Projekt ustawy o zmianie ustawy o transporcie drogowym
22.10.2024
Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o transporcie drogowym, przedłożony przez Ministra Infrastruktury.
Projekt wdraża do polskiego prawa dyrektywę Unii Europejskiej w sprawie użytkowania pojazdów najmowanych bez kierowców, w celu przewozu drogowego rzeczy. Po zmianie, do wykonywania takich przewozów, polscy przewoźnicy drogowi będą mogli korzystać także z pojazdów wynajmowanych i zarejestrowanych w innym państwie UE.
Najważniejsze rozwiązania
- Przewoźnicy drogowi, prowadzący działalność w Polsce, będą mogli czasowo korzystać z wynajętego pojazdu, który został zarejestrowany lub dopuszczony do ruchu na terytorium innego państwa Unii Europejskiej.
- Rozwiązanie będzie możliwe pod warunkiem, że korzystanie z takiego pojazdu nie będzie trwać dłużej niż:
- 3 kolejne miesiące w danym roku kalendarzowym, od dnia zgłoszenia pojazdu do właściwego organu – w przypadku wykonywania krajowego lub międzynarodowego transportu drogowego rzeczy,
- 2 kolejne miesiące w danym roku kalendarzowym, od dnia zgłoszenia pojazdu do właściwego organu – w przypadku wykonywania krajowego lub międzynarodowego niezarobkowego przewozu drogowego rzeczy.
- Nowe przepisy ułatwią reakcję na krótkoterminowy, sezonowy lub tymczasowy wzrost zapotrzebowania na pojazdy oraz zastąpienie zepsutych lub uszkodzonych pojazdów.
- Analogicznie, przedsiębiorcy, którzy mają siedzibę w innym państwie UE, będą mogli korzystać z pojazdów wynajmowanych i zarejestrowanych w Polsce lub w innym państwie UE.
- Główny Inspektor Transportu Drogowego we współpracy z Komendantem Głównym Policji i Szefem Krajowej Administracji Skarbowej opracują strategię kontroli przepisów dotyczących przewozów kabotażowych (zarobkowy transport ładunków na obszarze jednego państwa pojazdem, który zarejestrowany jest w innym państwie).
- Przyjęte rozwiązania mają na celu przeciwdziałanie nieuczciwej konkurencji poprzez zwiększenie wykrywania niedozwolonych operacji kabotażowych. Przyczynią się także do wzrostu konkurencyjności polskich przewoźników na rynku transportowym.
Nowe przepisy mają wejść w życie po upływie 14 dni od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw.