System Jakości
Działalność Powiatowej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej w Jaśle zarówno w zakresie działalności inspekcyjnej jak i w zakresie wykonywanych badań i pomiarów prowadzona jest zgodnie z systemami zarządzania jakością opisanymi w normach PN-EN ISO/IEC 17020: "Ocena zgodności. Wymagania dotyczące działania różnych rodzajów jednostek przeprowadzających inspekcję" oraz PN-EN ISO/IEC 17025: "Ogólne wymagania dotyczące kompetencji laboratoriów badawczych i wzorcujących".
POLITYKA ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ W DZIAŁALNOŚCI INSPEKCYJNEJ
Powiatowa Stacja Sanitarno-Epidemiologiczna w Jaśle jest jednostką wykonująca ustawowe zadania Państwowej Inspekcji Sanitarnej na obszarze powiatu jasielskiego.
Celem jej działalności jest realizacja zadań z zakresu zdrowia publicznego podejmowanych dla ochrony zdrowia ludzkiego przed niekorzystnym wpływem szkodliwości i uciążliwości środowiskowych oraz zapobiegania chorobom, w tym chorobom zakaźnym i zawodowym. Powiatowa Stacja Sanitarno-Epidemiologiczna w Jaśle zadania te realizuje poprzez sprawowanie nadzoru nad warunkami :
- higieny środowiska,
- higieny pracy w zakładach pracy,
- higieny procesów nauczania i wychowania,
- higieny wypoczynku i rekreacji,
- zdrowotnymi żywności, żywienia i produktów kosmetycznych,
- higieniczno-sanitarnymi jakie powinien spełniać personel medyczny, sprzęt oraz pomieszczenia, w których udzielane są świadczenia zdrowotne
w ramach zapobiegawczego i bieżącego nadzoru sanitarnego, prowadzeniu działalności zapobiegawczej i przeciwepidemicznej w zakresie chorób zakaźnych i innych powodowanych warunkami środowiska, oraz prowadzeniu działalności oświatowo-zdrowotnej. Istotnym elementem tej działalności jest wykonywanie badań laboratoryjnych.
W celu jak najlepszej realizacji zadań i zgodnie z wymaganiami zawartymi w regulacjach prawnych krajowych i unijnych oraz polityką jakości Podkarpackiego Państwowego Wojewódzkiego Inspektora Sanitarnego w Powiatowej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej w Jaśle zostały wdrożone skuteczne i stale doskonalone systemy zarządzania jakością zgodne z wymaganiami międzynarodowych norm ISO:
- PN-EN ISO/IEC 17020: „Ocena zgodności. Wymagania dotyczące działania różnych rodzajów jednostek przeprowadzających inspekcję” zgodnie z opcją A,
- PN-EN ISO/IEC 17025: „Ogólne wymagania dotyczące kompetencji laboratoriów badawczych i wzorcujących“ zgodnie z opcją A,
oraz mającymi zastosowanie dodatkowymi wymaganiami Polskiego Centrum Akredytacji.
Systemy zostały udokumentowane w postaci ksiąg jakości, procedur ogólnych oraz polityk i celów, które dotyczą w szczególności kwalifikacji personelu oraz zapewnienia bezstronności i spójności działania w całym obszarze:
- kompetencje personelu zapewniono poprzez określenie i przestrzeganie kryteriów dotyczących wykształcenia i kwalifikacji oraz przyjętemu systemowi szkoleń doskonalących oraz okresowych ocen wykonywanych prac,
- bezstronność i poufność działań zapewniono poprzez wprowadzenie polityki bezstronności, polityki bezpieczeństwa informacji, przestrzeganie i egzekwowanie wymagań ustawy o Państwowej Inspekcji Sanitarnej, prowadzenie działań kontrolnych w oparciu o zatwierdzone plany opracowywane na podstawie wytycznych Głównego Inspektora Sanitarnego i Podkarpackiego Państwowego Wojewódzkiego Inspektora Sanitarnego oraz oceny ryzyka związanego z planowaniem kontroli, wprowadzenie kodeksu etyki, stosowanie systemu kodowania prowadzonych spraw oraz sprawdzania i zatwierdzania ich wyników,
- spójność działania zapewniono poprzez opracowanie i wdrożenie na wszystkich poziomach organizacyjnych jednolitych i aktualizowanych na bieżąco procedur postępowania, które znają i stosują pracownicy zaangażowani w realizację wykonywanych zadań,
- zapewniono dostęp do aktualnych aktów prawnych, odpowiedniego zaplecza technicznego, wyposażenia pomiarowego, oprogramowania, dostaw.
Polityki i cele dotyczące spełnienia wymagań wymienionych norm są znane i wdrożone na wszystkich poziomach organizacyjnych Stacji.
Cała dokumentacja, procesy, systemy i zapisy odnoszące się do spełnienia wymagań norm PN-EN ISO/IEC 17020 i PN-EN ISO/IEC 17025 są włączone do systemu zarządzania i są z nim powiązane.
Personel zaangażowany w działalność inspekcyjną i laboratoryjną ma dostęp do tej części dokumentacji, która odnosi się do jego odpowiedzialności.
System zarządzania jakością jest poddawany planowym ocenom, wyznaczane są cele służące jego doskonaleniu, rozwijaniu i dostosowaniu do aktualnych zadań.
Za prawidłowe funkcjonowanie systemu zarządzania jakością w Powiatowej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej w Jaśle, w tym za nadzór nad jego integralnością podczas planowania i wprowadzania zmian odpowiada Kierownik Jakości, do zadań którego należy:
- wdrożenie udokumentowanych zasad systemu zarządzania zgodnych z wymaganiami normy,
- nadzorowanie i doskonalenie skuteczności systemu zarządzania poprzez audity wewnętrzne, ocenę ryzyk i szans, podejmowanie działań w wyniku skarg i zgłoszeń od klientów, działania korygujące i doskonalące,
- przygotowanie i przekazywanie Dyrektorowi Stacji informacji na potrzeby okresowych przeglądów zarządzania, służących do oceny i zapewnienia przydatności, adekwatności i skuteczności systemu zarządzania oraz polityk i celów odnoszących się do spełnienia wymagań normy.
Funkcję kierownika jakości pełni Główny Specjalista ds. Systemu Jakości – mgr inż. Renata Wojtunik.
Za system zarządzania oraz politykę jakości i jej realizację odpowiadam osobiście.
Jako Dyrektor Powiatowej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej w Jaśle zobowiązuję się do zapewnienia odpowiednich zasobów niezbędnych do realizacji wyżej wymienionych zobowiązań.
POLITYKA ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ W PIONIE LABORATORYJNYM
Oddział Laboratoryjny wchodzący w skład Powiatowej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej w Jaśle działa w strukturach inspekcji sanitarnej i jego zadaniem jest wykonywanie badań i pomiarów z zakresu higieny komunalnej, higieny żywności i żywienia, epidemiologii i higieny pracy oraz pobieranie próbek związanych z oceną środowiska pracy. Realizację wymienionych zadań zapewnia odpowiedni personel, pomieszczenia, wyposażenie, systemy i usługi wsparcia odstępne dla Oddziału Laboratoryjnego.
Główny cel działalności laboratorium to uzyskanie rzetelnego i ważnego wyniku, który spełnia wymagania klienta.
Aby jak najlepiej go zrealizować ustanowiono, udokumentowano, wdrożono, jest utrzymywany i doskonalony system zarządzania jakością działalności laboratoryjnej, spełniający wymagania normy PN-EN ISO/IEC 17025:2018-02 zgodnie z Opcją A.
System został udokumentowany w postaci księgi jakości (KJ), procedur ogólnych systemu (POS) oraz polityki systemu zarządzania jakością i celów, które dotyczą w szczególności kwalifikacji personelu oraz zapewnienia bezstronności i spójności działania w całym obszarze laboratorium:
- kompetencje personelu zapewniono poprzez określenie kryteriów dotyczących wykształcenia i kwalifikacji personelu oraz przyjętemu systemowi szkoleń doskonalących i weryfikacji pracy,
- bezstronność działań laboratoryjnych zapewniono poprzez przestrzeganie i egzekwowanie wymagań ustawy o Państwowej Inspekcji Sanitarnej, wprowadzenie kodeksu etyki oraz opracowanie i wdrożenie systemu kodowania oraz sprawdzania i zatwierdzania wyników zleconych prac,
- spójność działania w laboratorium zapewniono poprzez opracowanie i wdrożenie na wszystkich poziomach organizacyjnych jednolitych procedur postępowania, które znają i stosują pracownicy zaangażowani w realizację zleconych prac oraz zapewnienie odpowiednich warunków funkcjonowania.
Polityka i cele dotyczące spełnienia wymagań wymienionej normy są znane i wdrożone na wszystkich poziomach organizacyjnych laboratorium.
Cała dokumentacja, procesy, systemy i zapisy odnoszące się do spełnienia wymagań normy PN-EN ISO/IEC 17025:2018-02 są włączone do systemu zarządzania i są z nim powiązane.
Personel zaangażowany w działalność laboratoryjną ma dostęp do tej części dokumentacji, która odnosi się do jego odpowiedzialności.
System zarządzania jakością jest poddawany planowym ocenom, wyznaczane są cele służące jego doskonaleniu, rozwijaniu i dostosowaniu do aktualnych zadań.
Za zapewnienie odpowiedniego nadzoru nad systemem zarządzania jakością w Powiatowej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej odpowiada zgodnie z regulaminem organizacyjnym Główny Specjalista ds. Systemu Jakości, będący pełnomocnikiem Dyrektora w tym zakresie i pełniący funkcję Kierownika Jakości w laboratorium. Do jego zadań należy:
- opracowanie i wdrożenie po uzgodnieniu z kierownictwem udokumentowanych zasad systemu zarządzania w laboratorium zgodnych z wymaganiami normy,
- nadzorowanie i doskonalenie skuteczności systemu zarządzania poprzez audity wewnętrzne, działania korygujące i doskonalące, ocenę ryzyk i szans,
- przygotowanie i przekazywanie Dyrektorowi Stacji informacji na potrzeby okresowych przeglądów zarządzania, służących do oceny i zapewnienia przydatności, adekwatności i skuteczności systemu zarządzania oraz polityki zarządzania jakością i celów odnoszących się do spełnienia wymagań normy.
Jako Dyrektor Powiatowej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej w Jaśle zobowiązuję się do zapewnienia odpowiednich zasobów niezbędnych do realizacji wyżej wymienionych zobowiązań.
Jasło, dnia 31.07.2024
Państwowy Powiatowy
Inspektor Sanitarny
Dyrektor PSSE w Jaśle
mgr Teresa Iwaniec