W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Uchwała zmieniająca uchwałę w sprawie ustanowienia programu wieloletniego – „Program inwestycyjny Centralny Port Komunikacyjny. Etap II. 2024–2030”

31.12.2024

Rada Ministrów przyjęła uchwałę zmieniającą uchwałę w sprawie ustanowienia programu wieloletniego – „Program inwestycyjny Centralny Port Komunikacyjny. Etap II. 2024–2030”, przedłożoną przez Pełnomocnika Rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego. Rząd zaktualizował ramy finansowe i czasowe, a także warunki realizacji zamierzeń dotyczących Centralnego Portu Komunikacyjnego na lata 2024-2032.

 

W uchwale ujęte zostały działania polegające na kontynuacji prac przygotowawczych i projektowych, a także rozpoczęciu i zakończeniu zasadniczych robót budowlanych dotyczących budowy CPK. Chodzi również o kluczowe inwestycje kolejowe, drogowe i projekty związane bezpośrednio z uruchomieniem lotniska.

 

Nowy harmonogram przewiduje, że do końca 2032 roku uruchomiony zostanie pierwszy etap Lotniska CPK i Kolei Dużych Prędkości (KDP) między Warszawą, CPK i Łodzią. Zaawansowane będą także prace budowlane na odcinkach KDP do Wrocławia i Poznania (w ramach programu „Polska w 100 minut” dojazd do tych miast zajmie z Warszawy docelowo ok. 100 min.).

 

Najważniejsze zamierzenia 

 

  • Celem programu CPK jest wybudowanie i eksploatacja rentownego lotniska, które uzyska miejsce w pierwszej dziesiątce najlepszych portów lotniczych świata.
    • Chodzi także o przebudowę krajowego systemu transportu kolejowego, jako atrakcyjnej alternatywy dla transportu drogowego, przy zapewnieniu rozwoju i trwałej integracji aglomeracji warszawskiej i łódzkiej.
  • Nowe lotnisko będzie integralną częścią CPK – węzła łączącego transport lotniczy, kolejowy i drogowy – zlokalizowanego na terenie trzech gmin: Baranów, Wiskitki i Teresin, w odległości ok. 37 km od centrum Warszawy.
    • Powstać ma terminal pasażerski, który umożliwi początkowo osiągnięcie przepustowości co najmniej 34 mln pasażerów rocznie oraz dalszą szybką rozbudowę, stosownie do prognoz ruchu.
    • Inwestycja obejmuje także węzeł przesiadkowy dla transportu publicznego oraz dworzec kolejowy zintegrowany z lotniskiem.
    • Dworzec kolejowy CPK zapewni możliwość obsługi pociągów dalekobieżnych i aglomeracyjnych oraz możliwość obsługi ruchu przesiadkowego.
    • W ramach inwestycji do 3 pasów poszerzona zostanie autostrada A2 między Warszawą a Łodzią.
  • Uruchomienie lotniska CPK będzie równoznaczne z przeniesieniem ruchu komercyjnego z lotniska Chopina w Warszawie. W ten sposób zapewniona zostanie rentowność CPK.
  • W ramach inwestycji kolejowych CPK, zakładane jest wykorzystanie nowych linii przez pasażerskie pociągi dalekobieżne dużych prędkości, łączące najważniejsze aglomeracje, a także przez szybkie pociągi obsługujące ośrodki regionalne.
    • Prowadzone będą działania przygotowawcze oraz realizowane roboty budowlane na linii „Y” Warszawa – CPK – Łódź – Wrocław/Poznań.
    • Analizowane jest także dostosowanie wybranych odcinków do prowadzenia ruchu towarowego. Efektem będzie ograniczenie ciężarowego ruchu drogowego.
  • Inwestycja w CPK będzie realizowana przy wykorzystaniu środków Skarbu Państwa, pieniędzy unijnych, a także środków zewnętrznych (np. długu bankowego, obligacji emitowanych przez spółkę CPK etc.). 
    • Zaktualizowany łączny koszt programu CPK do 2032 roku został oszacowany na 131,7 mld zł.
{"register":{"columns":[]}}