W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.

Zgłoszenie zewnętrzne sygnalisty

Zgłoszenie zewnętrzne sygnalisty

Przyjmowanie zewnętrznych zgłoszeń naruszeń prawa przez Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Brodnicy (PPIS w Brodnicy) odbywa się zgodnie z ustawą o ochronie sygnalistów.

PPIS w Brodnicy rozpatruje zgłoszenia zewnętrzne w ramach swoich kompetencji jako organ publiczny w zakresie określonym w art. 3 ustawy o ochronie sygnalistów.

PPIS w Brodnicy prowadzi rejestr zgłoszeń zewnętrznych.

Od kiedy przyjmowane są zgłoszenia?

Przyjmowanie zgłoszeń zewnętrznych obowiązuje od 25 grudnia 2024 r.

Sposoby przekazania zgłoszenia:

a) w postaci elektronicznej na adres e-mail: sygnalista.psse.brodnica@sanepid.gov.pl

b) w postaci papierowej na adres: Powiatowa Stacja Sanitarno-Epidemiologiczna

w Brodnicy, ul Żwirki i Wigury 1, 87-300 Brodnica;

z dopiskiem na kopercie „Zewnętrzne zgłoszenie naruszenia prawa”

c) ustnie podczas bezpośredniego spotkania zorganizowanego na wniosek sygnalisty

zgłoszony telefonicznie, na piśmie lub osobiście, w terminie nie dłuższym niż 14 dni

od dnia przekazania osobie upoważnionej informacji o zamiarze dokonania takiego

zgłoszenia.

Zgłoszenie powinno zawierać w szczególności:

a) dane osobowe sygnalisty niezbędne do jego identyfikacji, tj. imię i nazwisko, adres

do kontaktu oraz stanowisko lub funkcje (jeżeli dotyczy);

b) kontekst związany z pracą, w szczególności stosunek pracy lub innego rodzaju stosunek cywilnoprawny, w ramach którego uzyskano informację o naruszeniu prawa;

c) datę i miejsce sporządzenia zgłoszenia;

d) dane osoby lub osób, których dotyczy zgłoszenie, niezbędne do ich identyfikacji, w tym, w przypadku osób fizycznych, imię i nazwisko, stanowisko, komórkę organizacyjną, w której jest zatrudniona wskazana osoba, o ile są znane sygnaliście;

e) opis naruszenia prawa oraz datę, miejsce i okoliczności zdarzenia;

f) wskazanie, czy informacja o naruszeniu prawa była wcześniej zgłaszana, a jeżeli tak to, komu i jak zostało zakończone to zgłoszenie;

g) informację, czy sygnalista wyraża zgodę na ujawnienie swojej tożsamości;

h)podpis sygnalisty.

Kto może dokonać zgłoszenia?

Jeśli chcesz skorzystać z ochrony sygnalisty musisz spełnić wszystkie poniższe przesłanki:

  • jesteś osobą fizyczną;
  • zgłoszenie dotyczy naruszenia prawa, o którym mowa w art. 3 ust. 1 ustawy o ochronie sygnalistów;
  • informację o naruszeniu prawa uzyskano w kontekście związanym z pracą, o którym mowa w art. 4 ust. 1 ustawy o ochronie sygnalistów.

Przepisów o objęciu ochroną sygnalistów nie stosuje się do spraw, o których mowa w art. 5 ustawy o ochronie sygnalistów, w szczególności w zakresie przepisów:

  • o ochronie informacji niejawnych;
  • tajemnicy zawodów medycznych i prawniczych;
  • tajemnicy postępowania karnego.

Sygnalista podlega ochronie od chwili dokonania zgłoszenia lub ujawnienia publicznego, pod warunkiem, że ma uzasadnione podstawy sądzić, że informacja będąca przedmiotem zgłoszenia lub ujawnienia publicznego jest prawdziwa w momencie dokonywania zgłoszenia lub ujawnienia publicznego i że stanowi informację o naruszeniu prawa (art. 6 ustawy o ochronie sygnalistów).

Treść zgłoszenia

Twoje zgłoszenie powinno zawierać co najmniej następujące informacje:

  • szczegółowy opis zgłaszanego naruszenia prawa, w tym kiedy, gdzie, w jaki
    sposób doszło do naruszenia prawa;
  • wskazanie osoby, która dokonała, zamierza dokonać naruszenia prawa;
  • dowody na poparcie zgłoszenia;
  • dane umożliwiające kontakt, jeżeli chcesz otrzymać Informację zwrotną
    w związku z dokonanym zgłoszeniem, a także w celu uzyskania informacji o
    ostatecznym  wyniku  postępowania  wyjaśniającego  wszczętego  w  związku  z
    dokonanym zgłoszeniem.

Zgłoszenie anonimów

PPIS w Brodnicy nie rozpatruje zgłoszeń dokonanych anonimowo.

Tryb postępowania ze zgłoszeniem

Zgłoszone przez sygnalistę naruszenie przepisów prawa będzie poddane wnikliwej i bezstronnej analizie z zachowaniem poufności.

Tryb postępowania jest następujący:

  • potwierdzenie wpływu zgłoszenia, jeśli sygnalista wskazał dane kontaktowe,
  • wstępna weryfikacja zgłoszenia,
  • podjęcie działań następczych i wszczęcie postępowania wyjaśniającego przez PPIS w Nidzicy, jeśli zgłoszenie jest zakwalifikowane jako podlegające pod przepisy ustawy o ochronie sygnalistów,
  • kontakt z sygnalistą - jeśli występuje konieczność uzupełnienia informacji,
  • informacja zwrotna do sygnalisty o wyniku postępowania ze wskazaniem planowanych lub podjętych działań naprawczych.

Terminy informacji zwrotnej

PPIS w Brodnicy przekaże sygnaliście informację zwrotną na otrzymany w zgłoszeniu adres do korespondencji w terminie nieprzekraczającym 3 miesięcy od dnia przyjęcia zgłoszenia zewnętrznego.

W uzasadnionych przypadkach PPIS w Brodnicy przekaże sygnaliście informację zwrotną w terminie nieprzekraczającym 6 miesięcy od dnia przyjęcia zgłoszenia zewnętrznego, po poinformowaniu o tym sygnalisty przed upływem terminu ww.

PPIS w Brodnicy poinformuje sygnalistę o ostatecznym wyniku postępowań wyjaśniających wszczętych na skutek zgłoszenia zewnętrznego.

 

Gwarantowana poufność

PPIS w Brodnicy dokłada wszelkich starań celem zachowania poufności i zapewnia, że:

  • tylko i wyłącznie pracownicy upoważnieni mają dostęp do pełnej treści zgłoszenia sygnalisty,
  • dostęp do informacji zawartych w zgłoszeniu jest ograniczony, a dane dotyczące sygnalisty są przechowywane w zabezpieczonym miejscu, do którego dostęp mają wyłącznie osoby upoważnione,
  • możliwość kontaktu z sygnalistą ma jedynie pracownik upoważniony do przyjmowania zgłoszeń naruszenia prawa.

Dane osobowe

Dane osobowe sygnalistów PPIS w Brodnicy przetwarza w oparciu o wymagania ustawowe zawarte w Klauzuli informacyjnej.

Działania następcze

PPIS w Brodnicy po otrzymaniu zgłoszenia podejmuje działania następcze w celu oceny prawdziwości informacji zawartych w zgłoszeniu oraz w celu przeciwdziałania naruszeniu prawa będącego przedmiotem zgłoszenia.

Takimi działaniami mogą być:

  • postępowanie wyjaśniające,
  • wniesienie oskarżenia,
  • działania podejmowane w celu odzyskania środków finansowych lub zamknięcie postępowania.

Czynności podjęte na skutek zgłoszenia sygnalisty zmierzają do zapobieżenia lub usunięcia skutków naruszenia prawa oraz dokonania adekwatnych działań naprawczych.

Przysługujące prawo dla sygnalistów

Sygnalistom przysługuje ochrona prawna przed stosowaniem wobec nich działań odwetowych. Środkami ochrony prawnej są m.in.: złożenie zawiadomienia o możliwości popełnienia przestępstwa-zastosowania wobec sygnalisty działań odwetowych, do organów ścigania tj. Policji i jednostek prokuratury lub wystąpienie z roszczeniem o odszkodowanie lub zadośćuczynienie za dopuszczenie się zastosowania działań odwetowych.

Ochrona

Warunkiem ochrony jest fakt, że jako sygnalista masz uzasadnione podstawy sądzić, że zgłoszenie lub ujawnienie publiczne jest niezbędne do ujawnienia naruszenia prawa zgodnie z ustawą, pod warunkiem, że uzyskanie informacji lub dostęp do informacji nie stanowią czynu zabronionego.

Sankcje karne

Sygnalista powinien mieć na uwadze, że może ponieść określone prawnie sankcje za dokonanie bezpodstawnego zgłoszenia, tj. jeżeli świadomie i celowo dokonuje zgłoszenia naruszenia prawa, które w rzeczywistości nie miało miejsca (art. 57 ustawy o ochronie sygnalistów).

Do­ko­na­nie zgło­sze­nia w sy­tu­acji, gdy zgłaszający wie, że do na­ru­sze­nia pra­wa nie do­szło, nie uzyska statusu ochrony przewidzianej dla „sy­gna­li­sty”.

Za do­ko­na­nie fał­szy­we­go zgło­sze­nia lub ujaw­nie­nia pu­blicz­ne­go na grun­cie usta­wy o ochro­nie sy­gna­li­stów, oso­ba podlega od­po­wie­dzial­no­ści praw­nej (w tym kar­nej) prze­wi­dzia­nej m.in. za na­ru­sze­nie ta­jem­ni­cy przed­się­bior­stwa, nie­le­gal­ne po­zy­ska­nie in­for­ma­cji, znie­sła­wie­nie.

Do­ko­nu­ją­cy zgło­sze­nia mu­szą mieć świa­do­mość, że sank­cje prze­wi­dzia­ne są rów­nież dla osób, któ­re do­ko­nu­ją zgło­szeń w złej wie­rze, ma­jąc świa­do­mość, że prze­ka­zy­wa­ne w nich in­for­ma­cje nie są praw­dzi­we.

WAŻNE !! 

Pamiętaj, aby zgłoszenie było rzetelne i oparte na faktach. Upewnij się, że Twoje informacje są poprawne i że działasz w dobrej wierze. Nie zgłaszaj nieprawidłowości, jeśli nie ma pewności co do ich zaistnienia. Pamiętaj, że zgłaszanie nieprawidłowości musi być związane z interesem publicznym. Twoje prywatne intencje nie są podstawą do zgłaszania nieprawidłowości. Pamiętaj, że w przypadku Twoich prywatnych spraw, możesz zwrócić się do odpowiednich do tego instytucji.

Zgłoszenie do innych organów i RPO

Pamiętaj, że możesz złożyć zgłoszenie zewnętrzne do Rzecznika Praw Obywatelskich albo organów publicznych oraz - w stosownych przypadkach - do instytucji, organów lub jednostek organizacyjnych Unii Europejskiej.

Kontakt do Rzecznika Praw Obywatelskich:

  • Informacyjna linia obywatelska: 800 676 676;
  • e-mail biurorzecznika@brpo.gov.pl;
  • Adres korespondencyjny: Biuro RPO, al. Solidarności 77, 00-090 Warszawa;
  • Istnieje także możliwość przekazania zgłoszenia w języku migowym, anonimowo poprzez formularz kontaktowy na stronie lub osobiście w jednym z oddziałów RPO.
Logo Biuletynu Informacji Publicznej
Informacje o publikacji dokumentu
Pierwsza publikacja:
24.12.2024 08:35 Waldemar Dąbrowski - BIP
Wytwarzający/ Odpowiadający:
Waldemar Dąbrowski
Tytuł Wersja Dane zmiany / publikacji
Zgłoszenie zewnętrzne sygnalisty 4.0 30.12.2024 14:05 Waldemar Dąbrowski - BIP
Zgłoszenie zewnętrzne sygnalisty 3.0 24.12.2024 09:07 Waldemar Dąbrowski - BIP
Zgłoszenie zewnętrzne sygnalisty 2.0 24.12.2024 08:38 Waldemar Dąbrowski - BIP
Zgłoszenie zewnętrzne sygnalisty 1.0 24.12.2024 08:35 Waldemar Dąbrowski - BIP

Aby uzyskać archiwalną wersję należy skontaktować się z Redakcją BIP

{"register":{"columns":[]}}