Kampania Safe2Eat 2024: zwiększenie znaczenia konsumentów w całej Europie
11.09.2024
Od #EUChooseSafeFood do #Safe2EatEU: EFSA i jej partnerzy w państwach członkowskich UE powracają z nowymi zobowiązaniami i rozleglejszym zaangażowaniem w Europie. Umożliwi to, by konsumenci dokonywali przemyślanych wyborów dotyczących spożywanej przez nich żywności.
Bazując na sukcesie z poprzednich trzech lat, Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności (EFSA) i jego partnerzy w państwach członkowskich UE rozpoczęli kampanię Safe2EatEU 2024 („Jedz bezpiecznie”). Kampania, wcześniej znana jako #EUChooseSafeFood („Wybieraj bezpieczną żywność”), powraca pod zmienioną nazwą i z nowym zobowiązaniem. Dotyczy ono promowania wiedzy na temat bezpieczeństwa żywności wśród obywateli Europy.
W tym roku kampania rozszerza swój zasięg, a 18 krajów łączy siły, aby pomóc konsumentom podejmować świadome decyzje dotyczące ich wyborów żywieniowych. Kraje uczestniczące w 2024 roku to: Rumunia, Czechy, Węgry, Grecja, Estonia, Chorwacja, Włochy, Łotwa, Cypr, Słowenia, Hiszpania, Luksemburg, Słowacja, Austria, Polska, Portugalia, Irlandia i Macedonia Północna.
Zwiększanie znaczenia konsumentów w dokonywaniu pewniejszych wyborów.
Badania przeprowadzone przez EFSA we współpracy z IPSOS w 2023 r. wykazały, że prawie 70% Europejczyków wyraża zainteresowanie zagadnieniem bezpieczeństwa żywności. Jednak około 60% uważa, że informacje na ten temat są zbyt techniczne i trudne do zrozumienia. Dlatego celem kampanii w jej nowej odsłonie będzie przekazanie naukowych faktów na temat żywności w jasny, dokładny, a jednocześnie uspokajający i zrozumiały sposób. Promowane treści powinny pomóc obywatelom w podejmowaniu świadomych decyzji dotyczących konsumpcji żywności. Jednocześnie powinny zapewnić bezpieczeństwo i zdrowie w dokonywaniu codziennych wyborów.
Pod hasłem #Safe2EatEU kampania będzie nadal koncentrować się na edukowaniu obywateli na temat różnych aspektów związanych z bezpieczeństwem żywności. Obejmują one:
- choroby przenoszone przez pokarm,
- prawidłowe techniki postępowania z żywnością,
- znaczenie czytania etykiet na produktach żywieniowych
- promowanie praktyk, które ograniczą marnotrawstwo żywności.
Kampania podkreśla również znaczenie zbilansowanej diety, bezpieczeństwo suplementów oraz potrzebę naukowego potwierdzenia oświadczeń zdrowotnych na produktach spożywczych. Ponadto ma na celu podnoszenie świadomości na temat: bezpieczeństwa substancji dodatkowych stosowanych w żywności jak również nowej żywności oraz obecności alergenów pokarmowych.
„W całej Europie każdego dnia obywatele wybierają, co kupić i co zjeść, biorąc pod uwagę różne czynniki takie jak: cena, smak, zrównoważony rozwój lub pochodzenie żywności. Dzięki wysokim standardom bezpieczeństwa żywności obowiązującym w UE mogą mieć pewność, że niezależnie od ich wyborów kupowana i spożywana przez nich żywność jest bezpieczna. Kampania #Safe2EatEU ukazuje związek między nauką o bezpieczeństwie żywności a żywnością, którą spożywamy każdego dnia. Daje konsumentom możliwość dokonywania pewniejszych wyborów żywieniowych” – powiedział dyrektor wykonawczy EFSA, Bernhard Url.
Więcej informacji
Wraz z rozpoczęciem tegorocznej kampanii wszelkie inicjatywy wdrażane są zarówno na poziomie UE, jak i krajowym – w 18 uczestniczących krajach. Zachęcamy obywateli do odwiedzenia strony internetowej w celu uzyskania nie tylko wyczerpujących informacji na tematy związane z bezpieczeństwem żywności, ale także do pobrania zestawu narzędzi kampanii, w których znajdą zasoby dostępne w różnych językach.
Źródło: EFSA / All 4 Comms
O EFSA
Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności (EFSA) jest agencją Unii Europejskiej utworzoną w 2002 roku. Jej zadaniem jest bycie źródłem bezstronnych i neutralnych wiadomości naukowych oraz analiz opracowywanych z myślą o podmiotach zarządzających ryzykiem. Zajmuje się także informowaniem o zagrożeniach związanych z łańcuchem żywnościowym.
Urząd współpracuje z zainteresowanymi stronami w celu promowania spójnych informacji naukowych na terenie Unii Europejskiej. Opracowuje także analizy na potrzeby uchwalanych przepisów i rozporządzeń, które mają na celu ochronę europejskich konsumentów przed zagrożeniami związanymi z żywnością (od momentu uprawy aż do spożycia).
Kontakt dla mediów:
Matylda Setlak
PR Director, agencja PR All 4 Comms
m.+48 (0) 788 252 651
m.+44 (0) 7737 1 63 194
Biuro prasowe EFSA
m.+39 0521 036 149