Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o wsparciu gospodarstw domowych w ponoszeniu kosztów związanych ze zmianą standardu nadawania naziemnej telewizji cyfrowej, przedłożony przez Sekretarza Stanu w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów Janusza Cieszyńskiego.
01.02.2022
W tym roku nastąpi zmiana sposobu nadawania naziemnej telewizji cyfrowej, poprzez zastąpienie dotychczasowego systemu DVB-T/MPEG-4 bardziej efektywnym DVB-T2/HEVC. Wprowadzenie tego rozwiązania jest obowiązkowe w całej Unii Europejskiej. Rząd chce dofinansować osobom najuboższym zakup dekodera do telewizora, który umożliwi odbiór bezpłatnej naziemnej telewizji cyfrowej w nowym standardzie.
Z badań przeprowadzonych przez Krajowy Instytut Mediów wynika, że w Polsce 2,27 mln gospodarstw nie jest przystosowanych do odbioru naziemnej telewizji cyfrowej. Zmiana systemu na DVB-T2/HEVC będzie wiązała się dla nich z koniecznością wymiany odbiornika telewizyjnego na nowszy, przystosowany do zmiany standardu model lub doposażenia obecnie użytkowanego odbiornika w dekoder naziemnej telewizji cyfrowej. Nowy standard telewizji naziemnej to więcej bezpłatnych programów telewizyjnych, w lepszej jakości obrazu i dźwięku.
Najważniejsze rozwiązania
- Świadczenie, w formie dofinansowania do zakupu dekodera wyniesie 100 zł. Pozwoli to w całości lub w części na pokrycie kosztu zakupu urządzenia umożliwiającego dalszy odbiór naziemnej telewizji cyfrowej w standardzie DVB-T2/HEVC.
- Wniosek o przyznanie świadczenia będzie mogła złożyć jedna osoba z gospodarstwa domowego. Składając wniosek trzeba będzie oświadczyć, że bez dofinansowania nie ma możliwości dostosowania sprzętu odbiorczego do zmiany standardu nadawania sygnału telewizyjnego ze względu na trudną sytuację materialną gospodarstwa domowego.
- Wniosek o uzyskanie świadczenia będzie można składać elektronicznie – z wykorzystaniem platformy gov.pl, jak również za pośrednictwem pracowników Poczty Polskiej S.A. Umożliwi to uzyskanie świadczenia także przez osoby z ograniczonym dostępem do usług cyfrowych.
- W odpowiedzi na złożony wniosek osoba uprawniona otrzyma specjalny kod na podany we wniosku adres email lub w postaci wydruku – w przypadku wniosku za pośrednictwem pracownika Poczty Polskiej S.A.
- Przyznany kod będzie można realizować w sklepach stacjonarnych, internetowych oraz poprzez internetowe platformy sprzedażowe.
- Program będzie realizowany do końca 2022 r.
Projekt był szeroko konsultowany ze wszystkimi zainteresowanymi stronami w ramach konsultacji publicznych i opiniowania.