Działalność
Państwowa Szkoła Muzyczna I st. im. Fryderyka Chopina w Kłodzku jest znaczącą placówką kształcącą dzieci i młodzież oraz propagującą kulturę muzyczną w mieście i regionie. Szkoła przez 76 - lat istnienia wytworzyła bogatą tradycję i połączyła kilka pokoleń nauczycieli, pracowników, uczniów. Na 30 - lecie szkoły placówka otrzymała w 1975 r. medal „Za zasługi dla Miasta Kłodzka”, w 40 – lecie szkoły Ministerstwo Kultury i Sztuki w uznaniu zasług nadało szkole imię Fryderyka Chopina. Z okazji Jubileuszu 75 – lecia szkoły, zasłużonym nauczycielom Państwowej Szkoły Muzycznej I st. w Kłodzku przyznane zostały medale Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej Andrzeja Dudy „Za wieloletnią służbę”.
PSM I st. im. Fryderyka Chopina w Kłodzku prowadzi naukę gry na:
- akordeonie
- fortepianie
- gitarze
- klarnecie
- saksofonie
- skrzypcach
- flecie
- trąbce
- wiolonczeli
- perkusji
Nauka zorganizowana jest w dwóch cyklach: 6 – letnim i 4 – letnim.
- O przyjęcie do: klasy pierwszej szkoły muzycznej I stopnia o sześcioletnim cyklu kształcenia może ubiegać się kandydat, który w danym roku kalendarzowym kończy co najmniej 7 lat albo 6 lat w przypadku, o którym mowa w art. 36 ust. 1 i 2 ustawy – Prawo Oświatowe, oraz nie więcej niż 10 lat,
- klasy pierwszej szkoły muzycznej I stopnia o czteroletnim cyklu kształcenia może ubiegać się kandydat, który w danym roku kalendarzowym kończy co najmniej 8 lat oraz nie więcej niż 16 lat.
Obok indywidualnych lekcji gry na instrumencie, uczniowie poszerzają swoją wiedzę podczas zajęć teoretycznych: kształcenia słuchu, rytmiki i audycji muzycznych, a w klasach starszych realizują także naukę gry na instrumencie dodatkowym – fortepianie (oprócz pianistów) oraz uczestniczą w zajęciach chóru i zespołów kameralnych.
Misją szkoły jest:
- propagowanie dorobku artystycznego ludzkości;
- zapoznawanie z tradycjami narodowymi, religijnymi oraz etnicznymi i wychowanie w duchu poszanowania dla historii narodu polskiego;
- poszukiwanie i rozwijanie talentów muzycznych oraz wychodzenie naprzeciw indywidualnym potrzebom uczniów wybitnie uzdolnionych;
- wszechstronne rozwijanie osobowości ucznia w aspekcie wartości etycznych i prawidłowego funkcjonowania w otaczającym go świecie;
- stworzenie atmosfery przyjaźni, partnerstwa i poczucia bezpieczeństwa.