W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Kończy się ważność profili zaufanych automatycznie przedłużona podczas pandemii

16.10.2023

Ważność Twojego profilu zaufanego była automatycznie przedłużona podczas pandemii? Wkrótce dotrze do Ciebie lub już dotarł SMS z informacją, by przedłużyć ważność profilu przed 31 października 2023 roku. Z tego artykułu dowiesz się, jak to zrobić i na jakiej podstawie prawnej wysyłamy SMS.

Ważność profilu zaufanego wynosi 3 lata. Podczas pandemii była ona automatycznie przedłużana. Po odwołaniu stanu zagrożenia epidemicznego musisz przedłużyć ważność profilu samodzielnie.

Jeśli po zalogowaniu się na swój profil zaufany w polu Sposób utworzenia/przedłużenia widzisz informację „Profil zaufany przedłużony automatycznie na czas pandemii”, to Twój profil zostanie unieważniony 31 października 2023 roku, nawet jeśli widzisz inną datę wygaśnięcia profilu. Ważność profilu możesz przedłużyć samodzielnie online.

Aby przedłużyć ważność profilu online:

  1. Zaloguj się na stronie pz.gov.pl
  2. W prawym górnym rogu zobaczysz swoje dane i niebieską strzałkę. Rozwiń menu pod strzałką i wybierz Profil zaufany.
  3. W Szczegółach profilu wybierz Przedłuż ważność lub zmień dane, a następnie Dalej.
  4. Zobaczysz okno ze swoimi danymi kontaktowymi. Potwierdź je lub edytuj, jeśli się zmieniły.
  5. Otrzymasz SMS i e-mail z kodami autoryzacyjnym. Wpisz je w odpowiednie pola i wybierz Dalej.

Jeśli kody są prawidłowe, zobaczysz potwierdzenie przedłużenia ważności profilu zaufanego o 3 lata. Otrzymasz również e-mail z potwierdzeniem.

Zanim się wylogujesz, wejdź w Szczegóły profilu i w sekcji Dane użytkownika znajdź Nazwę użytkownika. Zapamiętaj ją, ponieważ przyda Ci się podczas kolejnego logowania

Jeśli logujesz się do profilu zaufanego bankowością elektroniczną, to po przedłużeniu ważności profilu zniknie jego powiązanie z kontem bankowym. Do profilu zaufanego zalogujesz się tylko nazwą użytkownika lub adresem e-mail, a metoda autoryzacji logowania do profilu zmieni się na SMS z kodem lub push w aplikacji mObywatel, jeśli ta metoda była wcześniej używana. Jeśli nie pamiętasz swoich danych do logowania, z Pytań i odpowiedzi dowiesz się, jak je odzyskać.

Aby ponownie logować się do profilu zaufanego danymi konta bankowego, zaloguj się do swojego profilu zaufanego za pomocą nazwy użytkownika lub adresu e-mail oraz hasła, a następnie zmień dostawcę tożsamości na bank. Szczegóły znajdziesz w Pytaniach i odpowiedziach.

Podstawa prawna:

Podstawą prawną do wysłania SMS jest art. 15b ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz.U. z 2023 r. poz.57, z późń. zm.). W SMS-ie Minister Cyfryzacji na podstawie art. 20aa ww. ustawy informuje o zbliżającym się terminie wygaśnięcia ważności profilu zaufanego.

Podczas pandemii ważność profilu została wydłużona automatycznie na podstawie art. 100 ustawy z dnia 31 marca 2020 r. o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2020 r. poz. 568, z późń. zm.).

Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Zdrowia w sprawie odwołania na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej stanu zagrożenia epidemicznego z dnia 14 czerwca 2023 r. (Dz.U. z 2023 r. poz. 1118) od 1 lipca nie obowiązuje w Polsce stan zagrożenia epidemicznego i profile zaufane, którym wydłużono ważność automatycznie, stracą ją po 31 października 2023 roku.

Pytania i odpowiedzi

Nie pamiętam swojej nazwy użytkownika. Co mam zrobić?

Na stronie logowania do profilu zaufanego wybierz Nie pamiętam nazwy użytkownika. Następnie wpisz swój adres e-mail powiązany z profilem zaufanym. Jeśli ten adres jest zarejestrowany w systemie, otrzymasz wiadomość z przypomnieniem nazwy. Otwórz e-mail i użyj nazwy użytkownika do zalogowania się do profilu zaufanego.

Nie pamiętam swojego hasła. Co mam zrobić?

Na stronie logowania do profilu zaufanego wybierz Nie pamiętam hasła. Zobaczysz okno Zmień hasło. Wpisz swoją nazwę użytkownika i numer PESEL. Jeśli dane są poprawne, na adres e-mail powiązany z kontem profilu zaufanego otrzymasz wiadomość z linkiem do zmiany hasła. Kliknij w niego, a na stronie, którą zobaczysz, wpisz nowe hasło i je potwierdź. Pamiętaj, że nowe hasło nie może być takie samo jak dotychczasowe. Wybierz Zapisz i potwierdź zmianę hasła w aplikacji mObywatel lub za pomocą kodu autoryzacyjnego z SMS-a wysłanego na numer telefonu podany przez Ciebie podczas zakładania profilu zaufanego.

Po przedłużeniu ważności profilu nie mogę się logować za pomocą bankowości elektronicznej. Jak to zmienić?

Zaloguj się do profilu zaufanego za pomocą nazwy użytkownika lub hasła. W Szczegółach profilu wybierz Zmień dostawcę tożsamości na bank. Zobaczysz nowe okno. Kliknij w strzałkę w polu Metoda autoryzacji i znajdź na liście swój bank. Wybierz Zmień dostawcę tożsamości. Przeniesiemy Cię na stronę logowania wybranego banku. Zaloguj się do niego i potwierdź przekazanie swoich danych. Po autoryzacji wrócisz na stronę profilu zaufanego i zobaczysz formularz ze swoimi danymi. Wybierz Potwierdź dane i ponownie zaloguj się do swojego banku. Potwierdź operację przekazania danych za pomocą metody autoryzacji wykorzystywanej przez Twój bank. Gdy to zrobisz, wrócisz na stronę profilu zaufanego, gdzie zobaczysz potwierdzenie zmiany dostawcy tożsamości na bank. Od teraz możesz logować się do profilu zaufanego za pomocą swoich danych do konta w banku.

Jak sprawdzić, czy mój profil zaufany wygaśnie 31 października 2023 roku?

Zaloguj się na pz.gov.pl i wejdź w Szczegóły profilu. Jeśli w sekcji Sposób utworzenia/przedłużenia widzisz informację „Profil zaufany przedłużony automatycznie na czas pandemii”, oznacza to, że Twój profil zostanie unieważniony 31 października 2023 roku, nawet jeśli widzisz inną datę wygaśnięcia.

Mój profil zaufany wygasł. Co mam zrobić?

Jeśli Twój profil zaufany wygasł, złóż wniosek o nowy. Aby to zrobić, zaloguj się do konta profilu zaufanego, wybierz Mój profil zaufany, a następnie Załóż nowy profil zaufany. Wybierz sposób, w jaki chcesz założyć profil i dalej postępuj zgodnie z komunikatami.

Jeśli nie możesz zalogować się do konta profilu zaufanego, wejdź na stronę pz.gov.pl i uzyskaj nowy profil zaufany w wybrany przez Ciebie sposób.

 

{"register":{"columns":[]}}