Zadania Sekcji
Do zadań Sekcji Higieny Komunalnej należy:
1. Sprawowanie nadzoru nad obiektami użyteczności publicznej:
- podmiotami wykonującymi działalność leczniczą,
- domami pomocy społecznej,
- zakładami fryzjerskimi i kosmetycznymi, zakładami odnowy biologicznej, tatuażu, solariami,
- obiektami i środkami transportu publicznego (m.in. dworcami autobusowymi i autobusami, itp.),
- obiektami świadczącymi usługi hotelarskie, turystyczne,
- noclegowniami dla osób bezdomnych,
- ustępami publicznymi,
- terenami rekreacyjnymi,
- innymi obiektami użyteczności publicznej: aptekami, pralniami i maglami, obiektami kulturalnymi, obiektami sportowymi, cmentarzami, zakładami pogrzebowymi, stacjami paliw, itp.
2. Sprawowaniem nadzoru nad warunkami higieny środowiska, a zwłaszcza nad:
- wodą przeznaczoną do spożycia przez ludzi,
- wodą w kąpieliskach oraz miejscach zwyczajowo wykorzystywanych do kąpieli,
- wodą w basenach kąpielowych.
3. Wydawanie zezwoleń na ekshumacje i przewozy zwłok szczątków ludzkich.
Ekshumacja - wymagania dotyczące uzyskiwania zezwolenia na jej dokonanie, dokumenty, warunki przeprowadzania.
Wymagania dot. ekshumacji zwłok określa art. 15 Ustawy z dn. 31 stycznia 1959 r.
o cmentarzach i chowaniu zmarłych (t. j. Dz. U. z 2020 r., poz. 1947 ze zm.) i Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 7 grudnia 2001 r. w sprawie postępowania ze zwłokami i szczątkami ludzkimi (t. j. Dz. U. z 2021 r., poz.1910).
Zgodnie z powyższymi przepisami:
1. Ekshumacja zwłok i szczątków może być dokonana na umotywowaną prośbę osób uprawnionych do pochowania zwłok, którymi są :
- pozostały małżonek,
- krewni zstępni,
- krewni wstępni,
- krewni boczni do 4 stopnia pokrewieństwa,
- powinowaci w linii prostej do 1 stopnia.
2. Ekshumacja polega na wydobyciu zwłok i szczątków z grobu lub miejsca tymczasowego pochówku w celu przeniesienia ich i pochowania w innym miejscu albo przeprowadzenia oględzin lekarsko-sądowych.
3. Ekshumacja zwłok i szczątków jest dopuszczalna:
- w okresie od 16 października do 15 kwietnia,
- we wczesnych godzinach rannych,
- o terminie ekshumacji należy zawiadomić właściwego Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego, który wykonuje nadzór nad ekshumacją,
- przy ekshumacji mogą być obecne tylko osoby bezpośrednio zainteresowane (najbliższa rodzina zmarłego),
- o zamierzonej ekshumacji zawiadamia się pisemnie zarząd cmentarza.
4. Zwłoki osób zmarłych na choroby zakaźne, takie jak: cholera, dur wysypkowy lub inne riketsjiozy, dżuma, gorączka powrotna, nagminne porażenie dziecięce, nosacizna, trąd, wąglik, wścieklizna, żółta gorączka lub inne wirusowe gorączki krwotoczne, nie mogą być ekshumowane przed upływem 2 lat od dnia zgonu.
5. Jeżeli pomiędzy członkami rodziny powstaje spór dotyczący ekshumacji, osobą uprawnioną do złożenia wniosku o ekshumację będzie osoba wskazana prawomocnym wyrokiem sądu.
6. Zezwolenie w formie decyzji na przeprowadzenie ekshumacji wydaje, po rozpatrzeniu złożonego wniosku właściwy terenowo dla miejsca ekshumacji Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny. Wniosek o wydanie zezwolenia na ekshumację zwłok/szczątków można pobrać ze strony internetowej Powiatowej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej, zgodnie z przynależnością terytorialną miejsca, na którym będzie przeprowadzana ekshumacja.