Odpowiedź na wiadomości e-mail kierowane w ramach inicjatywy „ZapytajSanepid.pl”
Ruda Śląska, dnia 04 lutego 2021 r.
Odpowiedź na wiadomości e-mail kierowane w ramach inicjatywy
„ZapytajSanepid.pl”
Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Rudzie Śląskiej informuje, że wnioski
literalnie przez wnioskodawców określone jako wnioski o dostęp do informacji
publicznej kierowane do Powiatowej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej w Rudzie
Śląskiej z instrumentalnym wykorzystaniem przepisów ustawy z dnia 6 września
2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz.U. z 2020 r. poz. 2176), a w oparciu o
inicjatywę „ZapytajSanepid.pl”, nie stanowią wniosków o dostęp do informacji
publicznej w rozumieniu tej ustawy i są jedynie efektem nadużycia prawa dostępu do
informacji publicznej.
Jak to zostało wskazane w wyroku NSA z dnia 23 listopada 2016 r. I OSK 1601/15,
nadużycie prawa dostępu do informacji publicznej polega na próbie skorzystania z tej
instytucji dla osiągnięcia celu innego niż troska o dobro publiczne, jakim jest prawo
do przejrzystego państwa i jego struktur, przestrzeganie prawa przez podmioty życia
publicznego, jawność działania administracji i innych organów władzy publicznej. Tak
też NSA w wyrokach z dnia 14 lutego 2017 r. I OSK 2642/16 oraz z dnia 18 maja
2020 r. I OSK 2267/18.
Działanie wnioskodawców, w szczególności masowa ilość przesyłanych wiadomości
i ich treść zredagowana w sposób, który wymagałby olbrzymiego nakładu pracy w
celu udzielenia odpowiedzi, nie świadczy o zamiarze uzyskania informacji publicznej
w celu jej wykorzystania dla dobra wspólnego, czyli zgodnie z intencją prawodawcy
zmaterializowaną w ustawie z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji
publicznej. Rzeczywiste intencje osób przekazujących przedmiotowe wiadomości
e-mail obrazuje określenie działalności Państwowej Inspekcji Sanitarnej
ukierunkowanej na zwalczanie epidemii SARS-CoV-2 jako „bolszewickie praktyki”.
Zwraca się uwagę, że od początku zagrożenia wirusem SARS-CoV-2 pracownicy
Państwowej Inspekcji Sanitarnej realizują zadania w ponadnormatywnym czasie i
dużym deficycie czasowym, niejednokrotnie z olbrzymim poświęceniem swojego
czasu, zdrowia, dobra własnej rodziny. Celem tych działań jest realizacja
ustawowych obowiązków. Państwowa Inspekcja Sanitarna jest powołana do
realizacji zadań z zakresu zdrowia publicznego, w celu ochrony zdrowia ludzkiego
przed niekorzystnym wpływem szkodliwości i uciążliwości środowiskowych,
zapobiegania powstawaniu chorób, w tym chorób zakaźnych, jaką m.in.: jest choroba
szczególnie niebezpieczna i wysoce zakaźna COVID-19 wywoływana przez
SARS-CoV-2. Podstawowe zadania w tym zakresie wynikają z ustawy z dnia 14
marca 1985 r. o Państwowej Inspekcji Sanitarnej (Dz.U. z 2021 r. poz. 195) oraz
ustawy z dnia 5 grudnia 2008 r. o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób
zakaźnych u ludzi (Dz.U. z 2020 r. poz. 1845 z późn. zm.).
Z dużym zrozumieniem dla trudnej sytuacji przedsiębiorców oraz innych osób
zarobkujących, które dotknięte zostały skutkami epidemii SARS-CoV-2, należy
jednak stanowczo wskazać, że w świetle konstytucyjnych zasad funkcjonowania
demokratycznego państwa prawa nie może być tolerancji dla wymuszania prymatu
interesów ekonomicznych określonych grup zawodowych nad bezpieczeństwem
zdrowotnym ludności. Zgodnie z Konstytucją Rzeczypospolitej Polskiej
„Rzeczpospolita Polska jest dobrem wspólnym wszystkich obywateli” (art. 1),
„zapewnia bezpieczeństwo obywateli” (art. 5), „każdy ma prawo do ochrony zdrowia”
(art. 68 ust. 1), a „władze publiczne są obowiązane do zwalczania chorób
epidemicznych” (art. 68 ust. 4).
Podstawowym dobrem chronionym prawnie przez działania Państwowej Inspekcji
Sanitarnej jest zdrowie i życie każdego człowieka, ze szczególną troską adresowaną
do osób starszych, słabszych, bardziej podatnych na zakażenie SARS-CoV-2 i ciężki
przebieg COVID-19, w tym również śmierć. Wszystkich tych osób, które świadomie
i cierpliwie przestrzegając reżimu sanitarnego mają prawo oczekiwać, że nie zostaną
zakażone podczas konieczności skorzystania z transportu publicznego, sklepu
z żywnością, przychodni itp., w których to miejscach muszą spotykać się z osobami
niejednokrotnie świadomie nieprzestrzegającymi ograniczeń, przekonanymi o
własnej odporności na SARS-CoV-2 i spragnionymi „normalnego” życia w
restauracjach, pubach, czy dyskotekach.
Państwowa Inspekcja Sanitarna nie może przestać realizować zadań mających na
celu ochronę zdrowia i życia ludzi oraz zaniechać swojej działalności stawiając
obowiązek udzielania odpowiedzi na wiadomości e-mail adresowane w złej wierze
niezgodnie z celem aktu prawa powszechnie obowiązującego, wyżej niż obowiązek
zapewniania ochrony zdrowia i życia ludzkiego. Każdy ma prawo do subiektywnej
oceny otaczającej rzeczywistości, jednak wnioski z niej wynikające nie mogą
prowadzić do zagrażania podstawowym dobrom chronionym prawnie jakimi są
zdrowie i życie innych osób.
Nie istnieje wyższość prawa do uzyskania informacji publicznej, zwłaszcza
pojmowanego literalnie i w oderwaniu od rzeczywistego celu tego prawa, nad
obowiązkiem Państwowej Inspekcji Sanitarnej zapewnienia bezpieczeństwa
zdrowotnego ludności. Organy Państwowej Inspekcji Sanitarnej nie mogą też
poddawać się działaniom będącym nadużyciem prawa, zwłaszcza jeżeli ceną jest
zdrowia i życie innych ludzi. Instrumentalne wykorzystywanie instytucji prawnej
dostępu do informacji publicznej nie zasługuje na ochronę, zwłaszcza jeżeli jego
ceną miałoby być pogorszenie sytuacji zdrowotnej ludności, wskutek oczekiwanego
przez osoby przesyłające wiadomości, odciągnięcia pracowników Państwowej
Inspekcji Sanitarnej od prowadzenia działalności przeciwepidemicznej. Taki sposób
korzystania z prawa nie zasługuje na uznanie i nie może być uwzględniony przez
organ administracji publicznej.
Instytucja "nadużycia prawa" została poddana szczególnie obszernej analizie
w uzasadnieniu do postanowienia NSA z dnia 16 października 2015 r. I OSK 1992/14
– „W doktrynie przyjmuje się, że nadużycie praw procesowych należy uznać za
samoistną instytucję prawa procesowego (zob. A. Redelbach, S. Wronkowska, Z.
Ziembiński, Zarys teorii państwa i prawa, Warszawa 1992, s. 153). Nadużycie prawa
to korzystanie z tego prawa i używanie instrumentów służących jego realizacji nie w
celu zrealizowania wartości, którym to prawo ma służyć, chociaż z powoływaniem się
na nie (tak W. Jakimowicz, Nadużycie prawa dostępu do informacji publicznej, w:
Antywartości w prawie administracyjnym, maszynopis powielony, Kraków 2015, pkt
V). Do nadużycia prawa dochodzi w sytuacjach, gdy strona podejmuje prawnie
dozwolone działania dla celów innych, niż przewidziane przez ustawodawcę. Każde
prawo podmiotowe, w tym prawo do sądu, przyznane jest przez normę prawną w
celu ochrony interesów uprawnionego. Prawo to winno być jednak wykonywane
zgodnie
z celem, na który zostało przyznane. W konsekwencji zachowanie, które formalnie
zgodne jest z literą prawa, lecz sprzeciwia się jej sensowi, nie może zasługiwać na
ochronę (Marcin Warchoł, Pojęcie nadużycia prawa w procesie karnym, "Prokuratura
i Prawo", 2007, nr 11, s. 49 i n.; T. Cytowski, Procesowe nadużycie prawa, "Przegląd
Sądowy" 2005, nr 5, s. 81 i n.; M.G. Plebanek, Nadużycie praw procesowych
w postępowaniu cywilnym, Warszawa 2012, s. 50 i n.; P. Przybysz, Nadużycie prawa
w prawie administracyjnym, w: red. H. Izdebski, A. Stępkowski, Nadużycie prawa,
Warszawa 2003, s. 189; por. wyrok NSA z dnia 21 stycznia 2011 r., II FSK 1338/10).
Tak samo oceniane jest działanie podmiotu, który inicjuje szereg postępowań
sądowych w celu innym, niż ochrona swych praw - w ten sposób wpływa na
obniżenie poziomu ochrony innych podmiotów, które nie mogą w dostatecznie szybki
sposób uzyskać ochrony prawnej (H. Dolecki, Nadużycie prawa do sądu, w:
Sądownictwo administracyjne gwarantem wolności i praw obywatelskich 1980-2005,
red. J. Góral, R. Hauser, J. Trzciński, Warszawa 2005, s. 136). Podkreśla się, że
stanowisko takie znajduje aprobatę nie tylko w doktrynie oraz orzecznictwie sądów
polskich, ale także akceptowane jest przez Europejski Trybunał Praw Człowieka w
Strasbourgu, który wielokrotnie zwracał uwagę, że określone działania strony w
procesie można uznać za nadużycie prawa do sądu (zob. np. postanowienie NSA z
dnia 5 listopada 2015 r.,
I OZ 1382/15).”.
W całej rozciągłości powyższą argumentację Sądu należy przyjąć dla oceny
działania osób przesyłających wiadomości e-mail do organu Państwowej Inspekcji
Sanitarnej literalnie powołujących się na prawo dostępu do informacji publicznej,
a w rzeczywistości nastawionych na uzyskanie własnej satysfakcji wyrządzenia
odwetu na instytucji, której działalność ukierunkowaną na ochronę zdrowia i życia
ludności postrzegają jako szkodliwą dla interesów gospodarczych określonych grup
zawodowych, a przede wszystkim – sparaliżowanie tej działalności. Wydźwięk
instrukcji dotyczącej sposobu przesyłania przedmiotowych wiadomości nie
pozostawia żadnych wątpliwości, że szczególnie niebezpiecznym, ale bezpośrednio
zamierzonym do osiągnięcia efektem, jest zablokowanie zasobów osobowych i
internetowych Państwowej Inspekcji Sanitarnej w celu wymuszenia zaprzestania
prowadzenia kontroli spełniania wymogów higieniczno-zdrowotnych, co w efekcie ma
umożliwić prowadzenie określonych rodzajów działalności, które niestety
przyczyniają się do wzrostu zakażeń SARS-CoV-2 i większej śmiertelności
powodowanej przez COVID-19. Gdyby organ Państwowej Inspekcji Sanitarnej
zaniechał obecnie prowadzonych działań przeciwepidemicznych, wikłając się w
udzielanie odpowiedzi na przesyłane wiadomości e-mail, z pewnością miałoby to
negatywny wpływ na bezpieczeństwo zdrowotne ludności, w wyniku czego kolejne
osoby straciłyby życie w cierpieniu zarówno fizycznym powodowanym przez
wyniszczające działanie SARS-CoV-2, jak
i psychicznym wskutek umierania w samotności, niejednokrotnie bez posiadania
telefonu lub możliwości jego obsługi w celu pożegnania się z najbliższą rodziną.
Przytoczyć też należy wyrok NSA z dnia 11 maja 2017 r. I OSK 2777/16, w świetle
którego wniosek o dostęp do informacji publicznej może podlegać, w aspekcie swojej
skuteczności, ocenie wedle nagannej motywacji jego autora. Ustalenie rzeczywistych
motywacji wnioskującego w postaci dążenia do wywołania dolegliwości adresatowi
wniosku, tudzież utrudnienia funkcjonowania instytucji, dyskwalifikuje taki wniosek
w świetle ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej.
Posiłkując się argumentacją wynikającą z tego wniosku na potrzeby obecnej sytuacji
należy uznać, że przesyłane wiadomości e-mail nie miały na celu uzyskania
informacji służącej obiektywnie jakiemukolwiek dobru powszechnemu, lecz dotyczyły
jedynie indywidualnych działań osób przesyłających wnioski, oscylujących wokół
subiektywnych pobudek deprecjonujących wysiłki ukierunkowane na zapewnienie
bezpieczeństwa zdrowotnego ludności. Skorzystać należy z oceny Sądu i podnieść,
że takie działanie nie tylko nie prowadzi do poprawienia funkcjonowania Państwowej
Inspekcji Sanitarnej, do której przesłano wiadomości e-mail, lecz przeciwnie - w
istocie ma na celu być dla niej dokuczliwym. Nie służą te wiadomości zatem
usprawnieniu realizacji zadania publicznego w postaci ochrony zdrowia i życia
ludzkiego, lecz bezpośrednio godzą w realizację tego zadania.
Krytyka kierowania do urzędu olbrzymiej ilości wniosków o dostęp do informacji
publicznej została wyartykułowana również w postanowieniu NSA z dnia 15 czerwca
2016 r. I OZ 565/16. Praktyka taka została uznana za nadużywanie przysługujących
jednostce uprawnień, który to stan nie może być sankcjonowany przez Sąd. Nie
zasłużyło na uznanie również wykorzystywanie przez wnioskodawcę przepisów
powszechnie obowiązującego prawa do paraliżowania pracy urzędu, co w przypadku
aktualnie składanych wiadomości e-mail do powiatowej stacji
sanitarno-epidemiologicznej zaangażowanej w walkę z epidemią SARS-CoV-2 jawi
się ponadto jako społecznie rażąco szkodliwe.
Z powyższych względów, przesyłane wiadomości e-mail nie wymagają udzielenia
odpowiedzi w formie innej niż niniejszy komunikat. Przedmiotowe wiadomości
stanowią rażące nadużycie prawa, którego skutkiem mogłoby być spowodowanie
zagrożenia dla zdrowia i życia ludności wynikające z zaprzestania prowadzenia
działań przeciwepidemicznych. Powiatowa Stacja Sanitarno-Epidemiologiczna w
Rudzie Śląskiej pozbawiona jest też możliwości udzielania odpowiedzi na każdy
e-mail w przedmiotowej sprawie, w szczególności
w stanie epidemii, ponieważ pracownicy Państwowej Inspekcji Sanitarnej
zaangażowani są w działania przeciwepidemiczne. Organ administracji publicznej nie
może realizować wniosków osób usiłujących sparaliżować działanie jednej z
ważniejszych instytucji w zwalczaniu epidemii SARS-CoV-2, kosztem realizacji
ustawowych zadań bezpośrednio ukierunkowanych na ochronę zdrowia i życia
obywateli. Dlatego też wszystkie wiadomości mające charakter nadużycia prawa,
wpływające na skrzynki kontaktowe pozostaną bez odpowiedzi.
Wysyłanie masowej liczby wiadomości e-mail na skrzynki kontaktowe instytucji
bezpośrednio zaangażowanej w zapewnianie bezpieczeństwa zdrowotnego ludności
zagraża bezpieczeństwu wszystkich tych osób, które potrzebują nawiązania kontaktu
z jednostką Inspekcji Sanitarnej w celu ochrony własnego zdrowia i życia
(ograniczona pojemność skrzynek).
Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny
w Rudzie Śląskiej
dr n. o zdr. Renata Cieślik-Tarkota
Materiały
Odpowiedź na wiadomości e-mail kierowane w ramach inicjatywy "ZapytajSanepid.pl"Zapytaj_sanepid_-_komunikat_na_stronę_WERSJA_OSTATECZNA-1.docx 0.02MB