Informacja dot. dopuszczenia do użytkowania inwestycji w czasie stanu epidemii
W związku z sygnalizowanymi przez środowisko inwestorskie branży budowlanej problemami dotyczącymi zawieszania, na podstawie art. 15 zzs ust. 8 ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych, zwanej „ustawą COVID – 19”, biegów terminów na tzw. milczące załatwienie spraw Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny informuje, że realizuje zadania wynikające z art. 56 ustawy Prawo budowlane (Dz. U. z 2019 poz. 1186 z późn. zm.) poprzez:
- zajęcie stanowiska w sprawie zgodności wykonania obiektu budowlanego z projektem budowlanym
lub
- wydanie zaświadczenia wskazującego, że organ Państwowej Inspekcji Sanitarnej nie wnosi sprzeciwu w sprawie zgodności wykonania obiektu budowlanego z projektem budowlanym.
Do wniosku o zakończeniu i zamiarze przystąpienia do użytkowania obiektu budowlanego należy załączyć następujące dokumenty:
- informacje wskazujące na ważny lub pilny charakter sprawy ( wraz ze stosownym wyjaśnieniem takiego stanu rzeczy – np. grożąca niepowetowana strata materialna lub inny ważny interes inwestora, bądź jego kontrahentów, wskazaniem kluczowych terminów wiążących te podmioty itp.). Przedstawienie powyższej informacji będzie pomocne w ustaleniu przez organ Państwowej Inspekcji Sanitarnej kolejności (priorytetów) rozpatrywanych spraw – także w sytuacji, gdy organ będzie w stosunku do danego obiektu budowlanego planował podjęcie czynności kontrolnych Zmierzających do zajęcia stanowiska w spraw zgodności wykonania obiektu z projektem budowlanym.
- kompletną dokumentację za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej w rozumieniu art. 2 pkt 55 ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną ( w tym dokumentację techniczną tj. projekt budowlany uzgodniony pod względem wymagań higienicznych i zdrowotnych, projekt powykonawczy, w przypadku jego wykonania, wydawane decyzje Prezydenta Miasta lub Starosty Powiatowego zezwalającą na budowę, wyniki badania wody, sprawozdanie ze skuteczności działania wentylacji mechanicznej, protokół bądź opinię kominiarską, oświadczenie kierownika budowy o wykonaniu obiektu zgodnie lub ze zmianami nieodstępującymi w sposób istotny od zatwierdzonego projektu z warunkami pozwolenia na budowę, przepisami
i obowiązującymi Polskimi Normami; oświadczenie kierownika budowy o zastosowaniu materiałów w trakcie budowy materiałów posiadających stosowne atesty, aprobaty techniczne
i certyfikaty oraz inne dokumenty – opisowe, graficzne lub wizualne – w tym dokumentację fotograficzną bądź nagrania), co pozwoli na ograniczenie ewentualnych czynności kontrolnych
„w terenie” wyłącznie do działań najbardziej niezbędnych do ustalenia (potwierdzenia) stanu faktycznego.
Postępowanie zgodne z powyższymi wytycznymi będzie minimalizowało ryzyko zakażenia koronawirusem SARS-CoV-2 pracowników Państwowej Inspekcji Sanitarnej oraz Państwa.