W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Projekt ustawy – Prawo o ustroju sądów powszechnych
{"register":{"columns":[{"header":"Numer projektu","value":"UD322","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"sequence":{},"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Rodzaj dokumentu","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Typ dokumentu","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"D – pozostałe projekty","value":"D – pozostałe projekty"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacje o przyczynach i potrzebie wprowadzenia rozwiązań planowanych w projekcie","value":"Celem projektowanej ustawy jest stworzenie, w ramach konstytucyjnych zasad ustrojowych, struktury sądów powszechnych zdolnych do sprawnego realizowania należących do nich zadań, w sposób adekwatny do potrzeb społecznych i gospodarczych Polski jako państwa o nowoczesnej strukturze, przestrzegającego w tym zakresie zobowiązań międzynarodowych i praw chronionych Konwencją Praw Człowieka i Podstawowych Wolności z dnia 4 listopada 1950 r. (Dz. U z 1993 r. poz. 284), przy jednoczesnej racjonalizacji kosztów sprawowanego przez sądy wymiaru sprawiedliwości.\n\nUstrój sądów powszechnych wymaga całkowitej przebudowy celem:\n- dostosowania sądownictwa do potrzeb społecznych i gospodarczych,\n- zminimalizowania zjawiska przewlekłości i uchybiania standardom rzetelności i sprawności postępowań,\n- zminimalizowania nierównomiernego obciążenia sędziów pracą orzeczniczą,\n- odejścia od nieefektywnej struktury sądownictwa,\n- zogniskowania działalności sądów i sędziów na czynnościach stricte orzeczniczych, z odciążeniem ich od czynności o charakterze technicznym i administracyjnym,\n- przywrócenia sądownictwu etatów orzeczniczych poprzez centralizację wpływu i etatów,\n- odejścia od dysfunkcjonalnego modelu kariery funkcyjnej sędziów,\n- likwidacji większości stanowisk i dodatków funkcyjnych oraz dysfunkcjonalnego nadzoru administracyjnego nad działaniem sądu,\n- wzmocnienia niezawisłości sędziowskiej poprzez eliminację instytucji „awansu” i wprowadzenie zasady, że powołanie do służby sędziowskiej następuje tylko raz w ramach sądownictwa powszechnego.","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Istota rozwiązań ujętych w projekcie","value":"Prace nad przygotowaniem niniejszego projektu podporządkowane zostały natomiast następującym zasadniczym celom szczegółowym:\n- zmiana struktury organizacyjnej sądownictwa poprzez eliminację jednego szczebla sądów odwoławczych, tzw. „spłaszczenie” struktury,\n- ograniczenie liczby okręgów sądowych przy pozostawieniu dotychczasowej liczby jednostek orzeczniczych, które stanowić będą oddziały sądów – dotychczasowe sądy rejonowe,\n- zrównoważenie obciążenia sędziów,\n- ograniczenie liczby stanowisk funkcyjnych,\n- maksymalne wykorzystanie potencjału kadry orzeczniczej oraz asystentów sędziów i urzędników sądowych,\n- modyfikacji nadzoru administracyjnego nad działalnością sądu,\n- upowszechnienia informatyzacji i wykorzystania systemów informatycznych w sądach.\nZakres przedmiotowy przedstawionego projektu ustawy obejmuje następujące kwestie:\n1) zasady ogólne ustroju sądów;\n2) zasady organizacji sądów i ich tworzenia;\n3) określenie organów sądów;\n4) samorząd sędziowski;\n5) wewnętrzny i zewnętrzny nadzór administracyjny nad działalnością administracyjną sądów;\n6) tryb rozpatrywania skarg i wniosków;\n7) ogólne przepisy o czynnościach sądów;\n8) mianowanie na stanowisko asesora sądowego i status asesora sądowego;\n9) powołanie do pełnienia urzędu na stanowisku sędziowskim i status sędziego;\n10) odpowiedzialność dyscyplinarna sędziów i asesorów sądowych;\n11) regulacje dotyczące referendarzy sądowych, kuratorów sądowych, urzędników i innych pracowników sądów, stałych mediatorów, ławników oraz organów pomocniczych sądów;\n12) zasady przetwarzania danych osobowych, telekomunikacyjnych, pocztowych i internetowych oraz informatyzacji sądów powszechnych;\n13) zasady finansowania działalności sądów powszechnych.","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"MS","value":"MS"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu","value":"Katarzyna Frydrych Podsekretarz Stanu","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"MS","value":"MS"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Planowany termin przyjęcia projektu przez RM","value":"IV kwartał 2023 r.","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacja o rezygnacji z prac nad projektem","value":"","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Status realizacji","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"}]}}
Numer projektu:
UD322
Rodzaj dokumentu:
Typ dokumentu:
D – pozostałe projekty
Informacje o przyczynach i potrzebie wprowadzenia rozwiązań planowanych w projekcie:
Celem projektowanej ustawy jest stworzenie, w ramach konstytucyjnych zasad ustrojowych, struktury sądów powszechnych zdolnych do sprawnego realizowania należących do nich zadań, w sposób adekwatny do potrzeb społecznych i gospodarczych Polski jako państwa o nowoczesnej strukturze, przestrzegającego w tym zakresie zobowiązań międzynarodowych i praw chronionych Konwencją Praw Człowieka i Podstawowych Wolności z dnia 4 listopada 1950 r. (Dz. U z 1993 r. poz. 284), przy jednoczesnej racjonalizacji kosztów sprawowanego przez sądy wymiaru sprawiedliwości.
Ustrój sądów powszechnych wymaga całkowitej przebudowy celem: - dostosowania sądownictwa do potrzeb społecznych i gospodarczych, - zminimalizowania zjawiska przewlekłości i uchybiania standardom rzetelności i sprawności postępowań, - zminimalizowania nierównomiernego obciążenia sędziów pracą orzeczniczą, - odejścia od nieefektywnej struktury sądownictwa, - zogniskowania działalności sądów i sędziów na czynnościach stricte orzeczniczych, z odciążeniem ich od czynności o charakterze technicznym i administracyjnym, - przywrócenia sądownictwu etatów orzeczniczych poprzez centralizację wpływu i etatów, - odejścia od dysfunkcjonalnego modelu kariery funkcyjnej sędziów, - likwidacji większości stanowisk i dodatków funkcyjnych oraz dysfunkcjonalnego nadzoru administracyjnego nad działaniem sądu, - wzmocnienia niezawisłości sędziowskiej poprzez eliminację instytucji „awansu” i wprowadzenie zasady, że powołanie do służby sędziowskiej następuje tylko raz w ramach sądownictwa powszechnego.
Istota rozwiązań ujętych w projekcie:
Prace nad przygotowaniem niniejszego projektu podporządkowane zostały natomiast następującym zasadniczym celom szczegółowym: - zmiana struktury organizacyjnej sądownictwa poprzez eliminację jednego szczebla sądów odwoławczych, tzw. „spłaszczenie” struktury, - ograniczenie liczby okręgów sądowych przy pozostawieniu dotychczasowej liczby jednostek orzeczniczych, które stanowić będą oddziały sądów – dotychczasowe sądy rejonowe, - zrównoważenie obciążenia sędziów, - ograniczenie liczby stanowisk funkcyjnych, - maksymalne wykorzystanie potencjału kadry orzeczniczej oraz asystentów sędziów i urzędników sądowych, - modyfikacji nadzoru administracyjnego nad działalnością sądu, - upowszechnienia informatyzacji i wykorzystania systemów informatycznych w sądach. Zakres przedmiotowy przedstawionego projektu ustawy obejmuje następujące kwestie: 1) zasady ogólne ustroju sądów; 2) zasady organizacji sądów i ich tworzenia; 3) określenie organów sądów; 4) samorząd sędziowski; 5) wewnętrzny i zewnętrzny nadzór administracyjny nad działalnością administracyjną sądów; 6) tryb rozpatrywania skarg i wniosków; 7) ogólne przepisy o czynnościach sądów; 8) mianowanie na stanowisko asesora sądowego i status asesora sądowego; 9) powołanie do pełnienia urzędu na stanowisku sędziowskim i status sędziego; 10) odpowiedzialność dyscyplinarna sędziów i asesorów sądowych; 11) regulacje dotyczące referendarzy sądowych, kuratorów sądowych, urzędników i innych pracowników sądów, stałych mediatorów, ławników oraz organów pomocniczych sądów; 12) zasady przetwarzania danych osobowych, telekomunikacyjnych, pocztowych i internetowych oraz informatyzacji sądów powszechnych; 13) zasady finansowania działalności sądów powszechnych.