W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo lotnicze oraz niektórych innych ustaw

{"register":{"columns":[{"header":"Numer projektu","value":"UD104","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"sequence":{},"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Rodzaj dokumentu","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"Projekty ustaw","value":"Projekty ustaw"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Typ dokumentu","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"D – pozostałe projekty","value":"D – pozostałe projekty"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacje o przyczynach i potrzebie wprowadzenia rozwiązań planowanych w projekcie","value":"1. Lotniska\nKonieczność uporządkowania i doprecyzowania przepisów dotyczących planu generalnego lotniska użytku publicznego, trybu jego konsultowania, opiniowania i zatwierdzania, a także jego wpływu na dokumenty planistyczne z zakresu zagospodarowania przestrzennego przyjmowane przez jednostki samorządu terytorialnego.\nKonieczność umożliwienia indywidualnego podejścia zarządzających lotniskami do obowiązku monitorowania powierzchni ograniczających przeszkody w zakresie monitorowania i ograniczania zagrożeń związanych z działalnością człowieka lub użytkowaniem gruntów, a także monitorowania tych powierzchni w zakresie przeszkód lotniczych i ich oznakowania.\nWątpliwości interpretacyjne w zakresie opodatkowania podatkiem od nieruchomości gruntów znajdujących się na obszarze części lotniczych lotnisk.\nBrak możliwości złożenia po dniu 31 grudnia 2020 r. wniosku o wydanie przez wojewodę decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji w zakresie lotniska użytku publicznego.\nKonieczność zmiany zasad dotyczących odszkodowania za szkodę poniesioną w związku z ograniczeniem sposobu korzystania z nieruchomości w związku z ochroną środowiska.\nKonieczność wyeliminowania z praktyki błędnego zaliczania do szkody wynikającej z ustanowienia obszaru ograniczonego użytkowania nieponiesionych nakładów na poprawę parametrów akustycznych dla budynków znajdujących się w obszarze ograniczonego użytkowania.\n\n2. Lotnicze urządzenia naziemne\nKonieczność wprowadzenia przepisów mających na celu zapewnienie prawidłowego funkcjonowania lotniczych urządzeń naziemnych (LUN). W większości przypadków przyczyną zakłócenia prawidłowego działania LUN mogą być nowe inwestycje w otoczeniu danego LUN. Dodatkowo negatywny wpływ na działanie LUN mogą wywierać rosnące w jego bezpośrednim otoczeniu drzewa lub krzewy (zwłaszcza w odniesieniu do pomocy nawigacyjnych).\nPonadto istnieje potrzeba zmiany w wyłączeniach dla nieruchomych obiektów w otoczeniu LUN w celu skuteczniejszej ochrony tych urządzeń przed zakłóceniami. \n\n3. Operacje lotnicze\nKonieczność zapewnienia możliwości wykonywania operacji podmioty, które dotychczas posiadały certyfikaty usług lotniczych (AWC) i wykonywały operacje przeciwpożarowe oraz loty o charakterze agrolotniczym.\n\n4. Ochrona lotnictwa cywilnego\nDoświadczenia z ostatnich lat wskazują, że główne zagrożenia zaistnienia aktu bezprawnej ingerencji w lotnictwie cywilnym koncentrują się wokół stref ogólnodostępnych portów lotniczych. W związku z powyższym, projektodawca zakłada wprowadzenie do ustawy szeregu nowych obowiązków związanych z potrzebą wzmocnienia ochrony tych stref, jak również nadanie rangi ustawowej przepisom, które dotąd umieszczone były w rozporządzeniach do ustawy.\n\n5. Prawa pasażera\nKonieczność zmiany wymogów dla pracowników w zespole Rzecznika Praw Pasażera – wprowadzenie alternatywnego doświadczenia w zakresie mediacji, zdjęcie wymogu rocznego doświadczenia. Przedmiotowa zmiana podyktowana jest zbyt dużymi łącznymi ograniczeniami, jakie zostały wprowadzone w art. 205a ust. 4 w pozyskiwaniu pracowników do zespołu Rzecznika, w szczególności ograniczeniem tym jest pozyskanie pracowników z co najmniej rocznym doświadczeniem zawodowym związanym z ochroną praw pasażera lub konsumenta. Ponadto wprowadzono alternatywny wymóg doświadczenia z zakresu mediacji, co jest w pracy u Rzecznika Praw Pasażera bardzo wskazane. Obecni pracownicy zajmujący się w Urzędzie Lotnictwa Cywilnego (ULC) sprawami konsumenckimi, którzy spełniają wymóg, że są pracownikami urzędu, członkami korpusu służby cywilnej oraz posiadają wiedzę w zakresie praw pasażerów w transporcie lotniczym, w większości nie spełniają wymogu co najmniej rocznego doświadczenia zawodowego związanego z ochroną praw pasażera lub konsumenta – z uwagi na dużą fluktuację kadrową w Komisji Ochrony Praw Pasażerów.\n\n6. Bieżący nadzór nad ciągłą zdatnością statku powietrznego\nWobec dynamicznie rozwijającej się floty statków powietrznych wpisywanych do rejestru cywilnych statków powietrznych i ponoszonymi przez państwo kosztami związanymi z koniecznością realizacji programu monitorowania ciągłej zdatności do lotu statków powietrznych, celowym jest wprowadzenie opłat rekompensujących koszty tych działań. Wobec rosnących kosztów sprawowania bieżącego nadzoru nad podmiotami prowadzącymi działalność w zakresie lotnictwa cywilnego poziom opłat z tytułu certyfikacji organizacji obsługi technicznej, certyfikacji organizacji zarządzania ciągłą zdatnością do lotu, certyfikacji organizacji produkujących wyroby, części i akcesoria, opłat z tytułu nadzoru bieżącego nad tymi podmiotami, opłat za certyfikację sprzętu lotniczego oraz opłat za czynności związane z wydawaniem dokumentów zdatności dla statków powietrznych wymaga dostosowania do faktycznie ponoszonych kosztów z tytułu realizowanych procesów. Ponadto istnieje konieczność wprowadzenia nowej opłaty lotniczej dla podmiotów zajmujących się obsługą techniczną oraz zarządzaniem ciągłą zdatnością do lotu w związku z wprowadzeniem przez przepisy Unii Europejskiej nowych certyfikatów, co wiąże się z prowadzeniem procesów certyfikacji i nadzoru bieżącego nad tymi podmiotami.\n\n7. Poddawanie pracowników sektora lotniczego badaniom na obecność alkoholu i innych substancji odurzających\nPrzepisy UE zobowiązują inspektorów działających w imieniu Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego do przeprowadzania badań na obecność alkoholu u członków załogi lotniczej i personelu pokładowego podczas realizacji inspekcji na płycie.\nPrzepisy UE zobowiązują zarządzających lotniskami, które podlegają tym przepisom, do ustanowienia procedur dotyczących poziomu spożywania alkoholu, stosowania substancji psychoaktywnych i leków przez personel zaangażowany w użytkowanie, obsługę ratowniczą i gaśniczą oraz obsługę techniczną lotniska, a także osoby poruszające się bez eskorty w polu ruchu naziemnego lub innych strefach operacyjnych lotniska - ADR.OR.C.045 załącznika III do rozporządzenia Komisji (UE) nr 139/2014 z dnia 12 lutego 2014 r. ustanawiającego wymagania oraz procedury administracyjne dotyczące lotnisk zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 216/2008 (Dz. Urz. UE L 44 z 14.02.2014, str. 1, z późn. zm.).\nPrzepisy UE zobowiązują instytucje zapewniające służby ruchu lotniczego do opracowania i wdrożenia polityki, wraz z powiązanymi procedurami, w celu zapewnienia, by nadużywanie substancji psychoaktywnych nie wpływało na zapewnianie kontroli ruchu lotniczego - ATS.OR.305 lit. a załącznika IV do rozporządzenia Komisji (UE) nr 2017/373 dnia 1 marca 2017 r. ustanawiającego wspólne wymogi dotyczące instytucji zapewniających zarządzanie ruchem lotniczym/służby żeglugi powietrznej i inne funkcje sieciowe zarządzania ruchem lotniczym oraz nadzoru nad nimi, uchylającego rozporządzenie (WE) nr 482/2008, rozporządzenia wykonawcze (UE) nr 1034/2011, (UE) nr 1035/2011 i (UE) 2016/1377 oraz zmieniającego rozporządzenie (UE) nr 677/2011 (Dz. Urz. UE L 62 z 08.03.2017, str. 1).\nPrzepisy UE zobowiązują przewoźników lotniczych do podjęcia wszelkich uzasadnionych środków w celu dopilnowania, by na pokład statku powietrznego nie weszła ani nie przebywała na nim żadna osoba będąca pod wpływem alkoholu lub środków odurzających w stopniu mogącym powodować zagrożenie dla bezpieczeństwa statku powietrznego lub osób znajdujących się na jego pokładzie - CAT.GEN.MPA.170 załącznika IV rozporządzenia Komisji (UE) nr 965/2012 z dnia 5 października 2012 r. ustanawiającego wymagania techniczne i procedury administracyjne odnoszące się do operacji lotniczych zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 216/2008 (Dz. Urz. UE L 296 z 25.10.2012, str. 1, z późn. zm.).\nNa chwilę obecną w przepisach prawa krajowego brak odpowiednich regulacji, które umożliwiłyby stosowanie ww. przepisów UE.\nProponowane przepisy mają na celu umożliwienie podmiotom wykonującym inspekcje na płycie w imieniu Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego przeprowadzenia badania w celu ustalenia zawartości środków psychoaktywnych w organizmach członków załogi lotniczej i personelu pokładowego podczas wykonywania inspekcji na płycie.\nDodatkowo przepisy te mają umożliwić zarządzającym lotniskami użytku publicznego, przewoźnikom lotniczym oraz instytucjom zapewniającym służby ruchu lotniczego przeprowadzenia badania w celu ustalenia zawartości środków psychoaktywnych w organizmach osób odpowiednio: realizujących zadania w części lotniczej lotniska, członków załogi lotniczej i personelu pokładowego, kontrolerów ruchu lotniczego, informatorów służby informacji powietrznej i informatorów lotniskowej służby informacji powietrznej.","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Istota rozwiązań ujętych w projekcie","value":"Wobec dynamicznego rozwoju rynku transportu lotniczego w Polsce, a co za tym idzie stałą koniecznością modernizacji oraz rozbudowy lotnisk, konieczne stało się skorygowanie obowiązujących regulacji prawnych w celu wprowadzenia zmian sygnalizowanych przez branżę lotniczą w Polsce jako konieczne do wprowadzenia w celu umożliwienia jej stabilnego funkcjonowania.\n\nLotniska\nUporządkowanie i doprecyzowanie przepisów dotyczących planu generalnego lotniska użytku publicznego, trybu jego konsultowania, opiniowania i zatwierdzania, a także jego wpływu na dokumenty planistyczne z zakresu zagospodarowania przestrzennego przyjmowane przez jednostki samorządu terytorialnego.\nUelastycznienie sposobu realizacji obowiązku monitorowania przez zarządzających lotniskami powierzchni ograniczających przeszkody (przez określenie odpowiednich procedur w instrukcji operacyjnej lotniska) usprawni realizację tego obowiązku i spowoduje, że sposób jego realizacji będzie mógł być dostosowany do warunków panujących na poszczególnych lotniskach.\nWyeliminowanie wątpliwości interpretacyjnych w zakresie opodatkowania podatkiem od nieruchomości gruntów znajdujących się na obszarze części lotniczych lotnisk.\nWydłużenie terminu do składania przez podmioty takie jak: zakładający lotnisko, zarządzający lotniskiem oraz Polska Agencja Żeglugi powietrznej terminu do złożenia wniosku o wydanie przez wojewodę decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji w zakresie lotniska użytku publicznego.\nOczekiwanym efektem jest poprawa otoczenia prawnego funkcjonowania zarządzających lotniskami oraz przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie lotnisk użytku publicznego.\nZmiany zasad dotyczących odszkodowania za szkodę poniesioną w związku z ograniczeniem sposobu korzystania z nieruchomości w związku z ochroną środowiska, przez ograniczenie jej zakresu do elementu straty (szkody rzeczywistej).\nWprowadzenie zasad, zgodnie z którymi zwrotowi podlegają wyłącznie koszty poniesione na poczet zabezpieczeń akustycznych budynków w obszarze ograniczonego użytkowania. Umożliwienie wypłaty na rzecz właściciela lub użytkownika wieczystego zaliczek na poczet nakładów koniecznych związanych z zabezpieczeniem akustycznym budynków w obszarze ograniczonego użytkowania.\n\nLotnicze urządzenia naziemne (LUN)\nProponuje się, analogicznie do rozwiązań przyjętych w art. 87 ustawy – Prawo lotnicze dla powierzchni ograniczających przeszkody, wprowadzenie rozwiązań, zgodnie z którymi na terenach znajdujących się w granicach powierzchni ograniczających zabudowę wprowadzić zakaz sadzenia, uprawy lub dopuszczania do wzrostu drzew lub krzewów, które mogą zakłócić funkcjonowanie LUN oraz proponuje się wprowadzenie procedury umożliwiającej zarządzającemu lotniskiem lub instytucji zapewniającej służby żeglugi powietrznej zwrócenie się z wnioskiem do starosty właściwego dla nieruchomości, na której już znajdują się drzewa lub krzewy powodujące zakłócenia o wydanie decyzji nakazującej ich usunięcie albo odpowiednie przycięcie.\nPonadto, proponuje się wprowadzenie zmian w wyłączeniach dla nieruchomych obiektów w otoczeniu LUN w celu skuteczniejszej ochrony tych urządzeń przed zakłóceniami polegają na przyjęciu nowych wartości odległości od LUN, w których poszczególne wyłączenia będą obowiązywały.\n\nOperacje lotnicze\nRekomendowane jest umożliwienie podmiotom, które dotychczas posługiwały się certyfikatem usług lotniczych (AWC) w odniesieniu do operacji statkami powietrznymi niepodlegającymi nadzorowi EASA, uzyskanie zezwoleń na wykonywanie operacji specjalistycznych wysokiego ryzyka.\nProponowana zmiana umożliwi wykonywanie operacji specjalistycznych wysokiego ryzyka zarówno statkom powietrznym objętym nadzorem EASA, jak i statkom powietrznym pozostającym pod nadzorem krajowym.\n\nOchrona lotnictwa cywilnego\nProponuje się wprowadzenie regulacji dotyczących ochrony stref ogólnodostępnych lotnisk. Oczekiwanym efektem jest wzmocnienie ochrony tych stref.\n\nBieżący nadzór nad ciągłą zdatnością statku powietrznego\nWobec dynamicznie rozwijającej się floty statków powietrznych wpisywanych do rejestru cywilnych statków powietrznych i ponoszonymi kosztami przez państwo w związku z koniecznością realizacji programu monitorowania ciągłej zdatności do lotu statków powietrznych celowym jest wprowadzenie opłat rekompensujących koszty tych działań.\nOczekiwanym efektem jest rekompensata kosztów ponoszonych przez państwo na rzecz sprawowania nadzoru nad ciągłą zdatnością do lotu statków powietrznych.\nPoziom opłat z tytułu certyfikacji organizacji obsługi technicznej, certyfikacji organizacji zarządzania ciągłą zdatnością do lotu, certyfikacji organizacji produkujących wyroby, części i akcesoria, opłat z tytułu nadzoru bieżącego nad tymi podmiotami, opłat za certyfikację sprzętu lotniczego oraz opłat za czynności związane z wydawaniem dokumentów zdatności dla statków powietrznych zostanie dostosowany do faktycznie ponoszonych kosztów z tytułu realizowanych procesów.\nOpłaty z tytułu certyfikacji i nadzoru dużych organizacji, które utrzymują system zarządzania dostosowany do wielkości organizacji oraz charakteru i złożoności prowadzonej działalności, który również uwzględnia zagrożenia i powiązane ryzyko wynikające z tej działalności, powinny zostać zwiększone. Wprowadzenie wyższych kosztów zarówno za certyfikację jak i za nadzór bieżący spowodowane jest kosztami ponoszonymi przez ULC o wynikającymi z tego, że nadzór nad takimi organizacjami wymaga powoływania większych zespołów, prowadzenia kontroli zarówno podmiotów jak i ich podwykonawców, często w wielu lokalizacjach. Wzrost opłat dotyczy podmiotów posiadających certyfikat POA, AMO oraz CAMO. Opłaty za certyfikację oraz nadzór bieżący dla podmiotów, które przekształcą ważne certyfikaty CAMO oraz AMO w certyfikaty kompleksowej zdatności do lotu (CAO) nie ugną zmianie.\nProponowane jest zróżnicowanie stawki opłat lotniczych w zależności od wielkości organizacji i zakresu wykonywanej przez te podmioty działalności, co ma przełożenie na pracochłonność oraz koszty realizacji prowadzonych procesów.\n\nNależy zauważyć, że w skład ww. kosztów wchodzą również koszty:\n1) delegacji krajowych oraz zagranicznych związanych z realizacją prowadzonych kontroli;\n2) utrzymania kwalifikacji pracowników wykonujących kontrolę w tym udział w szkoleniach oraz płatnych warsztatach;\n3) utrzymania systemu informatycznego niezbędnego do grodzenia oraz analizowania danych, niezbędnego do planowania kontroli w oparciu o analizę ryzyka i nadzoru nad niezgodnościami.\n\nRekomendowane jest również wprowadzenie nowej opłaty lotniczej dla podmiotów zajmujących się obsługą techniczną oraz zarządzaniem ciągłą zdatnością do lotu związane jest z wprowadzeniem przez przepisy unijne nowych certyfikatów, co wiąże się z prowadzeniem procesów certyfikacji i nadzoru bieżącego nad tymi podmiotami, co nie było uwzględnione w obowiązujących przepisach krajowych.\nZe względu na to, że są to podmioty działające w obszarze lotnictwa ogólnego opłaty z tego tytułu zostały utrzymane na poziomie dotychczasowych opłat za zarządzanie i obsługę techniczną statków powietrznych lotnictwa ogólnego.\n\nPoddawanie pracowników sektora lotniczego badaniom na obecność alkoholu i innych substancji odurzających\nProponuje się umożliwienie zarówno Prezesowi Urzędu Lotnictwa Cywilnego jak i zarządzającym lotniskami użytku publicznego, przewoźnikom lotniczym oraz instytucjom zapewniającym służby ruchu lotniczego wykonywanie badań w celu ustalenia obecności w organizmach osób wykonujących czynności związane z lotnictwem cywilnym środków psychoaktywnych.\nPlanowanym narzędziem interwencji jest zmiana obowiązujących regulacji ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (Dz. U. z 2019 r. poz. 1170), ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. – Prawo lotnicze (Dz. U. z 2019 r. poz. 1590, z późn. zm.), ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. – Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2019 r. poz. 1396, z późn. zm.), ustawy z dnia 12 lutego 2009 r. o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie lotnisk użytku publicznego (Dz. U. z 2018 r. poz. 1380) oraz ustawy z dnia 6 czerwca 2018 r. o Centralnym Porcie Komunikacyjnym (Dz. U. z 2020 poz. 234).","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"MI","value":"MI"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu","value":"Andrzej Adamczyk Minister Infrastruktury","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"MI","value":"MI"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Planowany termin przyjęcia projektu przez RM","value":"IV kwartał 2023 r.","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacja o rezygnacji z prac nad projektem","value":"","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Status realizacji","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"}]}}
Numer projektu:
UD104
Rodzaj dokumentu:
Projekty ustaw
Typ dokumentu:
D – pozostałe projekty
Informacje o przyczynach i potrzebie wprowadzenia rozwiązań planowanych w projekcie:
1. Lotniska
Konieczność uporządkowania i doprecyzowania przepisów dotyczących planu generalnego lotniska użytku publicznego, trybu jego konsultowania, opiniowania i zatwierdzania, a także jego wpływu na dokumenty planistyczne z zakresu zagospodarowania przestrzennego przyjmowane przez jednostki samorządu terytorialnego.
Konieczność umożliwienia indywidualnego podejścia zarządzających lotniskami do obowiązku monitorowania powierzchni ograniczających przeszkody w zakresie monitorowania i ograniczania zagrożeń związanych z działalnością człowieka lub użytkowaniem gruntów, a także monitorowania tych powierzchni w zakresie przeszkód lotniczych i ich oznakowania.
Wątpliwości interpretacyjne w zakresie opodatkowania podatkiem od nieruchomości gruntów znajdujących się na obszarze części lotniczych lotnisk.
Brak możliwości złożenia po dniu 31 grudnia 2020 r. wniosku o wydanie przez wojewodę decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji w zakresie lotniska użytku publicznego.
Konieczność zmiany zasad dotyczących odszkodowania za szkodę poniesioną w związku z ograniczeniem sposobu korzystania z nieruchomości w związku z ochroną środowiska.
Konieczność wyeliminowania z praktyki błędnego zaliczania do szkody wynikającej z ustanowienia obszaru ograniczonego użytkowania nieponiesionych nakładów na poprawę parametrów akustycznych dla budynków znajdujących się w obszarze ograniczonego użytkowania.

2. Lotnicze urządzenia naziemne
Konieczność wprowadzenia przepisów mających na celu zapewnienie prawidłowego funkcjonowania lotniczych urządzeń naziemnych (LUN). W większości przypadków przyczyną zakłócenia prawidłowego działania LUN mogą być nowe inwestycje w otoczeniu danego LUN. Dodatkowo negatywny wpływ na działanie LUN mogą wywierać rosnące w jego bezpośrednim otoczeniu drzewa lub krzewy (zwłaszcza w odniesieniu do pomocy nawigacyjnych).
Ponadto istnieje potrzeba zmiany w wyłączeniach dla nieruchomych obiektów w otoczeniu LUN w celu skuteczniejszej ochrony tych urządzeń przed zakłóceniami.

3. Operacje lotnicze
Konieczność zapewnienia możliwości wykonywania operacji podmioty, które dotychczas posiadały certyfikaty usług lotniczych (AWC) i wykonywały operacje przeciwpożarowe oraz loty o charakterze agrolotniczym.

4. Ochrona lotnictwa cywilnego
Doświadczenia z ostatnich lat wskazują, że główne zagrożenia zaistnienia aktu bezprawnej ingerencji w lotnictwie cywilnym koncentrują się wokół stref ogólnodostępnych portów lotniczych. W związku z powyższym, projektodawca zakłada wprowadzenie do ustawy szeregu nowych obowiązków związanych z potrzebą wzmocnienia ochrony tych stref, jak również nadanie rangi ustawowej przepisom, które dotąd umieszczone były w rozporządzeniach do ustawy.

5. Prawa pasażera
Konieczność zmiany wymogów dla pracowników w zespole Rzecznika Praw Pasażera – wprowadzenie alternatywnego doświadczenia w zakresie mediacji, zdjęcie wymogu rocznego doświadczenia. Przedmiotowa zmiana podyktowana jest zbyt dużymi łącznymi ograniczeniami, jakie zostały wprowadzone w art. 205a ust. 4 w pozyskiwaniu pracowników do zespołu Rzecznika, w szczególności ograniczeniem tym jest pozyskanie pracowników z co najmniej rocznym doświadczeniem zawodowym związanym z ochroną praw pasażera lub konsumenta. Ponadto wprowadzono alternatywny wymóg doświadczenia z zakresu mediacji, co jest w pracy u Rzecznika Praw Pasażera bardzo wskazane. Obecni pracownicy zajmujący się w Urzędzie Lotnictwa Cywilnego (ULC) sprawami konsumenckimi, którzy spełniają wymóg, że są pracownikami urzędu, członkami korpusu służby cywilnej oraz posiadają wiedzę w zakresie praw pasażerów w transporcie lotniczym, w większości nie spełniają wymogu co najmniej rocznego doświadczenia zawodowego związanego z ochroną praw pasażera lub konsumenta – z uwagi na dużą fluktuację kadrową w Komisji Ochrony Praw Pasażerów.

6. Bieżący nadzór nad ciągłą zdatnością statku powietrznego
Wobec dynamicznie rozwijającej się floty statków powietrznych wpisywanych do rejestru cywilnych statków powietrznych i ponoszonymi przez państwo kosztami związanymi z koniecznością realizacji programu monitorowania ciągłej zdatności do lotu statków powietrznych, celowym jest wprowadzenie opłat rekompensujących koszty tych działań. Wobec rosnących kosztów sprawowania bieżącego nadzoru nad podmiotami prowadzącymi działalność w zakresie lotnictwa cywilnego poziom opłat z tytułu certyfikacji organizacji obsługi technicznej, certyfikacji organizacji zarządzania ciągłą zdatnością do lotu, certyfikacji organizacji produkujących wyroby, części i akcesoria, opłat z tytułu nadzoru bieżącego nad tymi podmiotami, opłat za certyfikację sprzętu lotniczego oraz opłat za czynności związane z wydawaniem dokumentów zdatności dla statków powietrznych wymaga dostosowania do faktycznie ponoszonych kosztów z tytułu realizowanych procesów. Ponadto istnieje konieczność wprowadzenia nowej opłaty lotniczej dla podmiotów zajmujących się obsługą techniczną oraz zarządzaniem ciągłą zdatnością do lotu w związku z wprowadzeniem przez przepisy Unii Europejskiej nowych certyfikatów, co wiąże się z prowadzeniem procesów certyfikacji i nadzoru bieżącego nad tymi podmiotami.

7. Poddawanie pracowników sektora lotniczego badaniom na obecność alkoholu i innych substancji odurzających
Przepisy UE zobowiązują inspektorów działających w imieniu Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego do przeprowadzania badań na obecność alkoholu u członków załogi lotniczej i personelu pokładowego podczas realizacji inspekcji na płycie.
Przepisy UE zobowiązują zarządzających lotniskami, które podlegają tym przepisom, do ustanowienia procedur dotyczących poziomu spożywania alkoholu, stosowania substancji psychoaktywnych i leków przez personel zaangażowany w użytkowanie, obsługę ratowniczą i gaśniczą oraz obsługę techniczną lotniska, a także osoby poruszające się bez eskorty w polu ruchu naziemnego lub innych strefach operacyjnych lotniska - ADR.OR.C.045 załącznika III do rozporządzenia Komisji (UE) nr 139/2014 z dnia 12 lutego 2014 r. ustanawiającego wymagania oraz procedury administracyjne dotyczące lotnisk zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 216/2008 (Dz. Urz. UE L 44 z 14.02.2014, str. 1, z późn. zm.).
Przepisy UE zobowiązują instytucje zapewniające służby ruchu lotniczego do opracowania i wdrożenia polityki, wraz z powiązanymi procedurami, w celu zapewnienia, by nadużywanie substancji psychoaktywnych nie wpływało na zapewnianie kontroli ruchu lotniczego - ATS.OR.305 lit. a załącznika IV do rozporządzenia Komisji (UE) nr 2017/373 dnia 1 marca 2017 r. ustanawiającego wspólne wymogi dotyczące instytucji zapewniających zarządzanie ruchem lotniczym/służby żeglugi powietrznej i inne funkcje sieciowe zarządzania ruchem lotniczym oraz nadzoru nad nimi, uchylającego rozporządzenie (WE) nr 482/2008, rozporządzenia wykonawcze (UE) nr 1034/2011, (UE) nr 1035/2011 i (UE) 2016/1377 oraz zmieniającego rozporządzenie (UE) nr 677/2011 (Dz. Urz. UE L 62 z 08.03.2017, str. 1).
Przepisy UE zobowiązują przewoźników lotniczych do podjęcia wszelkich uzasadnionych środków w celu dopilnowania, by na pokład statku powietrznego nie weszła ani nie przebywała na nim żadna osoba będąca pod wpływem alkoholu lub środków odurzających w stopniu mogącym powodować zagrożenie dla bezpieczeństwa statku powietrznego lub osób znajdujących się na jego pokładzie - CAT.GEN.MPA.170 załącznika IV rozporządzenia Komisji (UE) nr 965/2012 z dnia 5 października 2012 r. ustanawiającego wymagania techniczne i procedury administracyjne odnoszące się do operacji lotniczych zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 216/2008 (Dz. Urz. UE L 296 z 25.10.2012, str. 1, z późn. zm.).
Na chwilę obecną w przepisach prawa krajowego brak odpowiednich regulacji, które umożliwiłyby stosowanie ww. przepisów UE.
Proponowane przepisy mają na celu umożliwienie podmiotom wykonującym inspekcje na płycie w imieniu Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego przeprowadzenia badania w celu ustalenia zawartości środków psychoaktywnych w organizmach członków załogi lotniczej i personelu pokładowego podczas wykonywania inspekcji na płycie.
Dodatkowo przepisy te mają umożliwić zarządzającym lotniskami użytku publicznego, przewoźnikom lotniczym oraz instytucjom zapewniającym służby ruchu lotniczego przeprowadzenia badania w celu ustalenia zawartości środków psychoaktywnych w organizmach osób odpowiednio: realizujących zadania w części lotniczej lotniska, członków załogi lotniczej i personelu pokładowego, kontrolerów ruchu lotniczego, informatorów służby informacji powietrznej i informatorów lotniskowej służby informacji powietrznej.
Istota rozwiązań ujętych w projekcie:
Wobec dynamicznego rozwoju rynku transportu lotniczego w Polsce, a co za tym idzie stałą koniecznością modernizacji oraz rozbudowy lotnisk, konieczne stało się skorygowanie obowiązujących regulacji prawnych w celu wprowadzenia zmian sygnalizowanych przez branżę lotniczą w Polsce jako konieczne do wprowadzenia w celu umożliwienia jej stabilnego funkcjonowania.

Lotniska
Uporządkowanie i doprecyzowanie przepisów dotyczących planu generalnego lotniska użytku publicznego, trybu jego konsultowania, opiniowania i zatwierdzania, a także jego wpływu na dokumenty planistyczne z zakresu zagospodarowania przestrzennego przyjmowane przez jednostki samorządu terytorialnego.
Uelastycznienie sposobu realizacji obowiązku monitorowania przez zarządzających lotniskami powierzchni ograniczających przeszkody (przez określenie odpowiednich procedur w instrukcji operacyjnej lotniska) usprawni realizację tego obowiązku i spowoduje, że sposób jego realizacji będzie mógł być dostosowany do warunków panujących na poszczególnych lotniskach.
Wyeliminowanie wątpliwości interpretacyjnych w zakresie opodatkowania podatkiem od nieruchomości gruntów znajdujących się na obszarze części lotniczych lotnisk.
Wydłużenie terminu do składania przez podmioty takie jak: zakładający lotnisko, zarządzający lotniskiem oraz Polska Agencja Żeglugi powietrznej terminu do złożenia wniosku o wydanie przez wojewodę decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji w zakresie lotniska użytku publicznego.
Oczekiwanym efektem jest poprawa otoczenia prawnego funkcjonowania zarządzających lotniskami oraz przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie lotnisk użytku publicznego.
Zmiany zasad dotyczących odszkodowania za szkodę poniesioną w związku z ograniczeniem sposobu korzystania z nieruchomości w związku z ochroną środowiska, przez ograniczenie jej zakresu do elementu straty (szkody rzeczywistej).
Wprowadzenie zasad, zgodnie z którymi zwrotowi podlegają wyłącznie koszty poniesione na poczet zabezpieczeń akustycznych budynków w obszarze ograniczonego użytkowania. Umożliwienie wypłaty na rzecz właściciela lub użytkownika wieczystego zaliczek na poczet nakładów koniecznych związanych z zabezpieczeniem akustycznym budynków w obszarze ograniczonego użytkowania.

Lotnicze urządzenia naziemne (LUN)
Proponuje się, analogicznie do rozwiązań przyjętych w art. 87 ustawy – Prawo lotnicze dla powierzchni ograniczających przeszkody, wprowadzenie rozwiązań, zgodnie z którymi na terenach znajdujących się w granicach powierzchni ograniczających zabudowę wprowadzić zakaz sadzenia, uprawy lub dopuszczania do wzrostu drzew lub krzewów, które mogą zakłócić funkcjonowanie LUN oraz proponuje się wprowadzenie procedury umożliwiającej zarządzającemu lotniskiem lub instytucji zapewniającej służby żeglugi powietrznej zwrócenie się z wnioskiem do starosty właściwego dla nieruchomości, na której już znajdują się drzewa lub krzewy powodujące zakłócenia o wydanie decyzji nakazującej ich usunięcie albo odpowiednie przycięcie.
Ponadto, proponuje się wprowadzenie zmian w wyłączeniach dla nieruchomych obiektów w otoczeniu LUN w celu skuteczniejszej ochrony tych urządzeń przed zakłóceniami polegają na przyjęciu nowych wartości odległości od LUN, w których poszczególne wyłączenia będą obowiązywały.

Operacje lotnicze
Rekomendowane jest umożliwienie podmiotom, które dotychczas posługiwały się certyfikatem usług lotniczych (AWC) w odniesieniu do operacji statkami powietrznymi niepodlegającymi nadzorowi EASA, uzyskanie zezwoleń na wykonywanie operacji specjalistycznych wysokiego ryzyka.
Proponowana zmiana umożliwi wykonywanie operacji specjalistycznych wysokiego ryzyka zarówno statkom powietrznym objętym nadzorem EASA, jak i statkom powietrznym pozostającym pod nadzorem krajowym.

Ochrona lotnictwa cywilnego
Proponuje się wprowadzenie regulacji dotyczących ochrony stref ogólnodostępnych lotnisk. Oczekiwanym efektem jest wzmocnienie ochrony tych stref.

Bieżący nadzór nad ciągłą zdatnością statku powietrznego
Wobec dynamicznie rozwijającej się floty statków powietrznych wpisywanych do rejestru cywilnych statków powietrznych i ponoszonymi kosztami przez państwo w związku z koniecznością realizacji programu monitorowania ciągłej zdatności do lotu statków powietrznych celowym jest wprowadzenie opłat rekompensujących koszty tych działań.
Oczekiwanym efektem jest rekompensata kosztów ponoszonych przez państwo na rzecz sprawowania nadzoru nad ciągłą zdatnością do lotu statków powietrznych.
Poziom opłat z tytułu certyfikacji organizacji obsługi technicznej, certyfikacji organizacji zarządzania ciągłą zdatnością do lotu, certyfikacji organizacji produkujących wyroby, części i akcesoria, opłat z tytułu nadzoru bieżącego nad tymi podmiotami, opłat za certyfikację sprzętu lotniczego oraz opłat za czynności związane z wydawaniem dokumentów zdatności dla statków powietrznych zostanie dostosowany do faktycznie ponoszonych kosztów z tytułu realizowanych procesów.
Opłaty z tytułu certyfikacji i nadzoru dużych organizacji, które utrzymują system zarządzania dostosowany do wielkości organizacji oraz charakteru i złożoności prowadzonej działalności, który również uwzględnia zagrożenia i powiązane ryzyko wynikające z tej działalności, powinny zostać zwiększone. Wprowadzenie wyższych kosztów zarówno za certyfikację jak i za nadzór bieżący spowodowane jest kosztami ponoszonymi przez ULC o wynikającymi z tego, że nadzór nad takimi organizacjami wymaga powoływania większych zespołów, prowadzenia kontroli zarówno podmiotów jak i ich podwykonawców, często w wielu lokalizacjach. Wzrost opłat dotyczy podmiotów posiadających certyfikat POA, AMO oraz CAMO. Opłaty za certyfikację oraz nadzór bieżący dla podmiotów, które przekształcą ważne certyfikaty CAMO oraz AMO w certyfikaty kompleksowej zdatności do lotu (CAO) nie ugną zmianie.
Proponowane jest zróżnicowanie stawki opłat lotniczych w zależności od wielkości organizacji i zakresu wykonywanej przez te podmioty działalności, co ma przełożenie na pracochłonność oraz koszty realizacji prowadzonych procesów.

Należy zauważyć, że w skład ww. kosztów wchodzą również koszty:
1) delegacji krajowych oraz zagranicznych związanych z realizacją prowadzonych kontroli;
2) utrzymania kwalifikacji pracowników wykonujących kontrolę w tym udział w szkoleniach oraz płatnych warsztatach;
3) utrzymania systemu informatycznego niezbędnego do grodzenia oraz analizowania danych, niezbędnego do planowania kontroli w oparciu o analizę ryzyka i nadzoru nad niezgodnościami.

Rekomendowane jest również wprowadzenie nowej opłaty lotniczej dla podmiotów zajmujących się obsługą techniczną oraz zarządzaniem ciągłą zdatnością do lotu związane jest z wprowadzeniem przez przepisy unijne nowych certyfikatów, co wiąże się z prowadzeniem procesów certyfikacji i nadzoru bieżącego nad tymi podmiotami, co nie było uwzględnione w obowiązujących przepisach krajowych.
Ze względu na to, że są to podmioty działające w obszarze lotnictwa ogólnego opłaty z tego tytułu zostały utrzymane na poziomie dotychczasowych opłat za zarządzanie i obsługę techniczną statków powietrznych lotnictwa ogólnego.

Poddawanie pracowników sektora lotniczego badaniom na obecność alkoholu i innych substancji odurzających
Proponuje się umożliwienie zarówno Prezesowi Urzędu Lotnictwa Cywilnego jak i zarządzającym lotniskami użytku publicznego, przewoźnikom lotniczym oraz instytucjom zapewniającym służby ruchu lotniczego wykonywanie badań w celu ustalenia obecności w organizmach osób wykonujących czynności związane z lotnictwem cywilnym środków psychoaktywnych.
Planowanym narzędziem interwencji jest zmiana obowiązujących regulacji ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (Dz. U. z 2019 r. poz. 1170), ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. – Prawo lotnicze (Dz. U. z 2019 r. poz. 1590, z późn. zm.), ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. – Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2019 r. poz. 1396, z późn. zm.), ustawy z dnia 12 lutego 2009 r. o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie lotnisk użytku publicznego (Dz. U. z 2018 r. poz. 1380) oraz ustawy z dnia 6 czerwca 2018 r. o Centralnym Porcie Komunikacyjnym (Dz. U. z 2020 poz. 234).
Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu:
MI
Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu:
Andrzej Adamczyk Minister Infrastruktury
Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM:
MI
Planowany termin przyjęcia projektu przez RM:
IV kwartał 2023 r.
Informacja o rezygnacji z prac nad projektem:
Status realizacji: