W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Projekt ustawy o zmianie ustawy o sporcie oraz niektórych innych ustaw

{"register":{"columns":[{"header":"Numer projektu","value":"UD32","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"sequence":{"regex":"UD{#UD_1}"},"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Rodzaj dokumentu","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"Projekty ustaw","value":"Projekty ustaw"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Typ dokumentu","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"D – pozostałe projekty","value":"D – pozostałe projekty"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Cele projektu oraz informacja o przyczynach i potrzebie rozwiązań planowanych w projekcie","value":"Projekt ustawy o zmianie ustawy o sporcie oraz niektórych innych ustaw, zwany dalej „projektem”, ma na celu wprowadzenie do porządku prawnego rozwiązań, które przyczynią się do ograniczenia w polskim sporcie występowania negatywnych rozwiązań takich jak dyskryminacja, przemoc czy nierówne traktowanie.\nW polskim sporcie niezbędna jest też poprawa sytuacji kobiet, w szczególności w zakresie otrzymywania stypendium sportowego w okresie po urodzeniu dziecka oraz zwiększenia ich roli w procesach decyzyjnych w polskich związkach sportowych, zwanych dalej „PZS”.\nProjekt przewiduje również wsparcie rozwiązań poprawiających sytuację sportowców na rynku pracy po zakończeniu kariery, poprzez wprowadzenie do ustawy rozwiązań motywujących sportowców do kontynuowania nauki w trakcie kariery sportowej.\nProjekt przewiduje również dodanie do ustawy o sporcie przepisu, który wskazuje, że osoba sprawująca funkcję sędziego sportowego w przypadku wykonywania zadań związanych z prowadzeniem współzawodnictwa sportowego korzysta z ochrony przewidzianej dla funkcjonariusza publicznego.\nProjekt dodaje do listy obecnych podmiotów, które mogą otrzymać dofinansowanie zadań związanych z przygotowywaniem kadry narodowej do udziału w igrzyskach olimpijskich, igrzyskach paraolimpijskich, igrzyskach głuchych, mistrzostwach świata lub mistrzostwach Europy nowy podmiot w postaci Instytut Sportu – Państwowy Instytut Badawczy.\nWiększość z przyjętych w projekcie rozwiązań próbowano wcześniej wdrożyć bez wprowadzania zmian legislacyjnych. W 2017 r. Minister Sportu i Turystyki opracował i przyjął Kodeks Dobrego Zarządzania dla Polskich Związków Sportowych. Dokument ten nie miał charakteru wiążącego, co spowodowało, że znaczna część PZS nie wdrożyła wytycznych tego kodeksu, w tym tych odnoszących się do kwestii udziału kobiet w organach decyzyjnych PZS czy też podejmowania działań w zakresie przeciwdziałania mobbingowi i dyskryminacji w sporcie. \nMinisterstwo Sportu i Turystyki, zwane dalej „MSiT”, w 2023 roku zrealizowało badanie skierowane do wszystkich PZS w zakresie procedur przeciwdziałania molestowaniu i dyskryminacji. W badaniu wzięło udział 77% wszystkich PZS, tj. 53 z 69 PZS.\nCelem badania było uzyskanie informacji dotyczących stopnia wdrożenia przez PZS procedur przeciwdziałania molestowaniu i dyskryminacji, a także identyfikacja potrzeb szkoleniowych m.in. przedstawicieli związków, zawodników i trenerów w tym zakresie.\nJedynie 38% PZS (20 PZS) przyjęło dotychczas regulamin zawierający zasady przeciwdziałania dyskryminacji, mobbingowi i innym nadużyciom wobec zawodników i innych osób uczestniczących we współzawodnictwie sportowym. 20% PZS (15 PZS) powołało pełnomocnika ds. przeciwdziałania dyskryminacji, mobbingowi i innym nadużyciom. 45% PZS (24 PZS) zadeklarowało wdrożenie polityki w zakresie ochrony nietykalności fizycznej i psychicznej zawodników. 53% PZS (28 PZS) powołało dotychczas rzecznika dyscyplinarnego.\nPZS w ramach ww. badania zostały również zapytane o działania profilaktyczne w zakresie walki z dyskryminacją w sporcie, prowadzone na przestrzeni ostatniego roku (tj. od października 2022 r. do września 2023 r.) - 53% (28 PZS) przedstawicieli PZS odpowiedziało, że tego typu działań nie prowadzono.\nW ramach badania ponad połowa badanych PZS wyraziła potrzebę odbycia przez kadrę zarządzającą lub administracyjną szkolenia w zakresie przeciwdziałania przyczynom przestępczości w obszarze sportu lub możliwości uzyskania pomocy przez osoby pokrzywdzone. W tych samych obszarach ponad połowa reprezentantów PZS widzi potrzebę szkoleń adresowanych do trenerów, zawodników kadr narodowych oraz przedstawicieli klubów sportowych.","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Istota rozwiązań planowanych w projekcie, w tym proponowane środki realizacji","value":"1. Przeciwdziałanie dyskryminacji kobiet w PZS:\n1) przeciwdziałanie dyskryminacji kobiet w PZS przez wprowadzenie kwot płci (minimum 30% dla każdej płci) we władzach PZS;\n2) wprowadzenie sankcji braku możliwości dotacji lub dofinansowania dla PZS w przypadku niespełnienia powyższego warunku.\n2. Wprowadzenie ochrony kobiet po urodzeniu dziecka, poprzez:\n1) wydłużenie okresu przyznawania stypendium (z pół roku do roku po urodzenia dziecka) i zwiększenie jego wysokości (z 50% do 81,5%) dla stypendiów sportowych przyznawanych przez Ministra;\n2) umożliwienie pobierania stypendium przez 12 tygodni przez kobiety w razie urodzenia przez nie martwego dziecka lub zgonu dziecka przed upływem 8 tygodni życia;\n3) wprowadzenie obowiązku określenia stypendiów sportowych dla kobiet w ciąży oraz po urodzeniu dziecka dla stypendiów przyznawanych przez samorządy na zasadach jak stypendiów przyznawanych przez Ministra.\n3. Przeciwdziałanie przemocy i dyskryminacji w sporcie:\n1) nałożenie obowiązku wprowadzenia standardów ochrony małoletnich oraz standardów ochrony zawodników i innych osób uczestniczących we współzawodnictwie sportowym przez podmioty prowadzące działalność sportową;\n2) ustanowienie przy Ministrze „Rzecznika ochrony praw zawodników i innych osób uczestniczących we współzawodnictwie sportowym”;\n3) nałożenie na PZS i związki sportowe obowiązku powołania wewnątrz struktur „pełnomocnika do spraw przeciwdziałania przemocy i dyskryminacji w sporcie”, który ma współpracować z Rzecznikiem;\n4) dostosowanie zasad dotyczących postępowań dyscyplinarnych;\n5) wprowadzenie kar dyscyplinarnych za czyny przemocy i dyskryminacji w sporcie.\n4. Zapewnienie dodatków do stypendiów, w uzasadnionych przypadkach dla członków kadry narodowej, którzy:\n1) są studentami lub doktorantami;\n2) uzyskali świadectwo dojrzałości po zdaniu egzaminu maturalnego.\n5. Zapewnienie ochrony prawnej jak dla funkcjonariusza dla sędziego sportowego w przypadku wykonywania zadań związanych z prowadzeniem współzawodnictwa sportowego.","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Oddziaływanie na życie społeczne nowych regulacji prawnych","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Spodziewane skutki i następstwa projektowanych regulacji prawnych","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Sposoby mierzenia efektów nowych regulacji prawnych","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"MSiT","value":"MSiT"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu","value":"Sławomir Nitras Minister Sportu i Turystyki","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"MSiT","value":"MSiT"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Planowany termin przyjęcia projektu przez RM","value":"IV kwartał 2024 r. ZREALIZOWANY Rada Ministrów przyjęła 14 października 2024 r. ","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacja o rezygnacji z prac nad projektem","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Status realizacji","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"Zrealizowany","value":"Zrealizowany"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"}]}}
Numer projektu:
UD32
Rodzaj dokumentu:
Projekty ustaw
Typ dokumentu:
D – pozostałe projekty
Cele projektu oraz informacja o przyczynach i potrzebie rozwiązań planowanych w projekcie:
Projekt ustawy o zmianie ustawy o sporcie oraz niektórych innych ustaw, zwany dalej „projektem”, ma na celu wprowadzenie do porządku prawnego rozwiązań, które przyczynią się do ograniczenia w polskim sporcie występowania negatywnych rozwiązań takich jak dyskryminacja, przemoc czy nierówne traktowanie.
W polskim sporcie niezbędna jest też poprawa sytuacji kobiet, w szczególności w zakresie otrzymywania stypendium sportowego w okresie po urodzeniu dziecka oraz zwiększenia ich roli w procesach decyzyjnych w polskich związkach sportowych, zwanych dalej „PZS”.
Projekt przewiduje również wsparcie rozwiązań poprawiających sytuację sportowców na rynku pracy po zakończeniu kariery, poprzez wprowadzenie do ustawy rozwiązań motywujących sportowców do kontynuowania nauki w trakcie kariery sportowej.
Projekt przewiduje również dodanie do ustawy o sporcie przepisu, który wskazuje, że osoba sprawująca funkcję sędziego sportowego w przypadku wykonywania zadań związanych z prowadzeniem współzawodnictwa sportowego korzysta z ochrony przewidzianej dla funkcjonariusza publicznego.
Projekt dodaje do listy obecnych podmiotów, które mogą otrzymać dofinansowanie zadań związanych z przygotowywaniem kadry narodowej do udziału w igrzyskach olimpijskich, igrzyskach paraolimpijskich, igrzyskach głuchych, mistrzostwach świata lub mistrzostwach Europy nowy podmiot w postaci Instytut Sportu – Państwowy Instytut Badawczy.
Większość z przyjętych w projekcie rozwiązań próbowano wcześniej wdrożyć bez wprowadzania zmian legislacyjnych. W 2017 r. Minister Sportu i Turystyki opracował i przyjął Kodeks Dobrego Zarządzania dla Polskich Związków Sportowych. Dokument ten nie miał charakteru wiążącego, co spowodowało, że znaczna część PZS nie wdrożyła wytycznych tego kodeksu, w tym tych odnoszących się do kwestii udziału kobiet w organach decyzyjnych PZS czy też podejmowania działań w zakresie przeciwdziałania mobbingowi i dyskryminacji w sporcie.
Ministerstwo Sportu i Turystyki, zwane dalej „MSiT”, w 2023 roku zrealizowało badanie skierowane do wszystkich PZS w zakresie procedur przeciwdziałania molestowaniu i dyskryminacji. W badaniu wzięło udział 77% wszystkich PZS, tj. 53 z 69 PZS.
Celem badania było uzyskanie informacji dotyczących stopnia wdrożenia przez PZS procedur przeciwdziałania molestowaniu i dyskryminacji, a także identyfikacja potrzeb szkoleniowych m.in. przedstawicieli związków, zawodników i trenerów w tym zakresie.
Jedynie 38% PZS (20 PZS) przyjęło dotychczas regulamin zawierający zasady przeciwdziałania dyskryminacji, mobbingowi i innym nadużyciom wobec zawodników i innych osób uczestniczących we współzawodnictwie sportowym. 20% PZS (15 PZS) powołało pełnomocnika ds. przeciwdziałania dyskryminacji, mobbingowi i innym nadużyciom. 45% PZS (24 PZS) zadeklarowało wdrożenie polityki w zakresie ochrony nietykalności fizycznej i psychicznej zawodników. 53% PZS (28 PZS) powołało dotychczas rzecznika dyscyplinarnego.
PZS w ramach ww. badania zostały również zapytane o działania profilaktyczne w zakresie walki z dyskryminacją w sporcie, prowadzone na przestrzeni ostatniego roku (tj. od października 2022 r. do września 2023 r.) - 53% (28 PZS) przedstawicieli PZS odpowiedziało, że tego typu działań nie prowadzono.
W ramach badania ponad połowa badanych PZS wyraziła potrzebę odbycia przez kadrę zarządzającą lub administracyjną szkolenia w zakresie przeciwdziałania przyczynom przestępczości w obszarze sportu lub możliwości uzyskania pomocy przez osoby pokrzywdzone. W tych samych obszarach ponad połowa reprezentantów PZS widzi potrzebę szkoleń adresowanych do trenerów, zawodników kadr narodowych oraz przedstawicieli klubów sportowych.
Istota rozwiązań planowanych w projekcie, w tym proponowane środki realizacji:
1. Przeciwdziałanie dyskryminacji kobiet w PZS:
1) przeciwdziałanie dyskryminacji kobiet w PZS przez wprowadzenie kwot płci (minimum 30% dla każdej płci) we władzach PZS;
2) wprowadzenie sankcji braku możliwości dotacji lub dofinansowania dla PZS w przypadku niespełnienia powyższego warunku.
2. Wprowadzenie ochrony kobiet po urodzeniu dziecka, poprzez:
1) wydłużenie okresu przyznawania stypendium (z pół roku do roku po urodzenia dziecka) i zwiększenie jego wysokości (z 50% do 81,5%) dla stypendiów sportowych przyznawanych przez Ministra;
2) umożliwienie pobierania stypendium przez 12 tygodni przez kobiety w razie urodzenia przez nie martwego dziecka lub zgonu dziecka przed upływem 8 tygodni życia;
3) wprowadzenie obowiązku określenia stypendiów sportowych dla kobiet w ciąży oraz po urodzeniu dziecka dla stypendiów przyznawanych przez samorządy na zasadach jak stypendiów przyznawanych przez Ministra.
3. Przeciwdziałanie przemocy i dyskryminacji w sporcie:
1) nałożenie obowiązku wprowadzenia standardów ochrony małoletnich oraz standardów ochrony zawodników i innych osób uczestniczących we współzawodnictwie sportowym przez podmioty prowadzące działalność sportową;
2) ustanowienie przy Ministrze „Rzecznika ochrony praw zawodników i innych osób uczestniczących we współzawodnictwie sportowym”;
3) nałożenie na PZS i związki sportowe obowiązku powołania wewnątrz struktur „pełnomocnika do spraw przeciwdziałania przemocy i dyskryminacji w sporcie”, który ma współpracować z Rzecznikiem;
4) dostosowanie zasad dotyczących postępowań dyscyplinarnych;
5) wprowadzenie kar dyscyplinarnych za czyny przemocy i dyskryminacji w sporcie.
4. Zapewnienie dodatków do stypendiów, w uzasadnionych przypadkach dla członków kadry narodowej, którzy:
1) są studentami lub doktorantami;
2) uzyskali świadectwo dojrzałości po zdaniu egzaminu maturalnego.
5. Zapewnienie ochrony prawnej jak dla funkcjonariusza dla sędziego sportowego w przypadku wykonywania zadań związanych z prowadzeniem współzawodnictwa sportowego.
Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu:
MSiT
Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu:
Sławomir Nitras Minister Sportu i Turystyki
Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM:
MSiT
Planowany termin przyjęcia projektu przez RM:
IV kwartał 2024 r. ZREALIZOWANY Rada Ministrów przyjęła 14 października 2024 r.
Informacja o rezygnacji z prac nad projektem:
Status realizacji:
Zrealizowany