W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Projekt ustawy o zmianie ustawy o Radzie Ministrów oraz niektórych innych ustaw

{"register":{"columns":[{"header":"Numer projektu","value":"UD130","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"sequence":{"regex":"UD{#UD_1}"},"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Rodzaj dokumentu","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"Projekty ustaw","value":"Projekty ustaw"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Typ dokumentu","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"D – pozostałe projekty","value":"D – pozostałe projekty"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Cele projektu oraz informacja o przyczynach i potrzebie rozwiązań planowanych w projekcie","value":"Przeniesienie obowiązku prowadzenia wykazów prac legislacyjnych z ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa do ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów.\nZniesienie kadencyjności Rady Legislacyjnej przy Prezesie Rady Ministrów.\nUporządkowanie zagadnień związanych z udziałem przedstawiciela Prezydenta RP w rządowym procesie legislacyjnym.\nUsystematyzowanie kwestii związanych z aplikacją legislacyjną.\nUjednolicenie regulacji związanych z wyznaczaniem przez Prezesa Rady Ministrów osoby pełniącej funkcję organu wykonawczego w jednostkach samorządu terytorialnego w sytuacji wygaśnięcia mandatu albo niewybrania organu wykonawczego. \nZmiana regulacji w przedmiocie kwoty, od której powstaje obowiązek zgłoszenia przez osoby pełniące niektóre funkcje publiczne darowizny otrzymanej od podmiotu krajowego lub zagranicznego.\nLikwidacja państwowej osoby prawnej - Instytutu Współpracy Polsko-Węgierskiej im. Wacława Felczaka, utworzonego ustawą z dnia 8 lutego 2018 r. o Instytucie Współpracy Polsko-Węgierskiej im. Wacława Felczaka (Dz. U. z 2024 r. poz. 251).\n","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Istota rozwiązań planowanych w projekcie, w tym proponowane środki realizacji","value":"Proponuje się przeniesienie do ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów zagadnień dotyczących prowadzenia przez Radę Ministrów, Prezesa Rady Ministrów oraz ministrów regulacji dotyczących prowadzenia wykazów prac legislacyjnych. Obecnie materia ta jest regulowana w ustawie z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa. Ponieważ ustawa o Radzie Ministrów jest aktem o podstawowym znaczeniu dla funkcjonowania Rady Ministrów, jest wskazane kompleksowe uregulowanie obowiązków spoczywających na Radzie Ministrów oraz poszczególnych jej członków w jednej ustawie.\nKolejna zmiana do ustawy o Radzie Ministrów obejmuje zniesienie kadencyjności Rady Legislacyjnej przy Prezesie Rady Ministrów. Podyktowana jest ona tym, że organ ten jest organem opiniodawczo-doradczym Rady Ministrów i Prezesa Rady Ministrów. Z uwagi na funkcje Rady Legislacyjnej jest zasadne, aby jej działalność w określonym czasie była związana z okresem funkcjonowania danej Rady Ministrów. Projekt przewiduje zastąpienie kadencyjności członków Rady Legislacyjnej powołaniem w skład Rady Legislacyjnej na czas funkcjonowania Rady Ministrów w danym składzie. Jednocześnie przewiduje się, że odwołanie członka Rady Legislacyjnej będzie mogło nastąpić w enumeratywnie wskazanych w ustawie okolicznościach, co pozwoli na zapewnienie niezależności w sporządzanych przez niego opiniach.\nZmiany przewidziane w art. 12 ust. 3 i art. 22 ust. 1b ustawy o Radzie Ministrów są związane z udziałem przedstawiciela Prezydenta RP w rządowym procesie legislacyjnym. Proponuje się wprowadzić w tym zakresie uelastycznienie rozwiązań. W art. 12 proponuje się zatem uchylenie ust. 3, bowiem możliwość udziału przedstawicieli różnych organów, w tym przedstawiciela Prezydenta RP, wynika ze stosownych przepisów tworzących określony rodzaj komitetu. W odniesieniu natomiast do art. 22 ust. 1b w miejsce obowiązkowego udziału przedstawiciela Prezydenta RP proponuje się wprowadzenie rozwiązania umożliwiającego zapraszanie przedstawiciela Prezydenta RP na posiedzenie Rady Ministrów.\nZakłada się usystematyzowanie kwestii dotyczących aplikacji legislacyjnej. Rządowe Centrum Legislacji jako państwowa jednostka organizacyjna podległa Prezesowi Rady Ministrów nie jest objęte zakresem przedmiotowym ustawy o służbie cywilnej, nie jest zatem właściwe regulowanie kwestii związanych z aplikacją legislacyjną w akcie normatywnym, który w żaden sposób nie oddziałuje na podmiot, który posiada kompetencje do prowadzenia aplikacji legislacyjnej. Wobec powyższego proponuje się ujęcie norm odnoszących się do aplikacji legislacyjnej w ustawie z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów, zgodnie z którą to Rządowe Centrum Legislacji prowadzi aplikację legislacyjną. \nZmiany w ustawie z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym mają na celu ujednolicenie regulacji dotyczących wyznaczania osoby pełniącej funkcję organu wykonawczego w jednostkach samorządu terytorialnego w przypadku wygaśnięcia mandatu wójta albo niewybrania zarządu powiatu albo województwa. Zgodnie z propozycją zawartą w projekcie wybór osoby pełniącej funkcję organu wykonawczego ma stanowić wyłączną kompetencję Prezesa Rady Ministrów.\n Zmiany proponowane w ustawie z dnia 21 sierpnia 1997 r. o ograniczeniu prowadzenia działalności gospodarczej przez osoby pełniące niektóre funkcje publiczne polegają przede wszystkim na wyeliminowaniu występującego w art. 12 ust. 3 pkt 3 błędnego odesłania oraz dostosowaniu występującej w tym przepisie terminologii do obecnie stosowanego nazewnictwa. Ponadto zakłada się wzrost kwoty, od której powstaje obowiązek zgłoszenia darowizny otrzymanej od podmiotu krajowego lub zagranicznego.\n W projektowanej ustawie likwiduje się Instytut Współpracy Polsko-Węgierskiej im. Wacława Felczaka, jak również określa się zasady jego postępowania likwidacyjnego. W związku z tym w projekcie zostało określone między innymi: kto powołuje likwidatora, czas likwidacji, katalog czynności likwidacyjnych, a także urząd, który ma obsługiwać likwidatora (art. 16 projektu ustawy).\nW projekcie ustawy zawarto także zmiany, których celem jest wyeliminowanie z systemu prawnego przepisów zawierających błędne odesłania (art. 1 pkt 8 i art. 5 pkt 2 projektu ustawy) albo błędne nazewnictwo (art. 5 pkt 1 i 3 projektu ustawy). \n","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Oddziaływanie na życie społeczne nowych regulacji prawnych","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Spodziewane skutki i następstwa projektowanych regulacji prawnych","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Sposoby mierzenia efektów nowych regulacji prawnych","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"Minister - Członek RM Maciej Berek","value":"Minister - Członek RM Maciej Berek"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu","value":"Minister – Członek RM Maciej Berek","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"Minister - Członek RM Maciej Berek","value":"Minister - Członek RM Maciej Berek"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Planowany termin przyjęcia projektu przez RM","value":"IV kwartał 2024 r.","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacja o rezygnacji z prac nad projektem","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Status realizacji","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"}]}}
Numer projektu:
UD130
Rodzaj dokumentu:
Projekty ustaw
Typ dokumentu:
D – pozostałe projekty
Cele projektu oraz informacja o przyczynach i potrzebie rozwiązań planowanych w projekcie:
Przeniesienie obowiązku prowadzenia wykazów prac legislacyjnych z ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa do ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów.
Zniesienie kadencyjności Rady Legislacyjnej przy Prezesie Rady Ministrów.
Uporządkowanie zagadnień związanych z udziałem przedstawiciela Prezydenta RP w rządowym procesie legislacyjnym.
Usystematyzowanie kwestii związanych z aplikacją legislacyjną.
Ujednolicenie regulacji związanych z wyznaczaniem przez Prezesa Rady Ministrów osoby pełniącej funkcję organu wykonawczego w jednostkach samorządu terytorialnego w sytuacji wygaśnięcia mandatu albo niewybrania organu wykonawczego.
Zmiana regulacji w przedmiocie kwoty, od której powstaje obowiązek zgłoszenia przez osoby pełniące niektóre funkcje publiczne darowizny otrzymanej od podmiotu krajowego lub zagranicznego.
Likwidacja państwowej osoby prawnej - Instytutu Współpracy Polsko-Węgierskiej im. Wacława Felczaka, utworzonego ustawą z dnia 8 lutego 2018 r. o Instytucie Współpracy Polsko-Węgierskiej im. Wacława Felczaka (Dz. U. z 2024 r. poz. 251).
Istota rozwiązań planowanych w projekcie, w tym proponowane środki realizacji:
Proponuje się przeniesienie do ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów zagadnień dotyczących prowadzenia przez Radę Ministrów, Prezesa Rady Ministrów oraz ministrów regulacji dotyczących prowadzenia wykazów prac legislacyjnych. Obecnie materia ta jest regulowana w ustawie z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa. Ponieważ ustawa o Radzie Ministrów jest aktem o podstawowym znaczeniu dla funkcjonowania Rady Ministrów, jest wskazane kompleksowe uregulowanie obowiązków spoczywających na Radzie Ministrów oraz poszczególnych jej członków w jednej ustawie.
Kolejna zmiana do ustawy o Radzie Ministrów obejmuje zniesienie kadencyjności Rady Legislacyjnej przy Prezesie Rady Ministrów. Podyktowana jest ona tym, że organ ten jest organem opiniodawczo-doradczym Rady Ministrów i Prezesa Rady Ministrów. Z uwagi na funkcje Rady Legislacyjnej jest zasadne, aby jej działalność w określonym czasie była związana z okresem funkcjonowania danej Rady Ministrów. Projekt przewiduje zastąpienie kadencyjności członków Rady Legislacyjnej powołaniem w skład Rady Legislacyjnej na czas funkcjonowania Rady Ministrów w danym składzie. Jednocześnie przewiduje się, że odwołanie członka Rady Legislacyjnej będzie mogło nastąpić w enumeratywnie wskazanych w ustawie okolicznościach, co pozwoli na zapewnienie niezależności w sporządzanych przez niego opiniach.
Zmiany przewidziane w art. 12 ust. 3 i art. 22 ust. 1b ustawy o Radzie Ministrów są związane z udziałem przedstawiciela Prezydenta RP w rządowym procesie legislacyjnym. Proponuje się wprowadzić w tym zakresie uelastycznienie rozwiązań. W art. 12 proponuje się zatem uchylenie ust. 3, bowiem możliwość udziału przedstawicieli różnych organów, w tym przedstawiciela Prezydenta RP, wynika ze stosownych przepisów tworzących określony rodzaj komitetu. W odniesieniu natomiast do art. 22 ust. 1b w miejsce obowiązkowego udziału przedstawiciela Prezydenta RP proponuje się wprowadzenie rozwiązania umożliwiającego zapraszanie przedstawiciela Prezydenta RP na posiedzenie Rady Ministrów.
Zakłada się usystematyzowanie kwestii dotyczących aplikacji legislacyjnej. Rządowe Centrum Legislacji jako państwowa jednostka organizacyjna podległa Prezesowi Rady Ministrów nie jest objęte zakresem przedmiotowym ustawy o służbie cywilnej, nie jest zatem właściwe regulowanie kwestii związanych z aplikacją legislacyjną w akcie normatywnym, który w żaden sposób nie oddziałuje na podmiot, który posiada kompetencje do prowadzenia aplikacji legislacyjnej. Wobec powyższego proponuje się ujęcie norm odnoszących się do aplikacji legislacyjnej w ustawie z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów, zgodnie z którą to Rządowe Centrum Legislacji prowadzi aplikację legislacyjną.
Zmiany w ustawie z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym mają na celu ujednolicenie regulacji dotyczących wyznaczania osoby pełniącej funkcję organu wykonawczego w jednostkach samorządu terytorialnego w przypadku wygaśnięcia mandatu wójta albo niewybrania zarządu powiatu albo województwa. Zgodnie z propozycją zawartą w projekcie wybór osoby pełniącej funkcję organu wykonawczego ma stanowić wyłączną kompetencję Prezesa Rady Ministrów.
Zmiany proponowane w ustawie z dnia 21 sierpnia 1997 r. o ograniczeniu prowadzenia działalności gospodarczej przez osoby pełniące niektóre funkcje publiczne polegają przede wszystkim na wyeliminowaniu występującego w art. 12 ust. 3 pkt 3 błędnego odesłania oraz dostosowaniu występującej w tym przepisie terminologii do obecnie stosowanego nazewnictwa. Ponadto zakłada się wzrost kwoty, od której powstaje obowiązek zgłoszenia darowizny otrzymanej od podmiotu krajowego lub zagranicznego.
W projektowanej ustawie likwiduje się Instytut Współpracy Polsko-Węgierskiej im. Wacława Felczaka, jak również określa się zasady jego postępowania likwidacyjnego. W związku z tym w projekcie zostało określone między innymi: kto powołuje likwidatora, czas likwidacji, katalog czynności likwidacyjnych, a także urząd, który ma obsługiwać likwidatora (art. 16 projektu ustawy).
W projekcie ustawy zawarto także zmiany, których celem jest wyeliminowanie z systemu prawnego przepisów zawierających błędne odesłania (art. 1 pkt 8 i art. 5 pkt 2 projektu ustawy) albo błędne nazewnictwo (art. 5 pkt 1 i 3 projektu ustawy).
Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu:
Minister - Członek RM Maciej Berek
Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu:
Minister – Członek RM Maciej Berek
Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM:
Minister - Członek RM Maciej Berek
Planowany termin przyjęcia projektu przez RM:
IV kwartał 2024 r.
Status realizacji: