Jesienna akcja ważenia szkolnych tornistrów zakończona.
W naszym powiecie zakończyliśmy działania w ramach ogólnopolskiego przedsięwzięcia, które obejmowało sprawdzanie i edukację w zakresie wagi tornistrów szkolnych. W tym roku objęto nią 430 uczniów w 28 oddziałach klas I-VIII. Pomiary wykonaliśmy w Szkole Podstawowej im. Marszałka Józefa Piłsudskiego w Sierakówku i w Szkole Podstawowej nr 3 im. Obrońców Westerplatte w Gostyninie.
Badania napawają optymizmem.
W większości przypadków waga plecaka mieściła się w normach. 12% uczniów miało ze sobą bardzo ciężki plecak, czyli jego waga przekraczała 15% masy ciała dziecka.
Według przeprowadzonych pomiarów:
- optymalną normę tj.10% wagi obciążenia ciężaru ciała wagą tornistra miało 198 uczniów, co stanowiło 46% badanych,
- normę wysoką do 15% wagi obciążenia ciężaru ciała wagą tornistra miało 187 uczniów, co stanowiło 43% badanych,
- 54 uczniów posiadało tornistry, w których odnotowano wagę powyżej 15% wagi ich ciała,
- waga plecaków wahała się od 1200 g. do 7400 g.
Już od kilku lat Państwowa Inspekcja Sanitarna prowadzi ogólnopolską akcję polegającą na kontroli obciążenia uczniów ciężarem szkolnych tornistrów.
Plecak szkolny to nieodzowny atrybut każdego ucznia. Odpowiednie jego dobranie i użytkowanie ma wpływ na rozwój fizyczny dziecka, a zwłaszcza wpływa na prawidłową postawę ciała. Zgodnie z zleceniami Głównego Inspektoratu Sanitarnego:
• waga tornistra nie powinna przekraczać 10 do 15% masy ciała ucznia,
• tornister powinien posiadać, miękkie, szerokie oraz regulowane szelki, dobrze jeśli dodatkowo posiada zapięcie spinające te szelki,
• tornister powinien posiadać ergonomiczną oraz usztywnioną tylną ściankę, która powinna przylegać bezpośrednio do pleców,
• ważne, aby cięższe rzeczy umieszczać na dnie, a lżejsze wyżej,
• tornister powinien być zawsze noszony na obu ramionach, a jego dolna krawędź powinna znajdować się na wysokości bioder.
Aby zapobiegać dysfunkcjom układu ruchu, oprócz prawidłowo dobranego, spakowanego i użytkowanego tornistra należy uczniom zapewnić odpowiednią ilość aktywności fizycznej, a także właściwe stanowisko pracy, zarówno w szkole jak i w domu, oraz wyrobić właściwe nawyki ruchowe (zachowanie symetrii ciała przy wykonywaniu czynności ruchowych i statycznych tj. oglądanie telewizji lub odrabianie lekcji).