W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Projekt ustawy o zmianie ustawy o transporcie kolejowym oraz niektórych innych ustaw
{"register":{"columns":[{"header":"Numer projektu","value":"UD436","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"sequence":{"regex":"UD{#UD_1}"},"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Rodzaj dokumentu","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"Projekty ustaw","value":"Projekty ustaw"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Typ dokumentu","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"D – pozostałe projekty","value":"D – pozostałe projekty"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacje o przyczynach i potrzebie wprowadzenia rozwiązań planowanych w projekcie","value":"1. W toku postępowań dotyczących realizacji inwestycji w zakresie budowy oraz modernizacji linii kolejowych napotyka się liczne wątpliwości lub rozbieżności interpretacyjne dotyczące przepisów ujętych w rozdziale 2b ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym (Dz. U. z 2021 r. poz. 1984, z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą o t. k.”, tj. przepisów określających szczególne zasady i warunki przygotowywania inwestycji dotyczących linii kolejowych, w związku z czym konieczne jest ich doprecyzowanie. W toku oceny przebiegu dotychczasowych projektów inwestycyjnych zidentyfikowano ponadto kilka zagadnień wymagających dodatkowego uregulowania, co pozwoli na szybsze uzyskiwanie decyzji o ustaleniu lokalizacji linii kolejowej, jej realizację oraz ziszczenie się jej formalnoprawnych następstw. \nUsprawnienie procesu realizacji inwestycji kolejowych w szczególności wymaga wprowadzenia nowych rozwiązań polegających m.in na: uszczegółowieniu wymogów formalnych wniosków o wydanie decyzji o ustaleniu lokalizacji linii kolejowej, uszczegółowieniu zasady dotyczącej zakazu obrotu nieruchomościami na mocy ustawy o t. k., rozstrzygnięciu kwestii warunków uzgodnienia usunięcia kolizji przebiegu sieci z inwestycją dotyczącą linii kolejowej, kompleksowym uregulowaniu tytułu prawnego do nieruchomości zajętych pod drogi budowane/przebudowane w związku z realizacją inwestycji kolejowych, wyznaczeniu terminu wygaszenia trwałego zarządu ustanowionego na nieruchomości przeznaczonej pod pas gruntu linii kolejowej stanowiącej własność Skarbu Państwa lub jednostki samorządu terytorialnego, rozstrzygnięciu kwestii zwolnienia od podatku VAT w przypadku zrzeczenie się przez podmiot uprawniony w trybie art. 9y ust. 7 ustawy o t. k. w całości lub w części prawa do odszkodowania za nieruchomości przejęte na podstawie decyzji o ustaleniu lokalizacji linii kolejowej, rozstrzygnięciu sytuacji, w której zarządca drogi odmawia podpisania porozumienia dotyczącego realizacji i przekazania inwestycji, oraz usprawnieniu realizacji inwestycji w zakresie obiektów infrastruktury przeznaczonych do zestawiania składów pociągów lub wykonywania manewrów, punktów zaplecza technicznego, a także umożliwieniu podmiotom zarządzającym infrastrukturą kolejową na dysponowanie nieruchomościami na cele budowlane w zakresie remontu, przebudowy lub rozbudowy infrastruktury zaplecza taboru kolejowego, jak również z przebudową lub rewitalizacją infrastruktury kolejowej, która nie wymaga decyzji o pozwoleniu na budowę, o której mowa w art. 28 ust. 1 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane (Dz. U. z 2021 r. poz. 2351, z późn. zm.). \n2. Nowelizacja ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. – Prawo przewozowe (Dz. U. z 2020 r. poz. 8) wynika z braku wyraźnego określenia w obecnym przepisie, kto jest odpowiedzialny za niedopuszczenie lub wykluczenie ze środka transportu osoby, która swoim zachowaniem zagraża bezpieczeństwu lub porządkowi w transporcie, co w konsekwencji nierzadko skutkuje odmową wykluczenia pasażerów, przez wezwane na miejsce zdarzenia służby. \n3. Realizacja inwestycji kolejowych wymaga umożliwienia PKP S.A. dokonywania zamiany nieruchomości z jednostkami samorządu terytorialnego, państwowymi osobami prawnymi lub z państwowymi jednostkami organizacyjnymi. Celem proponowanych zmian polegających na rozszerzeniu katalogu podmiotów z którymi PKP S.A. może dokonywać czynności polegających na zbyciu jej majątku przez zamianę gruntów jest umożliwienie Skarbowi Państwa, przez spółkę PKP S.A., aktywnego uczestniczenia we wszelkiego rodzaju przedsięwzięciach służących realizacji misji publicznej z innymi podmiotami z szeroko rozumianego sektora publicznego. Zamiana nieruchomości przez PKP S.A. ze wskazanymi podmiotami umożliwi sprawniejszą realizację przedsięwzięć mających na celu rozwój m. in. centrów logistycznych, i poprawę warunków obsługi transportowej podmiotów korzystających z usług kolejowego przewozu towarów. Ponadto występuje problem z budową torów postojowych i innych elementów zaplecza technicznego niezbędnych do niezakłóconego i bezpiecznego prowadzenia transportu kolejowego. Wskazać należy, że PKP S.A. jest spółką Skarbu Państwa, która wspiera realizację jednego z celów rządowych, którym jest rozwój kolejowego transportu pasażerskiego, a do jego funkcjonowania niezbędne są zaplecza techniczne taboru kolejowego. W zakresie remontu, przebudowy lub rozbudowy infrastruktury zaplecza dróg kolejowych, a zatem działań niestanowiących realizacji nowej inwestycji opartej o decyzję o lokalizacji linii kolejowej, występują jednak problemy z dysponowaniem przez właściwy podmiot nieruchomością na cele budowlane. Podmiot zarządzający nie ma możliwości skierowania do właściwego organu reprezentującego Skarb Państwa wniosku o wydanie decyzji o ograniczenie sposobu korzystania z nieruchomości w trybie art. 124 ust.1 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2021 r. poz. 1899), gdyż warunkiem takiego wniosku jest wcześniejsze uzyskanie decyzji o lokalizacji linii kolejowej, o której wydanie nie występuje się w przypadku budowy realizowanej na zgłoszenie, tzn. remontu i przebudowy (art. 29 ust. 3 pkt 1 lit. d, pkt 2 lit. a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane). Sytuacja ta skutkuje brakiem możliwości sprawnej rozbudowy przez użytkownika bocznicy kolejowej infrastruktury takiej jak zajezdnie, myjnie, warsztaty itp. obiekty zaplecza, jak również dokonywania bieżących remontów istniejącej już infrastruktury kolejowej, mimo znajdowania się tych obiektów w całości na terenie kolejowym zamkniętym. Sytuacja ta uniemożliwia realizację celi krajowego planu kolejowego, skutkując m. in. utrzymywaniem się energochłonności i wysokiej emisyjności CO2 w ogóle emisji transportu w Polsce.\n","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Istota rozwiązań ujętych w projekcie","value":"1. Zaproponowane zmiany w ustawie o t. k., uszczegółowiają poszczególne przepisy i służą usprawnieniu realizacji inwestycji przez wyeliminowanie wątpliwości interpretacyjnych i skrócenie procesu wydawania oraz realizacji decyzji o ustaleniu lokalizacji linii kolejowej. Projektowane rozwiązania polegają w szczególności na: umożliwieniu stosowania jej rozdziału 2b albo ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. z 2022 r. poz. 503) również na nieruchomościach niestanowiących terenu zamkniętego; doprecyzowaniu wymogów dla wniosków o wydanie decyzji o ustaleniu lokalizacji linii kolejowych przez: wprowadzenie wymogu zobrazowania na mapie, o której mowa w art. 9o ust. 3 pkt 1 ustawy o t. k., linii wydzielenia pasów drogowych dróg o różnej kategorii, dodaniu obowiązku załączenia map do celów prawnych dla nieruchomości w całości przejmowanych na rzecz Skarbu Państwa albo jednostki samorządu terytorialnego, dla jednoznacznego określenia, które nieruchomości zabudowane infrastrukturą drogową mają być przejęte przez właściwych zarządców dróg, umożliwienie ustanowienia ograniczenia w korzystaniu z nieruchomości, które będzie mogło nastąpić nie tylko na rzecz PKP PLK S.A. lub właściwej jednostki samorządu terytorialnego, ale również na rzecz innego podmiotu; doprecyzowaniu zakazu obrotu nieruchomościami przez wyeliminowanie obecnego nieracjonalnego zakazu obrotu nieruchomościami i określenie jego terminu (okresu), przesądzeniu, że podmioty uzgadniające usunięcie kolizji przebiegu sieci uzbrojenia terenu z inwestycją dotyczącą linii kolejowej, nie mogą uzależniać takiego uzgodnienia od spełnienia świadczeń lub żądania ustanowienia praw, których dotychczas podmiot ten nie posiadał; uregulowaniu tytułu prawnego do nieruchomości zajętych pod drogi budowane/przebudowane w związku z realizacją inwestycji kolejowych, i przeniesienie prawa własności nieruchomości zajętej pod drogę na rzecz zarządcy drogi; ustanowieniu podstaw prawnych do wpisywania przez sąd z urzędu niektórych zmian prawnorzeczowych na terenie objętym decyzją o ustaleniu lokalizacji linii kolejowej; rozwianiu wątpliwości interpretacyjnych czy odszkodowanie za wygaśnięcie niektórych praw rzeczowych do nieruchomości jest należne właścicielowi i użytkownikowi wieczystemu nieruchomości na dzień wydania decyzji o ustaleniu lokalizacji linii kolejowej; przesądzeniu, że podmiot uprawniony do odszkodowania będzie zwolniony w całości lub w części z obowiązku uiszczenia należnego podatku VAT za nieruchomości przejęte; zapewnieniu PKP PLK S.A. lub właściwej jednostce samorządu terytorialnego możliwości realizacji bieżących przebudów lub rewitalizacji infrastruktury, nie wymagających decyzji o pozwoleniu na budowę i realizowanych jedynie na podstawie zgłoszenia; uregulowaniu sytuacji, w której zarządca drogi odmawia podpisania porozumienia dotyczącego realizacji i przekazania inwestycji.\n2. W przedmiocie rozwiązania problemu niedopuszczenia lub wykluczenia ze środka transportu osoby, która swoim zachowaniem zagraża bezpieczeństwu lub porządkowi w transporcie, proponuje się podejście kompleksowe, które pozwoli uwzględnić wszystkie regulowane prawem przewozowym gałęzie transportu, przy jednoczesnym rozszerzeniu katalogu służb i podmiotów uprawnionych do wykluczania ze środka transportowego osób zagrażających bezpieczeństwu lub porządkowi w transporcie. Proponuje się też wprowadzenie typu kwalifikowanego tego wykroczenia – jeżeli czyn będzie miał charakter chuligański minimalna kara grzywny wynosić będzie 2000 zł.\n3. W ustawie z dnia 8 września 2000 r. o komercjalizacji i restrukturyzacji przedsiębiorstwa państwowego „Polskie Koleje Państwowe” (Dz. U. z 2021 r. poz. 146) celem proponowanej zmiany – polegającej na rozszerzeniu katalogu podmiotów, z którymi PKP S.A. może dokonywać zbycia jej majątku przez zamianę gruntów – jest umożliwienie Skarbowi Państwa, poprzez kontrolę kapitałową spółki PKP S.A., aktywnego uczestniczenia we wszelkiego rodzaju przedsięwzięciach służących realizacji misji publicznej służących realizacji misji publicznej z innymi podmiotami z szeroko rozumianego sektora publicznego. Zamiana jako forma zbycia określonych nieruchomości, między innymi, na potrzeby realizacji inwestycji prorozwojowych, polegających na budowie lub rozbudowie infrastruktury transportowo-logistycznej, wpisuje się w krajową politykę transportową państwa. Zamiana nieruchomości przez PKP S.A. ze wskazanymi w przepisie podmiotami umożliwi sprawniejszą realizację przedsięwzięć mających na celu rozwój m. in. centrów logistycznych i poprawę warunków obsługi transportowej podmiotów korzystających z usług kolejowego przewozu towarów. \nDruga zmiana projektowana w ustawie z dnia 8 września 2000 r. o komercjalizacji i restrukturyzacji przedsiębiorstwa państwowego „Polskie Koleje Państwowe” związana jest z koniecznością zapewnienia podmiotom zarządzającym zapleczem technicznym taboru kolejowego możliwości dysponowania nieruchomością lub jej częścią na cele budowlane w postaci remontu, przebudowy lub rozbudowy infrastruktury zaplecza na terenie kolejowym zamkniętym. Projektowany przepis pozwoli podmiotom zarządzającym zapleczem technicznym taboru kolejowego na dysponowanie tą nieruchomością lub jej częścią na ww. cele budowlane na kolejowym terenie zamkniętym i realizację inwestycji przez te podmioty.\nNie ma możliwości osiągnięcia celu za pomocą innych środków niż zmiana ww. ustaw.\n","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"MI","value":"MI"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu","value":"Andrzej Bittel Sekretarz Stanu ","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"MI","value":"MI"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Planowany termin przyjęcia projektu przez RM","value":"II kwartał 2023 r. - WYCOFANY","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacja o rezygnacji z prac nad projektem","value":"Rezygnacja z dalszych prac nad projektem w związku z decyzją Zespołu do spraw Programowania Prac Rządu z dnia 5 kwietnia 2023 r., wyrażającą zgodę na rozszerzenie zakresu przedmiotowego projektu ustawy o zmianie ustawy o publicznym transporcie zbiorowym oraz niektórych innych ustaw (UD18) o zmiany proponowane w ramach niniejszego projektu ustawy. ","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Status realizacji","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"Wycofany","value":"Wycofany"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"}]}}
Numer projektu:
UD436
Rodzaj dokumentu:
Projekty ustaw
Typ dokumentu:
D – pozostałe projekty
Informacje o przyczynach i potrzebie wprowadzenia rozwiązań planowanych w projekcie:
1. W toku postępowań dotyczących realizacji inwestycji w zakresie budowy oraz modernizacji linii kolejowych napotyka się liczne wątpliwości lub rozbieżności interpretacyjne dotyczące przepisów ujętych w rozdziale 2b ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym (Dz. U. z 2021 r. poz. 1984, z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą o t. k.”, tj. przepisów określających szczególne zasady i warunki przygotowywania inwestycji dotyczących linii kolejowych, w związku z czym konieczne jest ich doprecyzowanie. W toku oceny przebiegu dotychczasowych projektów inwestycyjnych zidentyfikowano ponadto kilka zagadnień wymagających dodatkowego uregulowania, co pozwoli na szybsze uzyskiwanie decyzji o ustaleniu lokalizacji linii kolejowej, jej realizację oraz ziszczenie się jej formalnoprawnych następstw. Usprawnienie procesu realizacji inwestycji kolejowych w szczególności wymaga wprowadzenia nowych rozwiązań polegających m.in na: uszczegółowieniu wymogów formalnych wniosków o wydanie decyzji o ustaleniu lokalizacji linii kolejowej, uszczegółowieniu zasady dotyczącej zakazu obrotu nieruchomościami na mocy ustawy o t. k., rozstrzygnięciu kwestii warunków uzgodnienia usunięcia kolizji przebiegu sieci z inwestycją dotyczącą linii kolejowej, kompleksowym uregulowaniu tytułu prawnego do nieruchomości zajętych pod drogi budowane/przebudowane w związku z realizacją inwestycji kolejowych, wyznaczeniu terminu wygaszenia trwałego zarządu ustanowionego na nieruchomości przeznaczonej pod pas gruntu linii kolejowej stanowiącej własność Skarbu Państwa lub jednostki samorządu terytorialnego, rozstrzygnięciu kwestii zwolnienia od podatku VAT w przypadku zrzeczenie się przez podmiot uprawniony w trybie art. 9y ust. 7 ustawy o t. k. w całości lub w części prawa do odszkodowania za nieruchomości przejęte na podstawie decyzji o ustaleniu lokalizacji linii kolejowej, rozstrzygnięciu sytuacji, w której zarządca drogi odmawia podpisania porozumienia dotyczącego realizacji i przekazania inwestycji, oraz usprawnieniu realizacji inwestycji w zakresie obiektów infrastruktury przeznaczonych do zestawiania składów pociągów lub wykonywania manewrów, punktów zaplecza technicznego, a także umożliwieniu podmiotom zarządzającym infrastrukturą kolejową na dysponowanie nieruchomościami na cele budowlane w zakresie remontu, przebudowy lub rozbudowy infrastruktury zaplecza taboru kolejowego, jak również z przebudową lub rewitalizacją infrastruktury kolejowej, która nie wymaga decyzji o pozwoleniu na budowę, o której mowa w art. 28 ust. 1 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane (Dz. U. z 2021 r. poz. 2351, z późn. zm.). 2. Nowelizacja ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. – Prawo przewozowe (Dz. U. z 2020 r. poz. 8) wynika z braku wyraźnego określenia w obecnym przepisie, kto jest odpowiedzialny za niedopuszczenie lub wykluczenie ze środka transportu osoby, która swoim zachowaniem zagraża bezpieczeństwu lub porządkowi w transporcie, co w konsekwencji nierzadko skutkuje odmową wykluczenia pasażerów, przez wezwane na miejsce zdarzenia służby. 3. Realizacja inwestycji kolejowych wymaga umożliwienia PKP S.A. dokonywania zamiany nieruchomości z jednostkami samorządu terytorialnego, państwowymi osobami prawnymi lub z państwowymi jednostkami organizacyjnymi. Celem proponowanych zmian polegających na rozszerzeniu katalogu podmiotów z którymi PKP S.A. może dokonywać czynności polegających na zbyciu jej majątku przez zamianę gruntów jest umożliwienie Skarbowi Państwa, przez spółkę PKP S.A., aktywnego uczestniczenia we wszelkiego rodzaju przedsięwzięciach służących realizacji misji publicznej z innymi podmiotami z szeroko rozumianego sektora publicznego. Zamiana nieruchomości przez PKP S.A. ze wskazanymi podmiotami umożliwi sprawniejszą realizację przedsięwzięć mających na celu rozwój m. in. centrów logistycznych, i poprawę warunków obsługi transportowej podmiotów korzystających z usług kolejowego przewozu towarów. Ponadto występuje problem z budową torów postojowych i innych elementów zaplecza technicznego niezbędnych do niezakłóconego i bezpiecznego prowadzenia transportu kolejowego. Wskazać należy, że PKP S.A. jest spółką Skarbu Państwa, która wspiera realizację jednego z celów rządowych, którym jest rozwój kolejowego transportu pasażerskiego, a do jego funkcjonowania niezbędne są zaplecza techniczne taboru kolejowego. W zakresie remontu, przebudowy lub rozbudowy infrastruktury zaplecza dróg kolejowych, a zatem działań niestanowiących realizacji nowej inwestycji opartej o decyzję o lokalizacji linii kolejowej, występują jednak problemy z dysponowaniem przez właściwy podmiot nieruchomością na cele budowlane. Podmiot zarządzający nie ma możliwości skierowania do właściwego organu reprezentującego Skarb Państwa wniosku o wydanie decyzji o ograniczenie sposobu korzystania z nieruchomości w trybie art. 124 ust.1 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2021 r. poz. 1899), gdyż warunkiem takiego wniosku jest wcześniejsze uzyskanie decyzji o lokalizacji linii kolejowej, o której wydanie nie występuje się w przypadku budowy realizowanej na zgłoszenie, tzn. remontu i przebudowy (art. 29 ust. 3 pkt 1 lit. d, pkt 2 lit. a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane). Sytuacja ta skutkuje brakiem możliwości sprawnej rozbudowy przez użytkownika bocznicy kolejowej infrastruktury takiej jak zajezdnie, myjnie, warsztaty itp. obiekty zaplecza, jak również dokonywania bieżących remontów istniejącej już infrastruktury kolejowej, mimo znajdowania się tych obiektów w całości na terenie kolejowym zamkniętym. Sytuacja ta uniemożliwia realizację celi krajowego planu kolejowego, skutkując m. in. utrzymywaniem się energochłonności i wysokiej emisyjności CO2 w ogóle emisji transportu w Polsce.
Istota rozwiązań ujętych w projekcie:
1. Zaproponowane zmiany w ustawie o t. k., uszczegółowiają poszczególne przepisy i służą usprawnieniu realizacji inwestycji przez wyeliminowanie wątpliwości interpretacyjnych i skrócenie procesu wydawania oraz realizacji decyzji o ustaleniu lokalizacji linii kolejowej. Projektowane rozwiązania polegają w szczególności na: umożliwieniu stosowania jej rozdziału 2b albo ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. z 2022 r. poz. 503) również na nieruchomościach niestanowiących terenu zamkniętego; doprecyzowaniu wymogów dla wniosków o wydanie decyzji o ustaleniu lokalizacji linii kolejowych przez: wprowadzenie wymogu zobrazowania na mapie, o której mowa w art. 9o ust. 3 pkt 1 ustawy o t. k., linii wydzielenia pasów drogowych dróg o różnej kategorii, dodaniu obowiązku załączenia map do celów prawnych dla nieruchomości w całości przejmowanych na rzecz Skarbu Państwa albo jednostki samorządu terytorialnego, dla jednoznacznego określenia, które nieruchomości zabudowane infrastrukturą drogową mają być przejęte przez właściwych zarządców dróg, umożliwienie ustanowienia ograniczenia w korzystaniu z nieruchomości, które będzie mogło nastąpić nie tylko na rzecz PKP PLK S.A. lub właściwej jednostki samorządu terytorialnego, ale również na rzecz innego podmiotu; doprecyzowaniu zakazu obrotu nieruchomościami przez wyeliminowanie obecnego nieracjonalnego zakazu obrotu nieruchomościami i określenie jego terminu (okresu), przesądzeniu, że podmioty uzgadniające usunięcie kolizji przebiegu sieci uzbrojenia terenu z inwestycją dotyczącą linii kolejowej, nie mogą uzależniać takiego uzgodnienia od spełnienia świadczeń lub żądania ustanowienia praw, których dotychczas podmiot ten nie posiadał; uregulowaniu tytułu prawnego do nieruchomości zajętych pod drogi budowane/przebudowane w związku z realizacją inwestycji kolejowych, i przeniesienie prawa własności nieruchomości zajętej pod drogę na rzecz zarządcy drogi; ustanowieniu podstaw prawnych do wpisywania przez sąd z urzędu niektórych zmian prawnorzeczowych na terenie objętym decyzją o ustaleniu lokalizacji linii kolejowej; rozwianiu wątpliwości interpretacyjnych czy odszkodowanie za wygaśnięcie niektórych praw rzeczowych do nieruchomości jest należne właścicielowi i użytkownikowi wieczystemu nieruchomości na dzień wydania decyzji o ustaleniu lokalizacji linii kolejowej; przesądzeniu, że podmiot uprawniony do odszkodowania będzie zwolniony w całości lub w części z obowiązku uiszczenia należnego podatku VAT za nieruchomości przejęte; zapewnieniu PKP PLK S.A. lub właściwej jednostce samorządu terytorialnego możliwości realizacji bieżących przebudów lub rewitalizacji infrastruktury, nie wymagających decyzji o pozwoleniu na budowę i realizowanych jedynie na podstawie zgłoszenia; uregulowaniu sytuacji, w której zarządca drogi odmawia podpisania porozumienia dotyczącego realizacji i przekazania inwestycji. 2. W przedmiocie rozwiązania problemu niedopuszczenia lub wykluczenia ze środka transportu osoby, która swoim zachowaniem zagraża bezpieczeństwu lub porządkowi w transporcie, proponuje się podejście kompleksowe, które pozwoli uwzględnić wszystkie regulowane prawem przewozowym gałęzie transportu, przy jednoczesnym rozszerzeniu katalogu służb i podmiotów uprawnionych do wykluczania ze środka transportowego osób zagrażających bezpieczeństwu lub porządkowi w transporcie. Proponuje się też wprowadzenie typu kwalifikowanego tego wykroczenia – jeżeli czyn będzie miał charakter chuligański minimalna kara grzywny wynosić będzie 2000 zł. 3. W ustawie z dnia 8 września 2000 r. o komercjalizacji i restrukturyzacji przedsiębiorstwa państwowego „Polskie Koleje Państwowe” (Dz. U. z 2021 r. poz. 146) celem proponowanej zmiany – polegającej na rozszerzeniu katalogu podmiotów, z którymi PKP S.A. może dokonywać zbycia jej majątku przez zamianę gruntów – jest umożliwienie Skarbowi Państwa, poprzez kontrolę kapitałową spółki PKP S.A., aktywnego uczestniczenia we wszelkiego rodzaju przedsięwzięciach służących realizacji misji publicznej służących realizacji misji publicznej z innymi podmiotami z szeroko rozumianego sektora publicznego. Zamiana jako forma zbycia określonych nieruchomości, między innymi, na potrzeby realizacji inwestycji prorozwojowych, polegających na budowie lub rozbudowie infrastruktury transportowo-logistycznej, wpisuje się w krajową politykę transportową państwa. Zamiana nieruchomości przez PKP S.A. ze wskazanymi w przepisie podmiotami umożliwi sprawniejszą realizację przedsięwzięć mających na celu rozwój m. in. centrów logistycznych i poprawę warunków obsługi transportowej podmiotów korzystających z usług kolejowego przewozu towarów. Druga zmiana projektowana w ustawie z dnia 8 września 2000 r. o komercjalizacji i restrukturyzacji przedsiębiorstwa państwowego „Polskie Koleje Państwowe” związana jest z koniecznością zapewnienia podmiotom zarządzającym zapleczem technicznym taboru kolejowego możliwości dysponowania nieruchomością lub jej częścią na cele budowlane w postaci remontu, przebudowy lub rozbudowy infrastruktury zaplecza na terenie kolejowym zamkniętym. Projektowany przepis pozwoli podmiotom zarządzającym zapleczem technicznym taboru kolejowego na dysponowanie tą nieruchomością lub jej częścią na ww. cele budowlane na kolejowym terenie zamkniętym i realizację inwestycji przez te podmioty. Nie ma możliwości osiągnięcia celu za pomocą innych środków niż zmiana ww. ustaw.
Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu:
MI
Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu:
Andrzej Bittel Sekretarz Stanu
Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM:
MI
Planowany termin przyjęcia projektu przez RM:
II kwartał 2023 r. - WYCOFANY
Informacja o rezygnacji z prac nad projektem:
Rezygnacja z dalszych prac nad projektem w związku z decyzją Zespołu do spraw Programowania Prac Rządu z dnia 5 kwietnia 2023 r., wyrażającą zgodę na rozszerzenie zakresu przedmiotowego projektu ustawy o zmianie ustawy o publicznym transporcie zbiorowym oraz niektórych innych ustaw (UD18) o zmiany proponowane w ramach niniejszego projektu ustawy.