W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Place zabaw - przygotowanie przed sezonem letnim

18.04.2025

Plac zabaw z piaskownicą

W związku   z rozpoczynającym się sezonem letnim , przypominamy o właściwym  utrzymaniu  stanu technicznego oraz sanitarno-higienicznego obiektów małej architektury codziennej służące rekreacji codziennej i utrzymaniu porządku na  piaskownicach, placach zabaw oraz śmietnikach.

Do obowiązkowych zadań własnych gminy należy utrzymanie czystości i porządku na swoim terenie tj. gminy zapewniają czystość i porządek oraz tworzą warunki niezbędne do ich utrzymania zgodnie  z art. 3 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku
w gminach (Dz. U. z 2024 r. poz. 399 z późn. zm.) .

Odpowiedzialność za utrzymywanie obiektów budowlanych, w tym obiektów małej architektury, w należytym stanie technicznym i estetycznym w sposób niedopuszczający do nadmiernego pogorszenia ich właściwości użytkowych i sprawności technicznej w świetle przepisów Prawa budowlanego ponosi ich właściciel lub zarządca, który ma obowiązek poddawać powyższe obiekty kontroli okresowej przynajmniej raz na pięć lat.

Zarządca lub właściciel obiektu budowlanego, w tym również publicznego placu zabaw, ma obowiązek zapewnić jego wykorzystanie zgodnie z przeznaczeniem poprzez umieszczenie regulamin placu zabaw. Regulamin powinien uwzględniać zasady korzystania z placu zabaw oraz szczegółowo określać, co jest dozwolone i co jest zabronione na jego terenie.

Zgodnie z art.22 ust.1 Ustawy z dnia 05 grudnia 2008r.o zapobieganiu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi  ( Dz.U. z 2024r, poz. 924 z póź.zm.) Właściciel, posiadacz lub zarządzający nieruchomością są obowiązani utrzymywać ją w należytym stanie higieniczno-sanitarnym w celu zapobiegania zakażeniom i chorobom zakaźnym , w szczególności:

  • prowadzić prawidłową gospodarkę odpadami i ściekami,
  • zwalczać gryzonie, insekty i szkodniki,
  • usuwać padłe zwierzęta z nieruchomości,
  • usuwać odchody zwierząt z nieruchomości.

Zgodnie z wytycznymi Głównego Inspektora Sanitarnego piasek w piaskownicach i na placach zabaw ( przedszkola , szkoły, parki, osiedla) należy wymienić minimum dwa razy w roku tj. przed sezonem wiosennym, w okresie letnim, a także każdorazowo po stwierdzeniu obecności widocznych zanieczyszczeń. Obowiązek wymiany piasku wynika z potrzeby zminimalizowania zagrożenia zakażenia chorobami pasożytniczymi, odzwierzęcymi, zakaźnymi.

Rozporządzenie Ministra  Infrastruktury  z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (Dz.U.z 2022r. poz.1225 z późn.zm) – stanowi:
§ 40 ust.5. Plac zabaw dla dzieci powinien być ogrodzony.

§ 40 ust.6. Ogrodzenie placu zabaw dla dzieci od strony drogi, ulicy, parkingu lub ciągu pieszo-jezdnego wykonuje się z materiałów i w sposób zapewniający bezpieczeństwo ludziom i zwierzętom. Ogrodzenie to posiada:

1) wysokość nie mniejszą niż 1,0 m;

2) furtkę o szerokości co najmniej 1,2 m nieutrudniającą dostępu osobom ze szczególnymi potrzebami.

§ 40 ust.7. W przypadkach innych niż wymienione w ust. 6 dopuszcza się ogrodzenie placu zabaw dla dzieci w postaci żywopłotu.

Aby nie dopuścić do zanieczyszczenia terenów placów zabaw przez zwierzęta (psy, koty, ptaki), należy ogrodzić place zabaw i piaskownice, a dodatkowo zabezpieczać piaskownice na noc i w innych okresach jej nieużytkowania poprzez stosowanie fizycznych barier (plandeka lub pokrywa). Dodatkowo należy umieścić lub w regulaminie placu zabaw lub w innym widocznym miejscu,  informację o zakazie przebywania i wprowadzania zwierząt (psów i kotów) na teren placu zabaw i  piaskownicy.