W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Projekt ustawy o zmianie ustawy o wsparciu rozwoju kompetencji cyfrowych uczniów i nauczycieli

{"register":{"columns":[{"header":"Numer projektu","value":"UD91","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"sequence":{"regex":"UD{#UD_1}"},"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Rodzaj dokumentu","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"Projekty ustaw","value":"Projekty ustaw"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Typ dokumentu","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"D – pozostałe projekty","value":"D – pozostałe projekty"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Cele projektu oraz informacja o przyczynach i potrzebie rozwiązań planowanych w projekcie","value":"Potrzeba zmian w ustawie z dnia 7 lipca 2023 r. o wsparciu rozwoju kompetencji cyfrowych uczniów i nauczycieli (Dz. U. poz. 1369), dalej „ustawa”, wynika z dotychczasowych doświadczeń w realizacji przepisów ustawy i konieczności doprecyzowania kwestii związanych m.in. z zakresem przetwarzania danych na potrzeby monitoringu środków finansowych z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. \nRok szkolny 2023/2024 jest pierwszym rokiem, w którym uczniowie rozpoczynający naukę w klasach IV publicznej i niepublicznej szkoły podstawowej oraz w publicznej i niepublicznej szkole artystycznej realizującej kształcenie ogólne klasy odpowiadającej klasie IV szkoły podstawowej otrzymali komputery przenośnie typu laptop w oparciu o przepisy ustawy (zwany również programem „Laptop dla ucznia”). W 2023 r. także pierwsze grupy uprawnionych nauczycieli, na podstawie ustawy oraz wydanych w III kwartale 2023 r. przez Ministra Cyfryzacji rozporządzeń, otrzymały jednorazowe świadczenia na zakup laptopa lub laptopa przeglądarkowego.\nNa podstawie analizy realizacji przepisów ustawy przeprowadzonej przez Centrum Rozwoju Kompetencji Cyfrowych Ministerstwa Cyfryzacji, zwanego dalej „MC”, oraz w oparciu o informacje docierające do MC i Ministerstwa Edukacji Narodowej, zwanego dalej „MEN”, zidentyfikowano obszary wymagające doprecyzowania polegające w szczególności na:\n1) usunięciu z ustawy przepisów dotyczących corocznego przekazywania laptopów uczniom rozpoczynającym naukę w klasie IV szkoły podstawowej. Działanie to zostanie zastąpione nowym programem „Cyfrowy uczeń”, którego założenia przygotowuje MEN. Należy zaznaczyć, że realizacja wskazanego działania zgodnie z założeniami ustawy jest nieefektywna, na co wskazuje duża liczba laptopów zwróconych przez organy prowadzące szkoły do MC (około 15 000). Ponadto środowisko szkolne jasno wskazuje, że powinien zostać rozszerzony katalog przekazywanego do szkół sprzętu oraz katalog grup objętych wsparciem. Program „Cyfrowy uczeń” przygotowywany przez MEN zostanie opracowany, z uwzględnieniem analiz wykorzystania sprzętu przez uczniów w szkołach tak, aby jak najefektywniej wesprzeć proces podnoszenia kompetencji cyfrowych uczniów;\n2) realizacji działania polegającego na przekazywaniu laptopów dla uprawnionych uczniów wykazała nadwyżki sprzętu przekazywanego do MC przez organy prowadzące szkoły (około 15 000 laptopów). Konieczne jest zatem określenie mechanizmu dalszej dystrybucji zakupionych dla uczniów laptopów oraz wskazanie podmiotu realizującego to zadanie. Obecnie brak jest podstawy prawnej do rozdysponowania nadmiarowych laptopów w inny sposób, niż przekazanie do organów prowadzących szkoły, które wykazały niedobór sprzętu dla uczniów IV klasy szkoły podstawowej;\n3) planuje się dokonanie zmian mających charakter porządkowy i doprecyzowujący w odniesieniu do mechanizmu przekazywania bonów na zakup laptopów lub laptopów przeglądarkowych dla uprawnionych nauczycieli. Należy dokonać modyfikacji wskazanej w ustawie daty zatrudnienia nauczycieli uprawnionych do otrzymania bonu, w taki sposób, aby nie wykluczać nauczycieli, którzy dokonali zmiany miejsca zatrudnienia w trakcie roku szkolnego. Z uwagi na zapewnienie bezpieczeństwa przetwarzanych danych w ewidencji planowane jest dodanie przepisu, który będzie wskazywał na bezpieczeństwo przetwarzania tych danych. Należy podkreślić, że pomimo braku takiego przepisu w ustawie, dane przetwarzane w systemie teleinformatycznym są zgodne z obowiązującymi przepisami prawa w tym zakresie. Zmiany o charakterze doprecyzowującym będą również dotyczyły określenia katalogu danych organów prowadzących szkoły i terminów ich przekazywania, a także przekazywania szacunkowej liczby uprawnionych do otrzymania bonów nauczycieli. Dotychczasowa praktyka pokazuje, że konieczne jest doprecyzowanie terminu na składanie przez organ prowadzący szkołę wniosków o wydanie bonów na zakup laptopów lub laptopów przeglądarkowych przez nauczycieli;\n4) niezbędne jest także uzupełnienie na poziomie ustawowym zakresu oświadczeń składanych przez przedsiębiorców realizujących bony, m.in. oświadczenia o zgodności przekazywanych w systemie teleinformatycznym danych z dokumentami sprzedaży, wskazanie ostatecznych terminów dla przedsiębiorców na złożenie wniosków rozliczeniowych i korekty wniosków rozliczeniowych tak, aby zapewnić rozliczalność bonów;\n5) z uwagi na realizację części zadań przez jednostki podległe i nadzorowane przez Ministra Cyfryzacji, istnieje potrzeba określenia trybu zlecania tym jednostkom realizacji zadań oraz sposobu finansowania zleconych działań w zależności od statusu prawnego jednostek. \n\n","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Istota rozwiązań planowanych w projekcie, w tym proponowane środki realizacji","value":"Potrzeba nowelizacji ustawy wynika z dotychczasowych doświadczeń, w wyniku których MC dostrzegło konieczność uzupełnienia ustawy o przepisy umożliwiające realizację wskazanych poniżej działań, a także doprecyzowania i urealnienia terminów na realizację działań wynikających z ustawy.\n1) W roku 2024 i latach kolejnych program „Laptop dla ucznia” nie będzie kontynuowany, dlatego uchylone zostaną przepisy związane z corocznym przekazywaniem laptopów uczniom rozpoczynającym naukę w klasie IV szkoły podstawowej. Działanie to zostanie zastąpione nowym programem „Cyfrowy uczeń”. MEN wypracuje założenia programu „Cyfrowy uczeń” tak, aby realnie i kompleksowo podnoszone były potencjał i kompetencje cyfrowe uczniów. Program „Cyfrowy uczeń” będzie zgodny z przygotowywaną przez MEN polityką transformacji cyfryzacji edukacji;\n2) liczba laptopów dla uczniów rozpoczynających naukę w klasie IV szkoły podstawowej w roku szkolnym 2023/2024 została zakupiona na podstawie szacunków przekazanych przez MEN do MC. Z uwagi na migrację uczniów, możliwość posiadania przez ucznia tylko jednego laptopa sfinansowanego ze środków publicznych oraz dobrowolność w pozyskiwaniu laptopów przez rodziców uprawnionych uczniów, organy prowadzące szkoły zwracają nadwyżkę laptopów do MC (ok. 15 000 laptopów). Laptopy te planuje się przekazywać w formule konkursowej do organów prowadzących szkoły, a konkursy będą mogły być realizowane we współpracy z MEN, a także zlecone do realizacji instytutowi badawczemu. Ogłoszenie o konkursie zostanie opublikowane w Biuletynie Informacji Publicznej Ministra Cyfryzacji, a w treści ogłoszenia znajdą się co najmniej następujące informacje: rodzaj podmiotów, które będą mogły ubiegać się o wsparcie; liczba laptopów będących przedmiotem konkursu; termin, miejsce i sposób składania wniosków; termin rozstrzygnięcia konkursu; kryteria oceny wniosków; wzór wniosku; wzór umowy o przekazanie laptopów; informacja o środkach odwoławczych przysługujących wnioskodawcy i warunkach, na jakich są wnoszone. Określony zostanie katalog danych osobowych osoby składającej wniosek, osoby upoważnionej do reprezentowania organu prowadzącego szkołę, w tym do podpisania umowy, osoby upoważnionej do odbioru laptopów w imieniu organu prowadzącego szkołę oraz osoby administrującej przekazanymi laptopami w imieniu organu prowadzącego szkołę niezbędnych do realizacji ww. zadania oraz katalog danych niezbędnych do celów sprawozdawczych; \n3) proponuje się zmianę wskazanego w ustawie terminu zatrudnienia nauczycieli uprawnionych do otrzymania bonu, określonego obecnie na dzień 30 września 2023 r. Uprawnieni do otrzymania bonu będą nauczyciele zatrudnieni na dzień wejścia w życie rozporządzenia wydawanego na podstawie art. 2 ust. 2 ustawy, które będzie wskazywało kolejne grupy nauczycieli uprawnionych do otrzymania wsparcia. Pozwoli to na otrzymanie bonu przez nauczycieli, którzy dokonali zmiany zatrudnienia w trakcie roku szkolnego. Jednocześnie należy podkreślić, że zgodnie z ustawą nauczycielowi przysługuje tylko jedna forma wsparcia związana ze sfinansowaniem ze środków publicznych zakupu laptopa lub laptopa przeglądarkowego, więc nie dojdzie do sytuacji, w której nauczyciel otrzyma więcej niż jeden bon na zakup laptopa. Mając na uwadze, że ewidencja dotycząca nauczycieli uprawnionych do skorzystania z bonu na zakup laptopa lub laptopa przeglądarkowego jest rejestrem publicznym w rozumieniu ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących działania publiczne (Dz. U. z 2024 r. poz. 307), dodane zostaną przepisy zapewniające bezpieczeństwo przetwarzania danych w tym rejestrze, analogicznie jak w przypadku innych rejestrów prowadzonych przez Ministra Cyfryzacji;\n4) zważywszy na konieczność posiadania przez MC danych organów prowadzących szkoły oraz informacji o liczbie nauczycieli uprawnionych do otrzymania wsparcia, niezbędne jest określenie katalogu danych organów prowadzących szkoły oraz terminów na przekazanie przez MEN wskazanych informacji. Aby uniknąć wątpliwości w zakresie wyliczania terminów na składanie przez organ prowadzący szkołę wniosku o wydanie bonów dla uprawnionych nauczycieli, zostanie wprost wskazane, że od terminu wskazanego w rozporządzeniu wydanym na podstawie art. 2 ust. 2 ustawy, organ prowadzący szkołę będzie miał 60 dni na złożenie zbiorczego wniosku dla uprawnionych nauczycieli danej szkoły;\n5) do ustawy zostanie dodany także przepis doprecyzowujący, którego intencją będzie pozyskiwanie od przedsiębiorcy realizującego bony oświadczenia o zgodności przekazywanych w systemie teleinformatycznym danych z dokumentami sprzedaży. Wynika to z konieczności doprecyzowania tekstu ustawy w zakresie oświadczeń składanych przed przedsiębiorcę. Przedsiębiorca na etapie przekazywania rozliczenia przez dedykowany system teleinformatycznym oświadcza, że przekazywane przez niego dane są zgodne z dokumentami sprzedaży. Dodanie przepisu w ustawie uporządkuje dotychczasową praktykę. Z uwagi na finansowanie bonów dla nauczycieli ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności oraz daty ważności bonów określonej do 31 grudnia 2025 r., przedsiębiorcy będą zobowiązani do złożenia wniosków rozliczeniowych najpóźniej do dnia 31 stycznia 2026 r., a korekt wniosków rozliczeniowych do dnia 28 lutego 2026 r. Takie terminy umożliwią prawidłowe rozliczenie płatności za bony;\n6) zmodyfikowane zostaną również przepisy ustawy w zakresie możliwości zlecania przez Ministra Cyfryzacji w całości lub w części zadań jednostkom jemu podległym lub przez niego nadzorowanym. W tym zakresie przepisy ustawowe będą określały tryb zlecania tym jednostkom realizacji zadań oraz sposób finansowania zleconych działań w zależności od statusu prawnego jednostek. \n","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Oddziaływanie na życie społeczne nowych regulacji prawnych","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Spodziewane skutki i następstwa projektowanych regulacji prawnych","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Sposoby mierzenia efektów nowych regulacji prawnych","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"MC","value":"MC"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu","value":"Paweł Olszewski Sekretarz Stanu ","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"MC","value":"MC"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Planowany termin przyjęcia projektu przez RM","value":"IV kwartał 2024 r.","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacja o rezygnacji z prac nad projektem","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Status realizacji","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"}]}}
Numer projektu:
UD91
Rodzaj dokumentu:
Projekty ustaw
Typ dokumentu:
D – pozostałe projekty
Cele projektu oraz informacja o przyczynach i potrzebie rozwiązań planowanych w projekcie:
Potrzeba zmian w ustawie z dnia 7 lipca 2023 r. o wsparciu rozwoju kompetencji cyfrowych uczniów i nauczycieli (Dz. U. poz. 1369), dalej „ustawa”, wynika z dotychczasowych doświadczeń w realizacji przepisów ustawy i konieczności doprecyzowania kwestii związanych m.in. z zakresem przetwarzania danych na potrzeby monitoringu środków finansowych z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności.
Rok szkolny 2023/2024 jest pierwszym rokiem, w którym uczniowie rozpoczynający naukę w klasach IV publicznej i niepublicznej szkoły podstawowej oraz w publicznej i niepublicznej szkole artystycznej realizującej kształcenie ogólne klasy odpowiadającej klasie IV szkoły podstawowej otrzymali komputery przenośnie typu laptop w oparciu o przepisy ustawy (zwany również programem „Laptop dla ucznia”). W 2023 r. także pierwsze grupy uprawnionych nauczycieli, na podstawie ustawy oraz wydanych w III kwartale 2023 r. przez Ministra Cyfryzacji rozporządzeń, otrzymały jednorazowe świadczenia na zakup laptopa lub laptopa przeglądarkowego.
Na podstawie analizy realizacji przepisów ustawy przeprowadzonej przez Centrum Rozwoju Kompetencji Cyfrowych Ministerstwa Cyfryzacji, zwanego dalej „MC”, oraz w oparciu o informacje docierające do MC i Ministerstwa Edukacji Narodowej, zwanego dalej „MEN”, zidentyfikowano obszary wymagające doprecyzowania polegające w szczególności na:
1) usunięciu z ustawy przepisów dotyczących corocznego przekazywania laptopów uczniom rozpoczynającym naukę w klasie IV szkoły podstawowej. Działanie to zostanie zastąpione nowym programem „Cyfrowy uczeń”, którego założenia przygotowuje MEN. Należy zaznaczyć, że realizacja wskazanego działania zgodnie z założeniami ustawy jest nieefektywna, na co wskazuje duża liczba laptopów zwróconych przez organy prowadzące szkoły do MC (około 15 000). Ponadto środowisko szkolne jasno wskazuje, że powinien zostać rozszerzony katalog przekazywanego do szkół sprzętu oraz katalog grup objętych wsparciem. Program „Cyfrowy uczeń” przygotowywany przez MEN zostanie opracowany, z uwzględnieniem analiz wykorzystania sprzętu przez uczniów w szkołach tak, aby jak najefektywniej wesprzeć proces podnoszenia kompetencji cyfrowych uczniów;
2) realizacji działania polegającego na przekazywaniu laptopów dla uprawnionych uczniów wykazała nadwyżki sprzętu przekazywanego do MC przez organy prowadzące szkoły (około 15 000 laptopów). Konieczne jest zatem określenie mechanizmu dalszej dystrybucji zakupionych dla uczniów laptopów oraz wskazanie podmiotu realizującego to zadanie. Obecnie brak jest podstawy prawnej do rozdysponowania nadmiarowych laptopów w inny sposób, niż przekazanie do organów prowadzących szkoły, które wykazały niedobór sprzętu dla uczniów IV klasy szkoły podstawowej;
3) planuje się dokonanie zmian mających charakter porządkowy i doprecyzowujący w odniesieniu do mechanizmu przekazywania bonów na zakup laptopów lub laptopów przeglądarkowych dla uprawnionych nauczycieli. Należy dokonać modyfikacji wskazanej w ustawie daty zatrudnienia nauczycieli uprawnionych do otrzymania bonu, w taki sposób, aby nie wykluczać nauczycieli, którzy dokonali zmiany miejsca zatrudnienia w trakcie roku szkolnego. Z uwagi na zapewnienie bezpieczeństwa przetwarzanych danych w ewidencji planowane jest dodanie przepisu, który będzie wskazywał na bezpieczeństwo przetwarzania tych danych. Należy podkreślić, że pomimo braku takiego przepisu w ustawie, dane przetwarzane w systemie teleinformatycznym są zgodne z obowiązującymi przepisami prawa w tym zakresie. Zmiany o charakterze doprecyzowującym będą również dotyczyły określenia katalogu danych organów prowadzących szkoły i terminów ich przekazywania, a także przekazywania szacunkowej liczby uprawnionych do otrzymania bonów nauczycieli. Dotychczasowa praktyka pokazuje, że konieczne jest doprecyzowanie terminu na składanie przez organ prowadzący szkołę wniosków o wydanie bonów na zakup laptopów lub laptopów przeglądarkowych przez nauczycieli;
4) niezbędne jest także uzupełnienie na poziomie ustawowym zakresu oświadczeń składanych przez przedsiębiorców realizujących bony, m.in. oświadczenia o zgodności przekazywanych w systemie teleinformatycznym danych z dokumentami sprzedaży, wskazanie ostatecznych terminów dla przedsiębiorców na złożenie wniosków rozliczeniowych i korekty wniosków rozliczeniowych tak, aby zapewnić rozliczalność bonów;
5) z uwagi na realizację części zadań przez jednostki podległe i nadzorowane przez Ministra Cyfryzacji, istnieje potrzeba określenia trybu zlecania tym jednostkom realizacji zadań oraz sposobu finansowania zleconych działań w zależności od statusu prawnego jednostek.

Istota rozwiązań planowanych w projekcie, w tym proponowane środki realizacji:
Potrzeba nowelizacji ustawy wynika z dotychczasowych doświadczeń, w wyniku których MC dostrzegło konieczność uzupełnienia ustawy o przepisy umożliwiające realizację wskazanych poniżej działań, a także doprecyzowania i urealnienia terminów na realizację działań wynikających z ustawy.
1) W roku 2024 i latach kolejnych program „Laptop dla ucznia” nie będzie kontynuowany, dlatego uchylone zostaną przepisy związane z corocznym przekazywaniem laptopów uczniom rozpoczynającym naukę w klasie IV szkoły podstawowej. Działanie to zostanie zastąpione nowym programem „Cyfrowy uczeń”. MEN wypracuje założenia programu „Cyfrowy uczeń” tak, aby realnie i kompleksowo podnoszone były potencjał i kompetencje cyfrowe uczniów. Program „Cyfrowy uczeń” będzie zgodny z przygotowywaną przez MEN polityką transformacji cyfryzacji edukacji;
2) liczba laptopów dla uczniów rozpoczynających naukę w klasie IV szkoły podstawowej w roku szkolnym 2023/2024 została zakupiona na podstawie szacunków przekazanych przez MEN do MC. Z uwagi na migrację uczniów, możliwość posiadania przez ucznia tylko jednego laptopa sfinansowanego ze środków publicznych oraz dobrowolność w pozyskiwaniu laptopów przez rodziców uprawnionych uczniów, organy prowadzące szkoły zwracają nadwyżkę laptopów do MC (ok. 15 000 laptopów). Laptopy te planuje się przekazywać w formule konkursowej do organów prowadzących szkoły, a konkursy będą mogły być realizowane we współpracy z MEN, a także zlecone do realizacji instytutowi badawczemu. Ogłoszenie o konkursie zostanie opublikowane w Biuletynie Informacji Publicznej Ministra Cyfryzacji, a w treści ogłoszenia znajdą się co najmniej następujące informacje: rodzaj podmiotów, które będą mogły ubiegać się o wsparcie; liczba laptopów będących przedmiotem konkursu; termin, miejsce i sposób składania wniosków; termin rozstrzygnięcia konkursu; kryteria oceny wniosków; wzór wniosku; wzór umowy o przekazanie laptopów; informacja o środkach odwoławczych przysługujących wnioskodawcy i warunkach, na jakich są wnoszone. Określony zostanie katalog danych osobowych osoby składającej wniosek, osoby upoważnionej do reprezentowania organu prowadzącego szkołę, w tym do podpisania umowy, osoby upoważnionej do odbioru laptopów w imieniu organu prowadzącego szkołę oraz osoby administrującej przekazanymi laptopami w imieniu organu prowadzącego szkołę niezbędnych do realizacji ww. zadania oraz katalog danych niezbędnych do celów sprawozdawczych;
3) proponuje się zmianę wskazanego w ustawie terminu zatrudnienia nauczycieli uprawnionych do otrzymania bonu, określonego obecnie na dzień 30 września 2023 r. Uprawnieni do otrzymania bonu będą nauczyciele zatrudnieni na dzień wejścia w życie rozporządzenia wydawanego na podstawie art. 2 ust. 2 ustawy, które będzie wskazywało kolejne grupy nauczycieli uprawnionych do otrzymania wsparcia. Pozwoli to na otrzymanie bonu przez nauczycieli, którzy dokonali zmiany zatrudnienia w trakcie roku szkolnego. Jednocześnie należy podkreślić, że zgodnie z ustawą nauczycielowi przysługuje tylko jedna forma wsparcia związana ze sfinansowaniem ze środków publicznych zakupu laptopa lub laptopa przeglądarkowego, więc nie dojdzie do sytuacji, w której nauczyciel otrzyma więcej niż jeden bon na zakup laptopa. Mając na uwadze, że ewidencja dotycząca nauczycieli uprawnionych do skorzystania z bonu na zakup laptopa lub laptopa przeglądarkowego jest rejestrem publicznym w rozumieniu ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących działania publiczne (Dz. U. z 2024 r. poz. 307), dodane zostaną przepisy zapewniające bezpieczeństwo przetwarzania danych w tym rejestrze, analogicznie jak w przypadku innych rejestrów prowadzonych przez Ministra Cyfryzacji;
4) zważywszy na konieczność posiadania przez MC danych organów prowadzących szkoły oraz informacji o liczbie nauczycieli uprawnionych do otrzymania wsparcia, niezbędne jest określenie katalogu danych organów prowadzących szkoły oraz terminów na przekazanie przez MEN wskazanych informacji. Aby uniknąć wątpliwości w zakresie wyliczania terminów na składanie przez organ prowadzący szkołę wniosku o wydanie bonów dla uprawnionych nauczycieli, zostanie wprost wskazane, że od terminu wskazanego w rozporządzeniu wydanym na podstawie art. 2 ust. 2 ustawy, organ prowadzący szkołę będzie miał 60 dni na złożenie zbiorczego wniosku dla uprawnionych nauczycieli danej szkoły;
5) do ustawy zostanie dodany także przepis doprecyzowujący, którego intencją będzie pozyskiwanie od przedsiębiorcy realizującego bony oświadczenia o zgodności przekazywanych w systemie teleinformatycznym danych z dokumentami sprzedaży. Wynika to z konieczności doprecyzowania tekstu ustawy w zakresie oświadczeń składanych przed przedsiębiorcę. Przedsiębiorca na etapie przekazywania rozliczenia przez dedykowany system teleinformatycznym oświadcza, że przekazywane przez niego dane są zgodne z dokumentami sprzedaży. Dodanie przepisu w ustawie uporządkuje dotychczasową praktykę. Z uwagi na finansowanie bonów dla nauczycieli ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności oraz daty ważności bonów określonej do 31 grudnia 2025 r., przedsiębiorcy będą zobowiązani do złożenia wniosków rozliczeniowych najpóźniej do dnia 31 stycznia 2026 r., a korekt wniosków rozliczeniowych do dnia 28 lutego 2026 r. Takie terminy umożliwią prawidłowe rozliczenie płatności za bony;
6) zmodyfikowane zostaną również przepisy ustawy w zakresie możliwości zlecania przez Ministra Cyfryzacji w całości lub w części zadań jednostkom jemu podległym lub przez niego nadzorowanym. W tym zakresie przepisy ustawowe będą określały tryb zlecania tym jednostkom realizacji zadań oraz sposób finansowania zleconych działań w zależności od statusu prawnego jednostek.
Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu:
MC
Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu:
Paweł Olszewski Sekretarz Stanu
Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM:
MC
Planowany termin przyjęcia projektu przez RM:
IV kwartał 2024 r.