Zasady zatwierdzania i rejestracji zakładów branży spożywczej
08.07.2021
ZASADY ZATWIERDZANIA I REJESTRACJI ZAKADÓW BRANŻY SPOŻYWCZEJ
ZASADY ZATWIERDZANIA I REJESTRACJI ZAKADÓW BRANŻY SPOŻYWCZEJ
ZATWIERDZENIE NOWEGO ZAKŁADU
Podmioty działające na rynku spożywczym lub na rynku materiałów i wyrobów przeznaczonych do kontaktu z żywnością składają wniosek o wpis do rejestru zakładów albo o zatwierdzenie zakładu i o wpis do rejestru zakładów, w terminie co najmniej 14 dni przed dniem rozpoczęcia planowanej działalności, w formie pisemnej, według wzorów określonych odpowiednio na podstawie art. 67 ust. 3 pkt 2 i 3 ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o bezpieczeństwie żywności i żywienia (t.j. Dz.U. z 2022, poz. 2132), wzory wniosków można pobrać w zakładce Baza wiedzy -> Bezpieczeństwo żywności. Zatwierdzenie dokonywane jest na podstawie kontroli zakładu, w trakcie której sprawdzane jest spełnienie wymagań sanitarno-technicznych wynikających z obowiązujących przepisów prawa żywnościowego, w tym m. in. wskazanych na stronie internetowej głównego Inspektoratu Sanitarnego pod adresem: https://www.gov.pl/web/gis/pytania-i-odpowiedzi2 (w zakładce "Żywność").
W celu dopełnienia formalności związanych z zatwierdzeniem nowego zakładu należy:
- skontaktować się z kierownikiem Oddziału Bezpieczeństwa Żywności i Żywienia aby umówić termin kontroli nowo otwieranego zakładu (np. telefonicznie, nr do kontaktu: 607635349).
- złożyć do PSSE w Białymstoku wniosek o zatwierdzenie i o wpis do rejestru zakładów podlegających urzędowej kontroli organów PIS. Formy składania wniosków: musi zostać sporządzony na piśmie oraz podpisany przez właściciela zakładu lub osobę upoważnioną do reprezentowania właściciela zakładu i osobiście przekazany w oryginale lub w inny sposób doręczony do urzędu (np. za pośrednictwem poczty, kuriera). Wniosek może zostać również przesłany w formie elektronicznej – o ile podpisany jest podpisem użytkownika posiadającego profil zaufany platformy ePUAP lub kwalifikowanym podpisem elektronicznym na adres psse.bialystok@sanepid.gov.pl.
- w wyznaczonym dniu kontroli/odbioru udostępnić zakład do kontroli. Podczas kontroli okazać niezbędną dokumentację tj.: instrukcje Dobrej Praktyki Higienicznej opracowane we wszystkich wymaganych obszarach, aktualny pozytywny wynik badania jakości wody używanej w zakładzie oraz stosownie do sytuacji np.: dokument potwierdzający prawo dysponowania lokalem (umowę najmu/dzierżawy lokalu), dowód rejestracyjny w przypadku środka transportu.
W przypadku kontroli potwierdzającej spełnienie wymagań sanitarno-technicznych (bez uchybień) w terminie 30 dni od daty złożenia/ wpływu wniosku wydawana jest decyzja zatwierdzająca. W sytuacji stwierdzenia uchybień strona ma prawo wystąpić z wnioskiem o przedłużenie ww. terminu, celem usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości.
WPIS DO REJESTRU:
Artykuł 63 ust. 2 ustawy o bezpieczeństwie żywności i żywienia (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2132) wskazuje rodzaj działalności, co do której nie jest wymagane zatwierdzenie. W takim przypadku należy złożyć wniosek o wpis do rejestru zakładów. (wzór wniosku można pobrać w zakładce Baza wiedzy -> Bezpieczeństwo żywności).
DOKONANIE ZMIAN
W przypadku zmiany danych (np. zmiana nazwy zakładu, zmiana siedziby firmy właściciela, zmiana właściciela) podmiot działający na rynku spożywczym lub na rynku materiałów i wyrobów przeznaczonych do kontaktu z żywnością składa wniosek o dokonanie zmian w rejestrze zakładów, w formie pisemnej, według wzoru określonego na podstawie art. 67 ust. 3 pkt 4 ustawy o bezpieczeństwie żywności i żywienia (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2132) w terminie 30 dni od dnia powstania zmiany. (wzór wniosku można pobrać w zakładce Baza wiedzy -> Bezpieczeństwo żywności).
UWAGA!
Zmiany dotyczące zakresu działalności np. rozszerzenie działalności o przewóz żywności lub rozszerzenie działalności o obróbkę wstępną warzyw i owoców wymaga zgłoszenia na druku o zatwierdzenie zakładu i o wpis do rejestru zakładów. W rubryce Rodzaj żywności będącej przedmiotem produkcji lub obrotu należy wpisać: zatwierdzenie działalności zakładu w zakresie np. rozszerzenia prowadzonej działalności o obróbkę wstępną warzyw i owoców.
Do wniosku należy dołączyć kserokopię dokumentu potwierdzającego uprawnienie do korzystania z lokalu, tj. umowa najmu/podnajmu, akt własności.
WYKREŚLENIE
Podmiot działający na rynku spożywczym lub na rynku materiałów i wyrobów przeznaczonych do kontaktu z żywnością składa państwowemu powiatowemu lub granicznemu inspektorowi sanitarnemu wniosek o wykreślenie zakładu z rejestru zakładów podlegających urzędowej kontroli organów Państwowej Inspekcji Sanitarnej. Wzór wniosku o wykreślenie określa Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 29 maja 2007 r. w sprawie wzorów dokumentów dotyczących rejestracji i zatwierdzania zakładów produkujących lub wprowadzających do obrotu żywność podlegających urzędowej kontroli Państwowej Inspekcji Sanitarnej. (wzór wniosku można pobrać w zakładce Baza wiedzy -> Bezpieczeństwo żywności).
Wykreślenie zakładu z rejestru zakładów może nastąpić również z urzędu w sytuacji zaistnienia przesłanek, o których mowa w art. 65 ust. 3 pkt 2-4 o bezpieczeństwie żywności i żywienia (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2132).
UWAGA: WSKAZANE JEST PODANIE NA SKŁADANYCH WNIOSKACH NUMERU TELEFONU DO KONTAKTU.
Materiały
PRZYKŁADOWY_wpis_2019_1-2PRZYKŁADOWY_wpis_2019_1-2.pdf 0.18MB PRZYKŁADOWY_wniosek_w_zakresie_rozszerzenia_prowadzonej_działalnosci_
PRZYKŁADOWY_wniosek_w_zakresie_rozszerzenia_prowadzonej_działalnosci_.pdf 0.15MB PRZYKŁADOWY_wniosek_o_wykreslenie
PRZYKŁADOWY_wniosek_o_wykreslenie.pdf 0.14MB PRZYKŁADOWY_wniosek_o_dokonanie_zmian
PRZYKŁADOWY_wniosek_o_dokonanie_zmian.pdf 0.15MB PRZYKŁADOWY_wniosek_o_zatwierdzenie
PRZYKŁADOWY_wniosek_o_zatwierdzenie.pdf 0.14MB Wpis i dokonanie zmian produkcja pierwotna
Wpis_i_dokonanie_zmian_produkcja_pierwotna.pdf 0.71MB