Oddział Nadzoru Sanitarnego
Oddział Nadzoru Sanitarnego realizuje zadania z zakresu zdrowia publicznego poprzez:
- sprawowanie nadzoru bieżącego i zapobiegawczego nad warunkami:
a) higieny środowiska,
-
-
- higieny pracy w zakładach pracy,
- higieny procesów nauczania i wychowania,
-
-
-
- higieny wypoczynku i rekreacji,
- higieniczno-sanitarnymi, jakie powinien spełniać personel medyczny, sprzęt oraz pomieszczenia, w których są udzielane świadczenia zdrowotne,
- zdrowotnymi żywności, żywienia, materiałów i wyrobów do kontaktu z żywnością i kosmetyków;
-
- sprawowanie zapobiegawczego i bieżącego nadzoru sanitarnego oraz prowadzenie działalności zapobiegawczej i przeciwepidemicznej w zakresie chorób zakaźnych i innych chorób powodowanych warunkami środowiska,
- prowadzenie działalności oświatowo-zdrowotnej w tym promocji zdrowia,
- wydawanie opinii co do zgodności z warunkami sanitarnymi określonymi przepisami Unii Europejskiej przedsięwzięć i inwestycji wykonanych na terenie powiatu brzeskiego, których realizacja jest wspomagana finansowo ze środków pochodzących z funduszy Unii Europejskiej.
A) Sekcja Nadzoru Epidemiologii
Do zakresu działania Sekcji Nadzoru Epidemiologii należy prowadzenie nadzoru epidemiologicznego nad zakażeniami chorób zakaźnych w szczególności poprzez:
-
-
- bieżące monitorowanie sytuacji epidemiologicznej w zakresie występowania zakażeń, chorób zakaźnych i pasożytniczych u ludzi na terenie powiatu brzeskiego;
- przeprowadzanie dochodzeń epidemiologicznych i podejmowanie działań przeciwepidemicznych w ogniskach chorób zakaźnych, w tym w przypadku zbiorowych zatruć pokarmowych oraz innych chorób, powodowanych warunkami środowiska;
- dokonywanie ocen i analiz sytuacji epidemiologicznej powiatu brzeskiego w zakresie występowania chorób zakaźnych i pasożytniczych u ludzi;
- realizowanie zadań wynikających z udziału Polski w programach eliminacji i eradykacji chorób zakaźnych;
- sprawowanie nadzoru sanitarnohigienicznego nad placówkami lecznictwa zamkniętego i otwartego ze szczególnym uwzględnieniem kontroli skuteczności prowadzonych procesów dezynfekcji i sterylizacji;
- współpraca ze szpitalnymi zespołami ds. zakażeń szpitalnych w zakresie zapobiegania i zwalczania zakażeń szpitalnych;
- koordynowanie i nadzorowanie przebiegu szczepień ochronnych, dystrybucja szczepionek, nadzór nad gospodarką preparatami szczepionkowymi wielodawkowymi;
- nadzór nad stanem uodpornienia dzieci i młodzieży;
- monitorowanie odczynów poszczepiennych;
- udział w kampaniach edukacyjnych;
- udział w akcjach specjalnych wynikających z sytuacji epidemiologicznej na podległym terenie między innymi w akcjach popowodziowych i związanych z zagrożeniami biologicznymi;
- sporządzanie obowiązujących sprawozdań.
-
B) Sekcja Nadzoru Higieny Żywności, Żywienia i Przedmiotów Użytku
Sekcja Nadzoru Higieny Żywności, Żywienia i Przedmiotów Użytku prowadzi nadzór nad przestrzeganiem przepisów określających wymagania higieniczne i zdrowotne warunków produkcji, transportu, przechowywania i obrotu żywnością, warunków żywienia zbiorowego, warunków produkcji i obrotu materiałami i wyrobami do kontaktu z żywnością oraz kosmetykami i realizuje zadania w szczególności poprzez:
- kontrolę przestrzegania przepisów określających wymagania higieniczne i zdrowotne w zakresie produkcji oraz wprowadzania do obrotu środków spożywczych, materiałów i wyrobów przeznaczonych do kontaktu z żywnością oraz kosmetyków;
- prowadzenie postępowania w celu poprawy stwierdzonego niewłaściwego stanu sanitarnego;
- podejmowanie działań mających na celu ochronę zdrowia lub życia konsumentów w przypadku stwierdzenia uchybień zagrażających ich zdrowiu lub życiu;
- opracowywanie, dokumentowanie i likwidację ognisk zbiorowych zatruć pokarmowych we współpracy z innymi komórkami;
- współudział w opiniowaniu projektów i w dopuszczaniu do użytkowania obiektów żywnościowo- żywieniowych, przejmowanych przez sekcję do objęcia nadzorem;
- ocenę stopnia wdrożenia i skuteczności funkcjonowania zasad GHP, GMP i systemu analizy zagrożeń i krytycznych punktów kontroli (HACCP) w nadzorowanych obiektach;
- teoretyczną ocenę jakości żywienia w zakładach żywienia zbiorowego zamkniętego;
- prowadzenie postępowania w ramach systemów szybkiego ostrzegania o niebezpiecznych produktach żywnościowych i nie żywnościowych RASFF i RAPEX ;
- podejmowanie działań w wyniku otrzymanych informacji dotyczących niewłaściwego stanu sanitarnego;
- pobieranie próbek żywności i materiałów i wyrobów przeznaczonych do kontaktu z żywnością do badań laboratoryjnych w ramach urzędowej kontroli żywności i monitoringu;
- pobieranie próbek kosmetyków do badań laboratoryjnych w ramach urzędowej kontroli kosmetyków;
- współpracę z innymi służbami urzędowej kontroli żywności w ramach kompetencji i zawartych porozumień;
- prowadzenie ewidencji nadzorowanych obiektów i podejmowanych działań, w tym z wykorzystaniem systemów informatycznych System Bezpieczeństwa Żywności (SBŻ);
- prowadzenie działań doraźnych na podstawie wytycznych Głównego Inspektora Sanitarnego i Państwowego Wojewódzkiego Inspektora Sanitarnego.
C) Sekcja Nadzoru Higieny Komunalnej
Do zadań Sekcji Nadzoru Higieny Komunalnej należy nadzorowanie przestrzegania przepisów określających wymagania higieniczne i zdrowotne, dotyczące higieny środowiska, w tym wody i innych elementów środowiska, a w szczególności:
- prowadzenie monitoringu jakości sanitarnej wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi w sieciach dystrybucyjnych wody, udostępnianej z ujęć podziemnych i powierzchniowych, magazynowanej w zbiornikach i urządzeniach wodociągowych, w kąpieliskach i miejscach kąpieli oraz w basenach kąpielowych;
- nadzorowanie technologii uzdatniania wody do spożycia zgodnie z kompetencjami;
- kontrolowanie przestrzegania przepisów w zakresie utrzymania należytego stanu higienicznego nieruchomości, instytucji i obiektów użyteczności publicznej oraz mieszkalnych, a także osobowego transportu kolejowego, drogowego, lotniczego i wodnego;
- prowadzenie nadzoru sanitarnego przy masowych przemieszczeniach ludności, zjazdach i zgromadzeniach;
- opracowywanie projektów decyzji administracyjnych i wykonywanie innych czynności w przypadkach naruszeń wymagań higienicznych i zdrowotnych;
- wydawanie postanowień i decyzji w sprawach dotyczących ekshumacji, sprowadzania z zagranicy i transportu zwłok ludzkich;
- wydawanie opinii w sanitarnych w sprawach kategoryzacji obiektów hotelowych i turystyczno-wypoczynkowych;
- prowadzenie szkoleń wewnętrznych w zakresie wymagań higienicznych i zdrowotnych oraz procedur kontrolnych;
- opracowywanie ocen i analiz o stanie sanitarnym obiektów użyteczności publicznej;
- opracowywaniem komunikatów do wiadomości publicznej o jakości wody w kąpieliskach;
- prowadzenie zagadnień zanieczyszczeń powietrza atmosferycznego i hałasu w przypadku skarg i zażaleń mieszkańców;
- realizacja współpracy z organami administracji samorządowej, a także z organizacjami społecznymi zakresie higieny komunalnej.
D) Sekcja Nadzoru Higieny Pracy
Do zakresu zadań Sekcji Nadzoru Higieny Pracy należy nadzór bieżący nad warunkami zdrowotnymi środowiska pracy zwłaszcza w zakresie zapobiegania powstawaniu chorób zawodowych i innych chorób związanych z warunkami pracy oraz kontrola przestrzegania przepisów dotyczących substancji i preparatów chemicznych, detergentów, prekursorów narkotyków, produktów biobójczych, a w szczególności:
- kontrola warunków higieniczno-sanitarnych i zdrowotnych w zakładach pracy, ze szczególnym uwzględnieniem przestrzegania przepisów dotyczących:
- substancji, preparatów, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym;
-
- szkodliwych czynników biologicznych w środowisku pracy;
- usuwania i zabezpieczania wyrobów zawierających azbest;
- przygotowywania, podawania i przechowywania leków cytostatycznych,
- dystrybucji, magazynowania i stosowania środków ochrony roślin;
- zatrudniania młodocianych;
- kontrola warunków pracy w zakresie higieny pracy osób eksponowanych na czynniki szkodliwe występujące w środowisku pracy:
- czynniki chemiczne,
- czynniki fizyczne takie jak pyły, hałas, drgania mechaniczne oraz mikroklimat gorący lub zimny;
- czynniki biologiczne – ze szczególnym uwzględnieniem czynników rakotwórczych lub mutagennych;
- kontrola warunków wprowadzania do obrotu substancji i preparatów chemicznych, w tym kontrola klasyfikacji, kart charakterystyki i oznakowania oraz przestrzegania obowiązujących przepisów o zakazach i ograniczeniach wprowadzania do obrotu substancji i preparatów niebezpiecznych;
- kontrola warunków stosowania w działalności zawodowej substancji i preparatów chemicznych zgodnie z obowiązującymi przepisami;
- kontrola wprowadzania do obrotu detergentów i substancji powierzchniowo czynnych dla detergentów;
- kontrola przestrzegania obowiązujących przepisów w zakresie wprowadzania do obrotu prekursorów narkotyków kategorii 2 i 3, w tym wydawania zezwoleń na wywóz prekursorów narkotyków kat. 2 i 3 do krajów trzecich;
- kontrola warunków wprowadzania do obrotu produktów biobójczych i substancji czynnych;
- prowadzenie ewidencji obiektów podlegających nadzorowi w zakresie higieny pracy;
- współpraca z organami Państwowej Inspekcji Pracy, Inspekcji Handlowej, Wojewódzkimi Ośrodkami Medycyny Pracy oraz innymi instytucjami w zakresie higieny pracy;
- prowadzenie postępowania administracyjnego w sprawach chorób zawodowych, w tym postępowania wyjaśniającego, opracowanie karty oceny narażenia zawodowego, przygotowanie projektów decyzji o stwierdzeniu lub o braku podstaw do stwierdzenia choroby zawodowej.
E) Stanowisko Pracy ds. Zapobiegawczego Nadzoru Sanitarnego
Do zakresu działania Stanowiska Pracy ds. Zapobiegawczego Nadzoru Sanitarnego należy w szczególności:
-
- opiniowanie dokumentów w ramach strategicznych ocen oddziaływania na środowisko, projektów planów i studiów zagospodarowania przestrzennego oraz warunków zabudowy i zagospodarowania terenu pod względem wymagań higienicznych i zdrowotnych;
- wydawanie opinii w sprawie ustalenia konieczności nałożenia obowiązku przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla planowanego przedsięwzięcia, a przy rekomendacji przeprowadzenia ww. oceny, wskazanie zakresu i stopnia szczegółowości dla sporządzanego raportu oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko;
- opiniowanie środowiskowych uwarunkowań realizacji przedsięwzięć;
- uzgadnianie dokumentacji projektowej pod względem wymagań higienicznych i zdrowotnych dotyczących:
a) budowy oraz zmiany sposobu użytkowania obiektów budowlanych, statków morskich, żeglugi śródlądowej i powietrznych;
b) nowych materiałów i procesów technologicznych przed ich zastosowaniem w produkcji lub budownictwie;
-
- kontrola obiektów budowlanych w trakcie realizacji oraz uczestniczenie w dopuszczeniu do użytkowania obiektów budowlanych;
- inicjowanie przedsięwzięć oraz prac badawczych w dziedzinie zapobiegania negatywnym wpływom czynników i zjawisk fizycznych, chemicznych i biologicznych na zdrowie ludzi;
- współpraca z organami administracji samorządowej, Państwowym Inspektoratem Weterynarii, Wydziałem Ochrony Środowiska, Inspektorem Nadzoru Budowlanego, Wydziałem Architektury Starostwa Powiatowego.
F) Stanowisko Pracy ds. Nadzoru Higieny Dzieci i Młodzieży
Do zakresu działania Stanowiska Pracy ds. Nadzoru Higieny Dzieci i Młodzieży należy prowadzenie nadzoru nad przestrzeganiem przepisów określających wymagania higieniczne i zdrowotne w placówkach nauczania i wychowania, w szkołach wyższych oraz placówkach rekreacji i wypoczynku dzieci i młodzieży. Stanowisko realizuje zadania dotycząc w szczególności:
- higieny procesów nauczania i wychowania;
- higieny wypoczynku i rekreacji;
- higieny pomieszczeń i wymagań w stosunku do sprzętu używanego w szkołach i innych placówkach oświatowo-wychowawczych, szkołach wyższych oraz ośrodkach wypoczynku;
- realizacji wymogów w kontrolowanych warsztatach szkolnych praktycznej nauki zawodu;
- realizacji wymogów w zakresie stosowania niebezpiecznych substancji i preparatów, chemicznych w pracowniach, klaso-pracowniach, laboratoriach i warsztatach szkolnych;
- warunków zdrowotnych w pracowniach komputerowych w szkołach;
- rozkładu zajęć lekcyjnych;
- ocenę opieki medycznej w szkołach;
- przygotowanie szkół do nowego roku szkolnego;
- udział w kwalifikowaniu placówek na wypoczynek dzieci i młodzieży;
- współudział z innymi komórkami organizacyjnymi Powiatowej Stacji w dopuszczaniu do użytku obiektów przeznaczonych na placówki nauczania i wychowania oraz obiektów szkół wyższych;
- prowadzenie ewidencji nadzorowanych placówek nauczania i wychowania oraz obiektów szkół wyższych;
- prowadzenie postępowania w celu poprawy stwierdzonego niewłaściwego stanu sanitarno – technicznego;
- realizację współpracy z komórkami organizacyjnymi Powiatowej Stacji oraz instytucjami nadzorującymi placówki oświatowo- wychowawcze oraz rekreacji i wypoczynku dzieci i młodzieży;
- realizacja zadań wynikających z prac problemowych koordynowanych przez Głównego Inspektora Sanitarnego;
- prowadzenie działań doraźnych na podstawie wytycznych Państwowego Wojewódzkiego Inspektora Sanitarnego.
G) Stanowisko Pracy Statystyka Medycznego
Do zadań Stanowiska Pracy Statystyka Medycznego należy zbieranie i opracowywanie danych statystycznych z działalności stacji, a w szczególności:
- rejestracja i opracowywanie danych statystycznych dotyczących chorób zakaźnych, pasożytniczych oraz stanu sanitarnego powiatu;
- zbieranie i opracowywanie danych statystycznych dotyczących chorób szerzących się epidemicznie;
- sporządzanie opracowań statystycznych z działalności Powiatowej Stacji, na podstawie danych dostarczonych przez wszystkie komórki organizacyjne;
- sporządzanie planu zasadniczych przedsięwzięć Powiatowej Stacji.