Ciche godziny w czasie załatwiania spraw urzędowych
21.11.2023
Osoby z niepełnosprawnością (np w spektrum autyzmu, osoby niedowidzące, niedosłyszące itp.) mogą odbierać bodźce ze świata zewnętrznego inaczej niż inni ludzie. Mogą je odbierać w sposób bardziej wrażliwy lub pewnych bodźców nie zauważać, nie odbierać. Dla niektórych osób to inne odczuwanie przez zmysły jest źródłem cierpienia i powoduje chaos i lęk. Dotyczy to wszystkich bodźców — dźwiękowych, wizualnych, czuciowych, smakowych, węchowych i zmysłu równowagi. Stopień wrażliwości może być bardzo różny.
Osoby autystyczne zwykle czują, że są inne, że ludzie im się przyglądają, a czasem obawiają się z powodu braku informacji. Dlatego możliwość załatwiania spraw w wyznaczonej godzinie, w wyodrębnionym miejscu i w tempie dogodnym dla tej konkretnej osoby bardzo ułatwia korzystanie z wszelkich usług.
Każde czekanie w kolejce, przesuwanie w czasie, nieprzewidziane zdarzenia budzą niepokój i potencjalnie mogą wpłynąć negatywnie na sposób załatwiania sprawy lub uniemożliwić skorzystanie z usługi.
Jeżeli w trakcie załatwiania spraw dojdzie do przeciążenia sensorycznego i osoba z autyzmem zacznie okazywać niepokój, to warto zachować spokój, odpowiedni dystans i zapytać: „W jaki sposób mogę Pani/Panu pomóc?”. Pytanie można skierować do osoby dorosłej, jeżeli może rozmawiać, lub do osoby towarzyszącej. Warto posłuchać takiej porady, gdyż zwykle jest to reakcja najlepiej dobrana do potrzeb konkretnej osoby z autyzmem (np. czasem trzeba wyłączyć jakieś hałasujące urządzenie, otworzyć okno, bo jest zbyt duszno, lub podać szklankę wody).
Otwarta postawa na potrzeby osób z różnymi niepełnosprawnościami, gotowość do uwzględnienia indywidualnych potrzeb i tworzenie przyjaznej atmosfery bardzo pomaga osobom autystycznym w korzystaniu z wszelkich usług na równi z innymi obywatelami.
Źródło: