Projekt ustawy o zmianie ustawy o służbie zagranicznej
11.05.2021
Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o służbie zagranicznej, przedłożony przez ministra spraw zagranicznych.
Projekt ma na celu lepsze zabezpieczenie praw pracowników służby zagranicznej oraz poprawienie funkcjonowania Ministerstwa Spraw Zagranicznych i placówek dyplomatycznych. Nowe rozwiązania wprowadzają ustawową definicję rodziny członka służby zagranicznej oraz rozszerzają ochronę kobiet w ciąży.
Najważniejsze rozwiązania
- Obecnie dodatek zagraniczny przysługuje za czas świadczenia pracy w placówce zagranicznej i ulega zmniejszeniu proporcjonalnie do dni nieobecności w pracy w przypadku czasowej niemożności wykonywania obowiązków służbowych w placówce zagranicznej.
- Po zmianie, proporcjonalne zmniejszenie dodatku zagranicznego nie będzie dotyczyło nieobecności z tytułu choroby przypadającej w czasie ciąży, urlopu macierzyńskiego, urlopu ojcowskiego, urlopu rodzicielskiego, urlopu na zasadach urlopu macierzyńskiego, trwającej nieprzerwanie nie dłużej niż 182 dni w okresie każdego roku kalendarzowego.
- Wprowadzono ustawową definicję rodziny członka służby zagranicznej.
- Chodzi o małżonka, dzieci własne, dzieci małżonka, przysposobione oraz inne dzieci wzięte na utrzymanie i wychowanie w ramach rodzin zastępczych, w wieku do 18 lat bądź będące w wieku określonym odrębnymi przepisami dotyczącymi zasiłków rodzinnych i pielęgnacyjnych.
- Obejmuje to także osoby niepełnosprawne niezdolne do samodzielnej egzystencji w rozumieniu ustawy z 31 lipca 2019 r. o świadczeniu uzupełniającym dla osób niezdolnych do samodzielnej egzystencji, wymagające stałej opieki członka służby zagranicznej.
- Przyjęto zasadę, że nawiązanie stosunku pracy przez osoby zatrudnione w placówce zagranicznej będzie następowało na podstawie powołania. Rozwiązanie to zapewni większą spójność z nawiązywaniem stosunków pracy z innymi kategoriami pracowników przewidzianymi w ustawie (pracownikami zagranicznymi oraz pracownikami krajowymi, którzy będą zatrudniani na podstawie powołania).
- Wprowadzono przepis, który przewiduje takie same konsekwencje ukończenia 65. roku życia dla wszystkich członków służby zagranicznej, z wyjątkiem ambasadorów oraz stałych przedstawicieli RP przy organizacjach międzynarodowych.
- Dotychczas wygaśnięcie stosunku pracy następowało jedynie wobec dyplomatów zawodowych oraz pracowników krajowych, z pominięciem pracowników zagranicznych. Dlatego konieczne jest włączenie pracowników zagranicznych do grupy osób, których stosunek pracy wygasa w dniu ukończenia 65. roku życia.
Nowe przepisy mają wejść w życie 16 czerwca 2021 r.