W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Projekt ustawy o zmianie ustawy o wymianie informacji podatkowych z innymi państwami oraz niektórych innych ustaw

{"register":{"columns":[{"header":"Numer projektu","value":"UC9","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"sequence":{"regex":"UC{#UC_1}"},"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Rodzaj dokumentu","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"Projekty ustaw","value":"Projekty ustaw"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Typ dokumentu","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"C – projekty implementujące UE","value":"C – projekty implementujące UE"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Cele projektu oraz informacja o przyczynach i potrzebie rozwiązań planowanych w projekcie","value":"W ostatnich latach Komisja monitorowała stosowanie dyrektywy 2011/16/UE. Mimo, że wprowadzono znaczące usprawnienia w dziedzinie automatycznej wymiany informacji, uznano, że wciąż konieczna jest poprawa przepisów, które odnoszą się do wszystkich form wymiany informacji i współpracy administracyjnej.\nPlanowane w projekcie rozwiązania są wprowadzane głównie w celu transpozycji regulacji prawnych zawartych w dyrektywie Rady (UE) 2021/514 zmieniającej dyrektywę 2011/16/UE w sprawie współpracy administracyjnej w dziedzinie opodatkowania (dalej jako: DAC7).\nWprowadzane przepisy mają na celu intensyfikację działań w obszarze zwalczania oszustw podatkowych poprzez zlikwidowanie problemu ograniczonej sprawozdawczości finansowej dotyczącej dochodów uzyskanych za pośrednictwem platform cyfrowych. Brak ww. sprawozdawczości oraz zbyt niska skuteczność współpracy administracji podatkowych, jak również trudności związane z uzyskiwaniem informacji o dochodach generowanych przez\nsprzedawców korzystających z pośrednictwa platform cyfrowych mogą skutkować omijaniem obowiązku płacenia podatku w państwie rezydencji. Proponowane przepisy są odpowiedzią na te problemy. Uregulowanie kwestii sprawozdawczości operatorów platform cyfrowych powinno pozwolić uzyskiwać dochody podatkowe niezbędne do zaspokojenia potrzeb finansowych państwa.","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Istota rozwiązań planowanych w projekcie, w tym proponowane środki realizacji","value":"Celem zmian ujętych w proponowanej ustawie jest udoskonalenie i rozszerzenie obowiązujących przepisów dotyczących zakresu wymiany informacji i współpracy administracyjnej w sprawach podatkowych poprzez:\n- nałożenie na platformy cyfrowe obowiązku sprawozdawczego dotyczącego sprzedawców działających z pomocą tych platform,\n- zbudowanie mechanizmu wymiany informacji o sprzedawcach pomiędzy państwami członkowskimi oraz\n- poprawę obecnych mechanizmów współpracy między administracjami, w tym wprowadzenie możliwości przeprowadzania wspólnych kontroli.\nKluczowe znaczenie ma wzmocnienie współpracy administracyjnej i wymiany informacji. Dzięki temu, zwiększy się skuteczność poboru sprawiedliwej części obciążenia podatkowego od ogółu podatników.\nBy osiągnąć powyższe cele, ustawa wprowadza podatkowe obowiązki sprawozdawcze dla operatorów platform cyfrowych w ustawie z dnia 9 marca 2017 r. o wymianie informacji podatkowych z innymi państwami, a także w wymaganym zakresie nowelizuje także przepisy innych ustaw.\nImplementacja ww. rozwiązań do krajowego porządku prawnego pozwoli zrealizować jeden z podstawowych celów DAC7, którym jest uzyskanie informacji o podatnikach uzyskujących dochód ze świadczenia usług i sprzedaży towarów za pośrednictwem platform cyfrowych.","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Oddziaływanie na życie społeczne nowych regulacji prawnych","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Spodziewane skutki i następstwa projektowanych regulacji prawnych","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Sposoby mierzenia efektów nowych regulacji prawnych","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"MF","value":"MF"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu","value":"Jarosław Neneman Podsekretarz Stanu","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"MF","value":"MF"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Planowany termin przyjęcia projektu przez RM","value":"I kwartał 2024 r. ZREALIZOWANY, Rada Ministrów przyjęła 9 kwietnia 2024 r.","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacja o rezygnacji z prac nad projektem","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Status realizacji","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"Zrealizowany","value":"Zrealizowany"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"}]}}
Numer projektu:
UC9
Rodzaj dokumentu:
Projekty ustaw
Typ dokumentu:
C – projekty implementujące UE
Cele projektu oraz informacja o przyczynach i potrzebie rozwiązań planowanych w projekcie:
W ostatnich latach Komisja monitorowała stosowanie dyrektywy 2011/16/UE. Mimo, że wprowadzono znaczące usprawnienia w dziedzinie automatycznej wymiany informacji, uznano, że wciąż konieczna jest poprawa przepisów, które odnoszą się do wszystkich form wymiany informacji i współpracy administracyjnej.
Planowane w projekcie rozwiązania są wprowadzane głównie w celu transpozycji regulacji prawnych zawartych w dyrektywie Rady (UE) 2021/514 zmieniającej dyrektywę 2011/16/UE w sprawie współpracy administracyjnej w dziedzinie opodatkowania (dalej jako: DAC7).
Wprowadzane przepisy mają na celu intensyfikację działań w obszarze zwalczania oszustw podatkowych poprzez zlikwidowanie problemu ograniczonej sprawozdawczości finansowej dotyczącej dochodów uzyskanych za pośrednictwem platform cyfrowych. Brak ww. sprawozdawczości oraz zbyt niska skuteczność współpracy administracji podatkowych, jak również trudności związane z uzyskiwaniem informacji o dochodach generowanych przez
sprzedawców korzystających z pośrednictwa platform cyfrowych mogą skutkować omijaniem obowiązku płacenia podatku w państwie rezydencji. Proponowane przepisy są odpowiedzią na te problemy. Uregulowanie kwestii sprawozdawczości operatorów platform cyfrowych powinno pozwolić uzyskiwać dochody podatkowe niezbędne do zaspokojenia potrzeb finansowych państwa.
Istota rozwiązań planowanych w projekcie, w tym proponowane środki realizacji:
Celem zmian ujętych w proponowanej ustawie jest udoskonalenie i rozszerzenie obowiązujących przepisów dotyczących zakresu wymiany informacji i współpracy administracyjnej w sprawach podatkowych poprzez:
- nałożenie na platformy cyfrowe obowiązku sprawozdawczego dotyczącego sprzedawców działających z pomocą tych platform,
- zbudowanie mechanizmu wymiany informacji o sprzedawcach pomiędzy państwami członkowskimi oraz
- poprawę obecnych mechanizmów współpracy między administracjami, w tym wprowadzenie możliwości przeprowadzania wspólnych kontroli.
Kluczowe znaczenie ma wzmocnienie współpracy administracyjnej i wymiany informacji. Dzięki temu, zwiększy się skuteczność poboru sprawiedliwej części obciążenia podatkowego od ogółu podatników.
By osiągnąć powyższe cele, ustawa wprowadza podatkowe obowiązki sprawozdawcze dla operatorów platform cyfrowych w ustawie z dnia 9 marca 2017 r. o wymianie informacji podatkowych z innymi państwami, a także w wymaganym zakresie nowelizuje także przepisy innych ustaw.
Implementacja ww. rozwiązań do krajowego porządku prawnego pozwoli zrealizować jeden z podstawowych celów DAC7, którym jest uzyskanie informacji o podatnikach uzyskujących dochód ze świadczenia usług i sprzedaży towarów za pośrednictwem platform cyfrowych.
Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu:
MF
Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu:
Jarosław Neneman Podsekretarz Stanu
Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM:
MF
Planowany termin przyjęcia projektu przez RM:
I kwartał 2024 r. ZREALIZOWANY, Rada Ministrów przyjęła 9 kwietnia 2024 r.
Informacja o rezygnacji z prac nad projektem:
Status realizacji:
Zrealizowany