Projekt ustawy o zmianie ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz ustawy o zmianie ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz niektórych innych ustaw
{"register":{"columns":[{"header":"Numer projektu","value":"UD33","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"sequence":{"regex":"UD{#UD_1}"},"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Rodzaj dokumentu","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"Projekty ustaw","value":"Projekty ustaw"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Typ dokumentu","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"D – pozostałe projekty","value":"D – pozostałe projekty"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Cele projektu oraz informacja o przyczynach i potrzebie rozwiązań planowanych w projekcie","value":"W celu usprawnienia wdrażania Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności, zwanego dalej „KPO”, a także w kontekście konieczności efektywnego alokowania dodatkowej puli pożyczki, o której mowa w art. 12 ust. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/241 z dnia 12 lutego 2021 r. ustanawiającego Instrument na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności (Dz. Urz. UE L 57 z 18.02.2021, str. 17, z późn. zm.), uwzględnionej w ramach rewizji KPO, zatwierdzonej dnia 8 grudnia 2023 r. decyzją wykonawczą Rady (UE) [1], celowe jest wprowadzenie zmian w ustawie z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. z 2024 r. poz. 324), zwanej dalej „uzppr”, które są niezbędne dla właściwego wykorzystania środków zrewidowanego KPO. Zidentyfikowane utrudnienia we wdrażaniu KPO odnoszą się głównie do inwestycji z części pożyczkowej Instrumentu na Rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności, zwanego dalej „RRF”, stąd proponowane zmiany koncentrują się przede wszystkim na tych kwestiach. \nProjekt ustawy przewiduje również zmianę kalendarza prac nad programowaniem polityki rozwoju. Zmiana uwarunkowań politycznych oraz konieczność programowania rozwoju w sekwencji powiązanych ze sobą i następujących po sobie procesów, wymaga przesunięcia ustawowych terminów na przyjęcie przez Radę Ministrów koncepcji rozwoju kraju oraz na uchwalenie przez sejmiki województw strategii rozwoju województw.\n\n[1] https://data.consilium.europa.eu/doc/document/ST-15835-2023-REV-1/en/pdf ","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Istota rozwiązań planowanych w projekcie, w tym proponowane środki realizacji","value":"1. Umożliwienie podpisywania i rozliczania w euro umów o objęcie przedsięwzięć wsparciem.\nUmożliwienie podpisywania umów o objęcie przedsięwzięć wsparciem oraz rozliczania się z wykonawcami w euro ma na celu zwiększenie zainteresowania środkami z części pożyczkowej RRF, m.in. w przypadku planowanej inwestycji G1.3.2 Budowa morskich farm wiatrowych (Fundusz na rzecz morskiej energetyki wiatrowej – 4,785 mld euro). Brak takiej możliwości może spowodować, że to zainteresowanie będzie mniejsze niż dostępne środki lub że w ogóle nie będzie możliwości zrealizowania tej inwestycji. W związku z powyższym zaproponowane zostało wskazanie w uzppr, że inwestycje z części pożyczkowej RRF mogą być finansowane w euro.\nZmieniane przepisy obejmą możliwością finansowanie w euro tylko inwestycji z części pożyczkowej RRF realizowanych w formie pożyczek.\nZasady na jakich ustalana będzie wysokości środków na finansowanie inwestycji realizowanych w formie pożyczek – zarówno w złotych, jak i w euro – zostanie określona w dodawanych w art. 14ll ust. 7a–7c, natomiast do nadzorowania wykorzystania limitów części pożyczkowej RRF w euro i złotych, będzie zobligowany minister właściwy do spraw rozwoju regionalnego.\nZgodnie ze zmianami proponowanymi w art. 14lq minister właściwy do spraw finansów publicznych będzie przekazywał środki z budżetu państwa na realizację inwestycji w formie pożyczek:\n1) na rachunki prowadzone w złotych – instytucjom odpowiedzialnym za realizację inwestycji,\n2) na rachunek prowadzony w euro w Narodowym Banku Polskim, na którym gromadzone są środki części pożyczkowej RRF – ministrowi właściwemu do spraw rozwoju regionalnego\n– w zależności od waluty w jakiej inwestycja jest przewidziana do finansowania, zgodnie z porozumieniem, o którym mowa w art. 14le ust. 2 pkt 2 uzppr.\nNatomiast minister właściwy do spraw rozwoju regionalnego będzie przekazywał na rachunki prowadzone w euro instytucjom odpowiedzialnym za realizację inwestycji środki otrzymane z budżetu państwa na realizację inwestycji w formie pożyczek, finansowanej w euro zgodnie z porozumieniem, o którym mowa w art. 14le ust. 2 pkt 2 uzppr.\nPodstawą dokonania przez ministra właściwego do spraw finansów publicznych wypłaty środków na finansowanie inwestycji realizowanych w formie pożyczek:\n1) instytucji odpowiedzialnej za realizację inwestycji – będzie zlecenie wypłaty wystawione przez instytucję odpowiedzialną za realizację inwestycji oraz każdorazowa zgoda ministra właściwego do spraw rozwoju regionalnego na dokonanie wypłaty;\n2) ministrowi właściwemu do spraw rozwoju regionalnego – będzie zlecenie wypłaty wystawione przez tego ministra, na rachunek na prowadzony w euro.\nWypłata środków będzie następowała zgodnie z harmonogramem realizacji przychodów, rozchodów oraz dochodów w zakresie inwestycji finansowanych z pożyczki, na dany rok budżetowy, który podlega aktualizacji.\nPonadto wskazuje się, że zlecenie wypłaty środków uwzględnia środki planowane do przekazania przez instytucję odpowiedzialną za realizację inwestycji:\n1) ostatecznemu odbiorcy wsparcia,\n2) Bankowi Gospodarstwa Krajowego,\n3) Narodowemu Funduszowi Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej\nw terminie dwóch dni roboczych od daty wpływu środków na rachunek instytucji odpowiedzialnej za realizację inwestycji. Środki niewykorzystanie w powyższym terminie będą podlegały zwrotowi na rachunek ministra właściwego do spraw finansów publicznych, z którego zostały przekazane.\nInstytucje odpowiedzialne za realizację inwestycji będą przygotowywały dla ministra właściwego do spraw finansów publicznych oraz ministra właściwego do spraw rozwoju regionalnego zapotrzebowania na środki oraz informacje o wykorzystaniu środków na rachunku własnym oraz środków przekazanych Bankowi Gospodarstwa Krajowego lub Narodowemu Funduszowi Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.\nPonadto, proponuje się uzupełnienie katalogu elementów umowy zawieranej odpowiednio przez Bank Gospodarstwa Krajowego lub Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej z instytucją odpowiedzialną za realizację inwestycji o kwestię dotyczące warunków i terminów zwrotu środków, w tym środków nieprawidłowo wykorzystanych lub pobranych w nadmiernej wysokości lub w sposób nienależny.\nJednocześnie w związku z umożliwieniem finansowania inwestycji zarówno w złotych, jak i w euro, konieczne stało się uregulowanie kwestii zwrotu środków pożyczek przyznanych na realizację inwestycji wypłaconych w euro.\nZgodnie z art. 14lzi instytucja odpowiedzialna za realizację inwestycji przekazuje te środki w:\n1) złotych – na rachunek wskazany przez ministra właściwego do spraw finansów publicznych;\n2) euro – na rachunek wskazany przez ministra właściwego do spraw rozwoju regionalnego.\nNatomiast środki zwrócone w euro minister właściwy do spraw rozwoju regionalnego będzie przekazywał na rachunek wskazany przez ministra właściwego do spraw finansów publicznych.\n2. Stworzenie podstawy prawnej do zaciągania zobowiązań przez podmioty realizujące zadania związane z realizacją inwestycji.\nW związku z postulatami podmiotów realizujących zadania związane z realizacją inwestycji proponuje się stworzenie podstawy prawnej, analogicznej do tej ustalonej dla programów polityki spójności w art. 193 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2023 r. poz. 1270, z późn. zm.), która umożliwi zaciąganie zobowiązań w danym roku podmiotom realizującym zadania związane z realizacją inwestycji w formie pożyczek w ramach KPO. W związku z powyższym proponuje się, aby podmioty realizujące zadania związane z realizacją inwestycji mogły zaciągać zobowiązania w danym roku, zgodnie z umowami o objęcie przedsięwzięcia wsparciem zwrotnym zawartymi z ostatecznymi odbiorcami wsparcia, do wysokości środków przeznaczonych na realizację inwestycji określonej w porozumieniu, o którym mowa w art. 14le ust. 2 pkt 2, jednak nie wyższej niż kwota, do której mogą być udzielane pożyczki w danym roku, określonej w ustawie budżetowej na ten rok, z zastrzeżeniem art. 14ll ust. 7.\nPodziału kwoty, do której mogą być udzielane pożyczki w danym roku, określonej w ustawie budżetowej na ten rok, na poszczególne inwestycje, o których mowa w art. 14ll ust. 2 pkt 1, będzie dokonywał minister właściwy do spraw rozwoju regionalnego, informując o tym instytucje odpowiedzialne za realizację tych inwestycji oraz ministra właściwego do sprawy finansów publicznych. Jednocześnie w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po zakończeniu kwartału minister właściwy do spraw rozwoju regionalnego będzie przedstawiał ministrowi właściwemu do spraw finansów publicznych, informację o wysokości ww. zobowiązań.\n3. Zmiany w ustawie z dnia 15 lipca 2020 r. o zmianie ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 1378, z późn. zm.).\n1) przesunięcie terminu przyjęcia przez Radę Ministrów koncepcji rozwoju kraju o rok, tj. do dnia 31 grudnia 2024 r., pozwoli na lepsze odzwierciedlenie w niej aspiracji obecnego rządu w zakresie kierunków rozwoju kraju oraz przeprowadzenie szeroko zakrojonych konsultacji społecznych projektu dokumentu;\n2) wydłużenie czasu na aktualizacje strategii rozwoju województw o rok, tj. do dnia 31 grudnia 2026 r., pozwoli na skoordynowanie prac nad dokumentami strategicznymi. Przesunięcie terminu zapewni spójność strategii rozwoju województw z nowymi krajowymi dokumentami strategicznymi, w tym ze średniookresową strategią rozwoju kraju oraz z krajową strategią rozwoju regionalnego. \nObecnie trwają prace nad założeniami nowej średniookresowej strategii rozwoju kraju i krajowej strategii rozwoju regionalnego;\n3) propozycja przesunięcia terminu uchylenia rozdziału 3a uzppr – Polityka miejska wynika z potrzeby odzwierciedlenia priorytetów Rządu co do kierunków zrównoważonego rozwoju miast, z konieczności przygotowania ustawy o zrównoważonym rozwoju miast, która zakresem obejmować będzie kwestie będące w gestii różnych działów administracji rządowej i jednostek samorządu terytorialnego oraz przeprowadzenia szeroko zakrojonych konsultacji społecznych w tym względzie z różnymi interesariuszami polityki miejskiej. Propozycja przesunięcia terminu uchylenia przepisów uzppr wynika również z potrzeby pełniejszego uwzględnienia w pracach nad ustawą rozstrzygnięć dotyczących podziału zadań, wynikających z Planu Implementacji Krajowej Polityki Miejskiej 2030, przewidzianych do realizacji przez właściwych ministrów.","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Oddziaływanie na życie społeczne nowych regulacji prawnych","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Spodziewane skutki i następstwa projektowanych regulacji prawnych","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Sposoby mierzenia efektów nowych regulacji prawnych","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"MFiPR","value":"MFiPR"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu","value":"Katarzyna Pełczyńska-Nałęcz Minister Funduszy i Polityki Regionalnej","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"MFiPR","value":"MFiPR"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Planowany termin przyjęcia projektu przez RM","value":"II kwartał 2024 r. ZREALIZOWANY Rada Ministrów przyjęła 16 kwietnia 2024 r.","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacja o rezygnacji z prac nad projektem","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Status realizacji","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"Zrealizowany","value":"Zrealizowany"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"}]}}
Numer projektu:
UD33
Rodzaj dokumentu:
Projekty ustaw
Typ dokumentu:
D – pozostałe projekty
Cele projektu oraz informacja o przyczynach i potrzebie rozwiązań planowanych w projekcie:
W celu usprawnienia wdrażania Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności, zwanego dalej „KPO”, a także w kontekście konieczności efektywnego alokowania dodatkowej puli pożyczki, o której mowa w art. 12 ust. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/241 z dnia 12 lutego 2021 r. ustanawiającego Instrument na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności (Dz. Urz. UE L 57 z 18.02.2021, str. 17, z późn. zm.), uwzględnionej w ramach rewizji KPO, zatwierdzonej dnia 8 grudnia 2023 r. decyzją wykonawczą Rady (UE) [1], celowe jest wprowadzenie zmian w ustawie z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. z 2024 r. poz. 324), zwanej dalej „uzppr”, które są niezbędne dla właściwego wykorzystania środków zrewidowanego KPO. Zidentyfikowane utrudnienia we wdrażaniu KPO odnoszą się głównie do inwestycji z części pożyczkowej Instrumentu na Rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności, zwanego dalej „RRF”, stąd proponowane zmiany koncentrują się przede wszystkim na tych kwestiach. Projekt ustawy przewiduje również zmianę kalendarza prac nad programowaniem polityki rozwoju. Zmiana uwarunkowań politycznych oraz konieczność programowania rozwoju w sekwencji powiązanych ze sobą i następujących po sobie procesów, wymaga przesunięcia ustawowych terminów na przyjęcie przez Radę Ministrów koncepcji rozwoju kraju oraz na uchwalenie przez sejmiki województw strategii rozwoju województw.
Istota rozwiązań planowanych w projekcie, w tym proponowane środki realizacji:
1. Umożliwienie podpisywania i rozliczania w euro umów o objęcie przedsięwzięć wsparciem. Umożliwienie podpisywania umów o objęcie przedsięwzięć wsparciem oraz rozliczania się z wykonawcami w euro ma na celu zwiększenie zainteresowania środkami z części pożyczkowej RRF, m.in. w przypadku planowanej inwestycji G1.3.2 Budowa morskich farm wiatrowych (Fundusz na rzecz morskiej energetyki wiatrowej – 4,785 mld euro). Brak takiej możliwości może spowodować, że to zainteresowanie będzie mniejsze niż dostępne środki lub że w ogóle nie będzie możliwości zrealizowania tej inwestycji. W związku z powyższym zaproponowane zostało wskazanie w uzppr, że inwestycje z części pożyczkowej RRF mogą być finansowane w euro. Zmieniane przepisy obejmą możliwością finansowanie w euro tylko inwestycji z części pożyczkowej RRF realizowanych w formie pożyczek. Zasady na jakich ustalana będzie wysokości środków na finansowanie inwestycji realizowanych w formie pożyczek – zarówno w złotych, jak i w euro – zostanie określona w dodawanych w art. 14ll ust. 7a–7c, natomiast do nadzorowania wykorzystania limitów części pożyczkowej RRF w euro i złotych, będzie zobligowany minister właściwy do spraw rozwoju regionalnego. Zgodnie ze zmianami proponowanymi w art. 14lq minister właściwy do spraw finansów publicznych będzie przekazywał środki z budżetu państwa na realizację inwestycji w formie pożyczek: 1) na rachunki prowadzone w złotych – instytucjom odpowiedzialnym za realizację inwestycji, 2) na rachunek prowadzony w euro w Narodowym Banku Polskim, na którym gromadzone są środki części pożyczkowej RRF – ministrowi właściwemu do spraw rozwoju regionalnego – w zależności od waluty w jakiej inwestycja jest przewidziana do finansowania, zgodnie z porozumieniem, o którym mowa w art. 14le ust. 2 pkt 2 uzppr. Natomiast minister właściwy do spraw rozwoju regionalnego będzie przekazywał na rachunki prowadzone w euro instytucjom odpowiedzialnym za realizację inwestycji środki otrzymane z budżetu państwa na realizację inwestycji w formie pożyczek, finansowanej w euro zgodnie z porozumieniem, o którym mowa w art. 14le ust. 2 pkt 2 uzppr. Podstawą dokonania przez ministra właściwego do spraw finansów publicznych wypłaty środków na finansowanie inwestycji realizowanych w formie pożyczek: 1) instytucji odpowiedzialnej za realizację inwestycji – będzie zlecenie wypłaty wystawione przez instytucję odpowiedzialną za realizację inwestycji oraz każdorazowa zgoda ministra właściwego do spraw rozwoju regionalnego na dokonanie wypłaty; 2) ministrowi właściwemu do spraw rozwoju regionalnego – będzie zlecenie wypłaty wystawione przez tego ministra, na rachunek na prowadzony w euro. Wypłata środków będzie następowała zgodnie z harmonogramem realizacji przychodów, rozchodów oraz dochodów w zakresie inwestycji finansowanych z pożyczki, na dany rok budżetowy, który podlega aktualizacji. Ponadto wskazuje się, że zlecenie wypłaty środków uwzględnia środki planowane do przekazania przez instytucję odpowiedzialną za realizację inwestycji: 1) ostatecznemu odbiorcy wsparcia, 2) Bankowi Gospodarstwa Krajowego, 3) Narodowemu Funduszowi Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w terminie dwóch dni roboczych od daty wpływu środków na rachunek instytucji odpowiedzialnej za realizację inwestycji. Środki niewykorzystanie w powyższym terminie będą podlegały zwrotowi na rachunek ministra właściwego do spraw finansów publicznych, z którego zostały przekazane. Instytucje odpowiedzialne za realizację inwestycji będą przygotowywały dla ministra właściwego do spraw finansów publicznych oraz ministra właściwego do spraw rozwoju regionalnego zapotrzebowania na środki oraz informacje o wykorzystaniu środków na rachunku własnym oraz środków przekazanych Bankowi Gospodarstwa Krajowego lub Narodowemu Funduszowi Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Ponadto, proponuje się uzupełnienie katalogu elementów umowy zawieranej odpowiednio przez Bank Gospodarstwa Krajowego lub Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej z instytucją odpowiedzialną za realizację inwestycji o kwestię dotyczące warunków i terminów zwrotu środków, w tym środków nieprawidłowo wykorzystanych lub pobranych w nadmiernej wysokości lub w sposób nienależny. Jednocześnie w związku z umożliwieniem finansowania inwestycji zarówno w złotych, jak i w euro, konieczne stało się uregulowanie kwestii zwrotu środków pożyczek przyznanych na realizację inwestycji wypłaconych w euro. Zgodnie z art. 14lzi instytucja odpowiedzialna za realizację inwestycji przekazuje te środki w: 1) złotych – na rachunek wskazany przez ministra właściwego do spraw finansów publicznych; 2) euro – na rachunek wskazany przez ministra właściwego do spraw rozwoju regionalnego. Natomiast środki zwrócone w euro minister właściwy do spraw rozwoju regionalnego będzie przekazywał na rachunek wskazany przez ministra właściwego do spraw finansów publicznych. 2. Stworzenie podstawy prawnej do zaciągania zobowiązań przez podmioty realizujące zadania związane z realizacją inwestycji. W związku z postulatami podmiotów realizujących zadania związane z realizacją inwestycji proponuje się stworzenie podstawy prawnej, analogicznej do tej ustalonej dla programów polityki spójności w art. 193 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2023 r. poz. 1270, z późn. zm.), która umożliwi zaciąganie zobowiązań w danym roku podmiotom realizującym zadania związane z realizacją inwestycji w formie pożyczek w ramach KPO. W związku z powyższym proponuje się, aby podmioty realizujące zadania związane z realizacją inwestycji mogły zaciągać zobowiązania w danym roku, zgodnie z umowami o objęcie przedsięwzięcia wsparciem zwrotnym zawartymi z ostatecznymi odbiorcami wsparcia, do wysokości środków przeznaczonych na realizację inwestycji określonej w porozumieniu, o którym mowa w art. 14le ust. 2 pkt 2, jednak nie wyższej niż kwota, do której mogą być udzielane pożyczki w danym roku, określonej w ustawie budżetowej na ten rok, z zastrzeżeniem art. 14ll ust. 7. Podziału kwoty, do której mogą być udzielane pożyczki w danym roku, określonej w ustawie budżetowej na ten rok, na poszczególne inwestycje, o których mowa w art. 14ll ust. 2 pkt 1, będzie dokonywał minister właściwy do spraw rozwoju regionalnego, informując o tym instytucje odpowiedzialne za realizację tych inwestycji oraz ministra właściwego do sprawy finansów publicznych. Jednocześnie w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po zakończeniu kwartału minister właściwy do spraw rozwoju regionalnego będzie przedstawiał ministrowi właściwemu do spraw finansów publicznych, informację o wysokości ww. zobowiązań. 3. Zmiany w ustawie z dnia 15 lipca 2020 r. o zmianie ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 1378, z późn. zm.). 1) przesunięcie terminu przyjęcia przez Radę Ministrów koncepcji rozwoju kraju o rok, tj. do dnia 31 grudnia 2024 r., pozwoli na lepsze odzwierciedlenie w niej aspiracji obecnego rządu w zakresie kierunków rozwoju kraju oraz przeprowadzenie szeroko zakrojonych konsultacji społecznych projektu dokumentu; 2) wydłużenie czasu na aktualizacje strategii rozwoju województw o rok, tj. do dnia 31 grudnia 2026 r., pozwoli na skoordynowanie prac nad dokumentami strategicznymi. Przesunięcie terminu zapewni spójność strategii rozwoju województw z nowymi krajowymi dokumentami strategicznymi, w tym ze średniookresową strategią rozwoju kraju oraz z krajową strategią rozwoju regionalnego. Obecnie trwają prace nad założeniami nowej średniookresowej strategii rozwoju kraju i krajowej strategii rozwoju regionalnego; 3) propozycja przesunięcia terminu uchylenia rozdziału 3a uzppr – Polityka miejska wynika z potrzeby odzwierciedlenia priorytetów Rządu co do kierunków zrównoważonego rozwoju miast, z konieczności przygotowania ustawy o zrównoważonym rozwoju miast, która zakresem obejmować będzie kwestie będące w gestii różnych działów administracji rządowej i jednostek samorządu terytorialnego oraz przeprowadzenia szeroko zakrojonych konsultacji społecznych w tym względzie z różnymi interesariuszami polityki miejskiej. Propozycja przesunięcia terminu uchylenia przepisów uzppr wynika również z potrzeby pełniejszego uwzględnienia w pracach nad ustawą rozstrzygnięć dotyczących podziału zadań, wynikających z Planu Implementacji Krajowej Polityki Miejskiej 2030, przewidzianych do realizacji przez właściwych ministrów.
Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu:
MFiPR
Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu:
Katarzyna Pełczyńska-Nałęcz Minister Funduszy i Polityki Regionalnej
Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM:
MFiPR
Planowany termin przyjęcia projektu przez RM:
II kwartał 2024 r. ZREALIZOWANY Rada Ministrów przyjęła 16 kwietnia 2024 r.