W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Projekt ustawy o zmianie ustawy o repatriacji oraz niektórych innych ustaw

{"register":{"columns":[{"header":"Numer projektu","value":"UD132","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"sequence":{"regex":"UD{#UD_1}"},"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Rodzaj dokumentu","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"Projekty ustaw","value":"Projekty ustaw"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Typ dokumentu","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"D – pozostałe projekty","value":"D – pozostałe projekty"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Cele projektu oraz informacja o przyczynach i potrzebie rozwiązań planowanych w projekcie","value":"Głównym celem projektowanych zmian jest podniesienie wysokości limitów wydatków na zadania związane z repatriacją w latach 2025 – 2026, określonych w ustawie z dnia 7 kwietnia 2017 r. o zmianie ustawy o repatriacji oraz niektórych innych ustaw, do poziomu pozwalającego na sprawne prowadzenie procesu repatriacji, w tym bieżącą realizację wypłat pomocy finansowej przysługujących repatriantom po przyjeździe na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Obowiązujące obecnie limity wydatków, przyjęte w 2017 r., wymagają zwiększenia ze względu na wzrost poszczególnych kosztów składających się na pomoc przewidzianą dla repatriantów. Potrzeba wprowadzenia innych zmian w obszarze repatriacji wynika z dotychczasowych doświadczeń organów prowadzących postępowania w sprawach repatriacji i ma na celu usprawnienie procedury repatriacyjnej, przy jednoczesnym zapobieganiu przypadkom jej instrumentalnego traktowania. \nDo najistotniejszych kwestii, które wymagają pilnego rozwiązania poprzez nowelizację przepisów ustawy o repatriacji, należą:\n– potrzeba usprawnienia procedury udzielania i wypłaty jednorazowej pomocy finansowej przyznawanej repatriantom decyzją Pełnomocnika Rządu do Spraw Repatriacji,\n– potrzeba uszczelnienia procedury repatriacyjnej poprzez ograniczenie możliwości nabycia obywatelstwa polskiego w uproszczonym trybie oraz uzyskania szeroko zakrojonego wsparcia finansowego do Polaków i ich potomków, którzy doświadczyli represji ze strony władz byłego ZSRR w związku z polskim pochodzeniem – zgodnie z celem ustawy o repatriacji wyrażonym w jej preambule,\n– konieczność doprecyzowania przepisów odnoszących się do procedury przyznawania miejsc w ośrodkach adaptacyjnych dla repatriantów oraz dostosowanie ich do uwarunkowań budżetowych,\n– zapobieganie nadużyciom polegającym na przedstawianiu w toku procedury repatriacyjnej dokumentów o fikcyjnym charakterze, odnoszących się do zatrudnienia repatrianta po przesiedleniu do Polski,\n– niespójność przepisów dotyczących terminów załatwiania spraw, określonych w Kodeksie postępowania administracyjnego oraz ustawie o repatriacji,\n– brak możliwości repatriacji w oparciu o samodzielnie zapewnione warunki do osiedlenia się, w przypadku posiadania innych niż umowa o pracę źródeł utrzymania w Polsce. \nUproszczenia i uporządkowania wymagają także przepisy dotyczące wskaźników stosowanych do obliczenia kwoty pomocy finansowej przyznawanej repatriantom oraz członkom ich najbliższej rodziny, procedur w zakresie uznania za repatriantów osób małoletnich, a także terminologii użytej w ustawie o repatriacji.\nProjektowane zmiany w ustawie o obywatelstwie polskim mają na celu wyeliminowanie niespójności między terminami załatwienia spraw, wynikającymi z Kodeksu postępowania administracyjnego, a terminami na dokonanie określonych czynności w sprawach z zakresu obywatelstwa polskiego, w tym opiniowania pod kątem zagrożenia dla bezpieczeństwa państwa oraz porządku publicznego. \nCelem zmiany ustawy o opłacie skarbowej jest uporządkowanie kwestii zwolnienia z opłaty skarbowej czynności urzędowych dokonywanych w sprawach związanych z repatriacją, a także dostosowanie stawek opłaty skarbowej w sprawach z zakresu obywatelstwa polskiego do aktualnych realiów ekonomicznych oraz wyeliminowanie istniejącego aktualnie zróżnicowania w zakresie konieczności ponoszenia opłaty urzędowej w związku ze składaniem wniosków do Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej o nadanie obywatelstwa polskiego oraz o wyrażenie zgody na zrzeczenie się obywatelstwa polskiego, w zależności od tego, czy wniosek jest składany w kraju, czy za granicą.\n","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Istota rozwiązań planowanych w projekcie, w tym proponowane środki realizacji","value":"Projektowane zmiany w ustawie z dnia 9 listopada 2000 r. o repatriacji obejmują m.in.:\n- zmianę organizacji przyznawania i wypłat jednorazowej pomocy finansowej repatriantom po przesiedleniu do Polski (pomoc będzie przyznawana na wniosek strony przez Pełnomocnika Rządu do Spraw Repatriacji i wypłacana przez ten organ; obecnie pomoc jest przyznawana przez Pełnomocnika z urzędu i wypłacana przez starostę ze środków przekazywanych z rezerwy celowej „Pomoc dla repatriantów” za pośrednictwem wojewody), \n- wprowadzenie wymogu wykazania przez osobę ubiegającą się o repatriację faktu deportacji bądź zesłania jej samej bądź jej przodków - z powodu polskiego pochodzenia, przez władze byłego ZSRR na tereny azjatyckiej części tego państwa, co pozwoli na uszczelnienie procedury repatriacyjnej i zaadresowanie jej do beneficjentów wskazanych w preambule do ustawy,\n- doprecyzowanie procedury przyznawania miejsc w ośrodkach adaptacyjnych dla repatriantów; powiązanie możliwości przyznania miejsca w ośrodku z limitem wydatków na zadania związane z repatriacją w danym roku,\n- wprowadzenie podstawy do badania przez Pełnomocnika realizacji przez pracodawcę zobowiązań związanych \nz zatrudnieniem repatrianta, w przypadkach gdy oświadczenie pracodawcy lub umowa w sprawie zatrudnienia stanowiły dokument potwierdzający posiadanie źródeł utrzymania w Polsce na potrzeby wydania wizy krajowej w celu repatriacji,\n- dostosowanie terminu na wydanie przez Ministra SWiA postanowienia w sprawie zgody na wydanie wizy krajowej \nw celu repatriacji lub decyzji o zakwalifikowaniu do wydania takiej wizy do ustawowych terminów przekazywania opinii przez organy właściwe w sprawach bezpieczeństwa państwa i porządku publicznego,\n- umożliwienie wykazania przez kandydata na repatrianta w toku procedury repatriacyjnej innych źródeł utrzymania niż umowa o pracę,\n- zmiany o charakterze porządkującym:\n- rozróżnienie pojęć obejmujących członków najbliższej rodziny repatrianta oraz członków najbliższej rodziny kandydata na repatrianta,\n- wprowadzenie definicji oraz ujednolicenie nazewnictwa wskaźników stosowanych przy obliczaniu wysokości pomocy finansowej przyznawanej repatriantom,\n- uproszczenie i doprecyzowanie procedury uznania za repatrianta w odniesieniu do osób małoletnich,\n- doprecyzowanie kwestii związanych z wydawaniem przez wojewodów decyzji w sprawie potwierdzenia posiadania obywatelstwa polskiego nabytego w drodze repatriacji. \nZmiany zaproponowane w ustawie z dnia 2 kwietnia 2009 r. o obywatelstwie polskim dotyczą wydłużenia czasu na załatwienie spraw z zakresu obywatelstwa polskiego, prowadzonych przez wojewodów oraz ministra właściwego do spraw wewnętrznych na podstawie ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego do 6 miesięcy w stosunku do ogólnych regulacji zawartych w Kodeksie (termin jednego miesiąca, w sprawach szczególnie skomplikowanych – 2 miesięcy od daty wszczęcia postępowania).\nW zakresie zmian w ustawie z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej proponuje się objęcie zwolnieniem z opłaty skarbowej spraw związanych z uznaniem za repatrianta oraz przyznaniem repatriantom i członkom ich najbliższej rodziny pomocy finansowej z budżetu państwa na podstawie ustawy o repatriacji. Jednocześnie proponuje się podniesienie stawki opłaty skarbowej związanej z wydaniem decyzji o nabyciu obywatelstwa polskiego oraz decyzji stwierdzającej posiadanie lub utratę obywatelstwa polskiego, w celu dostosowania jej wysokości do aktualnych realiów ekonomicznych, jak również wprowadzenie opłaty skarbowej od czynności urzędowych w sprawach dotyczących wniosków kierowanych do Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej o nadanie obywatelstwa polskiego oraz o wyrażenie zgody na zrzeczenie się obywatelstwa polskiego.\nZmiana zaproponowana w ustawie z dnia 7 kwietnia 2017 r. o zmianie ustawy o repatriacji oraz niektórych innych ustaw sprowadza się do podniesienia limitów wydatków na realizację zadań w obszarze repatriacji w latach 2025 – 2026 o kwotę 35 mln zł rocznie.\n","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Oddziaływanie na życie społeczne nowych regulacji prawnych","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Spodziewane skutki i następstwa projektowanych regulacji prawnych","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Sposoby mierzenia efektów nowych regulacji prawnych","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"MSWiA","value":"MSWiA"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu","value":"Maciej Duszczyk Podsekretarz Stanu ","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"MSWiA","value":"MSWiA"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Planowany termin przyjęcia projektu przez RM","value":"IV kwartał 2024 r. ","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacja o rezygnacji z prac nad projektem","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Status realizacji","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"}]}}
Numer projektu:
UD132
Rodzaj dokumentu:
Projekty ustaw
Typ dokumentu:
D – pozostałe projekty
Cele projektu oraz informacja o przyczynach i potrzebie rozwiązań planowanych w projekcie:
Głównym celem projektowanych zmian jest podniesienie wysokości limitów wydatków na zadania związane z repatriacją w latach 2025 – 2026, określonych w ustawie z dnia 7 kwietnia 2017 r. o zmianie ustawy o repatriacji oraz niektórych innych ustaw, do poziomu pozwalającego na sprawne prowadzenie procesu repatriacji, w tym bieżącą realizację wypłat pomocy finansowej przysługujących repatriantom po przyjeździe na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Obowiązujące obecnie limity wydatków, przyjęte w 2017 r., wymagają zwiększenia ze względu na wzrost poszczególnych kosztów składających się na pomoc przewidzianą dla repatriantów. Potrzeba wprowadzenia innych zmian w obszarze repatriacji wynika z dotychczasowych doświadczeń organów prowadzących postępowania w sprawach repatriacji i ma na celu usprawnienie procedury repatriacyjnej, przy jednoczesnym zapobieganiu przypadkom jej instrumentalnego traktowania.
Do najistotniejszych kwestii, które wymagają pilnego rozwiązania poprzez nowelizację przepisów ustawy o repatriacji, należą:
– potrzeba usprawnienia procedury udzielania i wypłaty jednorazowej pomocy finansowej przyznawanej repatriantom decyzją Pełnomocnika Rządu do Spraw Repatriacji,
– potrzeba uszczelnienia procedury repatriacyjnej poprzez ograniczenie możliwości nabycia obywatelstwa polskiego w uproszczonym trybie oraz uzyskania szeroko zakrojonego wsparcia finansowego do Polaków i ich potomków, którzy doświadczyli represji ze strony władz byłego ZSRR w związku z polskim pochodzeniem – zgodnie z celem ustawy o repatriacji wyrażonym w jej preambule,
– konieczność doprecyzowania przepisów odnoszących się do procedury przyznawania miejsc w ośrodkach adaptacyjnych dla repatriantów oraz dostosowanie ich do uwarunkowań budżetowych,
– zapobieganie nadużyciom polegającym na przedstawianiu w toku procedury repatriacyjnej dokumentów o fikcyjnym charakterze, odnoszących się do zatrudnienia repatrianta po przesiedleniu do Polski,
– niespójność przepisów dotyczących terminów załatwiania spraw, określonych w Kodeksie postępowania administracyjnego oraz ustawie o repatriacji,
– brak możliwości repatriacji w oparciu o samodzielnie zapewnione warunki do osiedlenia się, w przypadku posiadania innych niż umowa o pracę źródeł utrzymania w Polsce.
Uproszczenia i uporządkowania wymagają także przepisy dotyczące wskaźników stosowanych do obliczenia kwoty pomocy finansowej przyznawanej repatriantom oraz członkom ich najbliższej rodziny, procedur w zakresie uznania za repatriantów osób małoletnich, a także terminologii użytej w ustawie o repatriacji.
Projektowane zmiany w ustawie o obywatelstwie polskim mają na celu wyeliminowanie niespójności między terminami załatwienia spraw, wynikającymi z Kodeksu postępowania administracyjnego, a terminami na dokonanie określonych czynności w sprawach z zakresu obywatelstwa polskiego, w tym opiniowania pod kątem zagrożenia dla bezpieczeństwa państwa oraz porządku publicznego.
Celem zmiany ustawy o opłacie skarbowej jest uporządkowanie kwestii zwolnienia z opłaty skarbowej czynności urzędowych dokonywanych w sprawach związanych z repatriacją, a także dostosowanie stawek opłaty skarbowej w sprawach z zakresu obywatelstwa polskiego do aktualnych realiów ekonomicznych oraz wyeliminowanie istniejącego aktualnie zróżnicowania w zakresie konieczności ponoszenia opłaty urzędowej w związku ze składaniem wniosków do Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej o nadanie obywatelstwa polskiego oraz o wyrażenie zgody na zrzeczenie się obywatelstwa polskiego, w zależności od tego, czy wniosek jest składany w kraju, czy za granicą.
Istota rozwiązań planowanych w projekcie, w tym proponowane środki realizacji:
Projektowane zmiany w ustawie z dnia 9 listopada 2000 r. o repatriacji obejmują m.in.:
- zmianę organizacji przyznawania i wypłat jednorazowej pomocy finansowej repatriantom po przesiedleniu do Polski (pomoc będzie przyznawana na wniosek strony przez Pełnomocnika Rządu do Spraw Repatriacji i wypłacana przez ten organ; obecnie pomoc jest przyznawana przez Pełnomocnika z urzędu i wypłacana przez starostę ze środków przekazywanych z rezerwy celowej „Pomoc dla repatriantów” za pośrednictwem wojewody),
- wprowadzenie wymogu wykazania przez osobę ubiegającą się o repatriację faktu deportacji bądź zesłania jej samej bądź jej przodków - z powodu polskiego pochodzenia, przez władze byłego ZSRR na tereny azjatyckiej części tego państwa, co pozwoli na uszczelnienie procedury repatriacyjnej i zaadresowanie jej do beneficjentów wskazanych w preambule do ustawy,
- doprecyzowanie procedury przyznawania miejsc w ośrodkach adaptacyjnych dla repatriantów; powiązanie możliwości przyznania miejsca w ośrodku z limitem wydatków na zadania związane z repatriacją w danym roku,
- wprowadzenie podstawy do badania przez Pełnomocnika realizacji przez pracodawcę zobowiązań związanych
z zatrudnieniem repatrianta, w przypadkach gdy oświadczenie pracodawcy lub umowa w sprawie zatrudnienia stanowiły dokument potwierdzający posiadanie źródeł utrzymania w Polsce na potrzeby wydania wizy krajowej w celu repatriacji,
- dostosowanie terminu na wydanie przez Ministra SWiA postanowienia w sprawie zgody na wydanie wizy krajowej
w celu repatriacji lub decyzji o zakwalifikowaniu do wydania takiej wizy do ustawowych terminów przekazywania opinii przez organy właściwe w sprawach bezpieczeństwa państwa i porządku publicznego,
- umożliwienie wykazania przez kandydata na repatrianta w toku procedury repatriacyjnej innych źródeł utrzymania niż umowa o pracę,
- zmiany o charakterze porządkującym:
- rozróżnienie pojęć obejmujących członków najbliższej rodziny repatrianta oraz członków najbliższej rodziny kandydata na repatrianta,
- wprowadzenie definicji oraz ujednolicenie nazewnictwa wskaźników stosowanych przy obliczaniu wysokości pomocy finansowej przyznawanej repatriantom,
- uproszczenie i doprecyzowanie procedury uznania za repatrianta w odniesieniu do osób małoletnich,
- doprecyzowanie kwestii związanych z wydawaniem przez wojewodów decyzji w sprawie potwierdzenia posiadania obywatelstwa polskiego nabytego w drodze repatriacji.
Zmiany zaproponowane w ustawie z dnia 2 kwietnia 2009 r. o obywatelstwie polskim dotyczą wydłużenia czasu na załatwienie spraw z zakresu obywatelstwa polskiego, prowadzonych przez wojewodów oraz ministra właściwego do spraw wewnętrznych na podstawie ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego do 6 miesięcy w stosunku do ogólnych regulacji zawartych w Kodeksie (termin jednego miesiąca, w sprawach szczególnie skomplikowanych – 2 miesięcy od daty wszczęcia postępowania).
W zakresie zmian w ustawie z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej proponuje się objęcie zwolnieniem z opłaty skarbowej spraw związanych z uznaniem za repatrianta oraz przyznaniem repatriantom i członkom ich najbliższej rodziny pomocy finansowej z budżetu państwa na podstawie ustawy o repatriacji. Jednocześnie proponuje się podniesienie stawki opłaty skarbowej związanej z wydaniem decyzji o nabyciu obywatelstwa polskiego oraz decyzji stwierdzającej posiadanie lub utratę obywatelstwa polskiego, w celu dostosowania jej wysokości do aktualnych realiów ekonomicznych, jak również wprowadzenie opłaty skarbowej od czynności urzędowych w sprawach dotyczących wniosków kierowanych do Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej o nadanie obywatelstwa polskiego oraz o wyrażenie zgody na zrzeczenie się obywatelstwa polskiego.
Zmiana zaproponowana w ustawie z dnia 7 kwietnia 2017 r. o zmianie ustawy o repatriacji oraz niektórych innych ustaw sprowadza się do podniesienia limitów wydatków na realizację zadań w obszarze repatriacji w latach 2025 – 2026 o kwotę 35 mln zł rocznie.
Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu:
MSWiA
Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu:
Maciej Duszczyk Podsekretarz Stanu
Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM:
MSWiA
Planowany termin przyjęcia projektu przez RM:
IV kwartał 2024 r.