W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Zadania Sekcji

Do zadań Sekcji Higieny Komunalnej należy:

1. Sprawowanie nadzoru nad obiektami użyteczności publicznej:

- podmiotami wykonującymi działalność leczniczą,

- domami pomocy społecznej,

- zakładami fryzjerskimi i kosmetycznymi, zakładami odnowy biologicznej, tatuażu, solariami,

- obiektami i środkami transportu publicznego (m.in. dworcami autobusowymi i autobusami, itp.),

- obiektami świadczącymi usługi hotelarskie, turystyczne,

- noclegowniami dla osób bezdomnych,

- ustępami publicznymi,

- terenami rekreacyjnymi,

- innymi obiektami użyteczności publicznej: aptekami, pralniami i maglami, obiektami kulturalnymi, obiektami sportowymi, cmentarzami, zakładami pogrzebowymi, stacjami paliw, itp.

 

2. Sprawowaniem nadzoru nad warunkami higieny środowiska, a zwłaszcza nad:

- wodą przeznaczoną do spożycia przez ludzi,

- wodą w kąpieliskach oraz miejscach zwyczajowo wykorzystywanych do kąpieli,

- wodą w basenach kąpielowych.

 

3. Wydawanie zezwoleń na ekshumacje i przewozy zwłok szczątków ludzkich.

Ekshumacja - wymagania dotyczące uzyskiwania zezwolenia na jej dokonanie, dokumenty, warunki przeprowadzania.

Wymagania dot. ekshumacji zwłok określa art. 15 Ustawy z dn. 31 stycznia 1959 r. 
o cmentarzach i chowaniu zmarłych (t. j. Dz. U. z 2020 r., poz. 1947 ze zm.)  i Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 7 grudnia 2001 r. w sprawie postępowania ze zwłokami i szczątkami ludzkimi (t. j. Dz. U. z 2021 r., poz.1910).

 

Zgodnie z powyższymi przepisami:

1. Ekshumacja zwłok i szczątków może być dokonana na umotywowaną prośbę osób uprawnionych do pochowania zwłok, którymi są :

- pozostały małżonek,

- krewni zstępni,

- krewni wstępni,

- krewni boczni do 4 stopnia pokrewieństwa,

- powinowaci w linii prostej do 1 stopnia.

2. Ekshumacja polega na wydobyciu zwłok i szczątków z grobu lub miejsca tymczasowego pochówku w celu przeniesienia ich i pochowania w innym miejscu albo przeprowadzenia oględzin lekarsko-sądowych.

3. Ekshumacja zwłok i szczątków jest dopuszczalna:

- w okresie od 16 października do 15 kwietnia,

- we wczesnych godzinach rannych,

- o terminie ekshumacji należy zawiadomić właściwego Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego, który wykonuje nadzór nad ekshumacją,

- przy ekshumacji mogą być obecne tylko osoby bezpośrednio zainteresowane (najbliższa rodzina zmarłego),

- o zamierzonej ekshumacji zawiadamia się pisemnie zarząd cmentarza.

4. Zwłoki osób zmarłych na choroby zakaźne, takie jak: cholera, dur wysypkowy lub inne riketsjiozy, dżuma, gorączka powrotna, nagminne porażenie dziecięce, nosacizna, trąd, wąglik, wścieklizna, żółta gorączka lub inne wirusowe gorączki krwotoczne, nie mogą być ekshumowane przed upływem 2 lat od dnia zgonu.

5. Jeżeli pomiędzy członkami rodziny powstaje spór dotyczący ekshumacji, osobą uprawnioną do złożenia wniosku o ekshumację będzie osoba wskazana prawomocnym wyrokiem sądu.

6. Zezwolenie w formie decyzji na przeprowadzenie ekshumacji wydaje, po rozpatrzeniu złożonego wniosku właściwy terenowo dla miejsca ekshumacji Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny. Wniosek o wydanie zezwolenia na ekshumację zwłok/szczątków można pobrać ze strony internetowej Powiatowej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej, zgodnie z przynależnością terytorialną miejsca, na którym będzie przeprowadzana ekshumacja.

 

{"register":{"columns":[]}}