W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Propozycje Programów Edukacyjnych dla szkół ponadpodstawowych w roku szkolnym 2023/2024

20.09.2023

Programy edukacyjne

Baner - przedstawiający rozmawiającego mężczyznę z kobietą i napis informacja

„Wybierz Życie – Pierwszy Krok”

Program edukacyjny poświęcony profilaktyce zakażeń HPV i raka szyjki macicy dla uczniów szkół ponadpodstawowych.           

Wiedza o zagrożeniu rakiem szyjki macicy i powodującym go wirusem HPV, nie jest szeroko rozpowszechniona wśród polskiego społeczeństwa, w tym wśród młodzieży. Tymczasem kształtowanie świadomości zdrowotnej powinno być obowiązkowym elementem procesu edukacji od najmłodszych lat.

Cel główny  programu :

  • zmniejszenie występowania nowych zachorowań na raka szyjki macicy,
  • zmniejszenie umieralności na raka szyjki macicy.

Cele szczegółowe programu:

  • zwiększenie poziomu wiedzy na temat profilaktyki raka szyjki macicy i roli HPV    w jego powstawaniu,
  • podniesienie świadomości nt. czynników zwiększających ryzyko raka szyjki macicy (profilaktyka pierwotna  i wtórna),
  • dostarczanie informacji o świadczeniodawcach wykonujących badania cytologiczne, im wcześniej rozpocznie się leczenie, tym łatwiejsza będzie kuracja.
  • motywowanie kobiet do regularnego poddawania się badaniom profilaktycznym przez całe życie.                                                                                                                  

Realizacja programu

Program edukacyjny pt.  Wybierz Życie – Pierwszy Krok” może być realizowany w ramach ścieżki edukacyjnej (między-przedmiotowej) - edukacja prozdrowotna  oraz  w trakcie lekcji przedmiotowych, takich jak biologia, wychowanie do życia w rodzinie i w czasie innych zajęć np. godziny wychowawczej. Poszczególni nauczyciele mogą włączyć treści programowe do swoich lekcji.

Realizatorzy programu

Realizatorami programu w szkole mogą być wychowawcy, nauczyciele przedmiotowi, pielęgniarki środowiska nauczania  i wychowania. Szkoła może zaprosić również lokalnego eksperta, który w ramach prowadzonych zajęć poszerzy wiedzę uczniów.         

Edukacja prozdrowotna jest niezwykle istotnym elementem funkcjonowania szkoły w zakresie pracy dydaktyczno – wychowawczej. Program edukacyjny „Wybierz Życie – Pierwszy Krok” doskonale wpisuje się w założenia Szkolnego Programu Profilaktyki. Jego głównym zadaniem jest zachęcanie do zainteresowania się zdrowiem, wzbudzenie odpowiedzialności za zdrowie swoje i najbliższego otoczenia.        

Adresatami programu są :

 - uczniowie szkół ponadpodstawowych dedykowane dziewczętom i chłopcom z klas I,  -  rodzice i opiekunowie uczniów.

Uzupełnienie oraz poszerzenie wiedzy można uzyskać na specjalnie przygotowanej stronie internetowej : www.pierwszykrok.edu.pl

Materiały  edukacyjne do realizacji programu: poradnik dla nauczyciela, zakładka, plakat.       

"ARS, czyli jak dbać o miłość? 

Ogólnopolski Program Edukacyjny „Ars, czyli jak dbać o miłość?” autorstwa dr Krzysztofa Wojcieszka dotyczy profilaktyki używania substancji psychoaktywnych (alkohol, tytoń, narkotyki, dopalacze), adresowany jest do młodzieży ze szkół ponadpodstawowych.                                                                                                                        

Cel programu

Celem programu jest ograniczenie niekorzystnych następstw zdrowotnych, prokreacyjnych i społecznych związanych  z używaniem i nadużywaniem substancji psychoaktywnych przez młodzież wchodzącą w dorosłe życie.

Cele szczegółowe

  1. Zmniejszenie u uczestników programu niespójności pomiędzy wyznawanymi wartościami (rodzina, przyjaźń, miłość), a stylem życia młodzieży charakteryzującym się znacznym rozpowszechnieniem używania substancji psychoaktywnych.
  2. Zwiększenie u uczestników programu umiejętności i postaw pomocnych w unikaniu używania substancji  psychoaktywnych zwłaszcza umiejętności spostrzegania zagrożeń i asertywnego stawiania granic.
  3. Zwiększenie u uczestników programu wiedzy o konsekwencjach używania substancji psychoaktywnych dla życia rodzinnego i zdrowia prokreacyjnego i w tym kontekście zmniejszenie wpływu mitów na temat dobroczynnego działania alkoholu na organizm kobiet w ciąży, które utrzymują się w świadomości społecznej.

Grupa docelowa

Bezpośredni odbiorcy:

Uczennice i uczniowie szkół ponadpodstawowych w wieku 16 - 19 lat.

Struktura programu oparta jest na 3 częściach, które mogą być zrealizowane w czasie 6 godzin lekcyjnych, istnieje możliwość wydłużenia czasu realizacji programu, jednakże górną granicą jest 12 godzin lekcyjnych. Cały program może zostać przeprowadzony w ciągu jednego dnia. W tej kwestii jest duża dowolność. Nie należy natomiast zbyt rozciągnąć  w czasie realizacji programu, ponieważ jego oddziaływanie będzie mniejsze.

I część programu: „Życie i dobre zdrowie podstawowym warunkiem ludzkiej miłości”. Najważniejsze tezy tej części programu:

  • życie i dobre zdrowie to najważniejszy warunek miłości;
  • substancje psychoaktywne nas oszukują, nie dają nam tego, co obiecują, powodują problemy.

II część programu: „Czy używanie substancji psychoaktywnych może popsuć ludzką miłość?” (centralnym zagadnieniem jest pokazanie strat, jakie substancje psychoaktywne mogą spowodować w zakresie więzi między mężczyzną a kobietą, jak mogą negatywnie wpłynąć na rozwój człowieka w zakresie tożsamości i zadań związanych z płcią).                                                                                                               

Najważniejsze tezy tej części programu:

  • substancje psychoaktywne mogą niszczyć miłość;
  • substancje psychoaktywne negatywnie wpływają na zdrowie człowieka.

III część programu: „Substancje psychoaktywne a zdrowie prokreacyjne” (problematyka zdrowia w aspekcie wpływu obecnych wyborów życiowych – stylu życia – uczestników na zdrowie ich przyszłego potomstwa. Jakie skutki zdrowotne dla potomstwa mogą wywołać substancje psychoaktywne. Budzenie odpowiedzialności w kontekście przyszłych postaw rodzicielskich).

Najważniejsze tezy tej części programu:

  • substancje psychoaktywne przyjmowane w czasie ciąży mogą powodować szereg zaburzeń i wad rozwojowych u dziecka;
  • miłość rodzicielska chroni dzieci przed ryzykownymi zachowaniami.

Dodatkowo młodzież, nauczyciele i koordynatorzy programu mogą korzystać z platformy  e-learningowej umieszczonej pod adresem www.zdrowiewciazy.pl, na której znajduje      się wiele ciekawych informacji oraz szkoleń i kursów. Platforma to wielofunkcyjny portal internetowy, opracowany i zarządzany przez Instytut Medycyny Wsi w Lublinie. Dla młodzieży stworzono również stronę internetową www.e-stawiamnazdrowie.pl, na której można nie tylko znaleźć informacje dotyczące szkodliwości środków psychoaktywnych,    ale również zadać pytanie ekspertowi i uzyskać pomoc.

Na platformie  znajdują się istotne informacje z zakresu profilaktyki używania substancji psychoaktywnych przez młodzież. Dzięki dostępowi do szkoleń nauczyciele będą mogli aktualizować swoją wiedzę z tego zakresu na bieżąco.

Profilaktyka czerniaka pt.: „Znamię! Znam je?”

Państwowa Inspekcja Sanitarna województwa wielkopolskiego rozpoczęła współpracę z  Fundacją Gwiazda Nadziei realizację programu profilaktyki czerniaka pt.: „Znamię! Znam je?”.

Adresatami programu są  uczniowie szkół ponadpodstawowych.

Przewidywany czas realizacji  zajęć -  1 x 45 minut - wg zaproponowanego scenariusza.

Celem programu jest zwiększenie świadomości młodzieży na temat czerniaka, zachęcenie do regularnego badania skóry oraz przestrzegania podstawowych zasad ochrony przez czerniakiem.

Patronat merytoryczny nad programem objęła Akademia Czerniaka, która jest sekcją naukową Polskiego Towarzystwa Chirurgii Onkologicznej. Patronat nad działaniami Akademii objęły Polskie Towarzystwo Dermatologiczne i Polskie Towarzystwo Onkologii Klinicznej.

Dzięki lekcjom uczniowie:

•   nabędą umiejętności rozpoznania czerniaka,

•   nauczą się regularnego samobadania skóry,

•   poznają czynniki podnoszące ryzyko zachorowania na czerniaka,

  • zastosują zasady ochrony przed czerniakiem, dzięki czemu uchronią się przed nowotworem.

Realizatorami programu mogą być nauczyciele biologii, wychowania do życia w rodzinie, wychowania fizycznego, pielęgniarki szkolne lub inni nauczyciele posiadający przygotowanie do prowadzenia zajęć z zakresu edukacji zdrowotnej, którzy poprowadzą zajęcia w szkołach według zaproponowanego scenariusza.

Program został wyposażony w ciekawe materiały:

  • film edukacyjny
  • plakat
  • ulotki dla uczniów,
  • karty/zdjęcia znamion i czerniaka,
  • prezentację,
  • quiz internetowy,
  • stronę Akademii Czerniaka.

Każdego roku w Polsce onkolodzy odnotowują około 4000 nowych zachorowań na czerniaki, niestety z powodu zbyt później diagnozy 30% chorych umiera. Edukacja prowadzona w ramach programu ma na celu podniesienie świadomości młodych ludzi, a co za tym idzie spadek zachorowań i szybsze wykrywanie czerniaka.

Oficjalna strona programu www.akademiaczerniaka.org

{"register":{"columns":[]}}