Rejestry, ewidencje, archiwa
- W Stacji obowiązuje bezdziennikowy system kancelaryjny oparty na jednolitym rzeczowym wykazie akt.
- Wykaz akt stanowi jednolitą rzeczową, niezależną od struktury organizacyjnej Stacji , klasyfikację akt powstających w toku działalności Stacji oraz zawiera ich kwalifikację archiwalną. Obejmuje on wszystkie zagadnienia z zakresu działalności Stacji oznaczone w poszczególnych pozycjach symbolami, hasłami i kategorią archiwalną. Wykaz ten służy do oznaczania , rejestracji, łączenia i przechowywania akt.
- Wykaz akt oparty jest na systemie klasyfikacji dziesiętnej i dzieli całość wytwarzanej dokumentacji na dziesięć klas pierwszego rzędu sformułowanych w sposób ogólny, oznaczony symbolami od 0 do 9.
- W ramach tych klas wprowadza się podział na klasy drugiego rzędu (hasła bardziej szczegółowe) oznaczone symbolami dwucyfrowymi powstającymi przez dodanie do symbolu klasy pierwszej rzędu jednej z cyfr od 0 do 9, co daje 00-99 oraz dalszy podział niektórych klas drugiego rzędu na klasy trzeciego rzędu oznaczone symbolami trzycyfrowymi, to jest 000-999, a w ramach klas trzeciego rzędu – podział na klasy czwartego rzędu oznaczone symbolami czterocyfrowymi, to jest: 0000-9999.
- Klasy końcowe w poszczególnych jednorodnych tematycznie grupach spraw (hasłach), oznaczone kategorią archiwalną, odpowiadają tematycznym (rzeczowym) teczkom aktowym oznaczonym tym samym znakiem akt co klasy końcowe w wykazie.
- Akta jednorodne tematycznie z różnych stanowisk. Stacji będą posiadały to samo hasło klasyfikacyjne i symbol liczbowy hasła. Wyróżniać je będą symbole literowe i liczbowe stanowiące oznaczenia nazwy danego stanowiska.
- W uzasadnionych przypadkach Dyrektor Stacji może rozbudować jednolity rzeczowy wykaz akt w ramach istniejących symboli z zachowaniem tej samej kategorii archiwalnej.
- Oprócz haseł jednolity rzeczowy wykaz akt zawiera oznaczenie kategorii archiwalnej akt.
- Do materiałów archiwalnych oznaczonych symbolem „A” zalicza się dokumentację mającą trwałą wartość historyczną, przewidzianą do przekazania do archiwum państwowego.
- Do dokumentacji niearchiwalnej oznaczonej symbolem „B” i cyframi arabskimi, określającymi liczbę lat przechowywania w archiwum zakładowym , zalicza się dokumentację mającą czasowo oznaczenie praktyczne.
- Do dokumentacji oznaczonej symbolem „Bc” zalicza się dokumentację manipulacyjną mającą krótkotrwałe znaczenie praktyczne. Może ona ulec brakowaniu po pełnym jej wykorzystaniu, bez przekazywania jej do archiwum zakładowego, lecz w porozumieniu z tym archiwum, na zasadach określonych przez właściwe archiwum państwowe.
- Dokumentacja zaliczana do kategorii „BE” przechowywana w archiwum zakładowym przez określoną liczbę lat (np. BE 5), podlega ekspertyzie, którą przeprowadzają właściwe archiwa państwowe dla ewentualnego dokonania zamiany kwalifikacji archiwalnej tej dokumentacji.
- Pracownicy merytoryczni mogą sporządzać na własne potrzeby szczegółowy wyciąg z wykazu akt, zawierający odpowiednie symbole i hasła klasyfikacyjne oraz kategorie archiwalne dokumentacji występujące w działalności tych komórek.
- Wyciąg z wykazu akt dla pracownika merytorycznego w zależności od potrzeb może zwierać:
- nowe pozycje (symbole i hasła klasyfikacyjne) utworzone przez rozbudowanie końcowych klas trzeciego i czwartego rzędu w wykazie akt w klasy bardziej szczegółowe przy zachowaniu oznaczeń kategorii archiwalnej i okresu przechowywania akt, ustalonego dla klasy rozbudowanej,
- pozycje oznaczone w wykazie akt symbolami wyższego rzędu, z ustaleniem właściwej kategorii archiwalnej z klas komasowanych. wyciąg z wykazu akt sporządza się w dwóch
- Wyciąg z wykazu akt sporządza się w dwóch egzemplarzach, z czego jeden egzemplarz zatrzymuje dla siebie dana komórka organizacyjna, a drugi przekazuje się do archiwum zakładowego.
- Zmiany w wykazie akt polegające na przekształcaniu lub dodaniu nowych symboli i haseł klasyfikacyjnych w klasach pierwszego i drugiego rzędu mogą być dokonywane tylko na podstawie zarządzenia Dyrektora Stacji w porozumieniu z właściwym archiwum państwowym.
- Dla każdej, końcowej w podziale klasyfikacji, pozycji jednolitego rzeczowego wykazu akt zakłada się spis spraw oraz odpowiadającą temu spisowi teczkę aktową do przechowywania w niej spraw ostatecznie załatwionych. Wszystkie pisma (dokumenty) dotyczące jednej sprawy należy gromadzić i przechowywać w sposób umożliwiający ustalenie daty wszczęcia i zakończenia sprawy.
- Spisy spraw i teczki zakłada się w zasadzie na każdy rok kalendarzowy oddzielnie. Dopuszcza się, w przypadku małej liczby korespondencji, prowadzenie teczek przez okres dłuższy niż jeden rok.
- Rejestracja spraw podlega na wpisaniu pisma rozpoczynającego sprawę do spisu spraw , założonego zgodnie z jednolitym rzeczowym wykazem akt. Spis spraw prowadzi się na specjalnych formularzach lub rejestrach elektronicznych. Sprawę (nie pismo) rejestruje się tylko jeden raz na podstawie pierwszego pisma w danej sprawie otrzymanego z zewnątrz lub sporządzonego wewnątrz urzędu. Dalszych pism w danej sprawie nie wpisuje się do spisu spraw, lecz dołącz do akt sprawy w porządku chronologicznym.
- Pracownik merytoryczny po otrzymaniu pisma do załatwienia, sprawdza, czy pismo dotyczy sprawy jeż wszczętej, czy też rozpoczyna nową sprawę. W pierwszym wypadku pismo dołącz do akt sprawy (poprzedników), w drugim, przed przystąpieniem do załatwienia – rejestruje jako nową sprawę. W obu wypadkach referent wpisuje znak w obrębie odciśniętej pieczęci wpływu. Na nośniku papierowym znak ten wpisuje się w obrębie odciśniętej pieczęci wpływu.
- Znak sprawy jest stałą cechą rozpoznawczą sprawy, Każde pismo dotyczące tej samej sprawy otrzymuje identyczny znak. Znak sprawy zawiera:
- oznaczenie komórki organizacyjnej,
- symbol klasyfikacyjny rzeczowego z wykazu akt,
- kolejny numer sprawy, wynikający ze spisu spraw,
- cztery cyfry roku kalendarzowego, w którym sprawa się rozpoczęła.
Poszczególne elementy znaku sprawy umieszcza się w kolejności, o której mowa w ust. 21 i oddziela kropką w następujący sposób: ABC.123.77.2011 gdzie:
a. ABC to oznaczenie komórki organizacyjnej,
b. 123 to symbol klasyfikacyjny z wykazu akt,
c. 77 to liczba określająca siedemdziesiątą siódmą sprawę rozpoczętą w 2011 r. w komórce organizacyjnej oznaczonej ABC, w ramach symbolu klasyfikacyjnego 123,
d. 2011 to oznaczenie roku, w którym sprawa się rozpoczęła.
Nie podlega rejestracji:
- publikacje (gazety, czasopisma, książki, afisze, ogłoszenia, prospekty itp.),
- potwierdzenia odbioru, które dołącza się do akt właściwej sprawy, rachunki, faktury i inne dokumenty księgowe,
- rachunki, faktury i inne dokumenty księgowe,
zaproszenia, życzenia i inne pisma o podobnym charakterze. Pisma wymienione w ust. 1 należy po wykorzystaniu odłożyć do odpowiednich zbiorów lub teczek przedmiotowych według rzeczowego wykazu akt.
- W celu rejestracji spraw jednorodnych i masowo napływających, zamiast spisów spraw, o których mowa w pkt. 17, 18, 19, 20, 21 zakłada się rejestry kancelaryjne, prowadzone w układzie rzeczowym lub alfabetycznym na specjalnym formularzu albo w postaci informatycznej.
- Każdy rejestr kancelaryjny otrzymuje własny symbol (znak).
- Decyzję w sprawie wprowadzenia rejestru kancelaryjnego dla określonej grupy spraw podejmuje Dyrektor Stacji.
- Rejestry prowadzą pracownicy merytoryczni.
- Każdemu rejestrowi odpowiada teczka oznaczona symbolem rejestru, przeznaczona do przechowywania akt spraw ostatecznie załatwionych i wpisanych do danego rejestru.
- Rejestry kancelaryjne mogą być prowadzone dla każdego roku kalendarzowego oddzielnie lub przez kilka lat. Przy wykorzystaniu rejestrów przez kilka lak zapisy poszczególnych lat należy zakończyć, z pozostawieniem między latami całej nie zapisanej strony, którą należy przekreślić. Numerację zapisów rozpoczyna się w każdym roku od nr 1.
- Znak sprawy wpisanej do rejestru składa się z tych samych elementów co znak sprawy wpisanej do spisu spraw, z tą różnicą, że zamiast kolejnego numeru zapisu w spisie spraw występuje kolejny numer zapisu w rejestrze.
- W Stacji prowadzone są następujące centralne rejestry kancelaryjne:
- rejestr skarg i wniosków,
- rejestr wydanych upoważnień i pełnomocnictw,
- rejestr chorób zakaźnych,
- rejestr mandatów karnych,
- rejestr chorób zawodowych.
- Pierwsza publikacja:
- 26.10.2020 13:33 Grzegorz Misztal
- Wytwarzający/ Odpowiadający:
- Grzegorz Misztal
Tytuł | Wersja | Dane zmiany / publikacji |
---|---|---|
Rejestry, ewidencje, archiwa | 1.0 | 26.10.2020 13:33 Grzegorz Misztal |
Aby uzyskać archiwalną wersję należy skontaktować się z Redakcją BIP