W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Światowy Dzień AIDS

Światowy Dzień AIDS, Dzień walki z AIDS, obchodzony jest 1 grudnia z inicjatywy Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) od 1988 roku. Zgromadzenie Ogólne ONZ wyraziło swoją troskę w związku ze skalą pandemii, podkreślając znaczenie obchodów tego dnia w swojej rezolucji 43/15 z 1988 roku.

1 grudnia to tradycyjnie Światowy Dzień AIDS, w tym dniu przypominamy o AIDS, myślimy o bliskich i przyjaciołach dotkniętych tym problemem. Staramy się przełamywać bariery strachu wynikające z braku wiedzy o AIDS i HIV.


W tym dniu na całym świecie, w tym i  w Polsce, odbywają się m.in. konferencje, happeningi oraz akcje edukacyjne dotyczące profilaktyki HIV/AIDS. Krajowe Centrum ds. AIDS (Polska) w ramach Światowego Dnia Walki z AIDS od 2001 roku prowadzi kampanie multimedialne. 
 

Multimedialne kampanie społeczne mają najszerszy zasięg i najsilniejszy wpływ na ludzi. Dlatego też Krajowe Centrum ds. AIDS od początku istnienia wykorzystuje tę formę do realizacji celów związanych z profilaktyką HIV/AIDS. Ogrom i różnorodność problemów, dotyczących AIDS utrudnia stworzenie jednorodnego, silnego przekazu, który pozytywnie wpłynąłby na zachowanie całego społeczeństwa. Rozpoznaniem najpilniejszych potrzeb profilaktyki HIV/AIDS i określeniem grupy docelowej zajmują się w Centrum specjaliści z wielu dziedzin nauki: medycyny, epidemiologii, socjologii. W procesie definiowania głównych założeń kampanii profilaktycznych korzystają oni także z porad instytucji zawodowo zajmujących się marketingiem społecznym, a także agencji reklamowych, które są wykonawcami określonych celów kampanii. To one również zajmują się pozyskiwaniem mediów oraz dodatkowych środków finansowych z sektora prywatnego. Weryfikowanie efektywności kampanii odbywa się przy pomocy badań społecznych, mierzących zasięg oraz wpływ działań kampanijnych na grupę docelową. Ustalenie zasad organizacji i realizacji multimedialnych kampanii społecznych poprzedzone było wieloletnim kumulowaniem doświadczeń z zakresu profilaktyki, promocji, marketingu społecznego. 
Od początku istnienia Centrum założenia akcji profilaktycznych związane były przede wszystkim z promocją hasła – przesłania, towarzyszącego Światowemu Dniu AIDS. Jednak środki finansowe przeznaczane na ten cel były niewielkie. Wykorzystywano je więc przede wszystkim na druk wysokonakładowych ulotek informacyjnych o HIV/AIDS, druk kalendarzy reklamowych oraz plakatów i nalepek. Od 1998 roku zwiększone zasoby finansowe przekazywane były również na wydawanie materiałów reklamowych związanych z aktualnym na dany rok hasłem UNAIDS: koszulek, plakatów, ulotek, długopisów, toreb reklamowych, kubków, czerwonych kokardek itp. Poprzez taką formę promocji Krajowe Centrum ds. AIDS docierało z informacjami o HIV/AIDS do różnych środowisk polskiego społeczeństwa. Należy jednak pamiętać, że w latach 1994 – 1999 nie były to kampanie multimedialne. Wykorzystywane były jedynie niektóre możliwości szerszego propagowania haseł związanych z profilaktyką HIV/AIDS. Dopiero od roku 2000 podejmowano działania planowe i kompleksowe. Zaczęto wykorzystywać różne techniki medialne.

Logo Biuletynu Informacji Publicznej
Informacje o publikacji dokumentu
Pierwsza publikacja:
11.10.2021 08:28 Paulina Grzelczak
Wytwarzający/ Odpowiadający:
Paulina Grzelczak
Tytuł Wersja Dane zmiany / publikacji
Światowy Dzień AIDS 1.0 11.10.2021 08:28 Paulina Grzelczak

Aby uzyskać archiwalną wersję należy skontaktować się z Redakcją BIP

{"register":{"columns":[]}}