Ergonomiczne stanowisko pracy ucznia
Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach, sprzęty, z których korzystają osoby pozostające pod opieką szkoły lub placówki dostosowuje się do wymagań ergonomii.
Za zapewnienie uczniom lub wychowankom właściwych, zgodnych z zasadami ergonomii mebli edukacyjnych odpowiada dyrektor placówki.
Ergonomiczne stanowisko pracy ucznia (ławka i krzesło) w placówkach edukacyjnych, powinno zapewniać bezpieczeństwo i higienę pracy oraz nauki zgodnie z POLSKĄ NORMĄ PN-EN 1729-1 MEBLE Krzesła i stoły dla instytucji edukacyjnych.
Krzesła i ławki przeznaczone do użytku w placówkach edukacyjnych, powinny być zaprojektowane tak, aby wspierały prawidłową postawę ciała uczniów.
Stanowisko pracy ucznia powinno być tak dopasowane, aby:
- stopy spoczywały płasko na podłodze,
- łydki – nie stykały się z krawędzią siedziska krzesła,
- przednia krawędź siedziska nie wywiera ucisku na uda w okolicach podkolanowych,
- przestrzeń między górną powierzchnią uda osoby siedzącej, a dolną powierzchnią blatu stołu zapewniała swobodne przemieszczanie nóg,
- ugięte łokcie pod kątem prostym znajdowały się na poziomie górnej krawędzi blatu stołu,
- kręgosłup podpierany był przez oparcie krzesła w okolicy lędźwiowej oraz pod łopatkami.
Jeżeli stanowiska pracy przeznaczone są dla osób niepełnosprawnych, należy je dostosować do potrzeb wynikających z ich niepełnosprawności.
Wymiary krzeseł i ławek powinny być dostosowane do wzrostu i wieku uczniów.
Wszystkie meble powinny być oznakowane w sposób trwały z widocznym numerem lub odpowiednim kolorem oznaczającym jego wysokość.
W przypadku stolików i krzeseł regulowanych należałoby oznakować zakres numerów lub rozmiarów.
Zestaw mebli powinien posiadać tę samą cechę – numer lub kolor stolika musi odpowiadać numeracji lub kolorystyce krzesła.
Jeżeli w placówce nie oznakowano mebli, należy wykonać pomiary wysokości stołu i siedziska, a następnie oznakować meble odpowiednim kolorem lub numerem w sposób widoczny dla uczniów.
Każdy uczeń powinien znać rozmiar lub kolor mebli, który jest dla niego właściwy oraz korzystać z dostosowanych dla niego zestawów mebli szkolnych.
Dobrą praktyką stosowaną przez szkoły jest umieszczenie w dzienniku klasowym przy nazwisku ucznia informacji dot. rozmiaru właściwych dla niego mebli szkolnych.
Źródło: WSSE Szczecin.