W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Światowy Dzień bez Tytoniu: młodzi wkraczają do akcji

29.05.2024

Taktyka przemysłu tytoniowego i nikotynowego uzależnia młodzież na całe życie. W wielu krajach młodzi ludzie używają e-papierosów częściej niż dorośli.

młodzież trzymająca w rękach banery z napisami dot. zaprzestania palenia papierosów

Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) i STOP, globalny organ nadzorujący przemysł tytoniowy, opublikowały w dniu 23.05.2024 r. raport "Hooking the next generation", w którym podkreślają, w jaki sposób przemysł tytoniowy i nikotynowy projektuje produkty, wdraża kampanie marketingowe i pracuje nad kształtowaniem środowisk politycznych, aby pomóc im uzależnić młodzież na całym świecie.

Dzieje się to tuż przed obchodzonym 31 maja Światowym Dniem bez Papierosa, podczas którego WHO wzmacnia głosy młodych ludzi, którzy wzywają rządy do ochrony przed staniem się celem przemysłu tytoniowego i nikotynowego.

Raport pokazuje, że na całym świecie około 37 milionów dzieci w wieku 13-15 lat używa tytoniu, a w wielu krajach wskaźnik używania e-papierosów wśród nastolatków przewyższa wskaźnik dorosłych. W regionie europejskim WHO 20% ankietowanych 15-latków przyznało, że używało e-papierosów w ciągu ostatnich 30 dni.

Pomimo znacznych postępów w ograniczaniu używania tytoniu, pojawienie się e-papierosów i innych nowych wyrobów tytoniowych i nikotynowych stanowi poważne zagrożenie dla młodzieży i ograniczenia użycia tytoniu. Badania pokazują, że używanie e-papierosów zwiększa konwencjonalne palenie papierosów, szczególnie wśród niepalącej młodzieży, prawie trzykrotnie.

"Historia się powtarza, ponieważ przemysł tytoniowy próbuje sprzedawać tę samą nikotynę naszym dzieciom w różnych opakowaniach" – powiedział dr Tedros Adhanom Ghebreyesus, dyrektor generalny WHO. "Branże te aktywnie kierują swoje działania do szkół, dzieci i młodzieży z nowymi produktami, które są w zasadzie pułapką na smak cukierków. Jak mogą mówić o redukcji szkód, skoro sprzedają te niebezpieczne, wysoce uzależniające produkty dzieciom?"

Branże te nadal sprzedają swoje produkty młodym ludziom o kuszących smakach, takich jak słodycze i owoce. Badania przeprowadzone w Stanach Zjednoczonych wykazały, że ponad 70% młodych użytkowników e-papierosów rzuciłoby palenie, gdyby produkty były dostępne tylko w smaku tytoniowym.

"Branże te celowo projektują produkty i wykorzystują strategie marketingowe, które przemawiają bezpośrednio do dzieci" – powiedział dr Ruediger Krech, dyrektor ds. promocji zdrowia WHO. "Stosowanie przyjaznych dzieciom smaków, takich jak wata cukrowa i guma balonowa, w połączeniu z eleganckimi i kolorowymi wzorami, które przypominają zabawki, jest rażącą próbą uzależnienia młodych ludzi od tych szkodliwych produktów".

Ta oszukańcza taktyka uwypukla pilną potrzebę wprowadzenia silnych przepisów, które chroniłyby młodych ludzi przed szkodliwą zależnością przez całe życie.

Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) wzywa rządy do ochrony młodych ludzi przed używaniem tytoniu, e-papierosów i innych produktów nikotynowych poprzez zakazanie lub ścisłe uregulowanie tych produktów. Zalecenia WHO obejmują tworzenie w 100% wolnych od dymu miejsc publicznych w pomieszczeniach, zakaz aromatyzowanych e-papierosów, zakaz marketingu, reklamy i promocji, wyższe podatki, zwiększenie świadomości społecznej na temat oszukańczych taktyk stosowanych przez przemysł oraz wspieranie inicjatyw edukacyjnych i uświadamiających prowadzonych przez młodzież.

"Uzależniona młodzież to dożywotnie zyski dla branży" – powiedział Jorge Alday, dyrektor STOP w Vital Strategies. "Dlatego branża agresywnie lobbuje za stworzeniem środowiska, które sprawi, że młodzi ludzie będą tani, atrakcyjni i łatwo się uzależnią. Jeśli decydenci polityczni nie podejmą działań, obecne i przyszłe pokolenia mogą stanąć w obliczu nowej fali szkód, charakteryzujących się uzależnieniem i używaniem wielu wyrobów tytoniowych i nikotynowych, w tym papierosów.

Obrońcy młodzieży na całym świecie sprzeciwiają się destrukcyjnemu wpływowi przemysłu tytoniowego i nikotynowego oraz manipulacyjnemu marketingowi. Ujawniają te oszukańcze praktyki i opowiadają się za własną przyszłością wolną od tytoniu. Organizacje młodzieżowe z całego świata wzięły udział w ostatniej sesji Konferencji Stron Ramowej Konwencji Światowej Organizacji Zdrowia o ograniczeniu użycia tytoniu (COP10), aby przekazać decydentom ważne przesłanie: "Przyszłe pokolenia zapamiętają was jako tych, którzy ich chronili lub tych, którzy ich zawiedli i narazili ich na niebezpieczeństwo".

Dr Tedros wyróżnił następujące organizacje młodzieżowe wśród nagród Światowego Dnia Bez Tytoniu 2024:

  • Tajlandzki Instytut Młodzieży, Królestwo Tajlandii
  • Klub Abstynencji Tytoniowej, Federalna Republika Nigerii
  • Kampania na rzecz Dzieci Wolnych od Tytoniu, Republika Argentyńska

Ci inspirujący młodzi ludzie Liderzy chronią swoje pokolenie przed branżą, która postrzega ich jako Zyski, a nie ludzie.

Pracując razem, rządy, organizacje zdrowia publicznego, społeczeństwo obywatelskie i upodmiotowiona młodzież może stworzyć świat, w którym następne pokolenie będzie wolne od niebezpieczeństw uzależnienie od tytoniu i nikotyny.

źródło: https://www.who.int/news/item/23-05-2024-tobacco-and-nicotine-industry-tactics-addict-youth-for-life

{"register":{"columns":[]}}