Powrót

Projekt ustawy o zmianie ustawy o transporcie drogowym oraz niektórych innych ustaw POPRZEDNI TYTUŁ: Projekt ustawy o zmianie ustawy o transporcie drogowym oraz ustawy o wojewodzie oraz administracji rządowej w województwie

{"register":{"columns":[{"header":"Numer projektu","value":"UD446","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"sequence":{"regex":"UD{#UD_1}"},"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Rodzaj dokumentu","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"Projekty ustaw","value":"Projekty ustaw"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Typ dokumentu","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"D – pozostałe projekty","value":"D – pozostałe projekty"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacje o przyczynach i potrzebie wprowadzenia rozwiązań planowanych w projekcie","value":"1. Wprowadzane projektowaną ustawą zmiany wynikają z ograniczonej skuteczności nadzoru nad rynkiem przewozów drogowych i ochrony uczciwej konkurencji oraz właściwej egzekucji przepisów UE, w szczególności w zakresie wspólnych zasad dostępu do zawodu przewoźnika drogowego i przepisów socjalnych kierowców w transporcie drogowym.\nIstnieje pilna konieczność rozwiązania problemów, które uwidoczniły się w funkcjonowaniu Inspekcji Transportu Drogowego (dalej: Inspekcja), tj. dualizm struktur terenowych Inspekcji (równoległe istnienie 10 delegatur terenowych Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego (dalej: GITD) obok 16 wojewódzkich inspektoratów transportu drogowego (dalej: WITD). Delegatury terenowe GITD podlegają w całości Głównemu Inspektorowi Transportu Drogowego (dalej: Główny Inspektor), jako komórki organizacyjne GITD, będące jego aparatem pomocniczym, natomiast WITD funkcjonuje w ramach administracji zespolonej pod zwierzchnictwem wojewody (zespolenie organizacyjne, osobowe, finansowe, merytoryczne). Natomiast stosownie do przepisu art. 51 ust. 3 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (Dz. U. z 2022 r. poz. 180, z późn. zm.), dalej: u.t.d., Główny Inspektor koordynuje, nadzoruje i kontroluje działalność wojewódzkich inspektorów transportu drogowego oraz nadzoruje wykonanie w roku budżetowym planów rzeczowo-finansowych w części dotyczącej wojewódzkich inspektoratów transportu drogowego. Główny Inspektor sprawuje więc nad WITD również nadzór merytoryczny. Ponadto ma wpływ na powołanie i odwołanie przez wojewodę wojewódzkiego inspektora transportu drogowego i jego zastępcy, gdyż wymaga to zgody Głównego Inspektora (art. 53 ust. 4 i 5 u.t.d.). Funkcjonowanie WITD w ramach administracji zespolonej powoduje dualizm organów nadzoru (właściwy miejscowo wojewoda i Główny Inspektor), oraz sytuację, w której kto inny finansuje inspekcję wojewódzką a kto inny nakłada do wykonania cele merytoryczne. Brak podporządkowania wojewódzkiej inspekcji transportu drogowego Głównemu Inspektorowi w praktyce uniemożliwia skuteczne kształtowanie polityki transportowej państwa oraz wykonywanie skutecznych czynności polegających na zapewnieniu bezpieczeństwa oraz uczciwej konkurencji w transporcie drogowym. Główny Inspektor posiada wobec wojewódzkich inspektorów wprawdzie pewne prerogatywy, jednak brak podległości powoduje, że nie może on w praktyce wyegzekwować swoich uprawnień, ponieważ terenowe organy Inspekcji podlegają nie jemu, lecz wojewodzie. Regulacja rynku usług transportowych, jak i polityka transportowa mają jednak charakter ogólnokrajowy i nie dają się „zamknąć” w granicach województwa. Spójność realizowanych zadań kontrolnych przez wojewódzkich inspektorów nie ogranicza się bowiem tylko i wyłącznie do obszaru jednego województwa. Przykładowo czynności dokonywane podczas kontroli drogowej są podejmowane wobec podmiotów gospodarczych oraz kierowców mających miejsce zamieszkania lub siedzibę na terenie całego kraju, a nie tylko ściśle określonego województwa. Ponadto istotną częścią działalności kontrolnej jest podejmowanie czynności kontrolnych wobec podmiotów zagranicznych oraz kierowców mających siedzibę lub miejsce zamieszkania za granicą np. na Ukrainie, Białorusi czy w Rosji, lub w państwach członkowskich Unii Europejskiej. Zatem wojewódzcy inspektorzy realizują kompetencje nie tylko w odniesieniu do województwa, ale przede wszystkim zadania związane z zapewnieniem bezpieczeństwa oraz uczciwej konkurencji w transporcie drogowym na obszarze całego kraju względem podmiotów mających miejsce zamieszkania lub siedzibę na terenie Rzeczypospolitej Polskiej lub za granicą. Realizowanie kierunków działania wojewódzkich inspektorów, w tym realizacja polityki kontrolnej wymaga zapewnienia spójności finansowania oraz realizacji zadań jaką może zapewnić odzespolenie organów Inspekcji na szczeblu wojewódzkim. Istnieje więc potrzeba zapewnienia efektywnego systemu zarządzania strukturami Inspekcji oraz likwidacji istniejącego dualizmu nadzoru.\n2. W 2022 r. niezbędne jest zasilenie Funduszu Kolejowego dodatkowymi środkami dla umożliwienia dalszego wzmocnienia struktury właścicielskiej w PKP Polskie Linie Kolejowe Spółka Akcyjna przez działania zmierzające do objęcia 100% akcji narodowego zarządcy infrastruktury kolejowej przez Skarb Państwa. Projektowane zmiany w ustawie z dnia 16 grudnia 2005 r. o Funduszu Kolejowym mają na celu rozszerzenie katalogu przychodów Funduszu Kolejowego w 2022 r. o wpływy ze skarbowych papierów wartościowych. Środki Funduszu Kolejowego przeznacza się w głównej mierze na realizację strategicznych gospodarczo programów dotyczących infrastruktury kolejowej.","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Istota rozwiązań ujętych w projekcie","value":"1. Do podstawowych, zasadniczych rozwiązań projektu ustawy dotyczących nadzoru nad rynkiem przewozów drogowych zalicza się:\n1) wyłączenie wojewódzkich inspektorów ze struktur wojewódzkiej administracji zespolonej i zorganizowanie całej Inspekcji w ramach administracji niezespolonej podległej Głównemu Inspektorowi;\n2) ujednolicenie struktur terenowych Inspekcji poprzez eliminację ich dualizmu (likwidacja 10 delegatur terenowych GITD i przekształcenie ich w komórki wewnętrzne komórek organizacyjnych GITD). \nUproszczenie terenowej struktury Inspekcji spowoduje zwiększenie skuteczności nadzoru nad rynkiem przewozów drogowych i ochrony uczciwej konkurencji oraz właściwej egzekucji przepisów UE oraz podniesie efektywność zarządzania i wykorzystania potencjału kadrowego Inspekcji.\nPoprzez skupienie bezpośredniego nadzoru w ramach jednego organu administracji publicznej, skuteczność realizacji zaplanowanych działań Inspekcji będzie możliwa na wyższym poziomie, jak również ujednolicenie praktyki kontrolnej będzie znacznie łatwiejsze. \nUjednolicenie struktur terenowych Inspekcji pozwoli na osiągnięcie efektu synergii w postaci: \n1) efektywniejszego i sprawniejszego zarządzania inspektorami i środkami budżetowymi w ramach województw oraz na terenie całego kraju;\n2) zmniejszenia liczby kierowników komórek organizacyjnych (naczelnicy delegatur); \n3) uwolnienia dodatkowych zasobów;\n4) ujednolicenia działalności jednostek organizacyjnych Inspekcji, w szczególności w aspekcie prawnym, budżetowym i kadrowym.\nOdzespolenie spowoduje ustanowienie jednego budżetu dla całej Inspekcji, którego dysponentem I stopnia będzie minister właściwy do spraw transportu, dysponentem II stopnia będzie Główny Inspektor, dysponentami zaś III stopnia będą wojewódzcy inspektorzy. Wprowadzenie jednolitego budżetu umożliwi przejrzyste, elastyczne i sprawne zarządzanie środkami finansowymi w zależności od potrzeb oraz stworzy możliwość rozliczania środków budżetowych przekazywanych poszczególnym jednostkom organizacyjnym Inspekcji w powiązaniu z osiągniętymi przez nie wynikami kontrolnymi i zrealizowanymi zadaniami. \n2. W 2022 r. niezbędne jest zasilenie Funduszu Kolejowego dodatkowymi środkami dla umożliwienia dalszego wzmocnienia struktury właścicielskiej w PKP Polskie Linie Kolejowe Spółka Akcyjna przez działania zmierzające do objęcia 100% akcji narodowego zarządcy infrastruktury kolejowej przez Skarb Państwa. Projektowane zmiany w ustawie z dnia 16 grudnia 2005 r. o Funduszu Kolejowym mają na celu rozszerzenie katalogu przychodów Funduszu Kolejowego w 2022 r. o wpływy ze skarbowych papierów wartościowych. Środki Funduszu Kolejowego przeznacza się w głównej mierze na realizację strategicznych gospodarczo programów dotyczących infrastruktury kolejowej. ","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"MI","value":"MI"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu","value":"Rafał Weber Sekretarz Stanu","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"MI","value":"MI"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Planowany termin przyjęcia projektu przez RM","value":"III kwartał 2023 r.","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacja o rezygnacji z prac nad projektem","value":"","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Status realizacji","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"}]}}
Numer projektu:
UD446
Rodzaj dokumentu:
Projekty ustaw
Typ dokumentu:
D – pozostałe projekty
Informacje o przyczynach i potrzebie wprowadzenia rozwiązań planowanych w projekcie:
1. Wprowadzane projektowaną ustawą zmiany wynikają z ograniczonej skuteczności nadzoru nad rynkiem przewozów drogowych i ochrony uczciwej konkurencji oraz właściwej egzekucji przepisów UE, w szczególności w zakresie wspólnych zasad dostępu do zawodu przewoźnika drogowego i przepisów socjalnych kierowców w transporcie drogowym.
Istnieje pilna konieczność rozwiązania problemów, które uwidoczniły się w funkcjonowaniu Inspekcji Transportu Drogowego (dalej: Inspekcja), tj. dualizm struktur terenowych Inspekcji (równoległe istnienie 10 delegatur terenowych Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego (dalej: GITD) obok 16 wojewódzkich inspektoratów transportu drogowego (dalej: WITD). Delegatury terenowe GITD podlegają w całości Głównemu Inspektorowi Transportu Drogowego (dalej: Główny Inspektor), jako komórki organizacyjne GITD, będące jego aparatem pomocniczym, natomiast WITD funkcjonuje w ramach administracji zespolonej pod zwierzchnictwem wojewody (zespolenie organizacyjne, osobowe, finansowe, merytoryczne). Natomiast stosownie do przepisu art. 51 ust. 3 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (Dz. U. z 2022 r. poz. 180, z późn. zm.), dalej: u.t.d., Główny Inspektor koordynuje, nadzoruje i kontroluje działalność wojewódzkich inspektorów transportu drogowego oraz nadzoruje wykonanie w roku budżetowym planów rzeczowo-finansowych w części dotyczącej wojewódzkich inspektoratów transportu drogowego. Główny Inspektor sprawuje więc nad WITD również nadzór merytoryczny. Ponadto ma wpływ na powołanie i odwołanie przez wojewodę wojewódzkiego inspektora transportu drogowego i jego zastępcy, gdyż wymaga to zgody Głównego Inspektora (art. 53 ust. 4 i 5 u.t.d.). Funkcjonowanie WITD w ramach administracji zespolonej powoduje dualizm organów nadzoru (właściwy miejscowo wojewoda i Główny Inspektor), oraz sytuację, w której kto inny finansuje inspekcję wojewódzką a kto inny nakłada do wykonania cele merytoryczne. Brak podporządkowania wojewódzkiej inspekcji transportu drogowego Głównemu Inspektorowi w praktyce uniemożliwia skuteczne kształtowanie polityki transportowej państwa oraz wykonywanie skutecznych czynności polegających na zapewnieniu bezpieczeństwa oraz uczciwej konkurencji w transporcie drogowym. Główny Inspektor posiada wobec wojewódzkich inspektorów wprawdzie pewne prerogatywy, jednak brak podległości powoduje, że nie może on w praktyce wyegzekwować swoich uprawnień, ponieważ terenowe organy Inspekcji podlegają nie jemu, lecz wojewodzie. Regulacja rynku usług transportowych, jak i polityka transportowa mają jednak charakter ogólnokrajowy i nie dają się „zamknąć” w granicach województwa. Spójność realizowanych zadań kontrolnych przez wojewódzkich inspektorów nie ogranicza się bowiem tylko i wyłącznie do obszaru jednego województwa. Przykładowo czynności dokonywane podczas kontroli drogowej są podejmowane wobec podmiotów gospodarczych oraz kierowców mających miejsce zamieszkania lub siedzibę na terenie całego kraju, a nie tylko ściśle określonego województwa. Ponadto istotną częścią działalności kontrolnej jest podejmowanie czynności kontrolnych wobec podmiotów zagranicznych oraz kierowców mających siedzibę lub miejsce zamieszkania za granicą np. na Ukrainie, Białorusi czy w Rosji, lub w państwach członkowskich Unii Europejskiej. Zatem wojewódzcy inspektorzy realizują kompetencje nie tylko w odniesieniu do województwa, ale przede wszystkim zadania związane z zapewnieniem bezpieczeństwa oraz uczciwej konkurencji w transporcie drogowym na obszarze całego kraju względem podmiotów mających miejsce zamieszkania lub siedzibę na terenie Rzeczypospolitej Polskiej lub za granicą. Realizowanie kierunków działania wojewódzkich inspektorów, w tym realizacja polityki kontrolnej wymaga zapewnienia spójności finansowania oraz realizacji zadań jaką może zapewnić odzespolenie organów Inspekcji na szczeblu wojewódzkim. Istnieje więc potrzeba zapewnienia efektywnego systemu zarządzania strukturami Inspekcji oraz likwidacji istniejącego dualizmu nadzoru.
2. W 2022 r. niezbędne jest zasilenie Funduszu Kolejowego dodatkowymi środkami dla umożliwienia dalszego wzmocnienia struktury właścicielskiej w PKP Polskie Linie Kolejowe Spółka Akcyjna przez działania zmierzające do objęcia 100% akcji narodowego zarządcy infrastruktury kolejowej przez Skarb Państwa. Projektowane zmiany w ustawie z dnia 16 grudnia 2005 r. o Funduszu Kolejowym mają na celu rozszerzenie katalogu przychodów Funduszu Kolejowego w 2022 r. o wpływy ze skarbowych papierów wartościowych. Środki Funduszu Kolejowego przeznacza się w głównej mierze na realizację strategicznych gospodarczo programów dotyczących infrastruktury kolejowej.
Istota rozwiązań ujętych w projekcie:
1. Do podstawowych, zasadniczych rozwiązań projektu ustawy dotyczących nadzoru nad rynkiem przewozów drogowych zalicza się:
1) wyłączenie wojewódzkich inspektorów ze struktur wojewódzkiej administracji zespolonej i zorganizowanie całej Inspekcji w ramach administracji niezespolonej podległej Głównemu Inspektorowi;
2) ujednolicenie struktur terenowych Inspekcji poprzez eliminację ich dualizmu (likwidacja 10 delegatur terenowych GITD i przekształcenie ich w komórki wewnętrzne komórek organizacyjnych GITD).
Uproszczenie terenowej struktury Inspekcji spowoduje zwiększenie skuteczności nadzoru nad rynkiem przewozów drogowych i ochrony uczciwej konkurencji oraz właściwej egzekucji przepisów UE oraz podniesie efektywność zarządzania i wykorzystania potencjału kadrowego Inspekcji.
Poprzez skupienie bezpośredniego nadzoru w ramach jednego organu administracji publicznej, skuteczność realizacji zaplanowanych działań Inspekcji będzie możliwa na wyższym poziomie, jak również ujednolicenie praktyki kontrolnej będzie znacznie łatwiejsze.
Ujednolicenie struktur terenowych Inspekcji pozwoli na osiągnięcie efektu synergii w postaci:
1) efektywniejszego i sprawniejszego zarządzania inspektorami i środkami budżetowymi w ramach województw oraz na terenie całego kraju;
2) zmniejszenia liczby kierowników komórek organizacyjnych (naczelnicy delegatur);
3) uwolnienia dodatkowych zasobów;
4) ujednolicenia działalności jednostek organizacyjnych Inspekcji, w szczególności w aspekcie prawnym, budżetowym i kadrowym.
Odzespolenie spowoduje ustanowienie jednego budżetu dla całej Inspekcji, którego dysponentem I stopnia będzie minister właściwy do spraw transportu, dysponentem II stopnia będzie Główny Inspektor, dysponentami zaś III stopnia będą wojewódzcy inspektorzy. Wprowadzenie jednolitego budżetu umożliwi przejrzyste, elastyczne i sprawne zarządzanie środkami finansowymi w zależności od potrzeb oraz stworzy możliwość rozliczania środków budżetowych przekazywanych poszczególnym jednostkom organizacyjnym Inspekcji w powiązaniu z osiągniętymi przez nie wynikami kontrolnymi i zrealizowanymi zadaniami.
2. W 2022 r. niezbędne jest zasilenie Funduszu Kolejowego dodatkowymi środkami dla umożliwienia dalszego wzmocnienia struktury właścicielskiej w PKP Polskie Linie Kolejowe Spółka Akcyjna przez działania zmierzające do objęcia 100% akcji narodowego zarządcy infrastruktury kolejowej przez Skarb Państwa. Projektowane zmiany w ustawie z dnia 16 grudnia 2005 r. o Funduszu Kolejowym mają na celu rozszerzenie katalogu przychodów Funduszu Kolejowego w 2022 r. o wpływy ze skarbowych papierów wartościowych. Środki Funduszu Kolejowego przeznacza się w głównej mierze na realizację strategicznych gospodarczo programów dotyczących infrastruktury kolejowej.
Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu:
MI
Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu:
Rafał Weber Sekretarz Stanu
Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM:
MI
Planowany termin przyjęcia projektu przez RM:
III kwartał 2023 r.
Informacja o rezygnacji z prac nad projektem:
Status realizacji: