W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Projekt ustawy o zmianie ustawy o współpracy rozwojowej oraz niektórych innych ustaw
{"register":{"columns":[{"header":"Numer projektu","value":"UD151","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"sequence":{"regex":"UD{#UD_1}"},"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Rodzaj dokumentu","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"Projekty ustaw","value":"Projekty ustaw"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Typ dokumentu","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"D – pozostałe projekty","value":"D – pozostałe projekty"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Cele projektu oraz informacja o przyczynach i potrzebie rozwiązań planowanych w projekcie","value":"Polska, jako państwo członkowskie Organizacji Narodów Zjednoczonych, Unii Europejskiej oraz Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (Organisation for Economic Cooperation and Development, OECD), podjęła szereg zobowiązań w zakresie zwiększenia swojej aktywności na arenie międzynarodowej na rzecz redukcji ubóstwa i zwiększania swojej pomocy rozwojowej (Official Development Assistance, ODA). Zgodnie z rekomendacjami Komitetu Pomocy Rozwojowej\nOECD (Development Assistance Committee, DAC OECD), Polska realizuje przyjęte przez Komitet wytyczne i stosuje się do jego rekomendacji. W myśl podjętych zobowiązań, Polska dąży do systematycznego zwiększania nakładów finansowych przeznaczanych na współpracę rozwojową – do poziomu 0,33% DNB w 2030 roku w celu wsparcia osiągnięcia poziomu 0,7% DNB w 2030 roku dla całej Unii Europejskiej. Priorytety geograficzne i tematyczne polskiej pomocy wynikają z „Wieloletniego programu współpracy rozwojowej na lata 2021-2030. Solidarność dla rozwoju”, przyjętego przez Radę Ministrów w dniu 19 stycznia 2021 r.\nW 2022 r. na Polską pomoc przeznaczono ponad 15 mld PLN, co stanowi 0,53% DNB. Niemal trzykrotny wzrost ODA w stosunku do roku poprzedniego był spowodowany bezprecedensowym wsparciem dla uchodźców z Ukrainy oraz zwiększeniem nakładów na wpłaty do organizacji międzynarodowych. W celu osiągnięcia dalszego wzrostu wydatków związanych ze współpracą rozwojową, istnieje konieczność odpowiedniej modernizacji instrumentów pomocy rozwojowej oraz poszerzenia grona podmiotów, które mogłyby uczestniczyć w ich wykorzystaniu. Nowoczesne trendy w zakresie współpracy rozwojowej zakładają zwiększenie znaczenia i udziału finansowych instytucji rozwoju (tj. banków i agencji rozwoju, a także międzynarodowych instytucji finansowych). Podmioty te posiadają szerokie doświadczenie w zakresie realizacji projektów o charakterze rozwojowym oraz mają odpowiednie kompetencje merytoryczne i potencjał do budowania i rozwijania instrumentów finansowych, które pozwalają na realizację programów i projektów o charakterze wieloletnim.\nBank Gospodarstwa Krajowego (dalej „BGK”) jako jedyna instytucja finansowa w Polsce posiada akredytację Komisji Europejskiej (tzw. pillar-assesment). BGK pozytywnie przeszedł audyt w ramach wszystkich 9 filarów podlegających ocenie i może być traktowany przez Komisję Europejską jako potencjalny partner wdrażający programy, które umożliwiają dostęp do środków unijnych i gwarancji budżetowej na podstawie zarządzania bezpośredniego, umożliwiając łączenie środków krajowych przeznaczonych na politykę rozwojową ze środkami Unii Europejskiej na te cele (pochodzącymi m. in. z Instrumentu na rzecz Ukrainy (ang. „Ukraine Facility”).\nObecnie obowiązujące przepisy prawa w Polsce uniemożliwiają BGK realizację ww. działań z zakresu współpracy rozwojowej. Brak odpowiednich rozwiązań prawnych nie tylko ogranicza katalog dostępnych instrumentów finansowy stosowanych w pomocy rozwojowej ale również uniemożliwia wykorzystywanie środków finansowych oferowanych przez Komisję Europejską i inne międzynarodowe instytucje finansowe.","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Istota rozwiązań planowanych w projekcie, w tym proponowane środki realizacji","value":"Zmiany w ustawie z dnia 16 września 2011 r. o współpracy rozwojowej mają na celu trwałe wpisanie BGK w system instytucji wspierających współpracę rozwojową i umożliwienie ministrowi właściwemu do spraw finansów publicznych, działającemu w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw zagranicznych, powierzanie BGK zadań z tego zakresu.\nW ten sposób budują fundament dla pozyskiwania przez BGK środków na realizację zadań rozwojowych ze źródeł zewnętrznych, pozwalając na zwiększenie poziomu oddziaływania przeznaczonych na współpracę rozwojową środków krajowych.\nZmienioną ustawą o współpracy rozwojowej tworzy się zatem, działający w BGK, Fundusz Instrumentów Współpracy Rozwojowej, zwany dalej „FIWR” – w celu wsparcia realizacji przez BGK współpracy rozwojowej w państwach rozwijających się.\nUtworzenie FIWR pozwoli na realizowanie przez BGK działań z zakresu współpracy rozwojowej, między innymi poprzez pozabilansowe środki finansowe, co w konsekwencji umożliwi tworzenie preferencyjnych oraz dedykowanych dla danej potrzeby produktów, wspierając wdrażanie polskiej pomocy rozwojowej.\nProponuje się również wprowadzenie odpowiednich zmian w ustawie z dnia 14 marca 2003 r. o Banku Gospodarstwa Krajowego, mających na celu instytucjonalne wzmocnienie BGK w obszarze współpracy rozwojowej poprzez wyraźne wskazanie, że BGK jako polski bank rozwoju jest uprawniony do wykonywania zadań z zakresu współpracy rozwojowej, jak również rozszerzenie celów działania BGK w tym zakresie poza terytorium Polski. Umożliwi to również współpracę BGK z innymi międzynarodowymi instytucjami pomocowymi oraz wykorzystywanie zagranicznych środków przeznaczonych na współpracę rozwojowa.\nW konsekwencji powyższych zmian proponuje się również wprowadzić zmiany w ustawie z dnia 29 sierpnia 1997 r. − Prawo bankowe, mające na celu powierzenie bankowi lub instytucji finansowej mającej siedzibę poza granicami Polski dokonywania oceny zdolności do spłaty zobowiązania i analizy ryzyka wypłaty zobowiązania w przypadku udzielania poręczeń lub gwarancji w ramach pomocy rozwojowej.","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Oddziaływanie na życie społeczne nowych regulacji prawnych","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Spodziewane skutki i następstwa projektowanych regulacji prawnych","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Sposoby mierzenia efektów nowych regulacji prawnych","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"MF","value":"MF"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu","value":"Paweł Karbownik Podsekretarz Stanu","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"MF","value":"MF"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Planowany termin przyjęcia projektu przez RM","value":"I kwartał 2025 r.","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacja o rezygnacji z prac nad projektem","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Status realizacji","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"}]}}
Numer projektu:
UD151
Rodzaj dokumentu:
Projekty ustaw
Typ dokumentu:
D – pozostałe projekty
Cele projektu oraz informacja o przyczynach i potrzebie rozwiązań planowanych w projekcie:
Polska, jako państwo członkowskie Organizacji Narodów Zjednoczonych, Unii Europejskiej oraz Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (Organisation for Economic Cooperation and Development, OECD), podjęła szereg zobowiązań w zakresie zwiększenia swojej aktywności na arenie międzynarodowej na rzecz redukcji ubóstwa i zwiększania swojej pomocy rozwojowej (Official Development Assistance, ODA). Zgodnie z rekomendacjami Komitetu Pomocy Rozwojowej OECD (Development Assistance Committee, DAC OECD), Polska realizuje przyjęte przez Komitet wytyczne i stosuje się do jego rekomendacji. W myśl podjętych zobowiązań, Polska dąży do systematycznego zwiększania nakładów finansowych przeznaczanych na współpracę rozwojową – do poziomu 0,33% DNB w 2030 roku w celu wsparcia osiągnięcia poziomu 0,7% DNB w 2030 roku dla całej Unii Europejskiej. Priorytety geograficzne i tematyczne polskiej pomocy wynikają z „Wieloletniego programu współpracy rozwojowej na lata 2021-2030. Solidarność dla rozwoju”, przyjętego przez Radę Ministrów w dniu 19 stycznia 2021 r. W 2022 r. na Polską pomoc przeznaczono ponad 15 mld PLN, co stanowi 0,53% DNB. Niemal trzykrotny wzrost ODA w stosunku do roku poprzedniego był spowodowany bezprecedensowym wsparciem dla uchodźców z Ukrainy oraz zwiększeniem nakładów na wpłaty do organizacji międzynarodowych. W celu osiągnięcia dalszego wzrostu wydatków związanych ze współpracą rozwojową, istnieje konieczność odpowiedniej modernizacji instrumentów pomocy rozwojowej oraz poszerzenia grona podmiotów, które mogłyby uczestniczyć w ich wykorzystaniu. Nowoczesne trendy w zakresie współpracy rozwojowej zakładają zwiększenie znaczenia i udziału finansowych instytucji rozwoju (tj. banków i agencji rozwoju, a także międzynarodowych instytucji finansowych). Podmioty te posiadają szerokie doświadczenie w zakresie realizacji projektów o charakterze rozwojowym oraz mają odpowiednie kompetencje merytoryczne i potencjał do budowania i rozwijania instrumentów finansowych, które pozwalają na realizację programów i projektów o charakterze wieloletnim. Bank Gospodarstwa Krajowego (dalej „BGK”) jako jedyna instytucja finansowa w Polsce posiada akredytację Komisji Europejskiej (tzw. pillar-assesment). BGK pozytywnie przeszedł audyt w ramach wszystkich 9 filarów podlegających ocenie i może być traktowany przez Komisję Europejską jako potencjalny partner wdrażający programy, które umożliwiają dostęp do środków unijnych i gwarancji budżetowej na podstawie zarządzania bezpośredniego, umożliwiając łączenie środków krajowych przeznaczonych na politykę rozwojową ze środkami Unii Europejskiej na te cele (pochodzącymi m. in. z Instrumentu na rzecz Ukrainy (ang. „Ukraine Facility”). Obecnie obowiązujące przepisy prawa w Polsce uniemożliwiają BGK realizację ww. działań z zakresu współpracy rozwojowej. Brak odpowiednich rozwiązań prawnych nie tylko ogranicza katalog dostępnych instrumentów finansowy stosowanych w pomocy rozwojowej ale również uniemożliwia wykorzystywanie środków finansowych oferowanych przez Komisję Europejską i inne międzynarodowe instytucje finansowe.
Istota rozwiązań planowanych w projekcie, w tym proponowane środki realizacji:
Zmiany w ustawie z dnia 16 września 2011 r. o współpracy rozwojowej mają na celu trwałe wpisanie BGK w system instytucji wspierających współpracę rozwojową i umożliwienie ministrowi właściwemu do spraw finansów publicznych, działającemu w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw zagranicznych, powierzanie BGK zadań z tego zakresu. W ten sposób budują fundament dla pozyskiwania przez BGK środków na realizację zadań rozwojowych ze źródeł zewnętrznych, pozwalając na zwiększenie poziomu oddziaływania przeznaczonych na współpracę rozwojową środków krajowych. Zmienioną ustawą o współpracy rozwojowej tworzy się zatem, działający w BGK, Fundusz Instrumentów Współpracy Rozwojowej, zwany dalej „FIWR” – w celu wsparcia realizacji przez BGK współpracy rozwojowej w państwach rozwijających się. Utworzenie FIWR pozwoli na realizowanie przez BGK działań z zakresu współpracy rozwojowej, między innymi poprzez pozabilansowe środki finansowe, co w konsekwencji umożliwi tworzenie preferencyjnych oraz dedykowanych dla danej potrzeby produktów, wspierając wdrażanie polskiej pomocy rozwojowej. Proponuje się również wprowadzenie odpowiednich zmian w ustawie z dnia 14 marca 2003 r. o Banku Gospodarstwa Krajowego, mających na celu instytucjonalne wzmocnienie BGK w obszarze współpracy rozwojowej poprzez wyraźne wskazanie, że BGK jako polski bank rozwoju jest uprawniony do wykonywania zadań z zakresu współpracy rozwojowej, jak również rozszerzenie celów działania BGK w tym zakresie poza terytorium Polski. Umożliwi to również współpracę BGK z innymi międzynarodowymi instytucjami pomocowymi oraz wykorzystywanie zagranicznych środków przeznaczonych na współpracę rozwojowa. W konsekwencji powyższych zmian proponuje się również wprowadzić zmiany w ustawie z dnia 29 sierpnia 1997 r. − Prawo bankowe, mające na celu powierzenie bankowi lub instytucji finansowej mającej siedzibę poza granicami Polski dokonywania oceny zdolności do spłaty zobowiązania i analizy ryzyka wypłaty zobowiązania w przypadku udzielania poręczeń lub gwarancji w ramach pomocy rozwojowej.