W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.

System Jakości

Działalność Powiatowej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej w Jaśle zarówno w zakresie działalności inspekcyjnej jak i w zakresie wykonywanych badań i pomiarów prowadzona jest zgodnie z systemami zarządzania jakością opisanymi w normach PN-EN ISO/IEC 17020: "Ocena zgodności. Wymagania dotyczące działania różnych rodzajów jednostek przeprowadzających inspekcję" oraz PN-EN ISO/IEC 17025: "Ogólne wymagania dotyczące kompetencji laboratoriów badawczych i wzorcujących".

POLITYKA ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ W DZIAŁALNOŚCI INSPEKCYJNEJ

Podstawowym celem działalności Powiatowej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej w Jaśle jest ochrona zdrowia ludzkiego poprzez działania kontrolne i oświatowe, prowadzone w środowisku pracy, zamieszkania, wychowania i wypoczynku na terenie powiatu jasielskiego.

Istotną część tej działalności stanowi wykonywanie badań laboratoryjnych zarówno na potrzeby komórek nadzoru jak i dla klientów zewnętrznych w ramach działalności usługowej.

Szczegółowe kierunki działań statutowych na dany rok są określane w oparciu o wytyczne Głównego Inspektora Sanitarnego oraz Podkarpackiego Państwowego Wojewódzkiego Inspektora Sanitarnego w postaci planu zasadniczych przedsięwzięć, który jest zatwierdzany przez Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego przy akceptacji Starosty.

Zgodnie z wymaganiami zawartymi w regulacjach prawnych krajowych i unijnych oraz polityką jakości Podkarpackiego Państwowego Wojewódzkiego Inspektora Sanitarnego w Powiatowej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej w Jaśle został wdrożony skuteczny i stale doskonalony system zarządzania jakością zgodny z wymaganiami określonymi w następujących dokumentach:

  • PN-EN ISO/IEC 17020: "Ocena zgodności. Wymagania dotyczące działania różnych rodzajów jednostek przeprowadzających inspekcję",
  • PN-EN ISO/IEC 17025: "Ogólne wymagania dotyczące kompetencji laboratoriów badawczych i wzorcujących",
  • dokumenty Polskiego Centrum Akredytacji.

Jako Dyrektor zobowiązuję kierownictwo komórek organizacyjnych do zachowania zgodności z w/w dokumentami oraz ciągłego doskonalenia skuteczności systemów zarządzania obowiązujących w naszej Stacji, a cały personel zobowiązuję do znajomości deklaracji polityki jakości oraz zasad systemu zarządzania opisanych w dokumentacji jakościowej i do ich stosowania w codziennej pracy.

Pracownicy na poszczególnych stanowiskach mają świadomość istoty i ważności ich zadań i tego jak przyczyniają się do osiągania celów systemu zarządzania. Realizacja wyżej wymienionych zasad ma w szczególności miejsce poprzez:

  • stosowanie dobrej praktyki profesjonalnej poprzez właściwe rozpoznanie potrzeb Klientów, wykorzystywanie zatwierdzonych metod i procedur badawczych w działalności badawczej oraz stosowanie aktualnych przepisów prawnych i procedur kontroli w działalności kontrolnej,
  • terminowe wykonywanie powierzonych zadań,
  • zachowanie poufności wyników badań i kontroli oraz ochronę danych dotyczących klientów i kontrolowanych,
  • zapewnienie rzetelności, niezależności i bezstronności, co oznacza niezależność od jakichkolwiek nacisków finansowych, handlowych i innych mogących mieć wpływ na wyniki prowadzonych prac oraz nieangażowanie się w jakąkolwiek działalność, która mogłaby zmniejszyć zaufanie do tych wyników.

Skuteczność systemu zarządzania i jego doskonalenie zapewniają następujące działania realizowane w naszej Stacji:

  • systematyczne przeglądanie i aktualizowanie polityki jakości,
  • wytyczanie szczegółowych celów jakościowych oraz ocena ich realizacji podczas przeglądów zarządzania,
  • nadzorowanie skuteczności systemu zarządzania poprzez audity i przeglądy zarządzania,
  • podejmowanie i skuteczne realizowanie działań korygujących i zapobiegawczych,
  • identyfikowanie potrzeb szkoleniowych i ciągłe podnoszenie kwalifikacji personelu poprzez dokształcanie i system szkoleń,
  • zapewnienie właściwego nadzoru nad personelem wykonującym inspekcje w terenie, w tym przeprowadzanie okresowych ocen pracowników,
  • sterowanie jakością badań laboratoryjnych, w tym regularne uczestnictwo w porównaniach międzylaboratoryjnych/badaniach biegłości w celu potwierdzenia kompetencji w poszczególnych dziadzinach działalności laboratoryjnej,
  • zapewnienie nowoczesnego wyposażenia pomiarowego i badawczego oraz ciągłe doskonalenie warunków technicznych pracy,
  • odpowiedni dobór dostawców i ich ocena w trakcie współpracy,
  • sterowanie jakością badań,
  • analizowanie skarg oraz informacji zwrotnych od Klientów i podejmowanie odpowiednich działań,
  • doskonalenie procesów komunikacji.

Na realizację w/w działań zobowiązuję się zapewnić środki finansowe.

Za prawidłowe funkcjonowanie systemu zarządzania jakością w Powiatowej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej w Jaśle, w tym za nadzór nad jego integralnością podczas planowania i wprowadzania zmian odpowiada kierownik jakości - mgr inż. Renata Wojtunik.

Za system zarządzania oraz politykę jakości i jej realizację odpowiadam osobiście.

POLITYKA ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ W PIONIE LABORATORYJNYM

Oddział Laboratoryjny wchodzący w skład Powiatowej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej w Jaśle działa w strukturach inspekcji sanitarnej i jego zadaniem jest wykonywanie badań i pomiarów z zakresu higieny komunalnej, higieny żywności i żywienia, epidemiologii i higieny pracy oraz pobieranie próbek związanych z oceną środowiska pracy. Realizację wymienionych zadań zapewnia odpowiedni personel, pomieszczenia, wyposażenie, systemy i usługi wsparcia odstępne dla Oddziału Laboratoryjnego.

Główny cel działalności laboratorium to uzyskanie rzetelnego i ważnego wyniku, który spełnia wymagania klienta.

Aby jak najlepiej go zrealizować ustanowiono, udokumentowano, wdrożono, jest utrzymywany i doskonalony system zarządzania jakością działalności laboratoryjnej, spełniający wymagania normy PN-EN ISO/IEC 17025:2018-02 zgodnie z Opcją A.

System został udokumentowany w postaci księgi jakości (KJ), procedur ogólnych systemu (POS) oraz polityki systemu zarządzania jakością i celów, które dotyczą w szczególności kwalifikacji personelu oraz zapewnienia bezstronności i spójności działania w całym obszarze laboratorium:

  • kompetencje personelu zapewniono poprzez określenie kryteriów dotyczących wykształcenia i kwalifikacji personelu oraz przyjętemu systemowi szkoleń doskonalących i weryfikacji pracy,
  • bezstronność działań laboratoryjnych zapewniono poprzez przestrzeganie i egzekwowanie wymagań ustawy o Państwowej Inspekcji Sanitarnej, wprowadzenie kodeksu etyki oraz opracowanie i wdrożenie systemu kodowania oraz sprawdzania i zatwierdzania wyników zleconych prac,
  • spójność działania w laboratorium zapewniono poprzez opracowanie i wdrożenie na wszystkich poziomach organizacyjnych jednolitych procedur postępowania, które znają i stosują pracownicy zaangażowani w realizację zleconych prac oraz zapewnienie odpowiednich warunków funkcjonowania.


Polityka i cele dotyczące spełnienia wymagań wymienionej normy są znane i wdrożone na wszystkich poziomach organizacyjnych laboratorium.

Cała dokumentacja, procesy, systemy i zapisy odnoszące się do spełnienia wymagań normy PN-EN ISO/IEC 17025:2018-02 są włączone do systemu zarządzania i są z nim powiązane.

Personel zaangażowany w działalność laboratoryjną ma dostęp do tej części dokumentacji, która odnosi się do jego odpowiedzialności.

System zarządzania jakością jest poddawany planowym ocenom, wyznaczane są cele służące jego doskonaleniu, rozwijaniu i dostosowaniu do aktualnych zadań.

Za zapewnienie odpowiedniego nadzoru nad systemem zarządzania jakością w Powiatowej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej odpowiada zgodnie z regulaminem organizacyjnym Główny Specjalista ds. Systemu Jakości, będący pełnomocnikiem Dyrektora w tym zakresie i pełniący funkcję Kierownika Jakości w laboratorium. Do jego zadań należy:

  • opracowanie i wdrożenie po uzgodnieniu z kierownictwem udokumentowanych zasad systemu zarządzania w laboratorium zgodnych z wymaganiami normy,
  • nadzorowanie i doskonalenie skuteczności systemu zarządzania poprzez audity wewnętrzne, działania korygujące i doskonalące, ocenę ryzyk i szans,
  • przygotowanie i przekazywanie Dyrektorowi Stacji informacji na potrzeby okresowych przeglądów zarządzania, służących do oceny i zapewnienia przydatności, adekwatności i skuteczności systemu zarządzania oraz polityki zarządzania jakością i celów odnoszących się do spełnienia wymagań normy.


Jako Dyrektor Powiatowej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej w Jaśle zobowiązuję się do zapewnienia odpowiednich zasobów niezbędnych do realizacji wyżej wymienionych zobowiązań.

 

Jasło, dnia 15.05.2019

Państwowy Powiatowy
Inspektor Sanitarny   
Dyrektor PSSE w Jaśle


mgr inż. Zbigniew Paja 

 

{"register":{"columns":[]}}