Statut
Załącznik do Zarządzenia Nr 251 Wojewody Warmińsko-Mazurskiego z dnia 3 września 2020 r.
STATUT
POWIATOWEJ STACJI SANITARNO-EPIDEMIOLOGICZNEJ W NIDZICY
§ 1. Powiatowa Stacja Sanitarno-Epidemiologiczna w Nidzicy, zwana dalej „Powiatową Stacją”, działa na podstawie powszechnie obowiązujących przepisów prawa, niniejszego statutu oraz regulaminu organizacyjnego Powiatowej Stacji.
§ 2.1 Powiatowa Stacja jest jednostką budżetową, będącą podmiotem leczniczym, finansowanym z budżetu państwa.
2.Uprawnienia podmiotu tworzącego, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 15 kwietnia 2011r. o działalności leczniczej (t.j. Dz. U. z 2020 r., poz. 295 z późn. zm.), posiada Wojewoda Warmińsko-Mazurski.
§ 3.1. Siedzibą Powiatowej Stacji jest miasto Nidzica.
2.Obszarem działania Powiatowej Stacji jest powiat nidzicki.
§ 4. Powiatowa Stacja prowadzi działalność w formie jednostki budżetowej i jest dysponentem środków budżetowych trzeciego stopnia w zakresie wykonywania budżetu państwa.
§ 5Działalnością Powiatowej Stacji kieruje Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Nidzicy, który jest jednocześnie Dyrektorem Powiatowej Stacji.
§ 6.1. Powiatowa Stacja zapewnia realizację zadań Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Nidzicy, w zakresie sprawowania nadzoru nad warunkami:
- higieny środowiska;
- higieny pracy w zakładach pracy;
- higieny procesów nauczania i wychowania;
- higieny wypoczynku i rekreacji;
- zdrowotnymi żywności, żywienia i przedmiotów użytku;
- higieniczno-sanitarnymi, jakie powinien spełniać personel medyczny, sprzęt oraz pomieszczenia, w których są udzielane świadczenia zdrowotne - w celu ochrony zdrowia ludzkiego przed wpływem szkodliwości i uciążliwości środowiskowych, zapobiegania powstawaniu chorób, w tym chorób zakaźnych i zawodowych.
2. Zadania, o których mowa w ust. 1, Powiatowa Stacja realizuje w szczególności poprzez:
- prowadzenie spraw związanych z wykonywaniem czynności kontrolnych i innych czynności wynikających z zadań realizowanych przez Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Nidzicy;
- opracowywanie ocen i analiz środowiskowych warunkujących zdrowie ludności;
- działalność przeciwepidemiczną;
- opracowywanie analiz i ocen epidemiologicznych oraz stanu higieniczno-sanitarnego;
- przygotowywanie projektów decyzji i wykonywanie czynności w postępowaniu administracyjnym i postępowaniu egzekucyjnym w administracji;
- przygotowywanie i składanie projektów wniosków o ukaranie do sądów rejonowych;
- przygotowywanie spraw związanych z wszczynaniem i prowadzeniem dochodzenia oraz wnoszenie i popieranie oskarżenia w postępowaniu uproszczonym, według odrębnych przepisów;
- inicjowanie, organizowanie, koordynowanie, prowadzenie i sprawowanie nadzoru nad działalnością na rzecz oświaty zdrowotnej, promocji zdrowia oraz szkoleń;
- sprawowanie nadzoru i egzekwowanie higienicznych warunków pracy w zakładach pracy;
- sprawowanie nadzoru nad obrotem substancjami i preparatami chemicznymi, produktami biobójczymi i innymi substancjami mogącymi Stanowic zagrożenia dla zdrowia i życia ludzi,
- prowadzenie postępowania i dokumentacji w sprawach stwierdzenia choroby zawodowej i przygotowanie w tych sprawach projektów decyzji administracyjnych;
- prowadzenie spraw w zakresie zapobiegawczego nadzoru sanitarnego;
- sprawowanie nadzoru nad higieną środowiska zakładów nauczania i wychowania oraz placówkami wypoczynku i rekreacji dzieci i młodzieży;
- sprawowanie nadzoru nad warunkami higieny środowiska, obiektów użyteczności publicznej oraz miejsc zbiorowego wypoczynku i rekreacji;
- sprawowanie nadzoru nad warunkami zdrowotnymi żywności, żywienia, materiałów i wyrobów przeznaczonych do kontaktu z żywnością oraz kosmetyków;
- sprawowanie nadzoru nad warunkami higieniczno-sanitarnymi w środkach transportu komunikacji publicznej;
- prowadzenie spraw związanych ze statystyka publiczną;
- opracowywanie projektów planów pracy oraz sprawozdań z działalności Powiatowej Stacji;
- współprace z instytucjami rządowymi i samorządowymi, innymi organami nadzoru sanitarnego krajowymi oraz innych państw (zwłaszcza UE), innymi instytucjami i organizacjami krajowymi i międzynarodowymi;
- prowadzenie spraw administracyjnych, gospodarczych, finansowych oraz pracowniczych;
§ 7.1. Powiatowa Stacja może pozyskiwać środki finansowe z tytułu sprzedaży usług zleconych w szczególności w zakresie:
- badań laboratoryjnych, badań i pomiarów środowiskowych oraz innych czynności dotyczących oceny jakości zdrowotnej i bezpieczeństwa zdrowotnego;
- prowadzenia szkoleń i egzaminów oraz wykonywania ocen zdrowotnych.
2. Środki pochodzące z wykonywanych przez Powiatową Stację usług, o których mowa w ust. 1 stanowią dochody budżetu państwa.
§ 8.1. W skład Powiatowej Stacji wchodzą następujące komórki organizacyjne i samodzielne stanowiska pracy:
- Oddział Ekonomiczno-Administracyjny;
- Oddział Nadzoru;
- Stanowisko Pracy do Spraw Promocji Zdrowia i Oświaty Zdrowotnej;
- Stanowisko Pracy Głównego Księgowego;
- Stanowisko Pracy Radcy Prawnego;
- Stanowisko Pracy do Spraw Jakości;
- Stanowisko Pracy Inspektora Ochrony Danych.
2. Szczegółową organizację wewnętrzną oraz zadania poszczególnych komórek organizacyjnych i samodzielnych stanowisk pracy określa regulamin organizacyjny Powiatowej Stacji nadawany przez Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Nidzicy.