) w spółkach zależnych),\n- rozszerzenie katalogu form prawnych, w których może działać spółka holdingowa o prostą spółkę akcyjną,\n- przyznanie prawa do korzystania przez spółkę holdingową ze zwolnienia z CIT dywidend wynikającego z Dyrektywy Parent Subsidiary,\n- umożliwienie, aby w ramach PSH krajowa spółka zależna mogła korzystać ze zwolnienia w przewidzianego dla specjalnej strefy ekonomicznej lub tzw. Polskiej Strefy Inwestycji,\n- wprowadzenie 100% zwolnienia z dywidend (aktualnie zwolnienie dla 95% dywidendy).\nAd 8) zmiana przepisów dotyczących opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek\nCel w postaci doprecyzowania regulacji jest realizowany poprzez modyfikacje w zakresie:\n- sposobu określania dochodu z tytułu wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą w przypadku wykorzystywania składników majątku (np. samochodów osobowych) na cele działalności gospodarczej oraz inne cele niezwiązane z działalnością gospodarczą (w wysokości 50% wydatków, odpisów amortyzacyjnych oraz odpisów z tytułu trwałej utraty wartości związanych z używaniem składników majątku niewykorzystywanych na cele działalności gospodarczej nie będzie stanowić wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą),\n- terminu na złożenie przez podatnika zawiadomienia o wyborze opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek (ZAW-RD), przed upływem przyjętego przez podatnika roku podatkowego (przesądzenie, że zawiadomienie to składa się do końca pierwszego roku podatkowego, w którym podatnik ma być opodatkowany ryczałtem)\n- warunku wygaśnięcia zobowiązania podatkowego z tytułu tzw. korekty wstępnej (dookreślenie, że zobowiązanie to wygasa w całości po upływie co najmniej jednego pełnego okresu opodatkowania ryczałtem, tj. 4 lat podatkowych),\n- terminu na zapłatę podatku należnego od dochodu z przekształcenia (jednoznaczne wskazanie, że w przypadku zapłaty podatku od dochodu z przekształcenia w całości, podatnik jest zobowiązany uiścić podatek w terminie przewidzianym na złożenie zeznania CIT-8 za rok podatkowym poprzedzający pierwszy rok opodatkowania ryczałtem),\n- terminu zapłaty ryczałtu od dochodu z tytułu podzielonego zysku i dochodu z tytułu zysku na pokrycie strat (dotyczy również zaliczek na poczet przewidywanej dywidendy) oraz ryczałtu od rozdysponowanego dochodu z tytułu zysku netto.\nAd 9) zmiana przepisu dotyczącego terminu opłacenia składek z tytułu przychodów ze stosunku pracy i zrównanych, w części finansowanej przez płatnika, składek na Fundusz Pracy, Fundusz Solidarnościowy oraz Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych\nZmiana podyktowana jest względami ujednolicenia regulacji w zakresie zachowania terminu opłacenia wskazanych przepisem składek, tj. z tytułu przychodów ze stosunku pracy i zrównanych, w części finansowanej przez płatnika (należności ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy, z tytułu członkostwa w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, a także zasiłków pieniężnych z ubezpieczenia społecznego wypłacanych przez zakład pracy) jak też składek na Fundusz Pracy, Fundusz Solidarnościowy oraz Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych.\nZmiana polega na doprecyzowaniu i uproszczeniu zasad zaliczania do kosztów podatkowych składek na ubezpieczenie – ma charakter dostosowawczy do rozwiązań proponowanych w PIT w odrębnej ustawie.\nProponuje się odesłanie do odrębnych przepisów, precyzujących ww. termin.\nAd 10) zmiana przepisu dotyczącego procedury zwrotu podatku od przychodów z budynków\nZmiana dotyczy przeformułowania i uproszczenia tym samym procedury zwrotu podatku od przychodów z budynków na wniosek, o której mowa w art. 24b ust. 15 i 16 ustawy CIT. \nCel ten jest realizowany poprzez doprecyzowanie, że zwrot podatku nastąpi bez konieczności wydawania decyzji w każdym przypadku, gdy kwota zwrotu nie będzie budzić wątpliwości (analogicznie w art. 30g w ust. 15 i 16 ustawy PIT).\nAd 11) zmiana przepisów dotyczących obowiązku dokumentacyjnego w zakresie tzw. transakcji rajowych\nCel doprecyzowujący jest realizowany poprzez w szczególności:\n- urealnienie progów dokumentacyjnych (progów istotności) dla bezpośrednich i pośrednich transakcji rajowych, których przekroczenie powoduje powstanie obowiązku podatkowego, poprzez ich podwyższenie (w przypadku bezpośrednich transakcji rajowych - dwukrotne; w przypadku transakcji pośrednich – progi w różnych wysokościach w stosunku do określonych rodzajów transakcji),\n- zmianę zakresu obowiązku dokumentacyjnego w pośrednich transakcjach rajowych,\n- likwidację domniemania rezydencji rzeczywistego właściciela w raju podatkowym (doprecyzowanie, że przepis dotyczy rzeczywistego właściciela należności wynikającej z transakcji. Ponadto zaproponowano odejście od konstrukcji domniemania rezydencji rzeczywistego właściciela w raju podatkowym na rzecz wyłączenia obowiązku dokumentacyjnego w określonych przypadkach).\nAd 12) zmiana przepisów w zakresie obowiązku udostępniania przez Ministra Finansów wzorów deklaracji \nIntencją przepisów nakładających na ministra właściwego do spraw finansów publicznych obowiązek udostępnienia wzorów deklaracji z zakresu podatków dochodowych było w istocie umocowanie do udostępnienia wizualizacji wzoru dokumentu elektronicznego, a nie samego wzoru tego dokumentu w znaczeniu jakie nadają mu przepisy ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne. \nZgodnie z obowiązującymi regulacjami wzór dokumentu elektronicznego jest umieszczany przez ministra właściwego do spraw informatyzacji w Centralnym Repozytorium Wzorów Dokumentów Elektronicznych. Udostępnianie tego samego wzoru dokumentu elektronicznego przez ministra właściwego do spraw finansów publicznych nie znajduje uzasadnienia.\nCel w postaci doprecyzowania przepisów dotyczących udostępniania wzorów deklaracji w zakresu podatków dochodowych jest realizowany poprzez dookreślenie, że obowiązek ten jest ograniczony do udostępniania ich wizualizacji a nie schemy, która jest udostępniania przez Ministra Cyfryzacji w CRWDE.\n\nII. W zakresie ustawy PIT\nAd 1) zmiana przepisów o zagranicznych jednostkach kontrolowanych (CFC) \nZmiana analogiczna jak w ustawie CIT (zob. pkt I.3);\nAd 2) zmiany w podatku u źródła (WHT) \nZmiana analogiczna jak w ustawie CIT (zob. pkt I.5);\nAd 3) zmiana przepisu dotyczącego procedury zwrotu podatku od przychodów z budynków\nZmiana analogiczna jak w ustawie CIT (zob. pkt I.10);\nAd 4) zmiana przepisów dotyczących obowiązku dokumentacyjnego w zakresie tzw. transakcji rajowych\nZmiana analogiczna jak w ustawie CIT (zob. pkt I.11);\nAd 5) zmiana przepisów w zakresie obowiązku udostępniania przez Ministra Finansów wzorów deklaracji \nZmiana analogiczna jak w ustawie CIT (zob. pkt I.12) i ustawie o ryczałcie (zob. pkt III);\n\nIII. W zakresie ustawy o ryczałcie\nZmiana przepisów w zakresie obowiązku udostępniania przez Ministra Finansów wzorów deklaracji\nZmiana analogiczna jak w ustawie CIT (zob. pkt I.12) i w ustawie PIT (zob. pkt II.5);\n\nIV. W zakresie ustawy - Ordynacja podatkowa\nZmiana ma charakter systemowy. \nCel jest realizowany poprzez doprecyzowanie obowiązku przekazywania do właściwego dla podatnika naczelnika urzędu skarbowego informacji o umowach z nierezydentami, w przypadku obowiązku składania informacji o cenach transferowych (art. 82 §1c Ordynacji podatkowej). \nObowiązek sporządzenia informacji o umowach z nierezydentami nie będzie występował w przypadku podmiotów, które są obowiązane do sporządzenia informacji o cenach transferowych na podstawie art. 23zf ust. 1 ustawy PIT oraz art. 11t ust. 1 ustawy CIT. Zwolnienie z obowiązku sporządzenia informacji o umowach z nierezydentami nie dotyczy zatem podmiotów, które - składając informację o cenach transferowych na podstawie art. 23zf ust. 3 ustawy PIT oraz art. 11t ust. 3 ustawy CIT - wykazują w niej tzw. transakcje rajowe. W tych przypadkach podmioty, po spełnieniu określonych ustawowo warunków na podstawie Ordynacji podatkowej oraz wskazanych powyżej ustaw podatkowych, będą zobowiązane zarówno do złożenia ORD-U, jak informacji o cenach transferowych.\n\nV. W zakresie ustawy z 29 października 2021 r.\nAd 1) uchylenie przepisów o „ukrytej dywidendzie”\nRealizacja celu jakim jest uchylenie przepisów art. 2 pkt 31 lit. a tiret trzecie i lit. b ustawy z 29 października 2021 r. następuje z uwagi na:\n- istotne wątpliwości interpretacyjne dotyczące regulacji dot. ukrytej dywidendy w zakresie wzajemnych zależności pomiędzy przepisami o ukrytej dywidendzie i o cenach transferowych, \n- postulaty organizacji branżowych wskazujące na konieczność ograniczenia przepisów antyabuzywnych, mogących dotyczyć podobnych kategorii płatności (tych samych kategorii płatności mogłyby dotyczyć m.in. przepisy o ukrytej dywidendzie, o podatku od przerzuconych dochodów i podatku minimalnym), \n- szeroki charakter przesłanek prowadzących do uznania kosztów za ukrytą dywidendę (możliwe byłyby sytuacje, w których zakresem przepisu objęte byłyby określone transakcje uzasadnione gospodarczo, których głównym celem nie jest de facto transfer nadwyżek finansowych do podmiotów powiązanych),\n- niepewną sytuację gospodarczą, w jakiej znalazły się wskutek wojny w Ukrainie podmioty prowadzące działalność w Polsce.\nAd 2) doprecyzowanie przepisów dotyczących rozliczania strat przez spółki tworzące PGK\nDodany przepis art. 69b w ustawie z 29 października 2021 r. dotyczy zasad rozliczania strat w spółkach tworzących podatkowe grupy kapitałowe. Po zmianie zasady te znajdą zastosowanie do tzw. nowych strat spółek tworzących PGK, a zatem powstałych począwszy od roku podatkowego rozpoczynającego się po dniu 31 grudnia 2021 r.\nAd 3) zmiana przepisów w zakresie obowiązku udostępniania przez Ministra Finansów wzorów deklaracji \nZmiana stanowi konsekwencję zmian wprowadzonych w tym zakresie w ustawie CIT (zob. pkt I.12), w ustawie PIT (zob. pkt II.4) i w ustawie o ryczałcie (zob. pkt III.1).\n\nVI. W zakresie zmian w przepisach w ustawie z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, ustawie z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym, ustawie z dnia 6 października 2016 r. o podatku od sprzedaży detalicznej oraz ustawie z dnia 7 lipca 2022 r. o finansowaniu społecznościowym dla przedsięwzięć gospodarczych i pomocy kredytobiorcom:\n- wydłużenie tarczy antyinflacyjnej do końca 2022 r.: \n1) utrzymanie czasowego obniżenia stawek VAT w zakresie żywności, paliw silnikowych, gazu ziemnego, energii elektrycznej i cieplnej, nawozów i innych środków wspomagających produkcję rolniczą - obniżenie stawek VAT pomoże społeczeństwu oraz przedsiębiorcom, w tym mikrofirmom dominującym na polskim rynku, w realnej walce z inflacją. Utrzymanie czasowej redukcji stawek na te towary, w przypadku pełnego przeniesienia obniżek stawek VAT na ceny tych towarów, efektywnie powinna wpłynąć na obniżkę cen tych towarów;\n2) utrzymanie czasowego obniżenia stawek akcyzy na paliwa silnikowe (olej napędowy, benzyny silnikowe, LPG), energię elektryczną i lekki olej opałowy oraz utrzymanie czasowego wyłączenia z podatku od sprzedaży detalicznej sprzedaży paliw (benzyn silnikowych, olejów napędowych, biokomponentów stanowiących samoistne paliwa, gazów przeznaczonych do napędu silników spalinowych) – te działania mają doprowadzić do ograniczenia wzrostu cen paliw na stacjach paliw i obniżenie wydatków na zakup lekkiego oleju opałowego i energii elektrycznej, a zatem również pomóc w walce z inflacją; należy podkreślić, że wzrost cen surowców energetycznych na rynkach światowych jest główną przyczyną wzrostu inflacji w Polsce i innych krajach unijnych; zatem ograniczenie wzrostu cen paliw powinno się przyczynić do stabilizacji cen także w innych obszarach gospodarki, w tym cen żywności; \n3) utrzymanie w mocy zwolnienia od akcyzy dla energii elektrycznej wykorzystywanej przez gospodarstwa domowe - pozwoli na zmniejszenie kosztów po stronie tej grupy odbiorców.\n- utrzymanie stawek VAT na dotychczasowym poziomie odpowiednio 23% i 8% – jest niezbędne w związku z konfliktem zbrojnym w Ukrainie i koniecznością ponoszenia przez budżet państwa zwiększonych wydatków; jednocześnie podejmowane przez Rząd działania pomocowe jak utrzymanie tarczy antyinflacyjnej do końca 2022 r. pozwoli na skierowanie środków do przeciwdziałania skutkom inflacji oraz wojny w Ukrainie. \n\nVII. W zakresie przepisów przewidujących przekazywanie do organów Krajowej Administracji Skarbowej przez notariuszy informacji o czynnościach notarialnych \nProjekt przewiduje rezygnację z określonego w przepisach o podatku od spadków i darowizn, ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych i Ordynacji podatkowej obowiązku przekazywania przez notariuszy do KAS papierowych wypisów aktów notarialnych, aktów poświadczenia dziedziczenia i europejskich poświadczeń spadkowych. W miejsce dotychczasowych przepisów proponuje się wprowadzenie rozwiązania, zgodnie z którym w okresie przejściowym treść aktów notarialnych, aktów poświadczenia dziedziczenia i europejskich poświadczeń spadkowych w wersji edytowalnej będzie przekazywana za pośrednictwem systemu teleinformatycznego Generalnego Inspektora Informacji Finansowej (GIIF). Jednocześnie, notariusze będą umieszczać elektroniczne wypisy dokumentów w Centralnym Repozytorium Elektronicznych Wypisów Aktów Notarialnych (CREWAN). Przewiduje się bowiem, że ostatecznie, tj. po przygotowaniu przez Krajową Radę Notarialną systemów teleinformatycznych, treść tych aktów notarialnych, aktów poświadczenia dziedziczenia i europejskich poświadczeń spadkowych będzie przekazywana do KAS bezpośrednio z CREWAN. ","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"MF","value":"MF"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu","value":"Artur Soboń Sekretarz Stanu","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"MF","value":"MF"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Planowany termin przyjęcia projektu przez RM","value":"III kwartał 2022 r. ZREALIZOWANY Rada Ministrów przyjęła 23 sierpnia 2022 r.","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacja o rezygnacji z prac nad projektem","value":"","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Status realizacji","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"Zrealizowany","value":"Zrealizowany"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"}]}}
Numer projektu:
UD404
Rodzaj dokumentu:
Projekty ustaw
Typ dokumentu:
D – pozostałe projekty
Informacje o przyczynach i potrzebie wprowadzenia rozwiązań planowanych w projekcie:
I. W zakresie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej: ustawa CIT) Istotą problemu jest: 1. modyfikacja i odroczenie stosowania przepisów o minimalnym podatku dochodowym; 2. zmiana terminu aktualizacji indywidualnych danych podatnika; 3. zmiana przepisów o zagranicznych jednostkach kontrolowanych (CFC); 4. zmiana przepisów dotyczących opodatkowania podatkiem od przerzuconych dochodów; 5. zmiana przepisów dotyczących podatku u źródła (WHT); 6. zmiany w rozliczaniu kosztów finansowania dłużnego w kosztach podatkowych; 7. zmiana przepisów dotyczących polskiej spółki holdingowej (PSH) (złagodzenie warunków skorzystania ze zwolnienia); 8. zmiana przepisów dotyczących opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek; 9. zmiana przepisu dotyczącego terminu opłacenia składek z tytułu przychodów ze stosunku pracy i zrównanych, w części finansowanej przez płatnika, składek na Fundusz Pracy, Fundusz Solidarnościowy oraz Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych; 10. uproszczenie procedury zwrotu podatku od przychodów z budynków; 11. zmiana przepisów dotyczących obowiązku dokumentacyjnego w zakresie tzw. transakcji rajowych; 12. zmiana przepisów w zakresie obowiązku udostępniania przez Ministra Finansów wzorów deklaracji. II. W zakresie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej: ustawa PIT) Istotą problemu jest: 1. zmiana przepisów o zagranicznych jednostkach kontrolowanych (CFC) (analogiczna jak w ustawie CIT); 2. zmiana przepisów dotyczących podatku u źródła (WHT) (analogiczna jak w ustawie CIT); 3. zmiana przepisu dotyczącego procedury zwrotu podatku od przychodów z budynków (analogiczna jak w ustawie CIT); 4. zmiana przepisów dotyczących obowiązku dokumentacyjnego w zakresie tzw. transakcji rajowych (analogiczna jak w ustawie CIT); 5. zmiana przepisów w zakresie obowiązku udostępniania przez Ministra Finansów wzorów deklaracji (analogiczna jak w ustawie CIT i ustawie o ryczałcie). III. W zakresie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej: ustawa o ryczałcie) Istotą problemu jest zmiana przepisów w zakresie obowiązku udostępniania przez Ministra Finansów wzorów deklaracji (analogiczna jak w ustawie CIT i ustawie PIT). IV. W zakresie ustawy - Ordynacja podatkowa (dalej: Ordynacja podatkowa) Istotą problemu jest doprecyzowanie obowiązku przekazywania do właściwego dla podatnika naczelnika urzędu skarbowego informacji o umowach z nierezydentami, w przypadku obowiązku składania informacji o cenach transferowych (art. 82 §1c Ordynacji podatkowej). V. W zakresie ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (dalej: ustawa z 29 października 2021 r.) Istotą problemu jest: 1. uchylenie przepisów o „ukrytej dywidendzie” 2. doprecyzowanie przepisów dotyczących rozliczania strat przez spółki tworzące podatkowe grupy kapitałowe (PGK) 3. zmiana przepisów w zakresie obowiązku udostępniania przez Ministra Finansów wzorów deklaracji (konsekwencja zmian wprowadzonych w tym zakresie w ustawie CIT, ustawie PIT i ustawie o ryczałcie). VI. W zakresie zmian w przepisach w ustawie z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r. poz. 931, z późn. zm.), ustawie z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2022 r. poz. 143, z późn. zm. ), ustawie z dnia 6 października 2016 r. o podatku od sprzedaży detalicznej (Dz. U. z 2022 r. poz. 761, z późn. zm.) oraz ustawie z dnia 7 lipca 2022 r. o finansowaniu społecznościowym dla przedsięwzięć gospodarczych i pomocy kredytobiorcom (Dz. U. poz. 1488). Istotą problemu jest ciągły wzrost inflacji oraz negatywne dla polskiej gospodarki i społeczeństwa skutki wojny prowadzonej w Ukrainie. Te czynniki wywołują konieczność wydłużenia wprowadzonych działań antyinflacyjnych oraz utrzymanie poziomu stawek VAT na dotychczasowym poziomie. VII. W zakresie przepisów przewidujących przekazywanie do organów Krajowej Administracji Skarbowej przez notariuszy informacji o czynnościach notarialnych Obecnie organy KAS są zmuszone do ręcznego przeglądania setek tysięcy aktów notarialnych sporządzanych rocznie przez notariuszy i przekazywanych w postaci papierowej. Strony aktów notarialnych ponoszą wysokie koszty sporządzania papierowych wypisów aktów notarialnych, które są przez notariuszy wysyłane do organów KAS tradycyjną pocztą.
Istota rozwiązań ujętych w projekcie:
I. W zakresie ustawy CIT Ad 1) modyfikacja i odroczenie wejścia w życie przepisów o minimalnym podatku dochodowym Cele te są realizowane poprzez: - zawieszenie stosowania (zwolnienie) przepisów art. 24ca ustawy CIT w okresie 1 roku, tj. od dnia 1 stycznia 2022 r. do dnia 31 grudnia 2022 r. (ochrona polskich firm przed ewentualnymi negatywnymi konsekwencjami wejścia w życie tego podatku w okolicznościach, gdy zawirowania polityczno-gospodarcze mają wpływ na globalną gospodarkę i tym samym na funkcjonujące w jej przestrzeni podmioty), - wprowadzenie zmian w konstrukcji samego podatku, tj. w szczególności: 1) podwyższenie, do 2%, wskaźnika rentowności, przy jednoczesnej zmianie metodologii jego wyliczania (m.in. wyłączenie z kosztów uzyskania przychodów opłat z tytułu umowy leasingu środków trwałych, wyłączenie z przychodów wartości należności handlowych zbywanych na rzecz podmiotów z branży faktoringowej, wyłączenie wartości podatku akcyzowego), 2) wprowadzenie alternatywnej metody ustalania podstawy opodatkowania – wg wyboru podatnika (podstawa opodatkowania to 4% przychodów (stawka podatku 10%) albo podstawa opodatkowania to 2% przychodów + koszty pasywne tj. finansowanie dłużne i usługi niematerialne + ujawnienie WNIP (stawka podatku 10%), 3) rozszerzenie katalogu wyłączeń z tego podatku (o spółki komunalne, małych podatników, podatników w przypadku których większość przychodów zostało osiągniętych w związku ze świadczeniem usług ochrony zdrowia, podatników, których rentowność w 1 z 3 ostatnich lat podatkowych była powyżej wskaźnika 2%, a także podatników postawionych w stan upadłości lub likwidacji). Ad 2) zmiana terminu aktualizacji indywidualnych danych podatnika Rozwiązanie to (zawarte w art. 27b ust. 8 ustawy CIT) ma usprawnić cały proces aktualizacji indywidualnych danych podatnika. Cel jest realizowany poprzez odejście od kwartalnej aktualizacji podawanych do publicznej wiadomości danych dużych podatników, na rzecz aktualizacji dokonywanej raz w roku. Po zmianie aktualizacja następować będzie w terminie do dnia 30 września, według stanu na pierwszy dzień miesiąca poprzedzającego miesiąc, w którym indywidualne dane podatników mają zostać podane do publicznej wiadomości (tj. wg stanu na dzień 1 sierpnia). Ad 3) zmiana przepisów o zagranicznych jednostkach kontrolowanych (CFC) Cel jest realizowany poprzez: - wprowadzenie przepisów eliminujących podwójne lub wielokrotne opodatkowania CFC w przypadku kaskadowej wypłaty dywidendy w strukturach holdingowych (art. 24a ust. 2 pkt 4, 12a i 12b ustawy CIT), - doprecyzowanie przesłanki określonej w art. 24a ust. 3 pkt 5 (dotyczącej wysokiej rentowności zagranicznej jednostki w stosunku do posiadanych aktywów) w przypadku potencjalnego zbycia aktywów w trakcie roku (art. 24a ust. 3f), - doprecyzowanie definicji jednostki zależnej (art. 24a ust. 2 pkt 3) – zmiana o charakterze redakcyjnym/uzupełniającym. Analogiczne rozwiązania przewidziane zostały w projekcie w zakresie PIT (art. 30f ust. 2 pkt 3 i 5, ust. 3f, 12, 13a-13b ustawy PIT). Ad 4) zmiana przepisów dotyczących opodatkowania podatkiem od przerzuconych dochodów Propozycja zmierza do wyeliminowania wątpliwości zgłaszanych przez środowisko przedsiębiorców. Cel ten jest realizowany poprzez m.in.: - objęcie zakresem podatku od przerzuconych dochodów jedynie kosztów zaliczanych do kosztów uzyskania przychodów, - doprecyzowanie, że podmiot powiązany na rzecz którego ponoszone są koszty, nie ma siedziby lub zarządu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, - doprecyzowanie warunku dotyczącego 50% przychodów uzyskiwanych przez podmiot powiązany oraz warunku dotyczącego przenoszenia przychodów na rzecz innego podmiotu (co najmniej 10%), - uproszczenie warunku dotyczącego preferencyjnego opodatkowania w państwie siedziby, zarządu, zarejestrowania lub położenia podmiotu powiązanego (warunek niższego opodatkowania odnosi się wprost do przychodów podmiotu powiązanego z określonej należności, a nie do całokształtu działalności lub dochodu podmiotu powiązanego), - odpowiednie stosowanie przepisów o podatku od przerzuconych dochodów do określonych schematów z udziałem spółek transparentnych podatkowo bądź z podmiotami zagranicznymi przenoszącymi przychody do innych podmiotów zagranicznych korzystających z niskiego opodatkowania. Ad 5) zmiany w podatku u źródła (WHT) Obecnie, podmioty dokonujące wypłat należności za pośrednictwem rachunków papierów wartościowych albo rachunków zbiorczych są zobowiązane do przekazywania podmiotom prowadzącym te rachunki informacji o występowaniu powiązań pomiędzy nimi a podatnikiem (odbiorcą należności z papierów wartościowych) oraz o fakcie, iż wypłaty dokonane na rzecz tego samego podmiotu zagranicznego przekroczyły w roku podatkowym 2 mln zł, co najmniej na 7 dni przed dokonaniem wypłaty. Podmioty przekazujące tę informację zostały także zobowiązane do jej aktualizacji, przed dokonaniem wypłaty, w przypadku wystąpienia zmiany okoliczności objętych informacją (art. 26 ust. 2e i nast. ustawy CIT oraz art. 41 ust. 12 i nast. ustawy PIT). Cel w postaci złagodzenia obowiązującego od 1 stycznia 2019 r. mechanizmu poboru tego podatku jest realizowany poprzez: - wyłączenie stosowania niektórych obowiązków szeroko rozumianych płatników (tj. zarówno emitenta jako płatnika sensu stricto, jak i podmiotu będącego tzw. płatnikiem technicznym) w zakresie opodatkowania u źródła odsetek i dyskonta od skarbowych papierów wartościowych (tj. bonów i obligacji skarbowych). W tym celu proponuje się rozszerzenie zakresu przedmiotowego zwolnienia podatnika-nierezydenta od podatku dochodowego, które jest zawarte w art. 17 ust. 1 pkt 50 ustawy CIT i art. 21 ust. 1 pkt 130 ustawy PIT, i objęcie nim także obligacji skarbowych oferowanych na rynku krajowym i bonów skarbowych oraz odpowiednią zmianę w zakresie przedmiotowym zwolnienia od obowiązku płatnika co do poboru podatku, które jest zawarte w art. 26 ust. 1aa ustawy CIT i art. 41 ust. 24 ustawy PIT. - uelastycznienie konstrukcji (wydłużenie zakresu czasowego) oświadczenia płatnika wyłączającego obowiązek stosowania mechanizmu (złożenie oświadczenia pozwalałoby nie stosować tego mechanizmu przez kolejnych siedem miesięcy, a nie jak obecnie, jedynie trzy). Ad 6) zmiany w rozliczaniu kosztów finansowania dłużnego w kosztach podatkowych Cel w postaci usunięcia wątpliwości interpretacyjnych zgłaszanych przez podatników w zakresie art. 15c ustawy CIT jest realizowany poprzez w szczególności zmianę treści art. 15c ust. 1 i doprecyzowanie kwoty podlegającej wyłączeniu z kosztów podatkowych. Wyłączeniu podlegać wyższa kwota (kwota 3.000.000 zł; 30% EBITDA). Z kolei zmiana zaproponowana w art. 16 ust. 7i i 7j ustawy CIT, dotycząca przepisów o kosztach finansowania dłużnego przeznaczonego na transakcje kapitałowe ma na celu wyłączenie stosowania tych przepisów w sytuacjach, kiedy finansującym jest bank lub spółdzielcza kasa oszczędnościowo-kredytowa mające siedzibę w państwie członkowskim UE lub w państwie należącym do EOG. Ponadto nie byłyby objęte tymi przepisami przypadki finansowania dłużnego udzielonego na nabycie lub objęcie udziałów (akcji) lub ogółu praw i obowiązków w podmiotach z podatnikiem niepowiązanych. Ad 7) zmiana przepisów dotyczących polskiej spółki holdingowej (PSH) Cel w postaci doprecyzowania i udoskonalenia przedmiotowych regulacji w sposób umożliwiający skorzystanie z reżimu holdingowego przez większy krąg przedsiębiorców, jest realizowany w szczególności poprzez: - zastąpienie definicji spółki zależnej, krajowej spółki zależnej i zagranicznej spółki zależnej definicjami krajowej spółki zależnej i zagranicznej spółki zależnej, - doprecyzowanie przepisów m.in. w zakresie 1 roku posiadania przez spółkę holdingową udziałów (akcji) w spółkach zależnych), - rozszerzenie katalogu form prawnych, w których może działać spółka holdingowa o prostą spółkę akcyjną, - przyznanie prawa do korzystania przez spółkę holdingową ze zwolnienia z CIT dywidend wynikającego z Dyrektywy Parent Subsidiary, - umożliwienie, aby w ramach PSH krajowa spółka zależna mogła korzystać ze zwolnienia w przewidzianego dla specjalnej strefy ekonomicznej lub tzw. Polskiej Strefy Inwestycji, - wprowadzenie 100% zwolnienia z dywidend (aktualnie zwolnienie dla 95% dywidendy). Ad 8) zmiana przepisów dotyczących opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek Cel w postaci doprecyzowania regulacji jest realizowany poprzez modyfikacje w zakresie: - sposobu określania dochodu z tytułu wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą w przypadku wykorzystywania składników majątku (np. samochodów osobowych) na cele działalności gospodarczej oraz inne cele niezwiązane z działalnością gospodarczą (w wysokości 50% wydatków, odpisów amortyzacyjnych oraz odpisów z tytułu trwałej utraty wartości związanych z używaniem składników majątku niewykorzystywanych na cele działalności gospodarczej nie będzie stanowić wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą), - terminu na złożenie przez podatnika zawiadomienia o wyborze opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek (ZAW-RD), przed upływem przyjętego przez podatnika roku podatkowego (przesądzenie, że zawiadomienie to składa się do końca pierwszego roku podatkowego, w którym podatnik ma być opodatkowany ryczałtem) - warunku wygaśnięcia zobowiązania podatkowego z tytułu tzw. korekty wstępnej (dookreślenie, że zobowiązanie to wygasa w całości po upływie co najmniej jednego pełnego okresu opodatkowania ryczałtem, tj. 4 lat podatkowych), - terminu na zapłatę podatku należnego od dochodu z przekształcenia (jednoznaczne wskazanie, że w przypadku zapłaty podatku od dochodu z przekształcenia w całości, podatnik jest zobowiązany uiścić podatek w terminie przewidzianym na złożenie zeznania CIT-8 za rok podatkowym poprzedzający pierwszy rok opodatkowania ryczałtem), - terminu zapłaty ryczałtu od dochodu z tytułu podzielonego zysku i dochodu z tytułu zysku na pokrycie strat (dotyczy również zaliczek na poczet przewidywanej dywidendy) oraz ryczałtu od rozdysponowanego dochodu z tytułu zysku netto. Ad 9) zmiana przepisu dotyczącego terminu opłacenia składek z tytułu przychodów ze stosunku pracy i zrównanych, w części finansowanej przez płatnika, składek na Fundusz Pracy, Fundusz Solidarnościowy oraz Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych Zmiana podyktowana jest względami ujednolicenia regulacji w zakresie zachowania terminu opłacenia wskazanych przepisem składek, tj. z tytułu przychodów ze stosunku pracy i zrównanych, w części finansowanej przez płatnika (należności ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy, z tytułu członkostwa w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, a także zasiłków pieniężnych z ubezpieczenia społecznego wypłacanych przez zakład pracy) jak też składek na Fundusz Pracy, Fundusz Solidarnościowy oraz Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych. Zmiana polega na doprecyzowaniu i uproszczeniu zasad zaliczania do kosztów podatkowych składek na ubezpieczenie – ma charakter dostosowawczy do rozwiązań proponowanych w PIT w odrębnej ustawie. Proponuje się odesłanie do odrębnych przepisów, precyzujących ww. termin. Ad 10) zmiana przepisu dotyczącego procedury zwrotu podatku od przychodów z budynków Zmiana dotyczy przeformułowania i uproszczenia tym samym procedury zwrotu podatku od przychodów z budynków na wniosek, o której mowa w art. 24b ust. 15 i 16 ustawy CIT. Cel ten jest realizowany poprzez doprecyzowanie, że zwrot podatku nastąpi bez konieczności wydawania decyzji w każdym przypadku, gdy kwota zwrotu nie będzie budzić wątpliwości (analogicznie w art. 30g w ust. 15 i 16 ustawy PIT). Ad 11) zmiana przepisów dotyczących obowiązku dokumentacyjnego w zakresie tzw. transakcji rajowych Cel doprecyzowujący jest realizowany poprzez w szczególności: - urealnienie progów dokumentacyjnych (progów istotności) dla bezpośrednich i pośrednich transakcji rajowych, których przekroczenie powoduje powstanie obowiązku podatkowego, poprzez ich podwyższenie (w przypadku bezpośrednich transakcji rajowych - dwukrotne; w przypadku transakcji pośrednich – progi w różnych wysokościach w stosunku do określonych rodzajów transakcji), - zmianę zakresu obowiązku dokumentacyjnego w pośrednich transakcjach rajowych, - likwidację domniemania rezydencji rzeczywistego właściciela w raju podatkowym (doprecyzowanie, że przepis dotyczy rzeczywistego właściciela należności wynikającej z transakcji. Ponadto zaproponowano odejście od konstrukcji domniemania rezydencji rzeczywistego właściciela w raju podatkowym na rzecz wyłączenia obowiązku dokumentacyjnego w określonych przypadkach). Ad 12) zmiana przepisów w zakresie obowiązku udostępniania przez Ministra Finansów wzorów deklaracji Intencją przepisów nakładających na ministra właściwego do spraw finansów publicznych obowiązek udostępnienia wzorów deklaracji z zakresu podatków dochodowych było w istocie umocowanie do udostępnienia wizualizacji wzoru dokumentu elektronicznego, a nie samego wzoru tego dokumentu w znaczeniu jakie nadają mu przepisy ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne. Zgodnie z obowiązującymi regulacjami wzór dokumentu elektronicznego jest umieszczany przez ministra właściwego do spraw informatyzacji w Centralnym Repozytorium Wzorów Dokumentów Elektronicznych. Udostępnianie tego samego wzoru dokumentu elektronicznego przez ministra właściwego do spraw finansów publicznych nie znajduje uzasadnienia. Cel w postaci doprecyzowania przepisów dotyczących udostępniania wzorów deklaracji w zakresu podatków dochodowych jest realizowany poprzez dookreślenie, że obowiązek ten jest ograniczony do udostępniania ich wizualizacji a nie schemy, która jest udostępniania przez Ministra Cyfryzacji w CRWDE.
II. W zakresie ustawy PIT Ad 1) zmiana przepisów o zagranicznych jednostkach kontrolowanych (CFC) Zmiana analogiczna jak w ustawie CIT (zob. pkt I.3); Ad 2) zmiany w podatku u źródła (WHT) Zmiana analogiczna jak w ustawie CIT (zob. pkt I.5); Ad 3) zmiana przepisu dotyczącego procedury zwrotu podatku od przychodów z budynków Zmiana analogiczna jak w ustawie CIT (zob. pkt I.10); Ad 4) zmiana przepisów dotyczących obowiązku dokumentacyjnego w zakresie tzw. transakcji rajowych Zmiana analogiczna jak w ustawie CIT (zob. pkt I.11); Ad 5) zmiana przepisów w zakresie obowiązku udostępniania przez Ministra Finansów wzorów deklaracji Zmiana analogiczna jak w ustawie CIT (zob. pkt I.12) i ustawie o ryczałcie (zob. pkt III);
III. W zakresie ustawy o ryczałcie Zmiana przepisów w zakresie obowiązku udostępniania przez Ministra Finansów wzorów deklaracji Zmiana analogiczna jak w ustawie CIT (zob. pkt I.12) i w ustawie PIT (zob. pkt II.5);
IV. W zakresie ustawy - Ordynacja podatkowa Zmiana ma charakter systemowy. Cel jest realizowany poprzez doprecyzowanie obowiązku przekazywania do właściwego dla podatnika naczelnika urzędu skarbowego informacji o umowach z nierezydentami, w przypadku obowiązku składania informacji o cenach transferowych (art. 82 §1c Ordynacji podatkowej). Obowiązek sporządzenia informacji o umowach z nierezydentami nie będzie występował w przypadku podmiotów, które są obowiązane do sporządzenia informacji o cenach transferowych na podstawie art. 23zf ust. 1 ustawy PIT oraz art. 11t ust. 1 ustawy CIT. Zwolnienie z obowiązku sporządzenia informacji o umowach z nierezydentami nie dotyczy zatem podmiotów, które - składając informację o cenach transferowych na podstawie art. 23zf ust. 3 ustawy PIT oraz art. 11t ust. 3 ustawy CIT - wykazują w niej tzw. transakcje rajowe. W tych przypadkach podmioty, po spełnieniu określonych ustawowo warunków na podstawie Ordynacji podatkowej oraz wskazanych powyżej ustaw podatkowych, będą zobowiązane zarówno do złożenia ORD-U, jak informacji o cenach transferowych.
V. W zakresie ustawy z 29 października 2021 r. Ad 1) uchylenie przepisów o „ukrytej dywidendzie” Realizacja celu jakim jest uchylenie przepisów art. 2 pkt 31 lit. a tiret trzecie i lit. b ustawy z 29 października 2021 r. następuje z uwagi na: - istotne wątpliwości interpretacyjne dotyczące regulacji dot. ukrytej dywidendy w zakresie wzajemnych zależności pomiędzy przepisami o ukrytej dywidendzie i o cenach transferowych, - postulaty organizacji branżowych wskazujące na konieczność ograniczenia przepisów antyabuzywnych, mogących dotyczyć podobnych kategorii płatności (tych samych kategorii płatności mogłyby dotyczyć m.in. przepisy o ukrytej dywidendzie, o podatku od przerzuconych dochodów i podatku minimalnym), - szeroki charakter przesłanek prowadzących do uznania kosztów za ukrytą dywidendę (możliwe byłyby sytuacje, w których zakresem przepisu objęte byłyby określone transakcje uzasadnione gospodarczo, których głównym celem nie jest de facto transfer nadwyżek finansowych do podmiotów powiązanych), - niepewną sytuację gospodarczą, w jakiej znalazły się wskutek wojny w Ukrainie podmioty prowadzące działalność w Polsce. Ad 2) doprecyzowanie przepisów dotyczących rozliczania strat przez spółki tworzące PGK Dodany przepis art. 69b w ustawie z 29 października 2021 r. dotyczy zasad rozliczania strat w spółkach tworzących podatkowe grupy kapitałowe. Po zmianie zasady te znajdą zastosowanie do tzw. nowych strat spółek tworzących PGK, a zatem powstałych począwszy od roku podatkowego rozpoczynającego się po dniu 31 grudnia 2021 r. Ad 3) zmiana przepisów w zakresie obowiązku udostępniania przez Ministra Finansów wzorów deklaracji Zmiana stanowi konsekwencję zmian wprowadzonych w tym zakresie w ustawie CIT (zob. pkt I.12), w ustawie PIT (zob. pkt II.4) i w ustawie o ryczałcie (zob. pkt III.1).
VI. W zakresie zmian w przepisach w ustawie z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, ustawie z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym, ustawie z dnia 6 października 2016 r. o podatku od sprzedaży detalicznej oraz ustawie z dnia 7 lipca 2022 r. o finansowaniu społecznościowym dla przedsięwzięć gospodarczych i pomocy kredytobiorcom: - wydłużenie tarczy antyinflacyjnej do końca 2022 r.: 1) utrzymanie czasowego obniżenia stawek VAT w zakresie żywności, paliw silnikowych, gazu ziemnego, energii elektrycznej i cieplnej, nawozów i innych środków wspomagających produkcję rolniczą - obniżenie stawek VAT pomoże społeczeństwu oraz przedsiębiorcom, w tym mikrofirmom dominującym na polskim rynku, w realnej walce z inflacją. Utrzymanie czasowej redukcji stawek na te towary, w przypadku pełnego przeniesienia obniżek stawek VAT na ceny tych towarów, efektywnie powinna wpłynąć na obniżkę cen tych towarów; 2) utrzymanie czasowego obniżenia stawek akcyzy na paliwa silnikowe (olej napędowy, benzyny silnikowe, LPG), energię elektryczną i lekki olej opałowy oraz utrzymanie czasowego wyłączenia z podatku od sprzedaży detalicznej sprzedaży paliw (benzyn silnikowych, olejów napędowych, biokomponentów stanowiących samoistne paliwa, gazów przeznaczonych do napędu silników spalinowych) – te działania mają doprowadzić do ograniczenia wzrostu cen paliw na stacjach paliw i obniżenie wydatków na zakup lekkiego oleju opałowego i energii elektrycznej, a zatem również pomóc w walce z inflacją; należy podkreślić, że wzrost cen surowców energetycznych na rynkach światowych jest główną przyczyną wzrostu inflacji w Polsce i innych krajach unijnych; zatem ograniczenie wzrostu cen paliw powinno się przyczynić do stabilizacji cen także w innych obszarach gospodarki, w tym cen żywności; 3) utrzymanie w mocy zwolnienia od akcyzy dla energii elektrycznej wykorzystywanej przez gospodarstwa domowe - pozwoli na zmniejszenie kosztów po stronie tej grupy odbiorców. - utrzymanie stawek VAT na dotychczasowym poziomie odpowiednio 23% i 8% – jest niezbędne w związku z konfliktem zbrojnym w Ukrainie i koniecznością ponoszenia przez budżet państwa zwiększonych wydatków; jednocześnie podejmowane przez Rząd działania pomocowe jak utrzymanie tarczy antyinflacyjnej do końca 2022 r. pozwoli na skierowanie środków do przeciwdziałania skutkom inflacji oraz wojny w Ukrainie.
VII. W zakresie przepisów przewidujących przekazywanie do organów Krajowej Administracji Skarbowej przez notariuszy informacji o czynnościach notarialnych Projekt przewiduje rezygnację z określonego w przepisach o podatku od spadków i darowizn, ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych i Ordynacji podatkowej obowiązku przekazywania przez notariuszy do KAS papierowych wypisów aktów notarialnych, aktów poświadczenia dziedziczenia i europejskich poświadczeń spadkowych. W miejsce dotychczasowych przepisów proponuje się wprowadzenie rozwiązania, zgodnie z którym w okresie przejściowym treść aktów notarialnych, aktów poświadczenia dziedziczenia i europejskich poświadczeń spadkowych w wersji edytowalnej będzie przekazywana za pośrednictwem systemu teleinformatycznego Generalnego Inspektora Informacji Finansowej (GIIF). Jednocześnie, notariusze będą umieszczać elektroniczne wypisy dokumentów w Centralnym Repozytorium Elektronicznych Wypisów Aktów Notarialnych (CREWAN). Przewiduje się bowiem, że ostatecznie, tj. po przygotowaniu przez Krajową Radę Notarialną systemów teleinformatycznych, treść tych aktów notarialnych, aktów poświadczenia dziedziczenia i europejskich poświadczeń spadkowych będzie przekazywana do KAS bezpośrednio z CREWAN.
Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu:
MF
Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu:
Artur Soboń Sekretarz Stanu
Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM:
MF
Planowany termin przyjęcia projektu przez RM:
III kwartał 2022 r. ZREALIZOWANY Rada Ministrów przyjęła 23 sierpnia 2022 r.