Stanowisko Pracy do spraw Higieny Pracy
Do zakresu działania Stanowiska do Spraw Higieny Pracy należy w szczególności:
- kontrola przestrzegania przez producentów, importerów, osoby wprowadzające do obrotu, stosujące lub eksportujące substancje chemiczne, preparaty chemiczne lub wyroby obowiązków wynikających z ustawy z dnia 11 stycznia 2001 r. o substancjach i preparatach chemicznych (Dz. U. z 2009 r., Nr 152, poz. 1222), z przepisów rozporządzenia WE 1907/2006 w sprawie rejestracji, oceny, udzielania zezwoleń i stosowanych ograniczeń w zakresie chemikaliów (REACH),
- kontrola przestrzegania przez podmioty wprowadzające do obrotu prekursory kategorii 2 i 3 obowiązków wynikających z ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii (Dz. U. Nr 179, poz. 1485), rozporządzenia (WE) Parlamentu Europejskiego i Rady nr 273/2004 z dnia 11 lutego 2004 r. w sprawie prekursorów narkotykowych oraz rozporządzenia (WE) Rady nr 111/2005 z dnia 22 grudnia 2004 r. określającego zasady nadzorowania handlu prekursorami narkotyków pomiędzy Wspólnotą a państwami trzecimi,
- kontrola przestrzegania przepisów dotyczących wprowadzania do obrotu produktów biobójczych i substancji czynnych oraz ich stosowania w działalności zawodowej,
- kontrola realizacji zapisów ustawy o zakazie stosowania wyrobów zawierających azbest oraz aktów wykonawczych do ustawy w zakresie nadzoru nad warunkami pracy osób zajmujących się usuwaniem azbestu,
- sprawowanie nadzoru nad zakładami pracy w zakresie przestrzegania przepisów określających wymagania higieniczne i zdrowotne dotyczące środowiska pracy,
- prowadzenie ewidencji:
- podmiotów wprowadzających do obrotu i stosujących substancje bardzo toksyczne i żrące,
- podmiotów wprowadzających do obrotu i stosujących prekursory kategorii 2 i 3,
- osób narażonych i pracujących w kontakcie z czynnikami rakotwórczymi i mutagennymi na potrzeby Centralnego Rejestru Czynników Rakotwórczych prowadzonego przez IMP w Łodzi, - podejmowanie działań w ramach sieci systemu RAPEX,
- prowadzenie postępowania administracyjnego w sprawach chorób zawodowych:
- prowadzenie postępowania wyjaśniającego w sprawie zgłoszonej choroby zawodowej,
- przygotowanie projektów decyzji rozstrzygającej o stwierdzeniu choroby zawodowej lub decyzji o braku podstaw do jej stwierdzenia,
- prowadzenie wymaganych rejestrów w tym zakresie;