W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Projekt ustawy o zmianie ustawy o przygotowaniu i realizacji strategicznych inwestycji w zakresie sieci przesyłowych oraz niektórych innych ustaw

{"register":{"columns":[{"header":"Numer projektu","value":"UD437","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"sequence":{"regex":"UD{#UD_1}"},"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Rodzaj dokumentu","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"Projekty ustaw","value":"Projekty ustaw"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Typ dokumentu","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"D – pozostałe projekty","value":"D – pozostałe projekty"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacje o przyczynach i potrzebie wprowadzenia rozwiązań planowanych w projekcie","value":"Rozbudowa infrastruktury sieciowej energii elektrycznej jest kluczowa dla realizacji celów polskiej polityki klimatyczno-energetycznej oraz stanowi jeden z filarów Polityki Energetycznej Polski do 2040 roku oraz Krajowego planu na rzecz energii i klimatu na lata 2021-2030 przedłożonemu Komisji Europejskiej zgodnie z postanowieniami rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1999 z dnia 11 grudnia 2018 r. w sprawie zarządzania unią energetyczną i działaniami w dziedzinie klimatu. Po przeprowadzeniu analizy stwierdzono, że rozwój niektórych projektów dystrybucyjnych jest kluczowy m.in. dla realizacji strategicznych celów energetycznych, wskazanych w dokumencie Polityka energetyczna Polski do 2040 r., w szczególności w zakresie celu szczegółowego 2 część B (Rozbudowa elektroenergetycznej infrastruktury energetycznej), w tym w zakresie przekształcania systemu elektroenergetycznego z systemu jednokierunkowego (tzw. pasywnego) w system dwukierunkowy (aktywny), z aktywnym udziałem odbiorców energii elektrycznej. Co więcej, należy uznać, że rozwój sieci dystrybucyjnych przyczyni się do skuteczniejszej i szybszej integracji odnawialnych źródeł energii z systemem elektroenergetycznym, w szczególności w związku z realizacją programów rządowych wspierających rozwój energetyki prosumenckiej w Polsce.\nW dotychczasowym stanie prawnym ustanowionym ustawą z dnia 24 lipca 2015 r. o przygotowaniu i realizacji strategicznych inwestycji w zakresie sieci przesyłowych (dalej: specustawa przesyłowa) wprowadzono udogodnienia regulacyjne dla realizacji kluczowych z punktu widzenia Krajowego Systemu Elektroenergetycznego projektów w zakresie sieci przesyłowej. \nZ przeprowadzonych analiz wynika konieczność poszerzenia tego katalogu o dodatkowe kluczowe inwestycji przesyłowe oraz inwestycje z zakresu sieci dystrybucyjnej o napięciu znamionowym 110 kV lub wyższym. Projekty te będą miały kluczowe znaczenie zarówno dla zwiększającej liczby przyłączanych instalacji odnawialnych źródeł energii, regionalnego rozwoju gospodarczego oraz dalszego zwiększenia bezpieczeństwa i niezawodności funkcjonowania sieci elektroenergetycznej w Polsce. \nW związku z dynamicznym przyrostem liczby źródeł odnawialnych, w tym mikroinstalacji prosumenckich, a także potrzebą przyłączenia do sieci elektroenergetycznej dużych odbiorców, strategicznych ze względu na rozwój gospodarczy kraju, potrzebny jest pilny rozwój sieci dystrybucyjnych elektroenergetycznych. Jest on systematycznie realizowany, mając na względzie plany rozwoju i środki na inwestycje, jednak od lat podkreślanym problemem jest czas trwania etapu pozyskiwania dokumentacji formalno-budowlanej w procesie inwestycyjnym, a w szczególności praw do nieruchomości będących na trasie przebiegu linii.\nW celu przyśpieszenia inwestycji w infrastrukturę dystrybucyjną kluczową dla systemu elektroenergetycznego oraz rozwoju odnawialnych źródeł energii w Polsce, proponuje się poszerzenie katalogu projektów przesyłowych wymienionych w załączniku do specustawy przesyłowej oraz objęcie niektórych inwestycji dystrybucyjnych reżimem tejże ustawy, połączonych ściśle z inwestycjami operatora systemu przesyłowego. Pozwoli to na skrócenie kluczowych projektów inwestycyjnych, w których niejednokrotnie 80% czasu poświęcone jest przygotowywaniu stosownej dokumentacji inwestycyjnej oraz uzyskiwaniu przez inwestora zgód administracyjnych wymaganych przez prawo. \n","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Istota rozwiązań ujętych w projekcie","value":"W związku z skutecznym funkcjonowaniem specustawy przesyłowej do strategicznych inwestycji w sieć przesyłową, która pozwala na ograniczenie obciążeń administracyjnych oraz przyśpieszenie niektórych etapów inwestycyjnych, proponuje się, po pierwsze, dodanie nowych, kluczowych projektów przesyłowych oraz poszerzenie załącznika również o projekty dystrybucyjne o napięciu powyżej 100 kV, kluczowych dla wyprowadzania energii elektrycznej z sieci przesyłowej do sieci dystrybucyjnych.. \nDzięki takiemu rozwiązaniu skróceniu ulegnie proces uzyskiwania pozwoleń publicznoprawnych przez inwestorów, jak również zastosowanie znajdzie m.in. uproszczony model uzyskiwania gruntów pod te inwestycje. W celu ograniczenia obciążenia administracyjnego nakładanego na organy jednostek samorządu terytorialnego i administracji rządowej, proponuje się ograniczenie listy inwestycji dystrybucyjnych jedynie do tych najbardziej kluczowych. \n\nPrzewiduje się, że przyjęcie proponowanych rozwiązań będzie miało również pozytywny wpływ na realizację polityki energetyczno-klimatycznej Rządu oraz przyczyni się do zwiększenia aktywności odbiorców energii elektrycznej w Polsce poprzez umożliwienie zwiększenia liczby przyłączeń instalacji odnawialnych źródeł energii oraz , magazynów energii. W perspektywie średnio- i długoterminowej pozwoli to na ograniczenie cen energii elektrycznej sprzedawanej w Polsce. Co więcej, ustawa będzie miała korzystny wpływ na rozwój regionalny, poprzez zwiększenie przepustowości sieci dostępnych dla nowo przyłączanych podmiotów.\n","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"MKiŚ","value":"MKiŚ"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu","value":"Anna Łukaszewska-Trzeciakowska Podsekretarz Stanu","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"MKiŚ","value":"MKiŚ"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Planowany termin przyjęcia projektu przez RM","value":"I kwartał 2023 r. ZREALIZOWANY Rada Ministrów przyjęła 18 kwietnia 2023 r.","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacja o rezygnacji z prac nad projektem","value":"","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Status realizacji","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"Zrealizowany","value":"Zrealizowany"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"}]}}
Numer projektu:
UD437
Rodzaj dokumentu:
Projekty ustaw
Typ dokumentu:
D – pozostałe projekty
Informacje o przyczynach i potrzebie wprowadzenia rozwiązań planowanych w projekcie:
Rozbudowa infrastruktury sieciowej energii elektrycznej jest kluczowa dla realizacji celów polskiej polityki klimatyczno-energetycznej oraz stanowi jeden z filarów Polityki Energetycznej Polski do 2040 roku oraz Krajowego planu na rzecz energii i klimatu na lata 2021-2030 przedłożonemu Komisji Europejskiej zgodnie z postanowieniami rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1999 z dnia 11 grudnia 2018 r. w sprawie zarządzania unią energetyczną i działaniami w dziedzinie klimatu. Po przeprowadzeniu analizy stwierdzono, że rozwój niektórych projektów dystrybucyjnych jest kluczowy m.in. dla realizacji strategicznych celów energetycznych, wskazanych w dokumencie Polityka energetyczna Polski do 2040 r., w szczególności w zakresie celu szczegółowego 2 część B (Rozbudowa elektroenergetycznej infrastruktury energetycznej), w tym w zakresie przekształcania systemu elektroenergetycznego z systemu jednokierunkowego (tzw. pasywnego) w system dwukierunkowy (aktywny), z aktywnym udziałem odbiorców energii elektrycznej. Co więcej, należy uznać, że rozwój sieci dystrybucyjnych przyczyni się do skuteczniejszej i szybszej integracji odnawialnych źródeł energii z systemem elektroenergetycznym, w szczególności w związku z realizacją programów rządowych wspierających rozwój energetyki prosumenckiej w Polsce.
W dotychczasowym stanie prawnym ustanowionym ustawą z dnia 24 lipca 2015 r. o przygotowaniu i realizacji strategicznych inwestycji w zakresie sieci przesyłowych (dalej: specustawa przesyłowa) wprowadzono udogodnienia regulacyjne dla realizacji kluczowych z punktu widzenia Krajowego Systemu Elektroenergetycznego projektów w zakresie sieci przesyłowej.
Z przeprowadzonych analiz wynika konieczność poszerzenia tego katalogu o dodatkowe kluczowe inwestycji przesyłowe oraz inwestycje z zakresu sieci dystrybucyjnej o napięciu znamionowym 110 kV lub wyższym. Projekty te będą miały kluczowe znaczenie zarówno dla zwiększającej liczby przyłączanych instalacji odnawialnych źródeł energii, regionalnego rozwoju gospodarczego oraz dalszego zwiększenia bezpieczeństwa i niezawodności funkcjonowania sieci elektroenergetycznej w Polsce.
W związku z dynamicznym przyrostem liczby źródeł odnawialnych, w tym mikroinstalacji prosumenckich, a także potrzebą przyłączenia do sieci elektroenergetycznej dużych odbiorców, strategicznych ze względu na rozwój gospodarczy kraju, potrzebny jest pilny rozwój sieci dystrybucyjnych elektroenergetycznych. Jest on systematycznie realizowany, mając na względzie plany rozwoju i środki na inwestycje, jednak od lat podkreślanym problemem jest czas trwania etapu pozyskiwania dokumentacji formalno-budowlanej w procesie inwestycyjnym, a w szczególności praw do nieruchomości będących na trasie przebiegu linii.
W celu przyśpieszenia inwestycji w infrastrukturę dystrybucyjną kluczową dla systemu elektroenergetycznego oraz rozwoju odnawialnych źródeł energii w Polsce, proponuje się poszerzenie katalogu projektów przesyłowych wymienionych w załączniku do specustawy przesyłowej oraz objęcie niektórych inwestycji dystrybucyjnych reżimem tejże ustawy, połączonych ściśle z inwestycjami operatora systemu przesyłowego. Pozwoli to na skrócenie kluczowych projektów inwestycyjnych, w których niejednokrotnie 80% czasu poświęcone jest przygotowywaniu stosownej dokumentacji inwestycyjnej oraz uzyskiwaniu przez inwestora zgód administracyjnych wymaganych przez prawo.
Istota rozwiązań ujętych w projekcie:
W związku z skutecznym funkcjonowaniem specustawy przesyłowej do strategicznych inwestycji w sieć przesyłową, która pozwala na ograniczenie obciążeń administracyjnych oraz przyśpieszenie niektórych etapów inwestycyjnych, proponuje się, po pierwsze, dodanie nowych, kluczowych projektów przesyłowych oraz poszerzenie załącznika również o projekty dystrybucyjne o napięciu powyżej 100 kV, kluczowych dla wyprowadzania energii elektrycznej z sieci przesyłowej do sieci dystrybucyjnych..
Dzięki takiemu rozwiązaniu skróceniu ulegnie proces uzyskiwania pozwoleń publicznoprawnych przez inwestorów, jak również zastosowanie znajdzie m.in. uproszczony model uzyskiwania gruntów pod te inwestycje. W celu ograniczenia obciążenia administracyjnego nakładanego na organy jednostek samorządu terytorialnego i administracji rządowej, proponuje się ograniczenie listy inwestycji dystrybucyjnych jedynie do tych najbardziej kluczowych.

Przewiduje się, że przyjęcie proponowanych rozwiązań będzie miało również pozytywny wpływ na realizację polityki energetyczno-klimatycznej Rządu oraz przyczyni się do zwiększenia aktywności odbiorców energii elektrycznej w Polsce poprzez umożliwienie zwiększenia liczby przyłączeń instalacji odnawialnych źródeł energii oraz , magazynów energii. W perspektywie średnio- i długoterminowej pozwoli to na ograniczenie cen energii elektrycznej sprzedawanej w Polsce. Co więcej, ustawa będzie miała korzystny wpływ na rozwój regionalny, poprzez zwiększenie przepustowości sieci dostępnych dla nowo przyłączanych podmiotów.
Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu:
MKiŚ
Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu:
Anna Łukaszewska-Trzeciakowska Podsekretarz Stanu
Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM:
MKiŚ
Planowany termin przyjęcia projektu przez RM:
I kwartał 2023 r. ZREALIZOWANY Rada Ministrów przyjęła 18 kwietnia 2023 r.
Status realizacji:
Zrealizowany