W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Projekt ustawy o zmianie ustawy o przeciwdziałaniu nadmiernym opóźnieniom w transakcjach handlowych oraz ustawy o finansach publicznych POPRZEDNI TYTUŁ: Projekt ustawy o zmianie ustawy o przeciwdziałaniu nadmiernym opóźnieniom w transakcjach handlowych oraz niektórych innych ustaw

{"register":{"columns":[{"header":"Numer projektu","value":"UD306","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"sequence":{},"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Rodzaj dokumentu","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"Projekty ustaw","value":"Projekty ustaw"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Typ dokumentu","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"D – pozostałe projekty","value":"D – pozostałe projekty"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacje o przyczynach i potrzebie wprowadzenia rozwiązań planowanych w projekcie","value":"Konieczność nowelizacji jest wynikiem ewaluacji rozwiązań wprowadzonych ustawą z dnia 19 lipca 2019 r. o zmianie niektórych ustaw w celu ograniczenia zatorów płatniczych. W toku stosowania ustawy o przeciwdziałaniu nadmiernym opóźnieniom w transakcjach handlowych pojawiły się liczne postulaty w dużej mierze dotyczące nowego obowiązku składania sprawozdań o praktykach płatniczych. Wychodząc naprzeciw zgłoszonym postulatom proponuje się zmiany, które uproszczą proces składania sprawozdań oraz wyeliminują wątpliwości interpretacyjne. \nPonadto, istnieje potrzeba wprowadzenia zmian mających na celu zwiększenie efektywności prowadzonych przez Prezesa UOKiK postępowań w sprawie nadmiernego opóźniania ze spełnianiem świadczeń pieniężnych.\nObecnie instytucja umownego zakazu cesji wierzytelności oraz innych postanowień umownych ograniczających przelew wierzytelności (np. wymóg zgody dłużnika na przelew wierzytelności) jest nadużywana, co w efekcie może prowadzić do utraty płynności, a w konsekwencji do zatorów płatniczych. Takie zastrzeżenia umowne są szczególnie dotkliwe w relacjach asymetrycznych, w których występuje element przewagi kontraktowej. ","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Istota rozwiązań ujętych w projekcie","value":"W ramach sprawozdań o stosowanych terminach zapłaty planuje się wprowadzenie szeregu zmian mających na celu uproszczenie tego obowiązku oraz wyeliminowanie wątpliwości interpretacyjnych. Proponuje się m.in. zmianę sposobu sprawozdawania świadczeń spełnionych i otrzymanych, wyłączenie niektórych rodzajów transakcji z obowiązku sprawozdawczego, w tym m.in. zwolnienie spółek wchodzących w skład podatkowych grup kapitałowych z tego obowiązku, uregulowanie wprost w ustawie kursu walutowego, po którym należy przeliczać wartości świadczeń pieniężnych wyrażonych w walucie oraz zasad składania korekty sprawozdania i pełnomocnictwa, a także dookreślenie z jaką dokładnością należy wykazywać wartość świadczeń i udziałów. W odpowiedzi na liczne postulaty przedsiębiorców przedłużony zostanie termin składania sprawozdania. W ustawie zostanie również określony termin publikacji zbiorczych sprawozdań w BIP. \nW ustawie planuje się rozszerzenie obowiązku składania oświadczenia o swoim statusie na wszystkich dużych przedsiębiorców. Obecnie tylko duzi przedsiębiorcy będący dłużnikami mają obowiązek składania drugiej stronie transakcji handlowej oświadczenia o swoim statusie. W praktyce dochodzi do sytuacji kiedy ich duzi kontrahenci zatajają swój status, żeby móc korzystać z uprawnień przewidzianych w ustawie dla MŚP. Ponadto proponuje się, aby oświadczenie było składane raz w danej relacji biznesowej, a aktualizacja byłaby wymagana w przypadku zmiany statusu - zgodnie z obowiązującymi przepisami oświadczenie składa się w przypadku każdej transakcji handlowej.\nProponuje się także wprowadzenie dla agencji wykonawczych uprawnienia do niedochodzenia rekompensaty, gdy jej kwota jest równa świadczeniu pieniężnemu albo większa od tego świadczenia. Takie uprawnienie mają dysponenci części budżetowych, fundusze celowe oraz organy stanowiące jednostek samorządu terytorialnego. \nW zakresie prowadzonych przez Prezesa UOKIK postępowań w sprawie nadmiernych opóźnień w transakcjach handlowych proponuje się zmiany, które mają poprawić efektywność prowadzonych postępowań, w tym: modyfikację wzoru, wg którego liczona jest kara za nadmierne opóźnienie ze spełnianiem świadczeń pieniężnych, zmianę zasad odstąpienia przez Prezesa UOKIK od wymierzania kary, wyłączenie opóźnień w ramach grup kapitałowych z zakresu uwzględnianych w postępowaniu opóźnień.\nDodatkowo proponuje się proponuje się, aby w przypadku transakcji handlowych, w których wierzycielem jest MŚP a dłużnikiem duży przedsiębiorca, zastrzeżenie umowne wyłączające lub ograniczające prawo wierzyciela do przelewu wierzytelności (cesji) było bezskuteczne, jeżeli zapłata nie nastąpiła w terminie określonym w umowie, a jeśli tego terminu w umowie nie określono – od dnia wymagalności świadczenia pieniężnego.","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"MRiT","value":"MRiT"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu","value":"Kamila Król Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Rozwoju i Technologiii, Tomasz Chróstny Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"MRiT","value":"MRiT"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Planowany termin przyjęcia projektu przez RM","value":"III kwartał 2022 r. ZREALIZOWANY Rada Ministrów przyjęła 13 września 2022 r.","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacja o rezygnacji z prac nad projektem","value":"","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Status realizacji","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"Zrealizowany","value":"Zrealizowany"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"}]}}
Numer projektu:
UD306
Rodzaj dokumentu:
Projekty ustaw
Typ dokumentu:
D – pozostałe projekty
Informacje o przyczynach i potrzebie wprowadzenia rozwiązań planowanych w projekcie:
Konieczność nowelizacji jest wynikiem ewaluacji rozwiązań wprowadzonych ustawą z dnia 19 lipca 2019 r. o zmianie niektórych ustaw w celu ograniczenia zatorów płatniczych. W toku stosowania ustawy o przeciwdziałaniu nadmiernym opóźnieniom w transakcjach handlowych pojawiły się liczne postulaty w dużej mierze dotyczące nowego obowiązku składania sprawozdań o praktykach płatniczych. Wychodząc naprzeciw zgłoszonym postulatom proponuje się zmiany, które uproszczą proces składania sprawozdań oraz wyeliminują wątpliwości interpretacyjne.
Ponadto, istnieje potrzeba wprowadzenia zmian mających na celu zwiększenie efektywności prowadzonych przez Prezesa UOKiK postępowań w sprawie nadmiernego opóźniania ze spełnianiem świadczeń pieniężnych.
Obecnie instytucja umownego zakazu cesji wierzytelności oraz innych postanowień umownych ograniczających przelew wierzytelności (np. wymóg zgody dłużnika na przelew wierzytelności) jest nadużywana, co w efekcie może prowadzić do utraty płynności, a w konsekwencji do zatorów płatniczych. Takie zastrzeżenia umowne są szczególnie dotkliwe w relacjach asymetrycznych, w których występuje element przewagi kontraktowej.
Istota rozwiązań ujętych w projekcie:
W ramach sprawozdań o stosowanych terminach zapłaty planuje się wprowadzenie szeregu zmian mających na celu uproszczenie tego obowiązku oraz wyeliminowanie wątpliwości interpretacyjnych. Proponuje się m.in. zmianę sposobu sprawozdawania świadczeń spełnionych i otrzymanych, wyłączenie niektórych rodzajów transakcji z obowiązku sprawozdawczego, w tym m.in. zwolnienie spółek wchodzących w skład podatkowych grup kapitałowych z tego obowiązku, uregulowanie wprost w ustawie kursu walutowego, po którym należy przeliczać wartości świadczeń pieniężnych wyrażonych w walucie oraz zasad składania korekty sprawozdania i pełnomocnictwa, a także dookreślenie z jaką dokładnością należy wykazywać wartość świadczeń i udziałów. W odpowiedzi na liczne postulaty przedsiębiorców przedłużony zostanie termin składania sprawozdania. W ustawie zostanie również określony termin publikacji zbiorczych sprawozdań w BIP.
W ustawie planuje się rozszerzenie obowiązku składania oświadczenia o swoim statusie na wszystkich dużych przedsiębiorców. Obecnie tylko duzi przedsiębiorcy będący dłużnikami mają obowiązek składania drugiej stronie transakcji handlowej oświadczenia o swoim statusie. W praktyce dochodzi do sytuacji kiedy ich duzi kontrahenci zatajają swój status, żeby móc korzystać z uprawnień przewidzianych w ustawie dla MŚP. Ponadto proponuje się, aby oświadczenie było składane raz w danej relacji biznesowej, a aktualizacja byłaby wymagana w przypadku zmiany statusu - zgodnie z obowiązującymi przepisami oświadczenie składa się w przypadku każdej transakcji handlowej.
Proponuje się także wprowadzenie dla agencji wykonawczych uprawnienia do niedochodzenia rekompensaty, gdy jej kwota jest równa świadczeniu pieniężnemu albo większa od tego świadczenia. Takie uprawnienie mają dysponenci części budżetowych, fundusze celowe oraz organy stanowiące jednostek samorządu terytorialnego.
W zakresie prowadzonych przez Prezesa UOKIK postępowań w sprawie nadmiernych opóźnień w transakcjach handlowych proponuje się zmiany, które mają poprawić efektywność prowadzonych postępowań, w tym: modyfikację wzoru, wg którego liczona jest kara za nadmierne opóźnienie ze spełnianiem świadczeń pieniężnych, zmianę zasad odstąpienia przez Prezesa UOKIK od wymierzania kary, wyłączenie opóźnień w ramach grup kapitałowych z zakresu uwzględnianych w postępowaniu opóźnień.
Dodatkowo proponuje się proponuje się, aby w przypadku transakcji handlowych, w których wierzycielem jest MŚP a dłużnikiem duży przedsiębiorca, zastrzeżenie umowne wyłączające lub ograniczające prawo wierzyciela do przelewu wierzytelności (cesji) było bezskuteczne, jeżeli zapłata nie nastąpiła w terminie określonym w umowie, a jeśli tego terminu w umowie nie określono – od dnia wymagalności świadczenia pieniężnego.
Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu:
MRiT
Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu:
Kamila Król Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Rozwoju i Technologiii, Tomasz Chróstny Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów
Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM:
MRiT
Planowany termin przyjęcia projektu przez RM:
III kwartał 2022 r. ZREALIZOWANY Rada Ministrów przyjęła 13 września 2022 r.
Informacja o rezygnacji z prac nad projektem:
Status realizacji:
Zrealizowany