Projekt ustawy o zmianie ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej
16.03.2021
Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej, przedłożony przez ministra rodziny i polityki społecznej.
Rząd chce zapewnić lepszą efektywność realizacji programów, które mogą być przyjęte w oparciu o ustawę z 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej. Aby to umożliwić, wprowadzono podstawę prawną do realizacji programów w drodze elektronicznej w szerszym niż dotychczas zakresie.
Będzie to kolejny krok w cyfryzacji usług publicznych. Statystyki pokazują, że Polacy w przeważającej większości korzystają z elektronicznej drogi ubiegania się o świadczenia. Dla przykładu, w 2020 r. zostało złożonych 3,2 mln wniosków o świadczenie „Dobry start”, w tym prawie 2,3 mln elektronicznych. Oznacza to, że drogę on-line wybrało ponad 70 proc. wnioskodawców.
Najważniejsze rozwiązania
- Rada Ministrów będzie mogła określić w rozporządzeniu dotyczącym szczegółowych warunków realizacji programu, że:
- składanie wniosku i załączników do wniosku o przyznanie świadczeń, a także wnoszenie innych pism w sprawie świadczeń,
- doręczanie decyzji, informacji, postanowień, zawiadomień, wezwań, zaświadczeń, i innych pism w sprawie świadczeń
– odbywa się wyłącznie w drodze elektronicznej, za pomocą systemów teleinformatycznych określonych w rozporządzeniu Rady Ministrów.
- Decyzje, informacje, postanowienia, zawiadomienia, wezwania, zaświadczenia i inne pisma opatrywane będą kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym, podpisem osobistym, kwalifikowaną pieczęcią elektroniczną organu realizującego świadczenia albo zamieszczać się będzie w nich imię, nazwisko i stanowisko służbowe osoby upoważnionej do ich wydania.
- W przypadku, gdy Rada Ministrów przyjmie takie rozwiązanie, organ realizujący świadczenia przyznane na podstawie programu będzie musiał zapewnić – w swojej siedzibie, oddziale lub innej wyznaczonej jednostce organizacyjnej – dostęp do środków technicznych umożliwiających złożenie wniosku i odbiór korespondencji. Organ realizujący świadczenia będzie musiał także zapewnić pomoc przy wnoszeniu i odbiorze tych dokumentów.
- Takie rozwiązania zapewnią, że żadna osoba uprawniona do świadczeń przysługujących na podstawie programu nie zostanie pozbawiona możliwości wnioskowania o ich przyznanie.
Nowe przepisy wejdą w życie po 14 dniach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw.