W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

"ARS - czyli jak dbać o miłość"

„ARS, czyli jak dbać o miłość?” – nowoczesna edukacja dla młodzieży z zakresu profilaktyki uzależnień. Państwowa Inspekcja Sanitarna realizuje od 2013 roku program edukacyjny: „ARS, czyli jak dbać o miłość?”.

ARS ogólnopolski program

Wyjątkowość tego programu polega na nowoczesnym podejściu do profilaktyki uzależnień. 
W programie nie skupiono się na negatywnych skutkach zdrowotnych używania substancji psychoaktywnych ale na wartościach uznawanych przez młodych ludzi za ważne, takich jak miłość, 
rodzina, bezpieczeństwo, i o tym jak nadużywanie tych substancji może negatywnie wpływać na te wartości. 
W programie nie chodzi o zwykłe zapobieganie używania substancji psychoaktywnych, ale ujęte 
w kontekście macierzyństwa i ojcostwa, gdyż w tym kontekście zachowania te mogą być bardzo szkodliwe (FAS, poronienia itp.).
Celem programu jest ograniczenie niekorzystnych następstw zdrowotnych, 
prokreacyjnych i społecznych związanych z używaniem i nadużywaniem substancji 
psychoaktywnych przez młodzież wchodzącą w dorosłe życie.
Program skierowany jest do młodzieży w wieku 15-19 lat, ale zawiera również 
elementy angażujące ich rodziców.

Program ma wzbudzić u młodzieży refleksję nad ważnymi dla nich wartościami. Jego oryginalnym założeniem jest otwarte i konsekwentne odwołanie się do najbardziej cenionej wartości w życiu ludzkim jaką jest miłość, a mniej do dotychczas stosowanych motywów w rodzaju zdrowia jako takiego lub wolności jako takiej. Zdrowie i wolność są tu rozumiane jako elementy sprzyjające odpowiedzialnej miłości oraz zdrowiu i prawidłowemu rozwojowi kolejnego pokolenia.
Program ARS oparty jest na kombinacji składającej się z wiodących strategii 
profilaktycznych (klasyfikowania wartości, modyfikowania błędnych przekonań, 
rozwijania umiejętności życiowych, budowania więzi ze wspólnotą szkolną/ rodzinną) oraz przekazu istotnych informacji, czyli strategii uzupełniającej (informacyjnej).
Optymalna i polecana realizacja programu ARS przewiduje przeprowadzenie dwunastu zajęć 
lekcyjnych, trwających 45 minut każda. Ten wariant umożliwia pełne wykorzystanie merytoryczne zawartości programu. Jednak ze względu na ograniczone możliwości czasowe szkół, program
dopuszcza różne warianty realizacyjne np. – trzy-sześć razy po dwie godziny lekcyjne w dowolnym układzie (np. cały dzień lub po dwie godziny w kolejne dni lub w trzech kolejnych tygodniach). 
W tych wariantach jednak nie można przeznaczyć mniej niż 6 godzin na realizację programu. Wybór problematyki zależy od realizatora. 
W programie wykorzystuje się zarówno podające metody (przekaz wiedzy przez 
nauczycieli) oraz metody aktywizujące uczniów (tj. rozmowy, projekty, praca w grupach). 
Program ARS, od lutego 2018 r. jest w Bazie Programów Rekomendowanych.
 

Materiały

Poradnik
ARS-​_poradnik​_(1).pdf 28.25MB
Prezentacja o programie
Krótka-prezentacja-o-programie​_(1).pdf 17.84MB
Plakat
Plakat-programu-ARS.jpg 1.46MB
Ulotka dla rodziców
Ulotka-dla-rodziców-ARS.jpg 0.93MB
{"register":{"columns":[]}}