W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Oddział Nadzoru Sanitarnego

Oddział Nadzoru Sanitarnego realizuje zadania z zakresu zdrowia publicznego poprzez:

  1. sprawowanie nadzoru bieżącego i zapobiegawczego nad warunkami:

a)   higieny środowiska,

      1. higieny pracy w zakładach pracy,
      2. higieny procesów nauczania i wychowania,
      1. higieny wypoczynku i rekreacji,
      2. higieniczno-sanitarnymi, jakie powinien spełniać personel medyczny, sprzęt oraz   pomieszczenia, w których są udzielane świadczenia zdrowotne,
      3. zdrowotnymi żywności, żywienia, materiałów i wyrobów do kontaktu z żywnością  i kosmetyków;
  1. sprawowanie zapobiegawczego i bieżącego nadzoru sanitarnego oraz prowadzenie działalności zapobiegawczej i przeciwepidemicznej w zakresie chorób zakaźnych i innych chorób powodowanych warunkami środowiska,
  2. prowadzenie działalności oświatowo-zdrowotnej w tym promocji zdrowia,
  3. wydawanie opinii co do zgodności z warunkami sanitarnymi określonymi przepisami Unii Europejskiej przedsięwzięć i inwestycji wykonanych na terenie powiatu brzeskiego, których realizacja jest wspomagana finansowo ze środków pochodzących z funduszy Unii Europejskiej.

 

A) Sekcja Nadzoru Epidemiologii

Do zakresu działania Sekcji Nadzoru Epidemiologii należy prowadzenie nadzoru epidemiologicznego nad zakażeniami chorób zakaźnych w szczególności poprzez:

      1. bieżące monitorowanie sytuacji epidemiologicznej w zakresie występowania zakażeń,  chorób zakaźnych  i pasożytniczych u ludzi na terenie powiatu brzeskiego;
      2. przeprowadzanie dochodzeń epidemiologicznych i podejmowanie działań przeciwepidemicznych w ogniskach chorób zakaźnych, w tym w przypadku zbiorowych zatruć pokarmowych oraz innych chorób, powodowanych warunkami środowiska;
      3. dokonywanie   ocen  i analiz  sytuacji epidemiologicznej  powiatu   brzeskiego w zakresie występowania chorób zakaźnych i pasożytniczych u ludzi;
      4. realizowanie zadań wynikających z udziału Polski w programach eliminacji i eradykacji  chorób zakaźnych;
      5. sprawowanie nadzoru sanitarnohigienicznego nad placówkami lecznictwa zamkniętego i otwartego ze szczególnym uwzględnieniem kontroli skuteczności prowadzonych procesów dezynfekcji i sterylizacji;
      6. współpraca ze szpitalnymi zespołami ds. zakażeń szpitalnych w zakresie zapobiegania i zwalczania zakażeń szpitalnych;
      7. koordynowanie i nadzorowanie przebiegu szczepień ochronnych, dystrybucja szczepionek, nadzór nad gospodarką preparatami szczepionkowymi wielodawkowymi;
      8. nadzór nad stanem uodpornienia dzieci i młodzieży;
      9. monitorowanie odczynów poszczepiennych;
      10. udział w kampaniach edukacyjnych;
      11. udział w akcjach specjalnych wynikających z sytuacji epidemiologicznej na podległym terenie między innymi w akcjach popowodziowych i związanych z zagrożeniami biologicznymi;
      12. sporządzanie obowiązujących sprawozdań.

 

B) Sekcja Nadzoru Higieny Żywności, Żywienia i Przedmiotów Użytku

 Sekcja Nadzoru Higieny Żywności, Żywienia i Przedmiotów Użytku prowadzi nadzór nad przestrzeganiem przepisów określających wymagania higieniczne i zdrowotne warunków produkcji, transportu, przechowywania i obrotu  żywnością, warunków żywienia zbiorowego, warunków produkcji i obrotu materiałami i wyrobami do kontaktu z żywnością oraz kosmetykami i realizuje zadania  w szczególności poprzez:

  1. kontrolę przestrzegania przepisów określających wymagania higieniczne i zdrowotne     w zakresie produkcji oraz wprowadzania do obrotu środków spożywczych, materiałów   i wyrobów przeznaczonych do kontaktu z żywnością oraz kosmetyków;
  2. prowadzenie   postępowania  w celu poprawy  stwierdzonego  niewłaściwego stanu sanitarnego;
  1. podejmowanie działań mających na celu ochronę zdrowia lub życia konsumentów      w przypadku stwierdzenia uchybień zagrażających ich zdrowiu lub życiu;
  2. opracowywanie, dokumentowanie i likwidację ognisk zbiorowych zatruć pokarmowych we współpracy z innymi komórkami;
  3. współudział w opiniowaniu projektów i w dopuszczaniu do użytkowania obiektów żywnościowo- żywieniowych, przejmowanych przez sekcję do objęcia nadzorem;
  4. ocenę stopnia wdrożenia i skuteczności funkcjonowania zasad GHP, GMP i systemu analizy zagrożeń i krytycznych punktów kontroli (HACCP) w nadzorowanych obiektach;
  5. teoretyczną ocenę jakości żywienia w zakładach żywienia zbiorowego zamkniętego;
  6. prowadzenie postępowania w ramach systemów szybkiego ostrzegania o niebezpiecznych produktach żywnościowych i nie żywnościowych RASFF i RAPEX ;
  7. podejmowanie działań w wyniku otrzymanych informacji dotyczących niewłaściwego stanu sanitarnego;
  8. pobieranie próbek żywności i materiałów i wyrobów przeznaczonych do kontaktu  z żywnością do badań laboratoryjnych w ramach urzędowej kontroli żywności  i monitoringu;
  9. pobieranie próbek kosmetyków do badań laboratoryjnych w ramach urzędowej kontroli kosmetyków;
  10. współpracę z innymi służbami urzędowej kontroli żywności w ramach kompetencji   i zawartych porozumień;
  11. prowadzenie ewidencji nadzorowanych obiektów i podejmowanych działań, w tym  z wykorzystaniem systemów informatycznych System Bezpieczeństwa Żywności (SBŻ);
  12. prowadzenie działań doraźnych na podstawie wytycznych Głównego Inspektora Sanitarnego i  Państwowego Wojewódzkiego Inspektora Sanitarnego.

 

C) Sekcja Nadzoru Higieny Komunalnej

Do zadań Sekcji Nadzoru Higieny Komunalnej należy nadzorowanie przestrzegania przepisów określających wymagania higieniczne i zdrowotne, dotyczące higieny środowiska, w tym wody i innych elementów środowiska, a w szczególności:

  1. prowadzenie monitoringu jakości sanitarnej wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi w sieciach dystrybucyjnych wody, udostępnianej z ujęć podziemnych i powierzchniowych, magazynowanej w zbiornikach i urządzeniach wodociągowych, w kąpieliskach i miejscach kąpieli oraz  w  basenach  kąpielowych;
  2. nadzorowanie technologii uzdatniania wody do spożycia zgodnie z kompetencjami;
  3. kontrolowanie przestrzegania przepisów w zakresie utrzymania należytego stanu higienicznego nieruchomości, instytucji i obiektów użyteczności publicznej oraz mieszkalnych, a także osobowego transportu kolejowego, drogowego, lotniczego i wodnego;
  4. prowadzenie nadzoru sanitarnego przy masowych przemieszczeniach ludności, zjazdach i zgromadzeniach;
  5. opracowywanie projektów decyzji administracyjnych i wykonywanie innych czynności w przypadkach naruszeń wymagań higienicznych i zdrowotnych;
  6. wydawanie postanowień i decyzji w sprawach dotyczących ekshumacji, sprowadzania z zagranicy i transportu zwłok ludzkich;
  7. wydawanie opinii w sanitarnych w sprawach kategoryzacji obiektów hotelowych  i turystyczno-wypoczynkowych;
  8. prowadzenie szkoleń wewnętrznych w zakresie wymagań higienicznych i  zdrowotnych oraz procedur kontrolnych;
  9. opracowywanie ocen i analiz o stanie sanitarnym obiektów użyteczności publicznej;
  10. opracowywaniem komunikatów do wiadomości publicznej o jakości wody w kąpieliskach;
  11.  prowadzenie zagadnień zanieczyszczeń powietrza atmosferycznego i hałasu w przypadku skarg i zażaleń mieszkańców;
  12.  realizacja współpracy z organami administracji samorządowej, a także  z organizacjami społecznymi zakresie higieny komunalnej.

 

D) Sekcja Nadzoru Higieny Pracy

Do zakresu zadań Sekcji Nadzoru Higieny Pracy należy nadzór bieżący nad warunkami zdrowotnymi środowiska pracy zwłaszcza w zakresie zapobiegania powstawaniu chorób zawodowych i  innych  chorób związanych  z  warunkami  pracy oraz kontrola przestrzegania przepisów dotyczących substancji i preparatów chemicznych, detergentów, prekursorów narkotyków, produktów biobójczych, a  w szczególności:

  1. kontrola warunków higieniczno-sanitarnych i zdrowotnych w zakładach pracy, ze szczególnym uwzględnieniem przestrzegania przepisów dotyczących:
    1. substancji, preparatów, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym;
    1. szkodliwych czynników biologicznych w środowisku pracy;
    2. usuwania i zabezpieczania wyrobów zawierających azbest;
    3. przygotowywania, podawania i przechowywania leków cytostatycznych,
    4. dystrybucji, magazynowania i stosowania środków ochrony roślin;
    5. zatrudniania młodocianych;
  2. kontrola warunków pracy w zakresie higieny pracy osób eksponowanych na  czynniki  szkodliwe występujące w środowisku pracy:
  3. czynniki chemiczne,
  4. czynniki fizyczne takie jak pyły, hałas, drgania mechaniczne oraz mikroklimat gorący lub zimny;
  5. czynniki biologiczne – ze szczególnym uwzględnieniem czynników rakotwórczych lub mutagennych;
  6. kontrola warunków wprowadzania do obrotu substancji i preparatów chemicznych,    w tym kontrola klasyfikacji, kart charakterystyki i oznakowania oraz przestrzegania obowiązujących przepisów  o zakazach i ograniczeniach wprowadzania do obrotu substancji i preparatów niebezpiecznych;
  7. kontrola warunków stosowania w działalności zawodowej substancji i preparatów chemicznych zgodnie z obowiązującymi przepisami;
  8. kontrola wprowadzania do obrotu detergentów i substancji powierzchniowo czynnych dla detergentów;
  9. kontrola przestrzegania obowiązujących przepisów w zakresie wprowadzania do obrotu prekursorów narkotyków kategorii 2 i 3, w tym wydawania zezwoleń na wywóz prekursorów narkotyków kat. 2   i 3 do krajów trzecich;
  10. kontrola warunków wprowadzania do obrotu produktów biobójczych i substancji czynnych;
  11. prowadzenie ewidencji obiektów podlegających nadzorowi w zakresie higieny pracy;
  12. współpraca z organami Państwowej Inspekcji Pracy, Inspekcji Handlowej, Wojewódzkimi Ośrodkami Medycyny Pracy oraz innymi instytucjami w zakresie higieny pracy;
  13. prowadzenie postępowania administracyjnego w sprawach chorób zawodowych,       w tym postępowania wyjaśniającego, opracowanie karty oceny narażenia zawodowego, przygotowanie projektów decyzji o stwierdzeniu lub o braku podstaw do stwierdzenia choroby zawodowej.

 

E) Stanowisko Pracy ds. Zapobiegawczego Nadzoru Sanitarnego

Do zakresu działania Stanowiska Pracy ds. Zapobiegawczego Nadzoru Sanitarnego należy  w szczególności:

    1. opiniowanie dokumentów w ramach strategicznych ocen oddziaływania na środowisko, projektów planów i studiów zagospodarowania przestrzennego oraz warunków zabudowy i zagospodarowania terenu pod względem wymagań higienicznych  i zdrowotnych;
    2. wydawanie opinii w sprawie ustalenia konieczności nałożenia obowiązku przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla planowanego przedsięwzięcia,  a  przy rekomendacji przeprowadzenia  ww. oceny,  wskazanie   zakresu i stopnia szczegółowości dla sporządzanego raportu oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko;
    3. opiniowanie środowiskowych uwarunkowań realizacji przedsięwzięć;
    4. uzgadnianie dokumentacji projektowej pod względem wymagań higienicznych i zdrowotnych dotyczących:

a) budowy oraz zmiany sposobu użytkowania obiektów budowlanych, statków morskich, żeglugi śródlądowej i powietrznych;  

b)  nowych   materiałów  i  procesów technologicznych przed ich zastosowaniem w produkcji lub budownictwie; 

    1. kontrola obiektów budowlanych w trakcie realizacji oraz uczestniczenie w dopuszczeniu do użytkowania obiektów budowlanych;
    2.  inicjowanie przedsięwzięć oraz prac badawczych w dziedzinie zapobiegania negatywnym wpływom czynników i zjawisk fizycznych, chemicznych i biologicznych na zdrowie ludzi;
    3. współpraca z organami administracji samorządowej, Państwowym Inspektoratem Weterynarii, Wydziałem Ochrony Środowiska, Inspektorem Nadzoru Budowlanego, Wydziałem Architektury Starostwa Powiatowego.

 

F) Stanowisko Pracy ds. Nadzoru Higieny Dzieci i Młodzieży

Do zakresu działania Stanowiska Pracy ds. Nadzoru Higieny Dzieci i Młodzieży należy prowadzenie nadzoru nad przestrzeganiem przepisów określających wymagania higieniczne i zdrowotne  w placówkach nauczania i wychowania, w szkołach wyższych oraz placówkach rekreacji i wypoczynku dzieci i młodzieży. Stanowisko realizuje zadania dotycząc  w szczególności:

  1. higieny procesów nauczania i wychowania;
  2. higieny wypoczynku i rekreacji;
  3. higieny pomieszczeń i wymagań w stosunku do sprzętu używanego w szkołach  i innych placówkach oświatowo-wychowawczych, szkołach wyższych oraz ośrodkach wypoczynku;
  4. realizacji wymogów w kontrolowanych warsztatach szkolnych praktycznej nauki zawodu;
  5. realizacji wymogów w zakresie stosowania niebezpiecznych substancji  i preparatów, chemicznych w pracowniach, klaso-pracowniach, laboratoriach i warsztatach szkolnych;
  6. warunków zdrowotnych w pracowniach komputerowych w szkołach;
  7. rozkładu zajęć lekcyjnych;
  8. ocenę opieki medycznej w szkołach;
  9. przygotowanie szkół do nowego roku szkolnego;
  10. udział w kwalifikowaniu placówek na wypoczynek dzieci i młodzieży;
  11. współudział   z   innymi  komórkami   organizacyjnymi   Powiatowej   Stacji  w dopuszczaniu  do  użytku   obiektów   przeznaczonych  na  placówki  nauczania  i  wychowania oraz obiektów szkół wyższych;
  12. prowadzenie   ewidencji  nadzorowanych  placówek  nauczania  i  wychowania oraz  obiektów szkół wyższych;
  13. prowadzenie   postępowania  w  celu  poprawy  stwierdzonego niewłaściwego stanu   sanitarno – technicznego;
  14. realizację   współpracy   z komórkami  organizacyjnymi  Powiatowej  Stacji  oraz  instytucjami nadzorującymi placówki  oświatowo- wychowawcze oraz rekreacji i wypoczynku dzieci  i młodzieży;
  15. realizacja     zadań   wynikających  z   prac  problemowych koordynowanych przez   Głównego Inspektora Sanitarnego;
  16. prowadzenie     działań      doraźnych   na   podstawie  wytycznych    Państwowego  Wojewódzkiego Inspektora Sanitarnego.

 

G) Stanowisko Pracy Statystyka Medycznego

Do zadań Stanowiska Pracy Statystyka Medycznego należy zbieranie i   opracowywanie danych statystycznych z działalności stacji, a w szczególności:

  1. rejestracja i opracowywanie danych statystycznych dotyczących chorób zakaźnych, pasożytniczych oraz stanu sanitarnego powiatu;
  2. zbieranie i opracowywanie danych statystycznych dotyczących chorób szerzących się epidemicznie;
  3. sporządzanie opracowań statystycznych z działalności Powiatowej Stacji, na podstawie danych dostarczonych przez wszystkie komórki organizacyjne;
  4. sporządzanie planu zasadniczych przedsięwzięć Powiatowej Stacji.
{"register":{"columns":[]}}