W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Tornistry szkolne - zalecenia Głównego Inspektora Sanitarnego

plecak z wyposażeniem do szkoły

Zalecenia dotyczące wyboru, pakowania i użytkowania tornistra

  • waga nie powinna przekraczać 10-15% masy ciała ucznia
  • powinien posiadać ergonomiczną, odpowiednio usztywnioną ściankę przylegającą do pleców
  • jego ciężar powinien być rozłożony symetrycznie
  • cięższe rzeczy powinny być umieszczone na dnie, a lżejsze wyżej
  • powinien mieć równe, szerokie szelki
  • długość szelek powinna umożliwić swobodne wkładanie i zdejmowanie oraz jak najlepsze przyleganie do pleców
  • zalecane jest dodatkowe zapięcie spinające szelki z przodu klatki piersiowej
  • tornister należy nosić na obu ramionach
  • konieczne jest kontrolowanie przez rodziców zawartości tornistra, aby zapobiec zabieraniu przez uczniów zbędnych rzeczy
  • wskazane jest podjęcie przez rodziców współpracy ze szkołą w celu zorganizowania na terenie szkoły miejsc, w których uczniowie będą mogli pozostawić część przyborów lub podręczników szkolnych

Najczęstsze czynniki powodujące przekroczenie wagi tornistra

  • obciążenie podręcznikami i zeszytami z przedmiotów, które nie były ujęte w programie nauczania w danym dniu
  • noszenie dodatkowych słowników i książek
  • noszenie przedmiotów nie związanych bezpośrednio z programem nauczania (np. pamiętniki, albumy, zabawki, butelki z napojami)
  • materiał wykonania (waga pustego tornistra waha się od 0,5 kg do 2 kg),
  • niewystarczający nadzór opiekunów (rodziców, nauczycieli) nad zawartością tornistrów
  • rzadko występująca możliwość pozostawiania części podręczników i przyborów w szkołach

Jak zapobiegać dysfunkcjom układu ruchu?

Oprócz prawidłowo dobranego, spakowanego i użytkowanego tornistra należy uczniom zapewnić odpowiednią ilość aktywności fizycznej, a także właściwe stanowisko pracy, zarówno w szkole jak i w domu, oraz wyrobić właściwe nawyki ruchowe (zachowanie symetrii ciała przy wykonywaniu czynności ruchowych i statycznych tj. oglądanie telewizji lub odrabianie lekcji).

Materiały

Tornistry szkolne - zalecenia GIS
stanowisko-GIS-w-spr-tornistrów-szkolnych.pdf 0.06MB
{"register":{"columns":[]}}