W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.

Historia szkoły

Rysunek przedstawia szkic frontu budynku szkoły. Budynek jest piętrowy. Na środku rozmieszczone są cztery kolumny, na parterze rozdzielone drzwiami głównymi a na piętrze rozdzielone oknami.

Pisać historię szkoły jest rzeczą trudną i odpowiedzialną, tym bardziej historię placówki dydaktyczno – wychowawczej o tak bogatej tradycji.
Kroniki szkolne prowadzone systematycznie od początków szkoły, w których zapisano najważniejsze wydarzenia z życia szkoły okazały się niezwykle pomocne. Warto wspomnieć o fakcie, iż dwie osoby napisały prace magisterskie o tej placówce. Pierwszym był Leszek Kołodyński – absolwent, który opisał działalność szkoły w latach 1976 – 1986; drugą osobą była Anna Ślotała – nauczyciel, opisująca powstanie i działalność szkoły w latach 1976 – 2001, a więc jej 25-lecie istnienia.

Państwowa Szkoła Muzyczna I st. im. K. Kurpińskiego rozpoczęła swą działalność 1 września 1976 r. Powołał ją Minister Kultury i Sztuki, rozporządzeniem nr 31 z dnia 5 lipca 1976 r.

Uroczyste otwarcie odbyło się kilka dni później w sali widowiskowej Domu Kultury, w którym udział wzięły władze Wydziału Kultury i Sztuki Urzędu Wojewódzkiego w Lesznie, Urzędu Miasta i Gminy we Wschowie oraz liczne delegacje i przedstawiciele społeczeństwa wschowskiego. Całą uroczystość uświetnił koncert Wielkopolskiej Orkiestry Symfonicznej im. K. Kurpińskiego pod batutą Mirosława Bukowskiego wraz z solistami – Paulosem Raptisem, E. Szafarską i M. Kowalak. Głównym akcentem było wystąpienie dwóch wychowanków Społecznego Ogniska Muzycznego: Mieczysława Leśniczaka – trąbka i Piotra Bednarskiego – śpiew, absolwentów wyższych szkół muzycznych.

Ważnym faktem w powstaniu szkoły było istnienie, praca i osiągnięcia Społecznego Ogniska Muzycznego, które w 1976 r. obchodziło 20-lecie swojej działalności. Ówczesny dyrektor SOM Karol Muszkieta postawił sobie za cel, aby w roku jubileuszowym ogniska powołać szkołę muzyczną. Mając placówkę, która prężnie działała tyle lat z wielkimi osiągnięciami na swoim koncie i dobrą obsadą nauczycieli, poczynił starania wstępne w Ministerstwie Kultury i Sztuki. Działania te poparło miejscowe społeczeństwo. Na spotkaniu mieszkańców Ziemi Wschowskiej z I sekretarzem Komitetu Wojewódzkiego PZPR w Lesznie, zgłoszono wniosek w sprawie utworzenia szkoły muzycznej. Wniosek został pozytywnie rozpatrzony przez władze wojewódzkie, a niedługo później Minister Kultury i Sztuki powołał do życia Państwową Szkołę Muzyczną I st. we Wschowie, której dyrektorem został Karol Muszkieta. Z bagażem doświadczeń nabytych z prowadzenia Ogniska Muzycznego dyrektor oraz kadra nauczycieli rozpoczęli propagowanie muzyki w regionie lubuskim. A efekty to: pierwsze i czołowe miejsca w różnorodnych konkursach i przeglądach.

Kolejni dyrektorzy szkoły to: Karol Muszkieta, Ireneusz Marciniak, Ryszard Kondella, Krystyna Turowska, Szymon Franek.

W 1991 r. Po wielu staraniach szkoła otrzymuje zgodę z Kuratorium Oświaty i Wychowania w Lesznie na nadanie szkole imienia Karola Kurpińskiego. Jego wizerunek znajduje się na szkolnym sztandarze.

Szkoła muzyczna we Wschowie przez wiele lat pracy i istnienia borykała się z trudnościami lokalowymi. W dniu powołania jej do życia, przydzielono szkole lokum przy ul. Niepodległości (dawniej Świerczewskiego), w którym ciasne pomieszczenia dzieliła ze SOM. Po 12 latach działalności tj. w 1989 r. PSM dostała budynek mieszczący się przy ul. Głogowskiej 11, w dawnej letniej rezydencji Szlichtyngów. Nad wejściem tej szkoły widnieje ponadczasowy napis:

PIĘKNO - DOBRO - PRAWDA

Nowy budynek mieści 10 sal lekcyjnych, aulę, gabinet dyrektora, sekretariat, księgowość, pokój nauczycielski, bibliotekę oraz pomieszczenia socjalne.

Szkoła realizuje cele i zadania określone w Ustawie o systemie oświaty z dn. 7 września 1991 r., a w szczególności jako szkoła artystyczna I stopnia: poprzez prowadzenie zajęć praktycznych i teoretycznych, organizowanie imprez, koncertów, przeglądów, popisów klasowych, uczestniczenie w przesłuchaniach, festiwalach, konkursach – rozbudza i rozwija podstawowe zdolności arty¬styczne, przygotowuje wrażliwych i świadomych odbiorców sztuki, przygotowuje kandydatów do muzycznego kształcenia zawodowego oraz oddziałuje aktywnie na otoczenie w sferze kultury.

Podstawowym celem PSM I st. jest kształcenie uczniów w zakresie gry na wybranym przez siebie instrumencie muzycznym. Uczniowie zdobywają też wiadomości teoretyczne z zakresu historii i zasad muzyki. Szkoła muzyczna I st. kształci uczniów w dwóch działach: 6-letnim cyklu nauczania (dawniej dział dziecięcy) i 4-letnim cyklu nauczania (dawniej dział młodzieżowy).

Lata 1976 – 2006 to okres bardzo aktywnej pracy uczniów, pedagogów, dyrekcji oraz Samorządu Uczniowskiego i Rady Rodziców (dawniej Komitet Rodzicielski). W ciągu 30 lat istnienia szkoły przez jej progi przewinęło się 55 nauczyciel. Aktualnie nauczyciele pracują w sekcjach: instrumentów klawiszowych, strunowych, dętych i perkusji oraz przedmiotów ogólnomuzycznych. Uczniowie uczą się gry na: fortepianie, akordeonie, skrzypcach, wiolonczeli, gitarze, trąbce, flecie, klarnecie, saksofonie, puzonie i perkusji.

Obecnie w naszej szkole pracuje 3 nauczycieli, którzy swoje pierwsze kroki w nauce gry na instrumencie stawiali w tutejszej szkole. Jesteśmy z tego bardzo dumni. Poza tym szkoła posiada liczne pamiątki w postaci dyplomów uczestnictwa w konkursach, przeglądach itp.

Szkoła organizuje wyjazdy na koncerty do: Poznania, Leszna, Wrocławia, Gostynia, Włoszakowic oraz organizuje koncerty w auli szkoły. Zapraszano na koncerty artystów – muzyków, którzy prezentowali utwory z różnych epok, na różnych instrumentach. Słuchacze mieli bezpośredni kontakt z wykonawcami a także okazję do rozmów. Chętnie koncertowali też absolwenci naszej szkoły.

Co roku szkoła organizuje koncerty dla przedszkoli, szkół, seniorów, rodziców, dla licznych miłośników muzyki. Odbywają się koncerty z okazji m.in. Dnia Kobiet, Dnia Matki, Dnia Patrona, Międzynarodowego Dnia Muzyki, Dnia Edukacji Narodowej, koncerty okolicznościowe, koncerty kolęd i noworoczne.

Konfrontacje Muzykujących Rodzeństw są kolejną formą popularyzacji oraz pozaprogramowej działalności PSM I st. Celem ich jest popularyzacja muzyki zespołowej. Konfrontacje to forma spotkań muzycznych, na których to rodzeństwa prezentują swoje umiejętności, wykonują utwory w duetach, tercetach, kwartetach lub w większym składzie. Są to grupy instrumentalne lub wokalno – instrumentalne. Nie istnieją żadne podziały na kategorie, ani nie ma wytycznych dotyczących repertuaru. Konfrontacje ujęte są w formę koncertu, na którym rodzeństwa wykonują po 2 utwory. Imprezom tym towarzyszy atmosfera serdeczności, zadowolenia i dumy rodziców, których dzieci prezentują się na scenie. Na szczególną uwagę zasługują 29 Konfrontacje, w których zanotowano największą liczbę uczestników – 25 rodzeństw.

Państwowa Szkoła Muzyczna założyła sobie różnorodne formy popularyzacji swej działalności w środowisku. Temu celowi miały służyć m.in. koncerty zespołów muzycznych. Takim właśnie zespołem najprężniej działającym w szkole była Młodzieżowa Orkiestra Dęta pod kierunkiem Henryka Mośka – nauczyciela od 1975 do 1981 r. W szkole działały jeszcze inne zespoły: akordeonowy prowadzony przez H. Mośka, później przez Karola Klicha, Ryszarda Kondellę, zespół muzyki dawnej założony przez mgr M Leśniczaka; zespół smyczkowy prowadzony przez Józefa Woźniaka; zespół klarnetowy, przekształcony później w saksofonowy, następnie w zespół instrumentów dętych, prowadzony przez Stanisława Betę. W następnych latach zespół instrumentów dętych pod kierunkiem mgr Adama Krenca, zespół perkusyjny mgr Hieronima Śmiejczaka i zespół skrzypcowo – fletowy prowadzony wspólnie przez mgr K. Żyską i J. Kaźmierczak.

Przy szkole działał też w latach 1994 – 1996 zespół typu big-band. Był to zespół 14-osobowy, grający muzykę rozrywkową. Powstał dzięki inicjatywie naszego emerytowanego nauczyciela – H. Mośka, prowadzony był przez R. Kondellę.

{"register":{"columns":[]}}