W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie monitorowania drogowego i kolejowego przewozu towarów oraz obrotu paliwami opałowymi oraz niektórych innych ustaw

{"register":{"columns":[{"header":"Numer projektu","value":"UD109","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"sequence":{"regex":"UD{#UD_1}"},"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Rodzaj dokumentu","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"Projekty ustaw","value":"Projekty ustaw"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Typ dokumentu","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"D – pozostałe projekty","value":"D – pozostałe projekty"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Cele projektu oraz informacja o przyczynach i potrzebie rozwiązań planowanych w projekcie","value":"Potrzeba wprowadzenia nowych rozwiązań wynika z dążenia do dalszego uszczelnienia systemu podatkowego, a tym samym zwiększenia należnych wpływów do budżetu państwa w zakresie podatku od towarów i usług. \nZmiany w ustawie z dnia 9 marca 2017 r. o systemie monitorowania drogowego i kolejowego przewozu towarów oraz obrotu paliwami opałowymi oraz w ustawie z dnia 16 listopada 2016 r. o Krajowej Administracji Skarbowej, mają na celu usprawnienie procesu kontroli przewożonych towarów przy wykorzystaniu funkcjonujących już rozwiązań legislacyjnych i narzędzi informatycznych (system monitorowania przewozu towarów - SENT).\nNa podstawie danych zgromadzonych w systemach Krajowej Administracji Skarbowej (pliki JPK_VAT) oraz danych branżowych obejmujących funkcjonowanie podmiotów zajmujących się produkcją/sprzedażą betonu, analiza ryzyka wskazuje na występowanie szarej strefy w tym obszarze. W związku z tym jest konieczne podjęcie działań zmierzających do ograniczenia niepożądanych praktyk, co w konsekwencji ma się przyczynić do zwiększenia wpływów do budżetu państwa w podatku od towarów i usług oraz w podatkach dochodowych.\nZ prowadzonych analiz wynika również, że podmioty odbierające z uwagi na brak sankcji pieniężnej za niepotwierdzenie odbioru dostarczonego towaru nie uzupełniają zgłoszeń przewozu mimo ustawowego obowiązku. Proponuje się, aby zaniechanie tego obowiązku albo uzupełnienie danych niezgodnie ze stanem faktycznym przez podmiot obowiązany do potwierdzenia odbioru towaru skutkowało nałożeniem kary pieniężnej. Wyjątkiem będą osoby fizyczne, które będą nabywać beton towarowy, ponieważ to nie te osoby będą obowiązane do potwierdzenia odbioru, lecz podmiot wysyłający (dostawca betonu towarowego), na nie nie będzie mogła być nałożona żadna sankcja.\nMając na względzie problematykę bezpieczeństwa ekologicznego i konieczność przeciwdziałania nielegalnym działaniom podmiotów gospodarczych, a także ochronę rynku rolnego systemem SENT zostały objęte wybrane odpady oraz wybrane produkty rolne. Pozwala to na monitorowanie przewozów tych towarów, co pozytywnie wpływa na ochronę środowiska oraz ochronę lokalnego rynku. Jednakże istnieje potrzeba zmian w zakresie przetwarzania danych w SENT i ich analizy oraz włączenia organów administracji publicznej właściwych w zakresie ochrony środowiska oraz ministra właściwego do spraw rolnictwa, do organów uprawnionych do korzystania z danych gromadzonych w rejestrze SENT, w celu zwiększenia możliwości analitycznych i kontroli przewozów odpadów. Natomiast dostęp do danych zgromadzonych w bazie danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarce odpadami, zwanej dalej „BDO”, zwiększy możliwości organów Krajowej Administracji Skarbowej (KAS) w zakresie weryfikacji zgodności danych zgłoszonych do rejestru SENT. Obecnie dostęp do danych w BDO reguluje art. 83 ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach (Dz. U. z 2023 r. poz. 1587, z późn. zm.), który wśród podmiotów posiadających dostęp do tych danych nie wymienia organów KAS.\n","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Istota rozwiązań planowanych w projekcie, w tym proponowane środki realizacji","value":"Dla zapewnienia uszczelnienia systemu podatkowego w obszarze obrotu betonem towarowym i konfekcji betonowej zaproponowano objęcie systemem SENT przewozu betonu gotowego do wylania do wszystkich podmiotów odbierających, w tym również osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej. Wprowadzenie do porządku prawnego projektowanej regulacji powinno w znacznym stopniu przyczynić się do zredukowania nieuczciwych praktyk stosowanych przez podmioty funkcjonujące w obszarze obrotu betonem towarowym i konfekcji betonowej. Objęcie systemem SENT podmiotów nieprowadzących działalności gospodarczej ma na celu uszczelnienie systemu podatkowego w zakresie wrażliwych towarów. Analiza ryzyka wskazuje, że znaczna część uszczupleń wiąże się z dostawami betonu towarowego do prywatnych inwestorów, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej.\nProjekt zakłada również zmiany polegające na objęciu systemem SENT przewozu towaru:\n- w celu wykonania na nim usług lub czasowego używania (np. w celu konfekcjonowania),\n- przemieszczanego pomiędzy magazynami jednego podmiotu (w ramach aktualnie funkcjonującego, tzw. przesunięcia międzymagazynowego), \n- będącego przedmiotem zwrotu (towar nie został przyjęty, jest reklamowany). \nDoregulowanie obowiązków dotyczących ww. przypadków umożliwi skuteczniejsze monitorowanie przewozu towarów wrażliwych.\nProponuje się, aby zaniechanie obowiązku potwierdzania odbioru towaru albo uzupełniania danych niezgodnie ze stanem faktycznym w tym zakresie, skutkowało nałożeniem kary pieniężnej przez naczelnika urzędu celno-skarbowego. Co do zasady potwierdzenia odbioru dokonuje podmiot odbierający. Proponuje się odstępstwo od tej zasady w przypadku przewozu betonu towarowego do osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej. W takim przypadku potwierdzenia odbioru towaru dokonywałby podmiot wysyłający.\nW projekcie są proponowane rozwiązania dotyczące przetwarzania danych i udostępniania danych pomiędzy organami administracji publicznej w zakresie niezbędnym do realizacji ich ustawowych zadań.\n","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Oddziaływanie na życie społeczne nowych regulacji prawnych","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Spodziewane skutki i następstwa projektowanych regulacji prawnych","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Sposoby mierzenia efektów nowych regulacji prawnych","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"MF","value":"MF"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu","value":"Zbigniew Stawicki Podsekretarz Stanu, Zastępca Szefa Krajowej Administracji Skarbowej \n","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"MF","value":"MF"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Planowany termin przyjęcia projektu przez RM","value":"IV kwartał 2024 r.","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacja o rezygnacji z prac nad projektem","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Status realizacji","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"}]}}
Numer projektu:
UD109
Rodzaj dokumentu:
Projekty ustaw
Typ dokumentu:
D – pozostałe projekty
Cele projektu oraz informacja o przyczynach i potrzebie rozwiązań planowanych w projekcie:
Potrzeba wprowadzenia nowych rozwiązań wynika z dążenia do dalszego uszczelnienia systemu podatkowego, a tym samym zwiększenia należnych wpływów do budżetu państwa w zakresie podatku od towarów i usług.
Zmiany w ustawie z dnia 9 marca 2017 r. o systemie monitorowania drogowego i kolejowego przewozu towarów oraz obrotu paliwami opałowymi oraz w ustawie z dnia 16 listopada 2016 r. o Krajowej Administracji Skarbowej, mają na celu usprawnienie procesu kontroli przewożonych towarów przy wykorzystaniu funkcjonujących już rozwiązań legislacyjnych i narzędzi informatycznych (system monitorowania przewozu towarów - SENT).
Na podstawie danych zgromadzonych w systemach Krajowej Administracji Skarbowej (pliki JPK_VAT) oraz danych branżowych obejmujących funkcjonowanie podmiotów zajmujących się produkcją/sprzedażą betonu, analiza ryzyka wskazuje na występowanie szarej strefy w tym obszarze. W związku z tym jest konieczne podjęcie działań zmierzających do ograniczenia niepożądanych praktyk, co w konsekwencji ma się przyczynić do zwiększenia wpływów do budżetu państwa w podatku od towarów i usług oraz w podatkach dochodowych.
Z prowadzonych analiz wynika również, że podmioty odbierające z uwagi na brak sankcji pieniężnej za niepotwierdzenie odbioru dostarczonego towaru nie uzupełniają zgłoszeń przewozu mimo ustawowego obowiązku. Proponuje się, aby zaniechanie tego obowiązku albo uzupełnienie danych niezgodnie ze stanem faktycznym przez podmiot obowiązany do potwierdzenia odbioru towaru skutkowało nałożeniem kary pieniężnej. Wyjątkiem będą osoby fizyczne, które będą nabywać beton towarowy, ponieważ to nie te osoby będą obowiązane do potwierdzenia odbioru, lecz podmiot wysyłający (dostawca betonu towarowego), na nie nie będzie mogła być nałożona żadna sankcja.
Mając na względzie problematykę bezpieczeństwa ekologicznego i konieczność przeciwdziałania nielegalnym działaniom podmiotów gospodarczych, a także ochronę rynku rolnego systemem SENT zostały objęte wybrane odpady oraz wybrane produkty rolne. Pozwala to na monitorowanie przewozów tych towarów, co pozytywnie wpływa na ochronę środowiska oraz ochronę lokalnego rynku. Jednakże istnieje potrzeba zmian w zakresie przetwarzania danych w SENT i ich analizy oraz włączenia organów administracji publicznej właściwych w zakresie ochrony środowiska oraz ministra właściwego do spraw rolnictwa, do organów uprawnionych do korzystania z danych gromadzonych w rejestrze SENT, w celu zwiększenia możliwości analitycznych i kontroli przewozów odpadów. Natomiast dostęp do danych zgromadzonych w bazie danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarce odpadami, zwanej dalej „BDO”, zwiększy możliwości organów Krajowej Administracji Skarbowej (KAS) w zakresie weryfikacji zgodności danych zgłoszonych do rejestru SENT. Obecnie dostęp do danych w BDO reguluje art. 83 ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach (Dz. U. z 2023 r. poz. 1587, z późn. zm.), który wśród podmiotów posiadających dostęp do tych danych nie wymienia organów KAS.
Istota rozwiązań planowanych w projekcie, w tym proponowane środki realizacji:
Dla zapewnienia uszczelnienia systemu podatkowego w obszarze obrotu betonem towarowym i konfekcji betonowej zaproponowano objęcie systemem SENT przewozu betonu gotowego do wylania do wszystkich podmiotów odbierających, w tym również osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej. Wprowadzenie do porządku prawnego projektowanej regulacji powinno w znacznym stopniu przyczynić się do zredukowania nieuczciwych praktyk stosowanych przez podmioty funkcjonujące w obszarze obrotu betonem towarowym i konfekcji betonowej. Objęcie systemem SENT podmiotów nieprowadzących działalności gospodarczej ma na celu uszczelnienie systemu podatkowego w zakresie wrażliwych towarów. Analiza ryzyka wskazuje, że znaczna część uszczupleń wiąże się z dostawami betonu towarowego do prywatnych inwestorów, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej.
Projekt zakłada również zmiany polegające na objęciu systemem SENT przewozu towaru:
- w celu wykonania na nim usług lub czasowego używania (np. w celu konfekcjonowania),
- przemieszczanego pomiędzy magazynami jednego podmiotu (w ramach aktualnie funkcjonującego, tzw. przesunięcia międzymagazynowego),
- będącego przedmiotem zwrotu (towar nie został przyjęty, jest reklamowany).
Doregulowanie obowiązków dotyczących ww. przypadków umożliwi skuteczniejsze monitorowanie przewozu towarów wrażliwych.
Proponuje się, aby zaniechanie obowiązku potwierdzania odbioru towaru albo uzupełniania danych niezgodnie ze stanem faktycznym w tym zakresie, skutkowało nałożeniem kary pieniężnej przez naczelnika urzędu celno-skarbowego. Co do zasady potwierdzenia odbioru dokonuje podmiot odbierający. Proponuje się odstępstwo od tej zasady w przypadku przewozu betonu towarowego do osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej. W takim przypadku potwierdzenia odbioru towaru dokonywałby podmiot wysyłający.
W projekcie są proponowane rozwiązania dotyczące przetwarzania danych i udostępniania danych pomiędzy organami administracji publicznej w zakresie niezbędnym do realizacji ich ustawowych zadań.
Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu:
MF
Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu:
Zbigniew Stawicki Podsekretarz Stanu, Zastępca Szefa Krajowej Administracji Skarbowej
Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM:
MF
Planowany termin przyjęcia projektu przez RM:
IV kwartał 2024 r.
Status realizacji: