W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.

Pomoc psychologiczno-pedagogiczna

Uczniowie szkół artystycznych, ich rodzice oraz nauczyciele mają prawo do korzystania z bezpłatnej pomocy psychologicznej oferowanej w ramach Zespołu Psychologiczno-Pedagogicznego Centrum Edukacji Artystycznej, które prowadzą swoją działalność pomocową zarówno w formie kontaktów bezpośrednich jak i online.

Szczegółowy opis działalności znajduje się na stronie: 
https://www.gov.pl/web/cea/dane-kontaktowe-zespolu

 

 

Zadania Zespołu Psychologiczno-Pedagogicznego CEA

Bezpośrednimi działaniami realizowanymi przez Zespół Psychologiczno-Pedagogiczny CEA są:

  • udzielanie pomocy psychologicznej i pedagogicznej uczniom szkół artystycznych, wychowankom burs szkolnictwa artystycznego oraz nauczycielom, wychowawcom, rodzicom i dyrektorom szkół;
  • diagnostyka psychologiczno-pedagogiczna indywidualna i grupowa środowiska artystycznego;
  • udzielanie profesjonalnego wsparcia w sytuacjach konfliktowych i kryzysowych związanych z funkcjonowaniem szkolnej społeczności;
  • integracja środowiska psychologów, pedagogów szkolnych i innych specjalistów pracujących w szkołach artystycznych i bursach szkolnictwa artystycznego w celu podnoszenia jakości opieki psychologiczno-pedagogicznej w szkołach artystycznych;
  • udostępnianie i upowszechnianie wiedzy o psychologicznych, pedagogicznych i profilaktycznych aspektach edukacji artystycznej wśród uczniów, nauczycieli, wychowawców, rodziców i kadry zarządzającej szkołami.

Szczegółowe zadania realizowane przez specjalistów psychologiczno-pedagogicznych CEA obejmują:

  • wspomaganie uczniów i wychowanków z niespecyficznymi i specyficznymi trudnościami w uczeniu się oraz uczniów szczególnie uzdolnionych, odpowiednio do ich potrzeb rozwojowych;
  • pomoc w tworzeniu indywidualnych form wspomagania rozwoju i kształcenia ogólnego i artystycznego dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi;
  • diagnostyka przyczyn niepowodzeń dydaktycznych i problemów wychowawczych;
  • prowadzenie indywidualnych lub grupowych zajęć psychoedukacyjnych, między innymi z zakresu: umiejętności interpersonalnych, radzenia sobie z tremą, organizacji czasu nauki i czasu wolnego, zwiększania motywacji do artystycznego kształcenia oraz z zakresu wielu innych tematów, które są ważne z perspektywy zmian cywilizacyjnych doświadczanych przez dzieci i młodzież oraz specyficznych potrzeb każdej szkoły;
  • pomoc nauczycielom, wychowawcom i rodzicom w rozpoznawaniu i rozwijaniu indywidualnych możliwości, predyspozycji i uzdolnień uczniów oraz wychowanków szkół artystycznych;
  • organizowanie spotkań z zakresu wsparcia zawodowego z psychologami i pedagogami pracującymi w szkołach artystycznych danego regionu CEA;
  • prowadzenie tematycznych szkoleń, wykładów i warsztatów dla szkół artystycznych, zgodnie ze specyfiką potrzeb;
  • prowadzenie tematycznych szkoleń w ramach doskonalenia zawodowego nauczycieli CEA.

Dodatkowe zadania realizowane przez Zespół Psychologiczno-Pedagogiczny CEA:

  • inicjowanie i współdziałanie w tworzeniu i realizacji projektów badawczych z zakresu psychologicznych podstaw kształcenia artystycznego oraz publikacji przedmiotowych z zakresu edukacji artystycznej;
  • organizacja seminariów i konferencji naukowych przy współpracy polskich i zagranicznych ośrodków akademickich i uniwersyteckich;
  • uczestnictwo w polskich i międzynarodowych seminariach oraz konferencjach naukowych poświęconych psychologiczno-pedagogicznej problematyce edukacji artystycznej.

Formy realizacji zadań Zespół Psychologiczno-Pedagogiczny CEA:

  • działalność poradniana:
    a) konsultacje,
    b) diagnozowanie,
    c) opiniowanie,
    d) pomoc terapeutyczna;
  • działalność z zakresu wsparcia zawodowego:
    a) spotkania regionalne psychologów i pedagogów szkolnictwa artystycznego,
    b) konsultacje specjalistyczne;
  • działalność informacyjno-szkoleniowa:
    a) rady szkoleniowe i warsztaty w szkołach poszczególnych regionów CEA,
    b) ogólnopolskie konferencje i seminaria;
  • działalność publikacyjno-badawcza:
    a) artykuły, doniesienia badawcze, monografie,
    b) projekty badawcze regionalne i ogólnopolskie.

Specyfika trudności psychologiczno-pedagogicznych uczniów szkół artystycznych

Charakterystyczną cechą uczniów szkół artystycznych są uzdolnienia kierunkowe w zakresie muzyki, plastyki i tańca. Wiąże się to ze specyficzną percepcją rzeczywistości i funkcjonowania psychofizycznego uczniów. Jednocześnie młodzi adepci sztuki nie są wolni od przeżywania szeregu niespecyficznych doświadczeń, typowych ze względu na dynamikę rozwoju ogólnego dzieci i młodzieży, oraz różnorodnych sytuacji trudnych wynikających z wydarzeń losowych. Doświadczać mogą nie tylko kryzysów związanych ze specyfiką kształcenia artystycznego, ale także przechodzą przez trudności wynikające z relacji rówieśniczych, rodzinnych, z powodu kłopotów natury zdrowotnej czy też podejmowania zachowań ryzykownych.

Młodzież szkół artystycznych jest tak samo, jak wszyscy młodzi ludzie, narażona na wiele niebezpieczeństw wynikających ze specyfiki funkcjonowania we współczesnym świecie i licznych zagrożeń z tym związanych.

Wśród najczęściej powtarzających się problemów, z którymi do psychologów i pedagogów CEA zgłaszają się uczniowie, ich rodzice lub nauczyciele znajdują się:

  • problemy związane ze specyfiką rozwoju artystycznego, w tym problemy z zakresu tremy, perfekcjonizmu, braku motywacji, relacji mistrz-uczeń, korekty artystycznej, przeciążeń fizycznych i psychicznych oraz innych trudności wynikających z charakterystyki kształcenia muzycznego, plastycznego lub baletowego,
  • trudności w funkcjonowaniu uczniów wynikające z zaburzeń emocjonalnych i osobowościowych, zaburzeń zachowania, zaburzeń odżywiania, zachowań ryzykownych, uzależnień, nieharmonijnego rozwoju zdolności ogólnych i kierunkowych, niepowodzeń szkolnych i artystycznych,
  • problemy związane z nieprawidłowościami w kontaktach interpersonalnych: relacje uczeń-nauczyciel-rodzic; relacji nauczyciel przedmiotu artystycznego (mistrz, mentor)-uczeń,
  • trudności realizacji dostosowań edukacyjnych w zakresie przedmiotów artystycznych do indywidualnych możliwości uczniów, związanych z zaleceniami zawartymi w orzeczeniach lub opiniach psychologiczno-pedagogicznych, w sytuacji doświadczania przez ucznia trudności problemów rozwojowych,
  • inne, indywidualnie zróżnicowane trudności wynikające z sytuacji życiowej ucznia, wymagające profesjonalnego wsparcia, doradztwa lub regularnej pomocy terapeutycznej.
{"register":{"columns":[]}}