Pytania i odpowiedzi
Jaki jest cel aplikacji STOP COVID?
Aplikacja pomaga w ograniczaniu rozprzestrzeniania się koronawirusa. Im więcej użytkowników będzie z niej korzystać, tym większa będzie jej skuteczność. Aplikacja zapewnia pełną anonimowość. Nie wymaga podawania żadnych danych osobowych. Główne funkcje STOP COVID to:
- ostrzeganie przed kontaktem z osobą zakażoną - aplikacja działa w oparciu o powszechnie znaną technologię Bluetooth. Urządzenie, na którym zainstalowaliśmy STOP COVID rejestruje inne urządzenia z pobraną aplikacją. Jeśli kontakt pomiędzy urządzaniami był dłuższy niż 15 minut, a dystans mniejszy niż 2 metry – urządzenia zapamiętają to „spotkanie” na 14 dni. Jeżeli w tym czasie osoba, z której urządzeniem spotkało się nasze urządzenie zachoruje, zostaniemy o tym powiadomieni.
- kontrola stanu zdrowia – częścią aplikacji jest dziennik zdrowia, który – jeśli chcemy – możemy codziennie uzupełniać. STOP COVID udostępnia także test oceny ryzyka. Warto go wypełniać. Wynik pokaże czy jesteśmy w niskiej, średniej czy wysokiej grupie ryzyka zakażenia koronawirusem.
Aplikacja jest stale rozbudowywana. Jedną z dodanych funkcji jest możliwość zapisania się na test na obecność koronawiursa. Z tej opcji mogą skorzystać osoby, które otrzymały powiadomienie o kontakcie z osobą zakażoną i anonimowo wypełniły test oceny ryzyka. Jeśli wynik testu jest niepokojący, użytkownik, kierując się wskazówkami udzielanymi krok po kroku przez aplikację, może zapisać się na test.
Jak działa?
Wyobraźmy sobie Alicję (A) i Bartka (B) – dwie osoby, które pobrały aplikację.
- Alicja i Bartek spotykają się i przebywają ze sobą w bliskiej odległości (według wytycznych WHO i GIS).
- Urządzenie Alicji zapamiętuje (ale nigdzie nie wysyła) identyfikator urządzenia Bartka. Podobnie, urządzenie Bartka zapamiętuje kontakt z Alicją.
- W ciągu maksymalnie 14 dni od spotkania Bartek zostaje laboratoryjnie zdiagnozowany jako chory na COVID-19.
- Do Bartka dzwoni pracownik Centrum Kontaktu, informuje go o wyniku testu i pyta czy ma aplikację. Jeśli tak, to Bartek może (dobrowolnie) wysłać odpowiednią informację na urządzenia osób, z którymi miał kontakt.
- Alicja po upływie 24 godzin dostaje powiadomienie o tym, że w ciągu ostatnich 14 miała kontakt z osobą chorą (bez wskazania z kim oraz dokładnie kiedy). Wraz z tą informacją Alicja otrzymuje spersonalizowane porady medyczne oraz numer telefonu do Centrum Kontaktu.
- Ważne – kontakt z osobą zakażoną NIE oznacza „automatycznego” skierowania Alicji na obowiązkową kwarantannę domową.
Czy korzystanie z aplikacji jest obowiązkowe?
NIE - korzystanie z aplikacji jest dobrowolne. Zachęcamy do używania STOP COVID. To realne wsparcie w walce z koronawirusem. Jak pokazują badania, skuteczna izolacja zakażonych oraz wykorzystanie aplikacji typu exposure notification (tego typu aplikacją jest STOP COVID) nawet o kilkadziesiąt procent mogą zredukować ryzyko rozprzestrzeniania się koronawirusa. Dlatego - ściągnij i uruchom aplikację – dbaj o siebie i innych.
Czy aplikacja jest darmowa?
Tak, aplikacja jest darmowa.
Skąd mogę pobrać aplikację?
To zależy od telefonu, którego używasz. Jeśli korzystasz z telefonu systemem Android – znajdziesz ją w sklepie Google Play. Jeśli Twój smartfon działa w oparciu o iOS, zajrzyj do App Store. Niezależnie od modelu telefonu, sklepy znajdziesz na jego pulpicie.
Jak zainstalować aplikację na swoim telefonie?
Aplikacja jest dostępna do pobrania w sklepach Google Play lub App Store. Aby ją odnaleźć, wystarczy wpisać nazwę STOP COVID w pole wyszukiwania. A następnie - kliknąć przycisk „Instaluj”. Po pobraniu, uruchamiamy aplikację poprzez kliknięcie w jej ikonę. System podpowie krok po kroku, co zrobić dalej.
Jakie dane muszę podać, aby zalogować się do aplikacji?
Do aplikacji nie trzeba się logować. Aby ją uruchomić i z niej korzystać, nie trzeba podawać żadnych swoich danych osobowych, ani nawet numeru telefonu.
Czym są sklepy App Store i Google Play?
Sklep Google Play (dla telefonów z systemem Android) i App Store (dla telefonów z system iOS) są bezpiecznymi źródłami aplikacji udostępnionymi przez firmy Google oraz Apple. Pobierane z nich aplikacje przechodzą szczegółową weryfikację w zakresie bezpieczeństwa oraz poprawności działania. Aplikacji sklepów nie trzeba instalować, w każdym urządzeniu są instalowane wraz z systemem operacyjnym. Znajdziesz je na pulpicie swojego telefonu.
Czy mój telefon obsługuje aplikację?
Aplikacja działa na telefonach z systemami: Android oraz iOS. Wymaga systemu Android 6.0 lub nowszego. Wymaga systemu iOS 13.5 lub nowszego. Jest zgodna z urządzeniami: iPhone oraz iPod touch, jak również z większością urządzeń z systemem Android.
Czy korzystanie z aplikacji wiąże się z przetwarzaniem moich danych osobowych? Jeżeli tak, to jakich?
Korzystanie z aplikacji nie wiąże się z przetwarzaniem Twoich danych osobowych. Aplikacja z nich nie korzysta, ani ich nie zbiera.
Co stanie się w przypadku odinstalowania aplikacji?
Po odinstalowaniu aplikacji nie dostaniesz powiadomień o możliwym kontakcie z koronawirusem. Możesz oczywiście zainstalować ją z powrotem, ale oznacza to utratę dotychczas zgromadzonej historii kontaktów.
Czy kiedy mój telefon jest rozładowany nadal skanuje otoczenie?
Jeśli Twój telefon jest wyłączony/rozładowany nie skanuje otoczenia. W praktyce oznacza to, że jeśli w czasie kiedy Twój telefon był wyłączony/rozładowany spotkałeś osobę chorą, nie zostaniesz o tym poinformowany.
Jakie informacje przekaże mi aplikacja?
W sytuacji, w której okazuje się, że osoba, z którą mieliśmy kontakt zarejestrowany przez nasz telefon w ciągu ostatnich dwóch tygodni zachorowała, aplikacja poinformuje nas o możliwym ryzyku. WAŻNE! Poprzez aplikację nie dowiemy się, kto zachorował. Dowiemy się za to, że jesteśmy w grupie ryzyka i powinniśmy zwrócić szczególną uwagę na swoje samopoczucie, ale też ograniczyć kontakty z innymi osobami.
Czy aplikacja mnie śledzi?
Aplikacja NIE śledzi użytkownika. Aby ją uruchomić nie jest wymagane jakiekolwiek uwierzytelnienie, np. podanie numeru telefonu. Aplikacja nie inwigiluje, nie zbiera i nie udostępnia danych użytkowników. Informacje o napotkanych urządzeniach nie zawierają żadnych danych o ich właścicielach, są anonimowe i zakodowane, a do tego przechowywane tylko w telefonie, przez dwa tygodnie. Później są usuwane. Zachęcamy do zapoznania się z dokumentacją projektu: https://github.com/ProteGO-Safe
Jak aplikacja ocenia ryzyko zakażenia?
Aplikacja bierze pod uwagę cztery czynniki:
- bliskość kontaktu (mierzona siłą sygnału Bluetooth),
- czas trwania kontaktu (powyżej 15 minut),
- czas, który upłynął od kontaktu (im więcej czasu upłynęło, tym ryzyko niższe),
- pewność zarażenia (w wypadku STOP COVID ta wartość jest zawsze maksymalna, ponieważ jako chore mogą się oznaczyć tylko osoby zdiagnozowane pozytywnie).
Każdemu spotkaniu, w każdej kategorii przypisywany jest wynik od 1 do 8. Wyniki z każdej kategorii są przez siebie mnożone, zatem wartość wskazująca najwyższe ryzyko to 4096. W oparciu o uzyskany rezultat, aplikacja poinformuje użytkownika o „niskim”, „średnim” lub „wysokim” ryzyku zakażenia.
Progi kwalifikacji do danej kategorii ryzyka to:
- niskie: od 0 do 1499,
- średnie: od 1500 do 2999,
- wysokie: od 3000 do 4096
Powyższe wartości wynikają z rekomendacji Głównego Inspektoratu Sanitarnego i są na bieżąco aktualizowane.
Czy informacja o kontakcie z osobą zakażoną przychodzi natychmiast? Czy to nie oznacza możliwości identyfikacji osoby chorej?
Powiadomienia o zmianie statusu na średnie lub wysokie ryzyko przychodzą z 24-godzinnym opóźnieniem. Nie ma możliwości, aby użytkownik otrzymał powiadomienie podczas kontaktu z osobą zakażoną. W ten sposób chronimy prywatność osób, które mają koronawirusa. Ale anonimowość gwarantujemy wszystkim użytkownikom. Aplikacja nie śledzi, ani nie wymaga podawania żadnych danych osobowych.
Czy jeśli dostanę informację, że jestem w wysokiej grupie ryzyka zachorowania zostanę objęty obowiązkową kwarantanną domową?
Nie, nie zostaniesz „automatycznie” objęty obowiązkową kwarantanną domową. Dostaniesz za to pomocne instrukcje, będziesz wiedział co zrobić dalej, z kim się skontaktować. Osoby, które otrzymały powiadomienie o kontakcie z zakażonym i mają niepokojący wynik testu oceny ryzyka, mogą także poprzez aplikację zapisać się na test na koronawirusa.
Czy jeśli stoję w korku, a kierowca w samochodzie obok jest zakażony, to czy dostanę informację o możliwym kontakcie z koronawirusem?
Technologia wykorzystywana przez aplikację jest tak kalibrowana, że bierze pod uwagę kilka parametrów, nie tylko odległość. Stale pracujemy nad zminimalizowaniem ryzyka fałszywych alarmów.
Czy powiadomienie o byciu w wysokiej grupie ryzyka będzie uprawniało do bezpłatnego testu na koronawirusa?
Na bezpłatny test na koronawirusa mogą za pośrednictwem aplikacji zapisać się osoby, które otrzymały powiadomienie o kontakcie z zakażonym, a anonimowo wypełniony przez nie test oceny ryzyka dał niepokojący wynik. Informacja o możliwości zapisu na test na COVID-19 wyświetli się na ekranie telefonu po wykonaniu testu oceny ryzyka. Aplikacja wskaże kolejne kroki. Należy działać zgodnie ze wskazówkami.
Czy codziennie muszę wypełniać test oceny ryzyka?
Nie musisz, ale warto to robić regularnie. I najważniejsze - pamiętaj, aby odpowiadać zgodnie z prawdą. To dla Twojego bezpieczeństwa.
Czy dzięki aplikacji dowiem się, kto w moim otoczeniu jest chory na koronawirusa?
Nie, nie dowiesz się. Informacje na temat możliwego kontaktu z osobą zakażoną są przekazywane innym użytkownikom całkowicie anonimowo. Nie ma możliwości, aby na ich podstawie zidentyfikować kogokolwiek.
Czy jeśli zachoruję i będę chciał poinformować o tym użytkowników aplikacji, z którymi miałem kontakt, dowiedzą się że to ja zachorowałem?
Nie, nie dowiedzą się. Informacje na temat możliwego kontaktu z osobą zakażoną są przekazywane innym użytkownikom całkowicie anonimowo. Nie ma możliwości, aby na ich podstawie zidentyfikować kogokolwiek.
Czy aplikacja jest zgodna z RODO?
Aplikacja jest budowana zgodnie z zasadami wynikającymi z ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych (RODO), w tym minimalizacji danych, privacy by design, privacy by default, prawidłowości, integralności oraz poufności.
Bazujemy na wytycznych Europejskiej Rady Ochrony Danych Osobowych, Komisji Europejskiej oraz Toolbox opracowanym w ramach sieci eHealth działającej przy Komisji Europejskiej. Szczególną wagę przykładamy do zapewnienia najwyższych standardów prywatności.
Skąd aplikacja będzie wiedziała, czy spotkałem osobę zakażoną?
Kluczem do działania aplikacji jest stale włączony Bluetooth. Dzięki niemu nasze urządzenie (telefon) komunikuje się z urządzeniami innych użytkowników aplikacji, a urządzenia innych użytkowników z naszym.
Czy mój Bluetooth łączy się na stałe z innymi urządzeniami?
Bluetooth nie łączy się z innymi urządzeniami na stałe. Wysyła jedynie cykliczne sygnały. Na takiej zasadzie działa m.in. przy parowaniu urządzeń, czy zestawów głośnomówiących.
Skąd w systemie pojawia się informacja o potencjalnym ryzyku?
Od zakażonego. To osoba, która otrzymała pozytywny wynik testu na obecność koronawirusa, wysyła do innych użytkowników aplikacji anonimowe powiadomienie. Robi to wpisując w odpowiednim miejscu 6-cyfrowy numer PIN otrzymany od pracownika Centrum Kontaktu.
Gdzie przechowywane są zbierane dane?
Dane o napotkanych urządzeniach, w postaci anonimowych, zaszyfrowanych identyfikatorów, przechowywane są tylko w naszym telefonie - przez dwa tygodnie, a następnie usuwane. Nie są nigdzie przesyłane. Zachęcamy do zapoznania się z dokumentacją projektu: https://github.com/ProteGO-Safe
Czy dzięki aplikacji wejdę bez kolejki do galerii handlowej?
Nie, aplikacja nie daje takich uprawnień, ani innych przywilejów.
Czy jeśli chcę zjeść w restauracji to muszę zarejestrować swoje wejście za pomocą aplikacji?
Nie. Aplikacja nie jest obowiązkowa ani w tej, ani w żadnej innej sytuacji.
Kto stoi za aplikacją?
Aplikacja to efekt prac koalicji polskich firm informatycznych, które przygotowały i rozwijają ją na zlecenie Ministerstwa Cyfryzacji, które 6 października 2020 r. zostało włączone do Kancelarii Prezesa Rady Ministrów we współpracy z GovTech Polska, pod nadzorem Głównego Inspektoratu Sanitarnego.
Jaką rolę w powstaniu aplikacji odegrały Google i Apple?
Aplikacja powstała w 100% dzięki koalicji polskich firm informatycznych pracujących na zlecenie instytucji rządowych. Google i Apple, jako twórcy najpopularniejszych systemów operacyjnych, udostępniają jedynie mechanizm pozwalający na ocenę ryzyka zakażenia. Nie mają dostępu do żadnych danych osobowych, ani nie są w stanie zidentyfikować użytkowników. Aplikacja nie jest połączona z żadnymi innymi usługami (takimi jak iCloud lub Google Drive).
Czy aplikacja działa za granicą?
Kontakt dwóch użytkowników STOP COVID będzie odnotowany przez ich urządzenia niezależnie od tego, w jakim kraju nastąpi. Obecnie, na poziomie działającej przy Komisji Europejskiej sieci e-Health Network, trwają dyskusje o tym, jak zapewnić interoperacyjność pomiędzy aplikacjami każdego z państw członkowskich.
Skąd mogę wiedzieć, że ściągnąłem prawdziwą wersję STOP COVID?
Aplikację można pobrać tylko z oficjalnych sklepów z aplikacjami - Google Play oraz App Store. Jej autentyczność możemy poznać po tym, że deweloperem jest Ministerstwo Cyfryzacji. Ostrzegamy przed instalowaniem aplikacji z innych źródeł - mogą one zawierać złośliwe oprogramowanie lub wyłudzać dane osobowe.
Czy aplikacja wykorzystuje 5G?
Działanie STOP COVID nie zależy od standardu technologii komórkowej, w tym również – nie wymaga modułu 5G.
Czy informacja wyświetlona w aplikacji to diagnoza medyczna?
Nie. Informacja wyświetlona w aplikacji nie jest diagnozą medyczną. Taką może wystawić tylko lekarz. Aplikacja ma na celu jedynie wsparcie w ocenie ryzyka zachorowania. W wypadku zmiany statusu na średnie lub wysokie ryzyko zalecamy telefon do Centrum Kontaktu.