W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw

{"register":{"columns":[{"header":"Numer projektu","value":"UD468","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"sequence":{"regex":"UD{#UD_1}"},"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Rodzaj dokumentu","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"Projekty ustaw","value":"Projekty ustaw"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Typ dokumentu","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"D – pozostałe projekty","value":"D – pozostałe projekty"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacje o przyczynach i potrzebie wprowadzenia rozwiązań planowanych w projekcie","value":"W realiach dzisiejszej gospodarki szybkość dostępu do informacji jest jednym z kluczowych czynników. Systemy podatkowe oparte na cyklicznym (np. kwartalnym lub rzadszym) raportowaniu często nie przystają do wyzwań współczesnego świata i standardów społeczeństw informacyjnych. Dlatego niezwykle istotne jest ciągłe doskonalenie narzędzi i technik służących analizie danych przez administrację skarbową. Projektowane wdrożenie obligatoryjnego e-fakturowania wpisuje się w podjęte dotychczas działania w tym obszarze.\nSzacuje się, że obligatoryjne e-fakturowanie przyniesie korzyści – zarówno z punktu widzenia administracji skarbowej, jak i przedsiębiorców – w postaci lepszego i łatwiejszego przestrzegania przepisów podatkowych oraz większej efektywności kontroli nakierowanych na identyfikowanie nadużyć finansowych oraz nieprawidłowości związanych \nz rozliczaniem VAT. \nTo rozwiązanie przełoży się na uszczelnienie systemu VAT i spowoduje zwiększenie dochodów budżetu państwa z tytułu tego podatku na każdym etapie obrotu towarami i usługami. Ma na celu ograniczenie nieprawidłowości w rozliczaniu VAT i usprawnienie ściągalności (poboru) tego podatku (poprzez m.in. przeciwdziałanie i eliminowanie identyfikowanych form uchylania bądź unikania opodatkowania, takich jak oszustwa związane z VAT czy działalność w szarej strefie). \nWprowadzenie docelowego e-fakturowania wpłynie na poprawę warunków i bezpieczeństwa prowadzenia działalności gospodarczej, m.in. dzięki zwiększeniu automatyzacji procesów w przedsiębiorstwie. Wprowadzenie docelowego e-fakturowania umożliwia przyspieszenie zwrotów VAT, co będzie miało bardzo korzystny wpływ na płynność finansową, zwłaszcza małych i średnich przedsiębiorstw. \nWdrożenie tego rozwiązania przyspieszy digitalizację sektora publicznego. Wykorzystanie rozwiązań cyfrowych zwiększa zakres i ułatwia realizację zadań administracji podatkowych, przyczyniając się do obniżenia obciążeń i kosztów zarówno po stronie przedsiębiorstw, jak i samej administracji. Ponadto dla wykorzystania coraz większej ilości gromadzonych danych istotne znaczenie ma analiza tych danych. Transformacja cyfrowa jest również kluczowym czynnikiem ograniczającym obowiązki sprawozdawcze, zwłaszcza małych i średnich przedsiębiorstw, m.in. za sprawą umożliwienia ponownego wykorzystywania raz pozyskanych informacji. Dzięki temu zniesione zostaną również wymogi dotyczące m.in. duplikatów faktur czy posiadania dokumentacji, z której wynika, że sprzedawca uzgodnił z nabywcą warunki obniżenia podstawy opodatkowania.\nOgólne obowiązkowe e-fakturowanie będzie stosowane w Polsce począwszy od 1 stycznia 2024 r. System ten będzie działał w oparciu o infrastrukturę wykorzystywaną przez dobrowolny model fakturowania elektronicznego, który został wdrożony od 1 stycznia 2022 r., tj. odpowiednio wcześniej aby umożliwić przedsiębiorcom płynną adaptację do modelu obligatoryjnego. \nW systemie dobrowolnym decyzja o stosowaniu ustrukturyzowanych e-faktur należy do przedsiębiorców. Dzięki możliwości skorzystania z dobrowolnego e-fakturowania, podatnicy już teraz mogą stosować takie rozwiązanie, a tym samym zyskali dużo czasu na dostosowanie swoich systemów i zaznajomienie się z funkcjonalnościami KSeF. \nAdministracja skarbowa uważnie monitoruje działanie modelu dobrowolnego i analizuje sygnały płynące od podatników, a zdobyte doświadczenie jest wykorzystywane do udoskonalania systemu obligatoryjnego. \nPowszechne, obowiązkowe e-fakturowanie stanowić będzie uzupełnienie komplementarnych działań nakierowanych na uszczelnienie i zmodernizowanie polskiego systemu podatkowego, jakie zostały wprowadzone w ostatnich latach. Wśród nich wymienić można między innymi: \n- Jednolity Plik Kontrolny dla celów VAT (JPK VAT); \n- mechanizm podzielonej płatności; \n- system elektronicznej analizy przepływów finansowych (STIR); \n- rzetelny i niezawodny elektroniczny wykaz podatników VAT (White List); \n- system kas rejestrujących online służący monitorowaniu sektora sprzedaży detalicznej;\n- nowa matryca stawek, która zwiększyła pewność i uprościła stosowanie obniżonych stawek VAT; \n- zaawansowane analizatory big data wykorzystywane przez administrację skarbową. \nDzięki wdrożonym od 2015 r. rozwiązaniom udało się doprowadzić do ograniczenia nieprawidłowości związanych z VAT, takich jak oszustwa karuzelowe czy wyłudzenia VAT. Zaowocowało to zmniejszeniem luki VAT w Polsce, która spadła poniżej średniej unijnej. Według szacunków CASE dla Komisji Europejskiej w 2019 r. spadła ona do poziomu ok. 9,7% (spadek o 0,2 pkt proc. wobec 2018 r.), podczas gdy w 2017 r. luka VAT wynosiła ok. 14%. Ze wstępnych szacunków Ministerstwa Finansów zawartych w Wieloletnim Planie Finansowym Państwa na lata 2021-2024 wynika, że w 2020 r. luka VAT wyniosła ok. 10,8% potencjalnych wpływów, co odpowiada kwocie 22,7 mld zł.\nNatomiast wg raportu CASE 2021 szacuje się, że w 2021 r. poprawa dochodów z VAT wyniosła 14,3 mld zł. W efekcie luka VAT spadła o 6,1 pkt. proc. do poziomu 4,3% potencjalnych wpływów, tj. ok. 10 mld zł.\nW związku z powyższym, niezbędne jest konsekwentne monitorowanie funkcjonowania istniejących rozwiązań i sukcesywne ich uzupełnianie o kolejne proporcjonalne środki przeciwdziałające oszustwom w VAT i innym identyfikowanym nieprawidłowościom rodzącym ryzyko uchylania lub unikania opodatkowania, by zapewnić, że trend dotyczący luki VAT nie zostanie odwrócony.\nKonieczne jest również wdrażanie rozwiązań nakierowanych na modernizację krajowego systemu VAT tak, aby był on dostosowany do wyzwań związanych z erą cyfrową i oferował funkcjonalności ułatwiające i zachęcające przedsiębiorców do dobrowolnego wykonywania obowiązków podatkowych w przyjaznym środowisku. \nZidentyfikowano także potrzebę udostępnienia narzędzi informatycznych w celu sprawnego dostarczania do klientów paragonów elektronicznych. W związku z tym pojawiła się potrzeba wprowadzenia regulacji dotyczących możliwości udostępniania narzędzia informatycznego pozwalającego na dostarczanie nabywcom paragonów fiskalnych w postaci elektronicznej.","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Istota rozwiązań ujętych w projekcie","value":"W projekcie przewiduje się zmiany ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r. poz. 931, z późn. zm.) wprowadzające:\n\nI. obligatoryjne e-fakturowanie\nII. udostępnienie narzędzia informatycznego, w postaci aplikacji, pozwalającego na dostarczanie nabywcom paragonów fiskalnych w postaci elektronicznej\n\nI. Model obligatoryjny e-fakturowania obejmie zasadniczo czynności, które obecnie wymagają udokumentowania fakturą wystawioną zgodnie z ustawą z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (zwaną dalej: „ustawą o VAT”). \nWprowadzenie obligatoryjnego e-fakturowania jest możliwe na podstawie decyzji wykonawczej Rady (UE) 2022/1003 z dnia 17 czerwca 2022 r. upoważniającej Rzeczpospolitą Polską do stosowania szczególnego środka stanowiącego odstępstwo od art. 218 i 232 dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 168/81). Odstępstwa od art. 218 dyrektywy 2006/112/WE dotyczy akceptowania przez Polskę wyłącznie tych faktur, które zostały wystawione w postaci dokumentów lub not w formie elektronicznej, natomiast odstępstwo od art. 232 dyrektywy 2006/112/WE, polega na tym, że faktury elektroniczne nie będą musiały być akceptowane przez odbiorców, tak jak miało to miejsce obecnie.\nObligatoryjne e-fakturowanie obejmie czynności podlegające VAT w Polsce, w tym krajowe dostawy towarów i świadczenie usług dokonywane pomiędzy przedsiębiorcami (B2B), na rzecz organów publicznych (B2G) lub konsumentów (B2C). Obowiązek wystawiania e-faktur przy użyciu Krajowego Systemu e-Faktur (zwanego dalej: KSeF) będzie miał zastosowanie do podatników wykonujących czynności objęte wymogiem fakturowania według polskich regulacji VAT, którzy posiadają siedzibę w Polsce. Pozostali podatnicy zasadniczo będą mogli korzystać fakultatywnie z tego systemu. Ponadto w KSeF fakultatywnie będą mogły być wystawiane faktury VAT RR. \nZasady wystawiania faktur w KSeF będą również skierowane do podatników stosujących tzw. zwolnienie podmiotowe (drobni przedsiębiorcy). Dostawy towarów i świadczenie usług B2C, a także sprzedaż objęta zwolnieniem z VAT będą również dokumentowane e-fakturą wystawioną przy użyciu KSeF. W tym przypadku pozostaje niezmieniona zasada, że faktura wystawiana będzie na żądanie nabywcy/usługobiorcy zgłoszone w ciągu 3 miesięcy od końca miesiąca, w którym dana czynność została dokonana. Zatem wraz z wejściem w życie powszechnego e-fakturowania zmianie ulegnie jedynie sposób wykonywania istniejącego obowiązku dotyczącego fakturowania takich transakcji. \nWdrożenie KSeF wpłynie na dotychczasowy system obsługi fakturowania elektronicznego w zamówieniach publicznych przy wykorzystaniu tzw.: Platformy Elektronicznego Fakturowania (PEF). Proponowane rozwiązania zapewnią współdziałanie tych dwóch systemów.\nRealizując zasadę powszechności stosowania KSeF przewiduje się, że od 2025 roku, zostanie wycofana możliwość wystawiania faktur przy zastosowaniu kas rejestrujących. Nie będzie także uznawany za fakturę paragon z NIP do 450 zł. W miejsce tych regulacji zostanie wprowadzony system fakturowania w KSeF. Wprowadzenie docelowego KSeF uprości w przyszłości rozliczenia między przedsiębiorcami, ułatwi dostęp do faktur i faktur korygujących poprzez łatwość wyszukania w systemie, bez zagrożenia że dokumenty te ulegną zniszczeniu lub zaginięciu. Objęcie obowiązkiem wystawiania przy zastosowaniu KSeF generalnie faktur (także w tych powyższych przypadkach) wpłynie w dłuższej perspektywie na dalszą możliwość wprowadzania uproszczeń w rozliczaniu VAT przez przedsiębiorców. \nDzięki objęciu obowiązkowym fakturowaniem w KSeF generalnie faktur, istnieje możliwość usprawnienia i przyspieszenia weryfikacji zasadności zwrotów VAT w urzędach skarbowych. W związku z tym projekt zakłada generalne skrócenie podstawowego terminu zwrotu VAT o 1/3, z 60 do 40 dni. \nObjęcie podmiotów zwolnionych z VAT obowiązkiem wystawiana faktur w KSeF przyczyni się do wyrównania warunków prowadzenia działalności przez te podmioty. Będzie istniała bowiem możliwość automatycznej weryfikacji e-faktur, które zostały wystawione w celu generowania kosztów w podatkach dochodowych u innego podmiotu, a które nigdy nie zostały ujęte w zeznaniach rocznych podmiotu wystawiającego takie faktury. Wyłączenie z KSeF podmiotów zwolnionych z VAT skutkowałoby brakiem możliwości automatyzacji procesów weryfikacyjnych oraz systemowej identyfikacji podmiotów generujących „fikcyjne” faktury na potrzeby podatków dochodowych. Powszechne fakturowanie w KSeF w szczególności przez podmioty zwolnione z VAT przyczyni się do walki z nieprawidłowościami nie tylko w podatku VAT, ale w dużej mierze również w podatkach dochodowych.\nNależy podkreślić, że podatnicy objęci modelem obligatoryjnym, lub korzystający z KSeF fakultatywnie tj. podmioty zagraniczne (tj. nieposiadające siedziby w Polsce) i nabywcy produktów od rolników ryczałtowych, w celu wystawiania i procesowania ustrukturyzowanych e-faktur przy użyciu KSeF będą mogli korzystać z nieodpłatnych narzędzi oferowanych przez Ministerstwo Finansów. \nTechnologicznie projekt docelowego KSeF opiera się na rozwiązaniach wypracowanych dla opcjonalnego KSeF. \nW szczególności KSeF posiada funkcjonalność pozwalającą na weryfikowanie czy dany podmiot lub osoba fizyczna jest uprawniona do wystawiania faktur. Podatnik będzie miał możliwość nadania uprawnień do wystawiania faktur za pośrednictwem KSeF w swoim imieniu (np. dla swojego pracownika). W przypadku próby wprowadzenia do systemu faktury przez podmiot nieuprawniony, zostanie ona automatycznie odrzucona wraz z odpowiednim komunikatem.\nJak w opcjonalnym KSeF, ustrukturyzowane e-faktury będą przechowywane w KSeF przez okres 10 lat, licząc od końca roku, w którym zostały wystawione. Ten sposób przechowywania faktur spowoduje zmniejszenie kosztów i obciążeń dla podatników, ponieważ nie będą oni musieli osobno przechowywać i archiwizować e-faktur we własnym zakresie. Z drugiej strony funkcjonalność ta ułatwi kontrolę dokumentacji podatkowej przez organy skarbowe, dzięki czemu podatnicy nie będą obciążeni koniecznością jej udostępniania na żądanie organu.\nZałożenia docelowego fakturowania w KSeF zostały rozszerzone o ustalenie postępowania podatników na wypadek awarii (przejściowej niedostępności) systemu, a także w sytuacji braku możliwości wystawienia faktur przy użyciu KSeF na wypadek zdarzeń powodujących zaprzestanie funkcjonowania systemów IT. \nJako narzędzie pomocnicze dla podatników, a także dla administracji podatkowej, w celu weryfikacji podmiotów zobowiązanych do wystawiania faktury w KSeF, proponuje się wprowadzenie zmian do wykazu podatników (White Lista). Prowadzony przez Szefa Krajowej Administracji Skarbowej w postaci elektronicznej wykaz podmiotów będzie zawierał dodatkowo informację, czy podatnik (podmiot) jest lub nie jest obowiązany do wystawiania faktur w Krajowym Systemie e-Faktur.\nSzacuje się, że obligatoryjny system KSeF będzie obsługiwał ponad 2,5 mld ustrukturyzowanych e-faktur rocznie.\nPrzewiduje się, że podatnicy poniosą pewne koszty wprowadzenia obowiązkowego KSeF, związane głównie z koniecznością dostosowania ich systemów księgowych, natomiast koszt wystawienia faktury z wykorzystaniem KSeF będzie bardzo niski. Niezależnie od tego, planuje się wprowadzenie szeregu środków mających na celu złagodzenie ewentualnych kosztów jakie mieliby ponieść podatnicy w związku z przejściem na ustrukturyzowane fakturowanie elektroniczne, wśród których wymienić można: \n- usługa przechowywania oraz archiwizacji faktur zapewniona przez administrację; \n- brak konieczności drukowania faktur oraz ich ręcznego wprowadzania do systemów księgowych; \n- brak możliwości zgubienia faktury; \n- zwiększenie szybkości wymiany danych w kontaktach między kontrahentami – wystawiona faktura będzie udostępniona dla odbiorcy przez administrację praktycznie w czasie rzeczywistym; \n- ustrukturyzowany jednolity wzór faktury pozwoli na automatyzację procesów księgowych, co w konsekwencji przełoży na oszczędność czasu pracowników, który można wykorzystać w innych obszarach prowadzenia działalności;\n- wprowadzenie automatyzacji w procesie księgowania zredukuje liczbę pomyłek przy ręcznym wprowadzaniu danych; \n- obowiązki podatkowe oraz sprawozdawcze zostaną znacząco uproszczone (np. rezygnacja z wystawiania duplikatów faktur czy posiadania dokumentacji potwierdzającej uzgodnienie warunków korekty podstawy opodatkowania); \n- zmniejszenie liczby czynności sprawdzających oraz kontroli prowadzonych przez administrację skarbową; \n- szybsze zwroty podatku VAT wpłyną korzystnie na płynność finansową, zwłaszcza małych i średnich przedsiębiorstw; \n- wzrost pewności nabywcy, że faktura została wystawiona przez podmiot uprawniony. \nZa sprawą powyższych funkcjonalności w dłuższej perspektywie korzystanie z KSeF przyczyni się do zmniejszenia kosztów przedsiębiorców związanych z obsługą procesu fakturowania.\n\nII. Wprowadzenie regulacji pozwalającej na korzystanie przez konsumentów z udostępnionej przez Ministra Finansów narzędzia informatycznego umożliwiającego dostarczanie nabywcom paragonów fiskalnych w postaci elektronicznej. Rozwiązanie to pozwoli na zbudowanie systemu dystrybucji paragonów elektronicznych i przyczyni się do ograniczenia wydawania i stopniowej eliminacji paragonów papierowych, ograniczenia szarej strefy. Wpłynie również pozytywnie na środowisko. Rozwiązanie przyczyni się również do zwiększenia dostępności zwrotów VAT dla podatnika bezgotówkowego – uregulowany w ustawie o VAT zwrot w terminie 15-dniowym w związku z przyjmowaniem płatności bezgotówkowych i zasadniczo prowadzeniu sprzedaży detalicznej. ","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"MF","value":"MF"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu","value":"Bartosz Zbaraszczuk Sekretarz Stanu, Szef Krajowej Administracji Skarbowej\n","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"MF","value":"MF"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Planowany termin przyjęcia projektu przez RM","value":"II kwartał 2023 r. ZREALIZOWANY Rada Ministrów przyjęła 9 maja 2023 r. ","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacja o rezygnacji z prac nad projektem","value":"","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Status realizacji","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"Zrealizowany","value":"Zrealizowany"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"}]}}
Numer projektu:
UD468
Rodzaj dokumentu:
Projekty ustaw
Typ dokumentu:
D – pozostałe projekty
Informacje o przyczynach i potrzebie wprowadzenia rozwiązań planowanych w projekcie:
W realiach dzisiejszej gospodarki szybkość dostępu do informacji jest jednym z kluczowych czynników. Systemy podatkowe oparte na cyklicznym (np. kwartalnym lub rzadszym) raportowaniu często nie przystają do wyzwań współczesnego świata i standardów społeczeństw informacyjnych. Dlatego niezwykle istotne jest ciągłe doskonalenie narzędzi i technik służących analizie danych przez administrację skarbową. Projektowane wdrożenie obligatoryjnego e-fakturowania wpisuje się w podjęte dotychczas działania w tym obszarze.
Szacuje się, że obligatoryjne e-fakturowanie przyniesie korzyści – zarówno z punktu widzenia administracji skarbowej, jak i przedsiębiorców – w postaci lepszego i łatwiejszego przestrzegania przepisów podatkowych oraz większej efektywności kontroli nakierowanych na identyfikowanie nadużyć finansowych oraz nieprawidłowości związanych
z rozliczaniem VAT.
To rozwiązanie przełoży się na uszczelnienie systemu VAT i spowoduje zwiększenie dochodów budżetu państwa z tytułu tego podatku na każdym etapie obrotu towarami i usługami. Ma na celu ograniczenie nieprawidłowości w rozliczaniu VAT i usprawnienie ściągalności (poboru) tego podatku (poprzez m.in. przeciwdziałanie i eliminowanie identyfikowanych form uchylania bądź unikania opodatkowania, takich jak oszustwa związane z VAT czy działalność w szarej strefie).
Wprowadzenie docelowego e-fakturowania wpłynie na poprawę warunków i bezpieczeństwa prowadzenia działalności gospodarczej, m.in. dzięki zwiększeniu automatyzacji procesów w przedsiębiorstwie. Wprowadzenie docelowego e-fakturowania umożliwia przyspieszenie zwrotów VAT, co będzie miało bardzo korzystny wpływ na płynność finansową, zwłaszcza małych i średnich przedsiębiorstw.
Wdrożenie tego rozwiązania przyspieszy digitalizację sektora publicznego. Wykorzystanie rozwiązań cyfrowych zwiększa zakres i ułatwia realizację zadań administracji podatkowych, przyczyniając się do obniżenia obciążeń i kosztów zarówno po stronie przedsiębiorstw, jak i samej administracji. Ponadto dla wykorzystania coraz większej ilości gromadzonych danych istotne znaczenie ma analiza tych danych. Transformacja cyfrowa jest również kluczowym czynnikiem ograniczającym obowiązki sprawozdawcze, zwłaszcza małych i średnich przedsiębiorstw, m.in. za sprawą umożliwienia ponownego wykorzystywania raz pozyskanych informacji. Dzięki temu zniesione zostaną również wymogi dotyczące m.in. duplikatów faktur czy posiadania dokumentacji, z której wynika, że sprzedawca uzgodnił z nabywcą warunki obniżenia podstawy opodatkowania.
Ogólne obowiązkowe e-fakturowanie będzie stosowane w Polsce począwszy od 1 stycznia 2024 r. System ten będzie działał w oparciu o infrastrukturę wykorzystywaną przez dobrowolny model fakturowania elektronicznego, który został wdrożony od 1 stycznia 2022 r., tj. odpowiednio wcześniej aby umożliwić przedsiębiorcom płynną adaptację do modelu obligatoryjnego.
W systemie dobrowolnym decyzja o stosowaniu ustrukturyzowanych e-faktur należy do przedsiębiorców. Dzięki możliwości skorzystania z dobrowolnego e-fakturowania, podatnicy już teraz mogą stosować takie rozwiązanie, a tym samym zyskali dużo czasu na dostosowanie swoich systemów i zaznajomienie się z funkcjonalnościami KSeF.
Administracja skarbowa uważnie monitoruje działanie modelu dobrowolnego i analizuje sygnały płynące od podatników, a zdobyte doświadczenie jest wykorzystywane do udoskonalania systemu obligatoryjnego.
Powszechne, obowiązkowe e-fakturowanie stanowić będzie uzupełnienie komplementarnych działań nakierowanych na uszczelnienie i zmodernizowanie polskiego systemu podatkowego, jakie zostały wprowadzone w ostatnich latach. Wśród nich wymienić można między innymi:
- Jednolity Plik Kontrolny dla celów VAT (JPK VAT);
- mechanizm podzielonej płatności;
- system elektronicznej analizy przepływów finansowych (STIR);
- rzetelny i niezawodny elektroniczny wykaz podatników VAT (White List);
- system kas rejestrujących online służący monitorowaniu sektora sprzedaży detalicznej;
- nowa matryca stawek, która zwiększyła pewność i uprościła stosowanie obniżonych stawek VAT;
- zaawansowane analizatory big data wykorzystywane przez administrację skarbową.
Dzięki wdrożonym od 2015 r. rozwiązaniom udało się doprowadzić do ograniczenia nieprawidłowości związanych z VAT, takich jak oszustwa karuzelowe czy wyłudzenia VAT. Zaowocowało to zmniejszeniem luki VAT w Polsce, która spadła poniżej średniej unijnej. Według szacunków CASE dla Komisji Europejskiej w 2019 r. spadła ona do poziomu ok. 9,7% (spadek o 0,2 pkt proc. wobec 2018 r.), podczas gdy w 2017 r. luka VAT wynosiła ok. 14%. Ze wstępnych szacunków Ministerstwa Finansów zawartych w Wieloletnim Planie Finansowym Państwa na lata 2021-2024 wynika, że w 2020 r. luka VAT wyniosła ok. 10,8% potencjalnych wpływów, co odpowiada kwocie 22,7 mld zł.
Natomiast wg raportu CASE 2021 szacuje się, że w 2021 r. poprawa dochodów z VAT wyniosła 14,3 mld zł. W efekcie luka VAT spadła o 6,1 pkt. proc. do poziomu 4,3% potencjalnych wpływów, tj. ok. 10 mld zł.
W związku z powyższym, niezbędne jest konsekwentne monitorowanie funkcjonowania istniejących rozwiązań i sukcesywne ich uzupełnianie o kolejne proporcjonalne środki przeciwdziałające oszustwom w VAT i innym identyfikowanym nieprawidłowościom rodzącym ryzyko uchylania lub unikania opodatkowania, by zapewnić, że trend dotyczący luki VAT nie zostanie odwrócony.
Konieczne jest również wdrażanie rozwiązań nakierowanych na modernizację krajowego systemu VAT tak, aby był on dostosowany do wyzwań związanych z erą cyfrową i oferował funkcjonalności ułatwiające i zachęcające przedsiębiorców do dobrowolnego wykonywania obowiązków podatkowych w przyjaznym środowisku.
Zidentyfikowano także potrzebę udostępnienia narzędzi informatycznych w celu sprawnego dostarczania do klientów paragonów elektronicznych. W związku z tym pojawiła się potrzeba wprowadzenia regulacji dotyczących możliwości udostępniania narzędzia informatycznego pozwalającego na dostarczanie nabywcom paragonów fiskalnych w postaci elektronicznej.
Istota rozwiązań ujętych w projekcie:
W projekcie przewiduje się zmiany ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r. poz. 931, z późn. zm.) wprowadzające:

I. obligatoryjne e-fakturowanie
II. udostępnienie narzędzia informatycznego, w postaci aplikacji, pozwalającego na dostarczanie nabywcom paragonów fiskalnych w postaci elektronicznej

I. Model obligatoryjny e-fakturowania obejmie zasadniczo czynności, które obecnie wymagają udokumentowania fakturą wystawioną zgodnie z ustawą z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (zwaną dalej: „ustawą o VAT”).
Wprowadzenie obligatoryjnego e-fakturowania jest możliwe na podstawie decyzji wykonawczej Rady (UE) 2022/1003 z dnia 17 czerwca 2022 r. upoważniającej Rzeczpospolitą Polską do stosowania szczególnego środka stanowiącego odstępstwo od art. 218 i 232 dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 168/81). Odstępstwa od art. 218 dyrektywy 2006/112/WE dotyczy akceptowania przez Polskę wyłącznie tych faktur, które zostały wystawione w postaci dokumentów lub not w formie elektronicznej, natomiast odstępstwo od art. 232 dyrektywy 2006/112/WE, polega na tym, że faktury elektroniczne nie będą musiały być akceptowane przez odbiorców, tak jak miało to miejsce obecnie.
Obligatoryjne e-fakturowanie obejmie czynności podlegające VAT w Polsce, w tym krajowe dostawy towarów i świadczenie usług dokonywane pomiędzy przedsiębiorcami (B2B), na rzecz organów publicznych (B2G) lub konsumentów (B2C). Obowiązek wystawiania e-faktur przy użyciu Krajowego Systemu e-Faktur (zwanego dalej: KSeF) będzie miał zastosowanie do podatników wykonujących czynności objęte wymogiem fakturowania według polskich regulacji VAT, którzy posiadają siedzibę w Polsce. Pozostali podatnicy zasadniczo będą mogli korzystać fakultatywnie z tego systemu. Ponadto w KSeF fakultatywnie będą mogły być wystawiane faktury VAT RR.
Zasady wystawiania faktur w KSeF będą również skierowane do podatników stosujących tzw. zwolnienie podmiotowe (drobni przedsiębiorcy). Dostawy towarów i świadczenie usług B2C, a także sprzedaż objęta zwolnieniem z VAT będą również dokumentowane e-fakturą wystawioną przy użyciu KSeF. W tym przypadku pozostaje niezmieniona zasada, że faktura wystawiana będzie na żądanie nabywcy/usługobiorcy zgłoszone w ciągu 3 miesięcy od końca miesiąca, w którym dana czynność została dokonana. Zatem wraz z wejściem w życie powszechnego e-fakturowania zmianie ulegnie jedynie sposób wykonywania istniejącego obowiązku dotyczącego fakturowania takich transakcji.
Wdrożenie KSeF wpłynie na dotychczasowy system obsługi fakturowania elektronicznego w zamówieniach publicznych przy wykorzystaniu tzw.: Platformy Elektronicznego Fakturowania (PEF). Proponowane rozwiązania zapewnią współdziałanie tych dwóch systemów.
Realizując zasadę powszechności stosowania KSeF przewiduje się, że od 2025 roku, zostanie wycofana możliwość wystawiania faktur przy zastosowaniu kas rejestrujących. Nie będzie także uznawany za fakturę paragon z NIP do 450 zł. W miejsce tych regulacji zostanie wprowadzony system fakturowania w KSeF. Wprowadzenie docelowego KSeF uprości w przyszłości rozliczenia między przedsiębiorcami, ułatwi dostęp do faktur i faktur korygujących poprzez łatwość wyszukania w systemie, bez zagrożenia że dokumenty te ulegną zniszczeniu lub zaginięciu. Objęcie obowiązkiem wystawiania przy zastosowaniu KSeF generalnie faktur (także w tych powyższych przypadkach) wpłynie w dłuższej perspektywie na dalszą możliwość wprowadzania uproszczeń w rozliczaniu VAT przez przedsiębiorców.
Dzięki objęciu obowiązkowym fakturowaniem w KSeF generalnie faktur, istnieje możliwość usprawnienia i przyspieszenia weryfikacji zasadności zwrotów VAT w urzędach skarbowych. W związku z tym projekt zakłada generalne skrócenie podstawowego terminu zwrotu VAT o 1/3, z 60 do 40 dni.
Objęcie podmiotów zwolnionych z VAT obowiązkiem wystawiana faktur w KSeF przyczyni się do wyrównania warunków prowadzenia działalności przez te podmioty. Będzie istniała bowiem możliwość automatycznej weryfikacji e-faktur, które zostały wystawione w celu generowania kosztów w podatkach dochodowych u innego podmiotu, a które nigdy nie zostały ujęte w zeznaniach rocznych podmiotu wystawiającego takie faktury. Wyłączenie z KSeF podmiotów zwolnionych z VAT skutkowałoby brakiem możliwości automatyzacji procesów weryfikacyjnych oraz systemowej identyfikacji podmiotów generujących „fikcyjne” faktury na potrzeby podatków dochodowych. Powszechne fakturowanie w KSeF w szczególności przez podmioty zwolnione z VAT przyczyni się do walki z nieprawidłowościami nie tylko w podatku VAT, ale w dużej mierze również w podatkach dochodowych.
Należy podkreślić, że podatnicy objęci modelem obligatoryjnym, lub korzystający z KSeF fakultatywnie tj. podmioty zagraniczne (tj. nieposiadające siedziby w Polsce) i nabywcy produktów od rolników ryczałtowych, w celu wystawiania i procesowania ustrukturyzowanych e-faktur przy użyciu KSeF będą mogli korzystać z nieodpłatnych narzędzi oferowanych przez Ministerstwo Finansów.
Technologicznie projekt docelowego KSeF opiera się na rozwiązaniach wypracowanych dla opcjonalnego KSeF.
W szczególności KSeF posiada funkcjonalność pozwalającą na weryfikowanie czy dany podmiot lub osoba fizyczna jest uprawniona do wystawiania faktur. Podatnik będzie miał możliwość nadania uprawnień do wystawiania faktur za pośrednictwem KSeF w swoim imieniu (np. dla swojego pracownika). W przypadku próby wprowadzenia do systemu faktury przez podmiot nieuprawniony, zostanie ona automatycznie odrzucona wraz z odpowiednim komunikatem.
Jak w opcjonalnym KSeF, ustrukturyzowane e-faktury będą przechowywane w KSeF przez okres 10 lat, licząc od końca roku, w którym zostały wystawione. Ten sposób przechowywania faktur spowoduje zmniejszenie kosztów i obciążeń dla podatników, ponieważ nie będą oni musieli osobno przechowywać i archiwizować e-faktur we własnym zakresie. Z drugiej strony funkcjonalność ta ułatwi kontrolę dokumentacji podatkowej przez organy skarbowe, dzięki czemu podatnicy nie będą obciążeni koniecznością jej udostępniania na żądanie organu.
Założenia docelowego fakturowania w KSeF zostały rozszerzone o ustalenie postępowania podatników na wypadek awarii (przejściowej niedostępności) systemu, a także w sytuacji braku możliwości wystawienia faktur przy użyciu KSeF na wypadek zdarzeń powodujących zaprzestanie funkcjonowania systemów IT.
Jako narzędzie pomocnicze dla podatników, a także dla administracji podatkowej, w celu weryfikacji podmiotów zobowiązanych do wystawiania faktury w KSeF, proponuje się wprowadzenie zmian do wykazu podatników (White Lista). Prowadzony przez Szefa Krajowej Administracji Skarbowej w postaci elektronicznej wykaz podmiotów będzie zawierał dodatkowo informację, czy podatnik (podmiot) jest lub nie jest obowiązany do wystawiania faktur w Krajowym Systemie e-Faktur.
Szacuje się, że obligatoryjny system KSeF będzie obsługiwał ponad 2,5 mld ustrukturyzowanych e-faktur rocznie.
Przewiduje się, że podatnicy poniosą pewne koszty wprowadzenia obowiązkowego KSeF, związane głównie z koniecznością dostosowania ich systemów księgowych, natomiast koszt wystawienia faktury z wykorzystaniem KSeF będzie bardzo niski. Niezależnie od tego, planuje się wprowadzenie szeregu środków mających na celu złagodzenie ewentualnych kosztów jakie mieliby ponieść podatnicy w związku z przejściem na ustrukturyzowane fakturowanie elektroniczne, wśród których wymienić można:
- usługa przechowywania oraz archiwizacji faktur zapewniona przez administrację;
- brak konieczności drukowania faktur oraz ich ręcznego wprowadzania do systemów księgowych;
- brak możliwości zgubienia faktury;
- zwiększenie szybkości wymiany danych w kontaktach między kontrahentami – wystawiona faktura będzie udostępniona dla odbiorcy przez administrację praktycznie w czasie rzeczywistym;
- ustrukturyzowany jednolity wzór faktury pozwoli na automatyzację procesów księgowych, co w konsekwencji przełoży na oszczędność czasu pracowników, który można wykorzystać w innych obszarach prowadzenia działalności;
- wprowadzenie automatyzacji w procesie księgowania zredukuje liczbę pomyłek przy ręcznym wprowadzaniu danych;
- obowiązki podatkowe oraz sprawozdawcze zostaną znacząco uproszczone (np. rezygnacja z wystawiania duplikatów faktur czy posiadania dokumentacji potwierdzającej uzgodnienie warunków korekty podstawy opodatkowania);
- zmniejszenie liczby czynności sprawdzających oraz kontroli prowadzonych przez administrację skarbową;
- szybsze zwroty podatku VAT wpłyną korzystnie na płynność finansową, zwłaszcza małych i średnich przedsiębiorstw;
- wzrost pewności nabywcy, że faktura została wystawiona przez podmiot uprawniony.
Za sprawą powyższych funkcjonalności w dłuższej perspektywie korzystanie z KSeF przyczyni się do zmniejszenia kosztów przedsiębiorców związanych z obsługą procesu fakturowania.

II. Wprowadzenie regulacji pozwalającej na korzystanie przez konsumentów z udostępnionej przez Ministra Finansów narzędzia informatycznego umożliwiającego dostarczanie nabywcom paragonów fiskalnych w postaci elektronicznej. Rozwiązanie to pozwoli na zbudowanie systemu dystrybucji paragonów elektronicznych i przyczyni się do ograniczenia wydawania i stopniowej eliminacji paragonów papierowych, ograniczenia szarej strefy. Wpłynie również pozytywnie na środowisko. Rozwiązanie przyczyni się również do zwiększenia dostępności zwrotów VAT dla podatnika bezgotówkowego – uregulowany w ustawie o VAT zwrot w terminie 15-dniowym w związku z przyjmowaniem płatności bezgotówkowych i zasadniczo prowadzeniu sprzedaży detalicznej.
Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu:
MF
Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu:
Bartosz Zbaraszczuk Sekretarz Stanu, Szef Krajowej Administracji Skarbowej
Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM:
MF
Planowany termin przyjęcia projektu przez RM:
II kwartał 2023 r. ZREALIZOWANY Rada Ministrów przyjęła 9 maja 2023 r.
Informacja o rezygnacji z prac nad projektem:
Status realizacji:
Zrealizowany