W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.

Skargi i wnioski

Podstawa prawna:

  • Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. - art. 63
  • Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (k.p.a.)
  • Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 8 stycznia 2002 r. w sprawie organizacji przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków 

Przedmiotem skargi może być w szczególności zaniedbanie lub nienależyte wykonywanie zadań przez właściwe organy albo przez ich pracowników, naruszenie praworządności lub interesów skarżących a także przewlekłe lub biurokratyczne załatwianie spraw.

Przedmiotem wniosku mogą być w szczególności sprawy ulepszenia organizacji, wzmocnienia praworządności, usprawnienia pracy i zapobiegania nadużyciom, ochrony własności, lepszego zaspokajania potrzeb ludności.

Skargi i wnioski można składać w interesie własnym, innych osób, a także w interesie publicznym. Dla wniesienia skargi lub wniosku w interesie innej osoby wymagana jest jej zgoda.

Skargi i wnioski muszą zawierać: imię i nazwisko (nazwę) wnoszącego,  adres wnoszącego.

UWAGA: skargi i wnioski niezawierające imienia i nazwiska (nazwy) oraz adresu wnoszącego – anonimowe - pozostawia się bez rozpoznania.

Skargi i wnioski mogą być wnoszone w nastepującej formie:

  • pisemnie;
  • za pomocą poczty elektronicznej;
  • ustnie (osobiście lub telefonicznie) do protokołu;
  • przez Elektroniczną Skrzynkę Podawczą (ESP) za pośrednictwem Elektronicznej Platformy Usług Administracji Publicznej (ePUAP).

Dane kontaktowe w zakładce Kontakt

Skargi i wnioski zgłoszone telefonicznie należy potwierdzić drogą pisemną w ciągu 7 dni. Skargi i wnioski zgłoszone telefonicznie bez potwierdzenia pisemnego, traktowane będą jako anonimowe.

Terminy załatwiania skarg i wniosków:

Skargi i wnioski załatwiane są niezwłocznie zgodnie z k.p.a. W przypadku, gdy załatwienie skargi/ wniosku nie jest możliwe w ustawowym terminie, skarżącemu przekazywana jest informacja o przesunięciu terminu i wskazaniem nowego terminu załatwienia sprawy. W razie potrzeby skarżący może być wezwany do przekazania dodatkowych informacji dotyczących skargi/wniosku.

Jeżeli organ, urząd, który otrzymał skargę nie jest właściwy do jej rozpatrzenia, obowiązany jest niezwłocznie, nie później jednak niż w terminie 7 dni, przekazać ją właściwemu organowi, zawiadamiając równocześnie o tym skarżącego, albo wskazać mu właściwy organ.  O przekazaniu wniosku zawiadamia się równocześnie wnioskodawcę.

Materiały

Klauzula informacyjna dotycząca przetwarzania danych osobowych w związku ze skargą
PSSE​_Klauzula​_informacyjna​_skargi​_rozpatrywanie​_072024.docx 0.02MB
Klauzula informacyjna dotycząca przetwarzania danych osobowych w związku z przekazaniem skargi do organu właściwego
PSSE​_Klauzula​_informacyjna​_skargi-przekazanie-wg-właściwości​_072024.docx 0.02MB
{"register":{"columns":[]}}