Kampania HIV/AIDS - "Czy wiesz, że..."
Krajowe Centrum ds. AIDS w dniach: 16-30 czerwca 2021 r. planuje przeprowadzenie kolejnej edycji działań edukacyjno-informacyjnych pod hasłem „Czy wiesz, że…”, będących kontynuacją kampanii profilaktycznej HIV/AIDS z 2020 r. Kampania została przygotowana w oparciu o wyniki badań społecznych dotyczących wiedzy na temat HIV/AIDS w naszym kraju oraz informacje przekazane przez konsultantów z Poradni Internetowej HIV/AIDS oraz z Telefonu Zaufania HIV/ AIDS. Otrzymując na bieżąco sygnały o systematycznym spadku poziomu wiedzy, w Centrum powstał pomysł na przygotowanie kampanii edukacyjnej z podstawowym przekazem, w której najczęściej powielane mity i przesądy zostają wyjaśnione jasnym i zrozumiałym językiem, połączonym z równie prostą formą graficzną.
Krajowe Centrum ds. AIDS w dniach: 16-30 czerwca 2021 r. planuje przeprowadzenie kolejnej edycji działań edukacyjno-informacyjnych pod hasłem „Czy wiesz, że…”, będących kontynuacją kampanii profilaktycznej HIV/AIDS z 2020 r.
Kampania została przygotowana w oparciu o wyniki badań społecznych dotyczących wiedzy na temat HIV/AIDS w naszym kraju oraz informacje przekazane przez konsultantów z Poradni Internetowej HIV/AIDS oraz z Telefonu Zaufania HIV/ AIDS.
Otrzymując na bieżąco sygnały o systematycznym spadku poziomu wiedzy, w Centrum powstał pomysł na przygotowanie kampanii edukacyjnej z podstawowym przekazem, w której najczęściej powielane mity i przesądy zostają wyjaśnione jasnym i zrozumiałym językiem, połączonym z równie prostą formą graficzną.
*1.**Cele kampanii*:
1)Podniesienie poziomu wiedzy, odczarowanie mitów i przybliżenie faktów na temat wirusa HIV, choroby AIDS oraz innych STIs:
* NIE ma ryzyka zakażenia HIV podczas pływania w basenie.
* NIE ma ryzyka zakażenia HIV drogą kropelkową, np. przez kaszel lub
kichanie.
* NIE ma ryzyka zakażenia HIV ani przez ukąszenie, ani przez
rozgniecenie na sobie, ani nawet przez połknięcie komara😊
* HIV przenosi się głównie podczas niezabezpieczonych kontaktów
seksualnych.
* Do zakażenia kiłą, rzeżączką, HPV i innymi STIs dochodzi w podobny
sposób jak do zakażenia HIV.
2)Zwiększenie wśród grupy docelowej świadomości, że istnieje możliwość szybkiej diagnostyki:
* Wykonanie testu jest jedyną metodą rozpoznania zakażenia HIV i
innych STIs.
* Test na HIV – bezpłatnie, anonimowo i bez skierowania – można
wykonać w jednym z punktów konsultacyjno-diagnostycznych (PKD)
https://aids.gov.pl/pkd/
3)Rozpropagowanie informacji o miejscach, gdzie można uzyskać fachową wiedzę i pomoc w temacie HIV/AIDS oraz innych STIs:
•strona Krajowego Centrum ds. AIDS: https://aids.gov.pl/
•Poradnia Internetowa HIV/AIDS: poradnia@aids.gov.pl
•bezpłatny Telefonie Zaufania HIV/AIDS: 800 888 448.
*2.**Grupą docelową *jest ogół społeczeństwa, ze szczególnym uwzględnieniem osób z grup wiekowych:
* 18 - 34 lata
* 35 – 49 lat
Nie ograniczamy grupy docelowej pod względem płci, wykształcenia, dochodu ani miejsca zamieszkania.
Grupą docelową kampanii nie są osoby zakażone HIV czy chore na AIDS, które z racji swojego stanu zdrowia są włączone do Programu polityki zdrowotnej Ministra Zdrowia p.n. „Leczenie antyretrowirusowe osób żyjących z wirusem HIV w Polsce”, mają dużą wiedzę zarówno na temat zakażenia, jak i na temat osiągnięć współczesnej medycyny jeśli chodzi o leczenie ARV. Nie są nimi też osoby zakażone HIV, u których poziom wirusa w surowicy krwi jest niewykrywalny, a więc są praktycznie niezakaźne.
Kampania skierowana jest głównie do tych osób, które traktują temat HIV/AIDS jako problem abstrakcyjny, niedotyczący ich bezpośrednio.
*3.**Zaplanowane działania*:
1)Usługa wynajmu zew. tablic informacyjnych tzw. Citylightów, o rozmiarach 1,2x1,8 m, umieszczonych gł. na przystankach komunikacji miejskiej, ale też w najbardziej uczęszczanych miejscach miast takich jak pasaże handlowe, deptaki, dworce kolejowe wraz z wydrukiem, montażem, ekspozycja i demontażem oraz utylizacją 5 plakatów kampanijnych:
* termin: 16-30.06.2021 r.
* liczba nośników: 500 nośników w 12 województwach (z wyjątkiem
województw: lubuskiego, podkarpackiego, świętokrzyskiego i
warmińsko-mazurskiego).
2)Ogólnopolska kampania w mediach społecznościowych (Facebook/Instagram) pn. „Czy wiesz, że…”, przy wykorzystaniu 5 projektów plakatów kampanijnych.
·termin: 16-30.06.2021 r.
·fanpage KC ds. AIDS na portalu Facebook: https://www.facebook.com/kcaids
*4.**Materiały graficzne:*